C++

Vieläkö tätä koodikieltä käytetään,oon nyt puoli vuotta sitä opiskellut ja treenannut.
On se käytössä yleisesti. Kannattaa katsoa mikä alan työtilanne on ja löytyykö avoimia työpaikkoja. Eletään ison murroksen aikaa softapuolella. Työtilanne on aika erilainen kuin tovi takaperin.

Viimeiset 5 vuotta pelejä koodannut pelkällä C++:a

Kaikkein hyödyllisin kieli opetella jos haluaa matalalla tasolla mitään ongelmaa ratkaista tai optimoinnista ymmärtää.

Mutta jos peleillä pitäisi itsensä elättää ilman kuukausipalkkaa niin valitsisin varmasti jonkun toisen

unreal enginessähän on c++ skriptauskieli ellet käytä sitä visuaalista blueprint skriptausta.
2023 tuli Verse skriptauskieli unreal engineen(fortnite). Haluavat tehdä verse:sta skriptauskielen ja jättää c++:at vähemmälle unreal enginessä. Toki Verse on vielä vaiheessa ja engine on c++:aa jota tarvii kirjoitella jos verse ei riitä: https://dev.epicgames.com/documentation/en-us/fortnite/verse-language-quick-reference

C++ turhan monimutkainen ja kikkakieli. Toivoisi c++:an vähenevän ja tilalle vaikka rust ja low level hommiin edelleen C jos joku turvallisempi kieli kuten RUST ei kelpaa. C++ kun pitäisi alkaa tekemään cross platform kirjastoja, tukea useiden eri kääntäjien välille ja pienet nyanssit eri asioissa niin helppo ampua itseänsä jalkaan tietämättä edes että tuli tehtyä käpy.

Viimeksi muokattu:
Vuosia sitten koodasin vulkan rendaajaa ja opettelin samalla modernia C++:aa, kun aiemmin olin käyttänyt C++98:ia. Nyt aloitin homman alusta C:llä ja on kyllä enemmän minun juttuni.

2023 tuli Verse skriptauskieli unreal engineen(fortnite). Haluavat tehdä verse:sta skriptauskielen ja jättää c++:at vähemmälle unreal enginessä. Toki Verse on vielä vaiheessa ja engine on c++:aa jota tarvii kirjoitella jos verse ei riitä: https://dev.epicgames.com/documentation/en-us/fortnite/verse-language-quick-reference

C++ turhan monimutkainen ja kikkakieli. Toivoisi c++:an vähenevän ja tilalle vaikka rust ja low level hommiin edelleen C jos joku turvallisempi kieli kuten RUST ei kelpaa. C++ kun pitäisi alkaa tekemään cross platform kirjastoja, tukea useiden eri kääntäjien välille ja pienet nyanssit eri asioissa niin helppo ampua itseänsä jalkaan tietämättä edes että tuli tehtyä käpy.
Fortniteen on oma editori (UEFN), tällä hetkellä verse on vain siellä ja se verse on skriptauskieli siinä missä blueprintit ja c++, tulevaisuudessa tuosta tulee väliinputoaja blueprintin ja c++ välille. Koskee tosin vain UE5, UE4 kehittäjien ei tarvitse murehtia tuollaisesta.

Itse moottorista ei ole c++ lähtemässä minnekkään ja sitä täytyy osata jos haluat esim korjata paskan AA ratkaisun jota Epic ei suostu itse korjaamaan.

Fortniteen on oma editori (UEFN), tällä hetkellä verse on vain siellä ja se verse on skriptauskieli siinä missä blueprintit ja c++, tulevaisuudessa tuosta tulee väliinputoaja blueprintin ja c++ välille. Koskee tosin vain UE5, UE4 kehittäjien ei tarvitse murehtia tuollaisesta.

Itse moottorista ei ole c++ lähtemässä minnekkään ja sitä täytyy osata jos haluat esim korjata paskan AA ratkaisun jota Epic ei suostu itse korjaamaan.
En väittänyt että enginen toteuskielelenä c++ olisi katoamassa. Verse tulee skriptauskielenä korvaamaan c++:an kunhan versen toteutus on riittävä. Tim sweeney on tästä puhunut ue6:een liittyen lex fridman podcastissa, toki myös epicin gdc-puheet verseen liittyen.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 743
Jäsenet
80 113
Uusin jäsen
Apinaheebo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom