• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Byrokratian kukkasia suomessa


Tulipa vastaan hyvä esimerkki siitä, kuinka pölhökustaavirkamiesten halu vaatia kaikki tehtäväksi aina vain tiukemmin ja tiukemmin saa aikaan vain sen, että toimintoja lakkautetaan, kun ei ole taloudellisesti järkevää lähteä niitä tiukennuksia toteuttamaan. Oma työnantaja on sotealan toimija ja meillä on muutamassa kiinteistössä helikopterin laskeutumispaikka. Yhden harvakseltaan käytetyn laskeutumispaikan kohdalla totesi kiinteistöistä vastaava (itsekin toki virkamies) että ei meidän kannata noita korjauksia lähteä tekemään, laitetaan suosiolla koko lentopaikka kiinni. Teki viranhaltijapäätöksen, löi leiman päälle ja kiitos Traficomin, kyseisestä suunnasta medihelillä tuotavien potilaiden sairaalaan pääseminen piteni nyt muutamalla kymmenellä kilometrillä.

En ole tuota määräystä lukenut, mitä kaikkea olisi vaadittu, mutta se suuritöisin, joka kamelin selän käytännössä katkaisi, oli vaatimus automaattisesta sammutusjärjestelmästä.
 
Traficom teki päätöksen (esimerkiksi peilin kokoon liittyvistä vaatimuksista) 29.11.2024 eikä maahantuonneissa ollut ennakkotietoa päätöksestä.

– Uudesta tulkinnasta ei päätöksen jälkeen sen kummemmin tiedotettu, vaan joulukuussa ensimmäisiä autoja rekisteröitäessä viestin välittäjän rooliin pääsi katsastusaseman henkilökunta. Joka siis joutui hylkäämään uuden auton yksittäishyväksynnän, Pönkänen kertoo.
Vanhempi väki varmasti muistelee "kaiholla" että aah, kuulostaapa niin tutulta ja turvalliselta YYA/Soviet Finlandilta. Neuvosto-Suomi oli varmasti hienoa aikaa.

Tätäkään tuskin lukee ehdottomana missään EU:n tyyppihyväksyntädirektiivissä tms. eli kyseessä lienee taas jonkun virkamiehen vallanhimossaan tekemä "tulkinta" että meillä pitääkin tehdä näin.

Iltalehti kysyi asiasta Traficomista, niin Traficomin pölhökustaavirkamies Aino Still aloittaa vastauksensa:
– Viestistäsi ei ilmene, miksi pakettiauton tai henkilöauton vaatimukset täyttävä auto pitäisi hyväksyä kuorma-autoksi. Pääsääntö kuitenkin on, että ajoneuvo voidaan hyväksyä siihen ajoneuvoluokkaan kuuluvaksi, jonka vaatimukset se täyttää, Still toteaa.
Tyypillistä virkamiestä. Kun tiedetään, että itse kysymykseen ei ole muuta vastausta kuin virkamiesten mielivaltaisuus, yritetään vastakysymyksillä siirtää huomio pois itse asiasta.

Stillin kommentti:
Pakettiautot on tarkoitettu kevyempään ja pienemmän määrän tavarankuljetukseen kuin kuorma-autot. Henkilöautot taas on tarkoitettu ensisijaisesti henkilöiden kuljettamiseen, Still avaa eri ajoneuvoluokkien välisiä eroavaisuuksia.
Tästä oikein huokuu kyseisen henkilön heikkolahjaisuus, kun ladellaan pokerinaamalla tällaisia vastauksia ja aivan ohi kysymyksen.

Itse olisin kyllä tentannut tämän vastauksen jälkeen, että miksi sitten lainsäädäntö edes antaa mahdollisuuden rekisteröidä henkilöauto tai pakettiauto kevytkuorma-autoksi, että eikö tällä omalla perustelullasi kannattaisi moinen porsaanreikä kieltää. Tähän olisi luultavasti tullut vastauksena jotain epämääräistä sössötystä että ei me voida kieltää kun EU-lainsäädäntö sitä ja tätä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 561
Viestejä
4 875 036
Jäsenet
78 592
Uusin jäsen
photonblaster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom