Totakin tässä googlaillut niin ei ne akut microjenkaan kanssa ihan poissuljettu vaihtoehto ole. AC-Coupling tekniikasta kyse, mitä esim Tesla Powerwallit käyttää. Toki kustannukset ihan eri luokkaa kun tun tarjouksen invertterikin taisi tukea akkuja? (e2: ei tukenutkaan, mutta jotkut kiinalaiset invertterit niitä kuitenkin tuki ja hinta ero olematon)
AC-coupling is the preferred battery configuration for larger solar installations with high daytime loads, while DC-coupling works very well for smaller systems. We explain the advantages and disadvantages of each, along with the new generation of high-voltage DC batteries and AC battery systems.
www.cleanenergyreviews.info
Ennen verkkoa välissä siis purkki mikä tunnistaa koska tuottoa on enemmän kuin kulutusta ja ohjaa sen akkuun. Nythän näitä ei taida oikein täällä saada tai jos saa niin hinta jotain hunajaa, mutta jos joskus akkuteknologia halpenee niin uskoisin, että tämä on se tapa mikä lähtee yleistymään vs. invrtterissä kiinni olevat akut. Eli tulevaisuudessa voisi olla optimistinen, että akut saa omaan settiin kines.
e: Tämä myös se tapa millä saadaan hyödynnettyä sähköauton akku kun V2G tekniikka on autossa tuettuna. Mikä ainakin itselle sopisi kuin nenä päähän. 50kWh+ akusto ja arkimatkat sen 10-20km niin potentiaalia olisi hurjasti hyödynnettävissä.