Auton tuonti EU:n ulkopuolelta (Japani, USA yms.)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sellu
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tosiaan tehtyä se tili viime viikolla tonne JPClle ja tänään Lasantha laittelikin jo sähköpostia että millaista autoa laitetaan kiikarin. Pitää perehtyä ja ottaa tosiaan toi wise myös käyttöön.
 
Lasantha se taitaa hoitaa koko eurooppaa/pohjois-eurooppaa JPC puolelta. Taisin eilen nähdä Tiko:n 350Z:n kun hain omat autot satamasta.


PXL_20250805_084023344.MP.jpg
Joo toihan se meikäläisen peli oli. Itse olin Joe (Joseph) nimisen kaverin kanssa tekemisissä ja homma rullasi erittäin hyvin.
 
Oman auton laivaus Japanista on siinä tilassa että ennusteen mukaan auto olisi Turussa marras-joulukuun vaihteessa. Heinäkuun alussa auton lopulta huusin, joten kesäautot kannattaa tosiaan hankkkia ajoissa. Auto ei talviajoon ole tulossa enkä talvirenkaita ole missään nimessä hankkimassa. Onko antaa vinkkejä yrityiksistä joka hoitaisi auton fiksusti pk-seudulle Turusta jos ja kun talvi kuitenkin taas yllättää? Onko laivayhtiöllä/satamalla automaattisesti joku huolintayhtiö jonka kautta tuota kannattaa alkaa hoitaa?
 
Takuulla hyvin hyvin marginaali asia. Mutta soittelin tänään Lexukselle koskien mitä polttoainetta LS600hL:n 5.0L V8:ssa voi käyttää. Virallinen Lexuksen kanta oli että 95 on riittävä. Oli varsin vaikea löytää netistä tietoa kun kaikki premium/non premium 95/98 kommentit heittelivät ties mitä. Aka tuossa koneessa, japanin premium on 95/vastaava.
 
Meillä oli perheen käyttökottero päivityksen tarpeessa, ja pitkän ähkäilyn ja paikallisvaihtoehtojen tutkimisen jälkeen päädyttiin lopulta huutamaan reilu 10v vanha 100k ajettu Honda Freed IMA-hybridi aurinkomaan huutokaupasta, joka ainakin saatavilla olevien alustakuvien perusteella näyttäisi olevan käytännössä ruosteeton yksilö. Nähtäväksi jää onko mahdollisesti muunlaisia ylläreitä, mutta ainakin noiden IMA-systeemien kanssa venkslauksesta on ihan hyvin DIY-tietoa netissä, niin uskalsi lähteä kokeilemaan siitä huolimatta että normibensis ehkä olisi ollut se pomminvarmempi nakki.

Nyt pitäisi sitten vain odotella sitä himpun laivausvuoroa.... Vähän epälen että menee ensi vuoden puolelle, mikä tekee omatoimisesta noudosta sitten astetta hankalampaa kun kesänakit alla :/

Olisi sinänsä ollut ihan kiva koeajaa kottero ensin, mutta kattelin verottajan tilastoista että mallia tuotu oliko kokonaiset 3 kpl maahan viimeisen 10v aikana, niin suht slimmit mahikset että olisi ollut paikallista tarjontaa :D. Ja joka tapauksessa Honda Jazz on meille tuttu kuukuupööpötin, ja tää Freedi tavallaan tuon Isoveli, niin en usko että tässä kauhean vikatikkiin voi menna.


Prosessin suhteen olen yhden auton aiemmin tuonnut JPC traden kautta - se meni varsin hyvin, mitä nyt kuljetus venähti pari kuukautta avioidusta koska elettiin juuri koronamylleryksen alkua.

Tällä kertaa päädyin kuitenkin kokeilemaan reddit-kommentien säestämänä sellaista agentuuria kuin getcars.jp, osin myös siksi että käsittelymaksu oli parikymmentä jenitonttua JPC:tä alempi(se, plus mun vanha JPC tunnari oli jostain syystä "arkistolukossa" eivätkä sitä voinneet avata, sitä, eikä samalla meilillä myöskääm voi rekata uudestaan vaikka systeemi vaihtunut tässä välissä, niin eikä kiinnostanut alkaa säätämään).

Getcarsin sivut aika sekavat ja niiden ajan tasalla pitäminen infosisällön osalta ei selkeästi ole prioriteetti, mutta sähköpostitse saa infoa ja itse huutokauppaosio (jahka sinne löytää) ihan OK. Pulju ottaa "at discretion" vastaan maksuja myös bitcoinissa ja itse maksoin kokeilusta panttisumman tuolla. Tuolta osin olisi prosessissa parantamisen varaa, koska kuittaus onnistuneesta siirrosta kesti luvattoman pitkään (yli viikko), ja mitään infoa ei tullut tuossa välissä sen jälkeen kun laitoin transaktion tiedot menemään eteenpäin puljulle - ainoastaan maksutavoista jutellessa mainittiin epämääräisesti että "kryptokuittaukset kestää keskimmäärin pidemmin kuin tilinsiirrot".

Muuten aspa kyllä ollut rivakka, ja vastannut pääsääntöisesti vuorokaudessa sähköpostitse tiedusteluihin, käännöspyyntöihin, etc. Eli toistaiseksi varovainen "maybe" tällekin puljulle jos jotakuta muutakin kiinostaa kokeilla vaihtoehtoa JPC:lle, mutta ei nuolaista vielä lopullisesti ennen kuin laivalogistiikka taputeltu loppuun ja tämäkin pööpötin oikeasti matkalla Suomeen....
 
Viimeksi muokattu:
Takuulla hyvin hyvin marginaali asia. Mutta soittelin tänään Lexukselle koskien mitä polttoainetta LS600hL:n 5.0L V8:ssa voi käyttää. Virallinen Lexuksen kanta oli että 95 on riittävä. Oli varsin vaikea löytää netistä tietoa kun kaikki premium/non premium 95/98 kommentit heittelivät ties mitä. Aka tuossa koneessa, japanin premium on 95/vastaava.
Eikö näillä nyt jenkeissä ajeta paljon vähäoktaanisemmallakin bensalla...? Onko siellä sitten eri softa koneessa?
 
Ei varsinaisesti. Meidän ysiviitonen on niiden peruslaatua lähellä, tapa ilmoittaa oktaanit vaan eroaa mantereilla.
 
Eikö näillä nyt jenkeissä ajeta paljon vähäoktaanisemmallakin bensalla...? Onko siellä sitten eri softa koneessa?
En rehellisesti tiedä tarkemmin. Sen tiedän että joskus eri mantereet/maat=eri lukemat mittarilla vaikka olisivat samaa tavaraa. Hakutulokset antoivat miljoona eri variaatiota onko 95 japanin "premium" kelpoista, vai onko sitä tätä tai tuota. Eipähän tarvitse miettiä mitä tunkee tankkiin. Todnäk jatkossakin 98:a, mutta hyvä tietää että 95 ei aiheuta ongelmaa.
 
Jenkkioktaanit on tosiaan eri, niiden 91 on meidän 95 ja sit siellä on vielä pienempioktaanistakin saatavilla. Suomessahan 95 oktaanisessa on tuo etanolilisä joten pientä eroa voi tulla joihinkin kumiosien kestoon tms mutta pääsääntöisesti varmaan kaikkia autoja voi tehdasohjelmilla ajaa 95 oktaanisella nakutuksen puolesta.
 
Jenkkioktaanit on tosiaan eri, niiden 91 on meidän 95 ja sit siellä on vielä pienempioktaanistakin saatavilla. Suomessahan 95 oktaanisessa on tuo etanolilisä joten pientä eroa voi tulla joihinkin kumiosien kestoon tms mutta pääsääntöisesti varmaan kaikkia autoja voi tehdasohjelmilla ajaa 95 oktaanisella nakutuksen puolesta.
Pääsääntöisesti juu, mutta ei sitä tarvitse kovin ylös lähteä tehomalleja katsomaan kun erot alkaa huomaamaan. Oli se esim kesäkelillä intake lämpöjen noustessa nakutukseneston muutoksista siihen tähän tai tuohon. Siksi käytän aina korkean hp/l omaavissa 98:a. Vaikka tehdas sallisi 95:n. Lexus taas ei ole älyttömän tehokas litroihinsa verrattuna, joten mielenkiinnosta selvitin.
 
Joo, mutta jos autoa ei ole säädetty 98 oktaaniselle nakurajalle niin se auto käyttää kyllä ihan samoja karttoja eli siitä korkeammasta oktaaniluvusta ei saada mitään tehoeroja. Ainakin käsitykseni mukaan nakuanturit on lähinä varotoimenpiteenä eikä sellasina että auto kokoajan hakisi sytkän kanssa nakutusrajaa. Ei siis ainakaan pääosassa tapauksia ole väliä kumpaa tankkaa ellei nimenomaan 98 ole vaatimuksena.
 
20250922_200111.jpg
Tämmösen valokuvion sain viriteltyä avaamalla umpion ja laittamalla mustaa teippiä epäsymmetriselle alueelle. Kelpaakohan katsurille?

Toinen juttu mikä mietityttää, on tuon siirtoluvan kesto. Traficomin nettisivulla sanotaan mielestäni selkeästi, että siirtoluvan voimassaolo päättyy autoveron eräpäivänä (joka on huomenna), mutta siirtolupalapussa ei taas sanota tästä mitään. Lapussa sanotaan että on voimassa 1.12. asti. Jos tätä miettii maalaisjärjellä, niin tietysti valitaan se, joka on kansalaiselle ikävämpi.
 
20250922_200111.jpg
Tämmösen valokuvion sain viriteltyä avaamalla umpion ja laittamalla mustaa teippiä epäsymmetriselle alueelle. Kelpaakohan katsurille?

Toinen juttu mikä mietityttää, on tuon siirtoluvan kesto. Traficomin nettisivulla sanotaan mielestäni selkeästi, että siirtoluvan voimassaolo päättyy autoveron eräpäivänä (joka on huomenna), mutta siirtolupalapussa ei taas sanota tästä mitään. Lapussa sanotaan että on voimassa 1.12. asti. Jos tätä miettii maalaisjärjellä, niin tietysti valitaan se, joka on kansalaiselle ikävämpi.
Vähän siinä ja tässä kelpaako kuvio, nopealla vilkaisulla vasemmalla valokuvio on vielä korkeammalla kuin oikealla ja "porrastusta" ei ole juuri ollenkaan. Riippuu varmaan katsurista mutta ei tuo nyt paras mahdollinen ole.

Käsittääkseni siirtolupa on voimassa sen 3kk kun käyttöönottoilmoitus on tehty ja tässä ajassa auto tulee rekisteröidä. Autoveron maksuhan ei suoraan liity rekisteröintikatsastukseen eli katsastuksen voi tehdä ennen autoveron maksua ja kilvet hakea vasta veron maksun jälkeen, usein verotuspäätös tuleekin vasta kun katsastus on suoritettu.


RHDLHD.webp
 
Ei tarvitse kyllä tolla tavoin porrastaa eikä ne valokuviot kyllä noissa vanhemmissa heijastinumpioissa ole läheskään noin särmiä.

Paras keino säätää valokuviota pitkäikäisesti on leikata karkeasti kuvan muotoinen kappale vaikkapa alumiinitölkistä. Nuo kaksi "häntää" taitetaan sinne polttimokannan taakse ja tuon saa sitten muuten kaarevaksi siihen polttimon ympärille kuitenkin irti polttimosta luonnollisesti siten, että tuo kulkee kaarella sitä polttimon kannan kehää pitkin. Tuolla blokataan polttimosta sen suunnan valo, joka osuu siellä heijastimessa sinne heiton alueelle.

Vaatii hieman kokeilua ja sovittamista riippuen siitä polttimokannasta ja heijastinumpion muodosta, mutta tuo on käytännössä ikuinen niin kauan kuin polttimo on paikallaan ja kun kerran hahmottuu se, mikä alue blokataan niin asettelu uudelleen sopivaan kohtaan ei ole haastavaa sitten enää myöhemmin jos polttimoa joutuu vaihtamaan.

Untitled.png
 
Jaa, muilla on sitten parempaa tietoa jos tasaus riittää, hyvä näin. Itse aina pyrkinyt tekemään porrastuksen kun kuvittelin että on pakollinen.
 
Jaa, muilla on sitten parempaa tietoa jos tasaus riittää, hyvä näin. Itse aina pyrkinyt tekemään porrastuksen kun kuvittelin että on pakollinen.
Enemmän työtä, mutta jos itsellä olisi optio, tekisin. Valot eivät ikinä ole liian hyvät. Itsellä on Lexuksessa tasatut, minkä periaatteessa ymmärrän kyllä koska lyhyitä kuusi linssiä kääntyviä ledejä ja siihen vielä pitkät. Vie helvetisti aikaa ja helvetisti vaivaa.
 
Se täytyy muistaa, että jos heijastin on tehty RHD liikenteeseen, niin se heitto on tehty sinne RHD liikenteeseen vasemmalle. Jos se heiton alue peitetään heijastimesta ja kikkaillaan heittoa oikealle puolelle, niin se heijastin ei kuitenkaan ole suunniteltu optimimäärää valoa sinne antamaan, joten voidaan hyvin olla tilanteessa missä tosta heitosta ei varsinaisesti sitten edes ole apua vaikka näennäisesti kuvio sellanen olisikin.
 
Se täytyy muistaa, että jos heijastin on tehty RHD liikenteeseen, niin se heitto on tehty sinne RHD liikenteeseen vasemmalle. Jos se heiton alue peitetään heijastimesta ja kikkaillaan heittoa oikealle puolelle, niin se heijastin ei kuitenkaan ole suunniteltu optimimäärää valoa sinne antamaan, joten voidaan hyvin olla tilanteessa missä tosta heitosta ei varsinaisesti sitten edes ole apua vaikka näennäisesti kuvio sellanen olisikin.

Ja tässäkin täytyy muistaa että eroa on sillä onko heijastin vai projektori. Projektori jossa on pelti ohjaamassa valokuviota vakiona on helppo muuntaa ja siitä saa ihan viilalla melkolailla täydellisen valotehon heikkenemättä. Heijastin valoista itselläni ei juurikaan ole kokemusta pääasiassa projektoreista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 792
Viestejä
4 935 730
Jäsenet
79 412
Uusin jäsen
Tatiana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom