Budjettikone

Olis tarkoitus koota mahdollisimman edullinen kone lähinnä opiskelukäyttöön. Syy on se, että vanhaan ei päivity Win 11 ja haluisin kuiteskin tietoturvapäivitykset

Kopasta on nykyisessä hajonnut virtanappi, et senkin vois päivittää. Vanhasta en voi uudelleenkäyttää kuin kovon ja virtalähteen. Virtalähteen uusin äskettäin, kun vanha hajos.

Täl hetkel mul on dual boot ja pelkään vähän, että secure bootin kanssa lilo ei käynnisty, kun vanhassa Slackwaressa ei ole tukea secure bootille. Mietin siksi myös, et onnistuukohan Win 11 päivitys, jos kytken sen BIOS:ista pois päältä? Ajatus olis win 11 päivityksen jälkeen asentaa jokin secure boottia tukeva distro vanhan tilalle ja kytkeä se sitten takaisin päälle.

Kysymys onkin siis ehkä, et kantsisko mieluummin katsella käytettyjä osia, vai ostaa kokonaan uudet budjettiosat?

Sen mitä katselin Verkkiksestä, ni jollain 80 eurolla sais AMD-emon. Olisko AMD:n prossut nykyään way to go?

Sit mietin myös, että onko nykyään koppia, joihin sais DVD-aseman? :D Se olis hyvä hätävara, ku jostain syystä kaikki levyt ei toimi tolla mun telkkariin kytketyllä soittimella. Tietty voin päivittää myös sen, jos toi ei ole enää mahdollista.

Tietoturvapäivitykset tulee Win 10:lle ilmaiseksi 14.10.2026 asti Euroopassa:
In major backtracking move, Microsoft makes Windows 10 extended security updates free for users in the EEA

Muuttaakohan tämä suunnitelmiasi?
Siis joo. Kiitos tästä. Enrollasin nyt, ni sain siirrettyä tätä projektia vuodella, johon mennessä saan opintoni päätökseen. Kattoo sit sen jälkeen, onko enää tarvetta kurantille koneelle. Oikeastaan mun ainut tarve Windowssille on se, että olen tottunut käyttämään Wordia tekstinkäsittelyyn.

Sit mietin myös, että onko nykyään koppia, joihin sais DVD-aseman? :D Se olis hyvä hätävara, ku jostain syystä kaikki levyt ei toimi tolla mun telkkariin kytketyllä soittimella. Tietty voin päivittää myös sen, jos toi ei ole enää mahdollista.
the-return-of-the-5-25-bay-in-the-pop-air-is-awesome-v0-xf7ydb9tflh91.jpg

peltikyljellä: Fractal Design Pop Air - Hinta 78,99 €
peltikyljellä: Fractal Design Pop Silent - Hinta 78,98 €

Muut variaatiot:
Air: Kotelot | Hinta.fi
Silent: Kotelot | Hinta.fi
(Mini Air ja Mini Silent on mATX koteloita.

Nopeasti katsottuna kellään ei ollu koteloa suoraan hyllyssä. tilaustuote.

Fractalilla myös Core -sarja:
On muitakin merkkejä, esim. Aerocool, LC-Power, Silverstone jolla useampi kotelo.
Näiden kaikkien saatavuus voi olla huono, mutta on tässä vuosi aikaa metsästää koteloo.

Viimeksi muokattu:
Siis joo. Kiitos tästä. Enrollasin nyt, ni sain siirrettyä tätä projektia vuodella, johon mennessä saan opintoni päätökseen. Kattoo sit sen jälkeen, onko enää tarvetta kurantille koneelle. Oikeastaan mun ainut tarve Windowssille on se, että olen tottunut käyttämään Wordia tekstinkäsittelyyn.
Tyttökaverille pitäisi tämä operaatio suorittaa mutta asetuksissa luki vain että tämä vaihtoehto on tulossa, odottele. Mistä kautta sait tämän jo tehtyä?

Statistiikka

Viestiketjuista
288 487
Jäsenet
79 504
Uusin jäsen
Nebo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom