Cyberpunk 2077

Huvittavia kanssa noi hatut. 95% niistä on täysin typerän näköisiä, ja kaiken lisäksi niillä vaihtuu hiuksetkin. Hiusten vaihtuminen on ymmärrettävää koska ei hattujen alle mitään mohikaania voisi sellaisenaan jättää tai modeli tulisi hatusta läpi. Olisivat ottaneet silmät/hatut yhdeksi ryhmäkseen vaan jossa pääosin aurinkolaseja, visoreita, kypäriä ja sellaisia päähän meneviä härpäkkeitä että mitkä vaan hiukset sopii. Niin typerän näköisiä kaikki että menin ilman hattuja sit. Se inventoryn "special" vaate on kanssa ihan turha, olisiko 3 eri juttua siihen olemassa joista 2 pakko pitää tehtävien aikana. Muut varusteet onneksi voi craftaamisen avulla ottaa mieleisekseen, koska ne modislotit merkitsevät kaiken varusteissa itse haarniskan sijaan, kun craftaa ne täyteen armadilloja niin ei tarvitse välittää haarniskoiden perusominaisuuksista mitään vaan ulkonäöllä ja modislottien määrällä valita.
 
Mä en oikein käsitä, mitä merkitystä tällä on. Joko:

  1. Peli julkaistaan Early Accessina - pelin ei luvata olevan bugiton. Pelaajat ostavat sen, pelaavat, raportoivat bugeja ja kehittäjät sitten fiksailevat 6 - 24kk jonka jälkeen peli julkaistaan ja on bugiton. Ne pelaajat, jotka eivät halua bugeja, ostavat pelin tässä vaiheessa.
  2. Peli julkaistaan normaalisti - pelin ei luvata olevan bugiton. Pelaajat ostavat sen, pelaavat, raportoivat bugeja ja kehittäjät sitten fiksailevat 6 - 24kk jonka jälkeen peli on bugiton. Ne pelaajat, jotka eivät halua bugeja, ostavat pelin tässä vaiheessa.

Mä en ole yhä ostanut CP:a. Ostan kun bugit on fiksattu. Mulle ei ole tuon taivaallista merkitystä, onko CP julkaistu virallisesti, tai että se olisi Early Accessissa. Bugi kuin bugi ja ostan pelin kun se on riittävän bugiton.

Bottom line: jos et kestä bugeja, et osta peliä ennen kuin se on todettu toimivaksi!

Osa (aika moni) tällä pallolla tarttisi sen pelin oikeasti fyysisenä mediana ja siihen päälle korkeintaan pienet patchit. On länsimaita, joissa uuden pelin päälle saa käyttää samalla summalla datansiirron lisämaksuja, jotta day one patch olisi ladattu. Ja miten käy tulevaisuuden retropelaamisen kun levyllä on tarjolla pelkkä koodinpätkä joka osaa hakea patchatun pelin palvelimelta, josta on töpseli irroittettu vuosia sitten?
 
Mikä arvo ennakkomarkkinoinnilla on sen jälkeen, kun vastuuvapautetaan mainostaja mainonnan sisällöstä?

Mun mielestäni ennakkomarkkinoinnilla ei ole mitään arvoa. Ei ole ollut ennen eikä nykyäänkään kun pre-orderit ovat arkipäivää. Mä arvioin pelin vain sen julkaisun jälkeen, jolloin ensimmäistä kertaa on realistisia mahdollisuuksia tutustua koko peliin. Ja musta ihan kaikkien pitäisi tehdä, ellei halua tukea pelinkehitystä muuten vain.

Mun näkövinkkelistä CP:n luvattiin olevan toimintarope Cyberpunk-maailmassa ja mielestäni tämä lupaus on myös pidetty. Loput "lupailut" on sitten sellaista yksityiskohtaa, ennen itse osaa antaa mitään arvoa niiden toteutumiselle. Musta on päivänselvää, että softakehityksessä speksit muuttuvat matkan varrella syystä tai toisesta. Ehkä joku idea ei toimi kun siitä tehdään POC. Ehkä joku idea hajottaa täysin toisen kun ne yhdistetään ja siitä pitää luopua. Ehkä joku idea oli paperilla hyvä mutta vaatii aivan liikaa resursseja saada toimivaksi. Jne. Musta toi on ihan arkipäivää.

Mä en voi ymmärtää, että joku repii pelihousut siitä, että luvataan "merkityksellinen vuorokausisykli" ja sitten se onkin vähemmän merkityksellinen kuin jossain annettiin ymmärtää. (Tämä jostain satunnaisesta reddit-listauksesta).

Mutta siitä olen samaa mieltä, että totta kai CDPR:n olisi kannattanut vähän suitsia sanojaan, sillä näköjään niin moni ottaa tuollaiset puheet kirjaimellisina absoluuttisina lupauksina ja hautovat sitten virtuaalista kunniamurhaa kun lopputulos ei pidäkään näitä lupauksia ainakaan kaikilta osin.
 
Ja miten käy tulevaisuuden retropelaamisen kun levyllä on tarjolla pelkkä koodinpätkä joka osaa hakea patchatun pelin palvelimelta, josta on töpseli irroittettu vuosia sitten?
Juuri tämä.
Retropelaaminen vaikeentui sillä hetkellä, kun pelit huhuilevat sinne jo suljetulle palvelimelle ja yrittävät asennusmedialta asennuksen jälkeen palvelimelta huhuilla onko lisenssiavain validi. Eipä tule itselläni edes mieleen nykyaikaisia pelejä, mitkä ei olisi sidottu johonkin levitysalustaan (varmasti niitäkin on) ja jotka saisi käyntiin sukkana offline-tilassakin.
 
Retropelaaminen vaikeentui sillä hetkellä, kun pelit huhuilevat sinne jo suljetulle palvelimelle ja yrittävät asennusmedialta asennuksen jälkeen palvelimelta huhuilla onko lisenssiavain validi. Eipä tule itselläni edes mieleen nykyaikaisia pelejä, mitkä ei olisi sidottu johonkin levitysalustaan (varmasti niitäkin on) ja jotka saisi käyntiin sukkana offline-tilassakin.

No ainakin PS4-pelit sai vielä ilman nettiäkin pelaamaan kun levyltä laittoi. PC:lle kai muutenkin kaupataan tyhjiä levykoteloita, joissa on vain koodi latausta varten.
 
Tuo usein mainittu "8 vuotta tehty ja 500 ollut tekemässä" ei kyllä pidä paikkaansa, firmalla oli 2016-2017 vielä täysi rekrytointi päällä jossa etsivät esimerkiksi ohjelmoijia ajoneuvofysiikoille, lentovehkeille ja valaistuksille. Käytännössä tuolloin on tämän pelin devaaminen vasta siis aloitettu, joku aiempi versio niillä varmaan oli pienen tiimin kanssa testitekeleenä (ja mokailtavana mitä luultavammin), mutta tämä peli mikä nyt nähtiin on ollut sen 4 vuotta produktiossa.

Lisäksi nuo katkerien työntekijöiden paljastukset kannattaa myös ottaa vähän suolan kera. Sinne kuitenkin on palkattu satamäärin aloittelijoitakin suoraan kouluista, ja näillä sit tietenkin upeaa kun heti pääsevät Cyberpunkkia tekemään, ja sit kun todellisuus devaamisesta ja pelistä ei olekaan sitä mitä itse unelmoitiin, niin sitten ollaan niin katkeria ja kaikki on muiden vika, ite toki tiedetään ja osataan jo kaikki. Todellisuudessa niillä firmassa on realiteettejä mitä nämä freshmänit eivät välttämättä vielä tajua. Lisäksi tällä nuo paskat ajoneuvofysiikatkin selittyy, aika ihmehän se olisi että olisivat GTA:n tasoa, kun Rockstar on hionut näitä 20 vuotta ja nämä taas palkkasivat muutama vuosi sitten jonkun tekemään systeemin tyhjästä koska firmassa kellään ei kokemusta asiasta. Se että firman nimi on CDPR ei tarkota että niillä olisi osaavimmat tekijät kaikkeen jotenkin maagisesti.
 
Luin hyvän huomion toisaalta kuinka V:tä voi pelata streittarina, eli voit aina kieltäytyä päihteistä...
paitsi niissä tilanteissa kun Johnny ottaa vallan pelaajan hahmosta

Tää oli ihan mahtava homma, sit vielä tuli vittuilutkin yhdessä vaiheessa ku joku kaiffari heitti ku kieltäydyin et "Whatever you straight-edged princess.". :D :thumbsup:

T. streittari
 
Kyllähän nää kaikki "itä-blokin" pelit on enemmän tai vähemmän bugisia ja karkeita. Kaukana länsimaista standardeista, toki silti hyviä. Esimerkkinä vaikka Stalker sarja.
Ja metro mikälie, aloin kun pelaan eilen yhtä kun ilmatteeksi epicistä sai :)
 
Ohan tässä valintoja. Ja minusta oli valintojen illuusiokin läsnä eka peli kerralla. Mutta toivoisin kyllä, että voisi kesken pelin ajella vaikka parran tai hiukset. Onneksi edes hatuilla saa lookkia muutettua.
 
Mun mielestäni ennakkomarkkinoinnilla ei ole mitään arvoa. Ei ole ollut ennen eikä nykyäänkään kun pre-orderit ovat arkipäivää. Mä arvioin pelin vain sen julkaisun jälkeen, jolloin ensimmäistä kertaa on realistisia mahdollisuuksia tutustua koko peliin. Ja musta ihan kaikkien pitäisi tehdä, ellei halua tukea pelinkehitystä muuten vain.
No onko tämä nyt sitten hyvä asia kenenkään kannalta, ettei ennakkomarkkinoinnilla ole arvoa? Vai pitäisikö sittenkin painottaa enemmän markkinoinnin vastuuta julkaisijoille? Ehkä ennakkomarkkinoinnista saataisiin hypeaallon nostamisen sijaan kuluttajalle informatiivista?

Mun näkövinkkelistä CP:n luvattiin olevan toimintarope Cyberpunk-maailmassa ja mielestäni tämä lupaus on myös pidetty. Loput "lupailut" on sitten sellaista yksityiskohtaa, ennen itse osaa antaa mitään arvoa niiden toteutumiselle. Musta on päivänselvää, että softakehityksessä speksit muuttuvat matkan varrella syystä tai toisesta. Ehkä joku idea ei toimi kun siitä tehdään POC. Ehkä joku idea hajottaa täysin toisen kun ne yhdistetään ja siitä pitää luopua. Ehkä joku idea oli paperilla hyvä mutta vaatii aivan liikaa resursseja saada toimivaksi. Jne. Musta toi on ihan arkipäivää.
Eikös softakehityksen piirteiden pitäisi olla kaikkein selvintä nimeomaan sille kehittäjälle? Ei ehkä tarttis hypettää pelin ominaisuuksia, joista ei ole vielä edes mitään tietoa onko niitä teknisesti mahdollista toteuttaa budjetin ja deadlinen puitteissa?

Mutta siitä olen samaa mieltä, että totta kai CDPR:n olisi kannattanut vähän suitsia sanojaan, sillä näköjään niin moni ottaa tuollaiset puheet kirjaimellisina absoluuttisina lupauksina ja hautovat sitten virtuaalista kunniamurhaa kun lopputulos ei pidäkään näitä lupauksia ainakaan kaikilta osin.

Edelleen ollaan kyllä aivan eri linjoilla siitä minkä takia niitä sanoja pitäisi suitsia...
 
No onko tämä nyt sitten hyvä asia kenenkään kannalta, ettei ennakkomarkkinoinnilla ole arvoa? Vai pitäisikö sittenkin painottaa enemmän markkinoinnin vastuuta julkaisijoille? Ehkä ennakkomarkkinoinnista saataisiin hypeaallon nostamisen sijaan kuluttajalle informatiivista?

No mun mielipide on että kuluttajalle pitäisi alleviivata pre-order-tilanteessa sitä, että se lopputuote saattaa olla ihan jotain muuta kuin mainosvideoiden ja huhujen perusteella saattaa kuvitella. Musta pelistudiolla on ja pitää olla 100%:n valta kirjoittaa vaikka koko paska uusiksi ennen julkaisua ja muuttaa sisältöä aivan kuinka paljon haluavat. Mä näen tuon siis puhtaasti taiteellisena prosessina, jossa taiteilija saa kotkottaa ilman kummempia rajoituksia. (Sijoittajilla voi sitten olla ihan eri suhde asioihin. Se on oma keskustelunsa.)

Musta pre-order on samanlaista riskinottamista kuin startupiin sijoittaminen. Kädet saattavat osua paskaan kun lopputuloksen näkee vasta myöhemmin. Toivon, että CP2077:n jälkeen kuluttajat muistavat tämän kun ensi kerran harkitsevat pre-orderia.

Nimim. olen "pre-tilannut" (no okei, sain lahjaksi, joten en tehnyt päätöstä itse). Subnautican Below Zeron. Sen juoni kirjoitettiin uusiksi aika isoilta osin jos oikein ymmärsin ja tätä edeltäneet tiedot pelistä muuttuivat aika lailla. Musta toi on täysin OK ja saavat tehdä sen vielä niin monta kertaa kuin haluavat ja lykätä julkaisua myös kuten parhaaksi katsovat. Aiemmilla pelivideoilla ei ole välttämättä mitään arvoa kun mietitään millainen peli julkaisussa on. Ja musta tuo on siis täysin hyväksyttävää.
 
No onko tämä nyt sitten hyvä asia kenenkään kannalta, ettei ennakkomarkkinoinnilla ole arvoa? Vai pitäisikö sittenkin painottaa enemmän markkinoinnin vastuuta julkaisijoille? Ehkä ennakkomarkkinoinnista saataisiin hypeaallon nostamisen sijaan kuluttajalle informatiivista?
Nyttehän CDPR kimpussa on sijoittajat ja sekä puolan viranomaiset:

Ihan hyvä vain että viranomaiset kiinnostuvat näistä ja onhan se monen miljoonan ihmisen harhaanjohtamista(vaikka toki osa vastuu kuuluu myös pelaajille) mutta tässä tapauskessa ilmeisesti E3 2018 video ollut feikki.

Ja ehkä me pelaajat tarvitsimme tämän, nytten nimittäin uskoisin että kovin moni pelaaja ei lähde ihan heti hype rumbaan mukaan toistamiseen ja ainakaan seuraavan Witcherin kohdalla.

Sanakirjasta kun etsii sanaa hype niin siellä lukee lisäksi "Muista tapaus Cyperpunk 2077" ja pidä hypetys maltillisena.
 
Ja ehkä me pelaajat tarvitsimme tämän, nytten nimittäin uskoisin että kovin moni pelaaja ei lähde ihan heti hype rumbaan mukaan toistamiseen ja ainakaan seuraavan Witcherin kohdalla.

Sanakirjasta kun etsii sanaa hype niin siellä lukee lisäksi "Muista tapaus Cyperpunk 2077" ja pidä hypetys maltillisena.

Toivotaan toivotaan... itsellä vähän pessimistinen tunne, että tällä tulee olemaan korkeintaan marginaalinen vaikutus tulevaisuuteen. Uusia pelaajaharrastajia syntyy joka päivä lisää ja viiden vuoden päästä vain pienellä osalla pelaajista on mitään omakohtaista kokemusta CyberPunk 2077 -julkaisusta :kahvi:
 
...mutta tässä tapauskessa ilmeisesti E3 2018 video ollut feikki.

Feikki on aika vahva sana, mutta tuo on niin tyypillistä vuosia ennen julkaisua, että hieman naurattaa miksi tuosta kohistaan CP2077:n tapauksessa. Kaikki silloin visioidut jutut eivät päätyneet peliin, mutta peli on mielestäni jopa paremman näköinen mitä silloin esiteltiin. Eivät sentään vesittäneet rumemmaksi kuten Anthemin tai Watchdogsin tapauksessa. Näistä jälkimmäinen on erityisen paha, koska peliin saa yksinkertaisella modilla "E3-asetukset".
 
Ihan mielenkiintoinen tämä näkemys, että pelaajan vika, jos on luottanut pelin markkinointiin. Pelijulkaisijat kyllä varmasti pystyvät lähtemään tähän näkemykseen mukaan. Markkinointiin vastuuvapaus, pelaajan vika, jos uskoo. Pitäisköhän sama periaate ulottaa kaikkeen muuhunkin teollisuuteen :tup:

Onko sitä joku väittänyt hyväksyttäväksi asiaksi. Valitettavasti se vaan on niin ja pelaajien se pitäisi jo tiedostaa. On tässä sen verran monta kertaa tullut todistettua näitä vedätyksiä, että ei vaan voi uskoa enää sinisilmäisesti kaikkia lupauksia ja trailerien luomia mielikuvia. Perseestähän se on, että "luavtaan" mutta ei toimiteta, mutta ei ole todellakaan mitään uutta pelialalla.
 
Feikki on aika vahva sana, mutta tuo on niin tyypillistä vuosia ennen julkaisua, että hieman naurattaa miksi tuosta kohistaan CP2077:n tapauksessa. Kaikki silloin visioidut jutut eivät päätyneet peliin, mutta peli on mielestäni jopa paremman näköinen mitä silloin esiteltiin. Eivät sentään vesittäneet rumemmaksi kuten Anthemin tai Watchdogsin tapauksessa. Näistä jälkimmäinen on erityisen paha, koska peliin saa yksinkertaisella modilla "E3-asetukset".
Minua ja varmaan monia muita jotku heijastukset ja muu graafinen turhakekama ei kiinnosta tippaakaan, vaan toiveissa oli päästä pelaamaan vahvoilla RPG-elementeillä varustettua cyberpunk peliä. Jos olisivat keskittyneet tuon esitetyn 2018 vision toteuttamiseen RTX efektien sijaan, niin luulen että vastaanotto olisi ollut paljon parempi.

"Tuo on niin tyypillistä että hieman naurattaa", kun puhutaan elokuvan esittämisestä pelikuvana, on kyllä sellasta perseennuolentaa että ei pahemmasta väliä.
 
Hype tämän pelin ostalta ei ole mitään siihen verrattuna mitä ihmiset odotti Black & White peliltä ja kaikki ne hullut odotukset

Juu, siinä hypejunassa tuli oltua itsekkin ja sen verran karvas pettymys oli lopputulos, että on osannut laittaa jäitä hattuun näissä pelijulkaisuissa :geek:
 
Onneks itellä ei ollut mikään hype tästä ikinä, tiesin vaan joku 3 vuotta sitten että tällainen on tulossa ja siistiltä vaikuttaa.
No nyt kun se on tullut ja 60€ maksaneena ei harmita ollenkaan, kyllä tuo ihan pelattava on vaikka onkin varmaan bugisin peli ikinä ja uskomatonta kyllä aloitin uuden hahmon ekan hahmon 120 tunnin jälkeen, nyt naisversiona ja streetkidinä kun edellinen oli mies-nomad, kai se corpokin sitten vielä joskus.
Että kyllä 60 eurolle on kuitenkin saanut vastinetta.
 
Onko sitä joku väittänyt hyväksyttäväksi asiaksi. Valitettavasti se vaan on niin ja pelaajien se pitäisi jo tiedostaa. On tässä sen verran monta kertaa tullut todistettua näitä vedätyksiä, että ei vaan voi uskoa enää sinisilmäisesti kaikkia lupauksia ja trailerien luomia mielikuvia. Perseestähän se on, että "luavtaan" mutta ei toimiteta, mutta ei ole todellakaan mitään uutta pelialalla.
Toivotaan sitten, että se Jakke 14v:kin, joka on juuri saanut rippilahjaksi ekan tietokoneen, tajuaa ensin käydä lukemassa historiikin peliteollisuuden tilasta, ennen kuin alkaa klikkailemaan Steamissa pelejä ostoskoriin. :tup:
 
Kaikkein hypettymyksien äiti on kyllä alkupeärinen Quake. Muistan, kuinka 90 -luvun puolen välin tienoilla luin Pelit lehdestä ennakkojutun ID:n tulevasta Quake pelistä. Pelin piti olla keksiaikaiseen maailmaan sijottuva toimintapeli, jossa taistellaa melee aseilla ja taioilla ym. Pelissä piti mm. pystyä potkaisemaan reunalla kävelevä vihu liitopotkulla alas ja moukakroimaan niitä sotavasaralla. Vihollisilla piti olla uskomattoman hyvä tekoäly ja niiden piti lähteä karkuun, jos olivat pahasti alakynnessä. Pelaajan piti pystyä seuraamaan haavoittunutta karkuria mm. sen jälkeensä jättämän verivanan perusteella.

Oli aika helvetinmoinen pettymys, kun Quaken demo sitten tuli ulos. Peli oli täysin perinteinen pumpum Doom klooni, joss oli toki hieno ihka aito 3D ympäristö. Alkupeäisestä keskiaikateemasta ei ollut jäljellä kun gootti tyyliset levelit ja yksi ritaria muistuttava vihu. Upeasta tekoälystäkään ei ollult mitään tietoa. Quake on silti yksi pelihistoerian merkkipaaluista ja helvletin hyvä peli, kun alkupettymyksestä pääsi yli.
 
Toivotaan sitten, että se Jakke 14v:kin, joka on juuri saanut rippilahjaksi ekan tietokoneen, tajuaa ensin käydä lukemassa historiikin peliteollisuuden tilasta, ennen kuin alkaa klikkailemaan Steamissa pelejä ostoskoriin. :tup:
Onneksi sentään, niin kauan kun pelejä ollut olemassa, on ollut reviewit ja eri peliaiheiset sivustot, esim metacritic hyvä nykyään.
Luen yleensä aina muutaman reviewin ennen pelin hankkimista, vaikka olisi kuin vanha tekele.
Pre orderit vaan perseempiä.

Ja edelliseen postauksen, juu sama täällä ja lisäksi quakessa pysty juoksee muka pari tasoa taaksepäin ja huutaan kavereita apuun, että liian hankala mosa. Tämä siis moninpeli quake, mutta olihan se melkoinen tapaus. Klaanit yms verkkopelit silloin, todellista kulta-aikaa
Lisäksihän oli hexen ja heretic pelit, tosin ei niin hypeä kuin quake
 
Viimeksi muokattu:
Jonnet ei muista, mutta alkuperäisessä Doomissakin piti olla taskulamput, tuplapistimet haulikossa ja ties mitä. Onneksi ei ikä riittänyt luottokorttiin.
 
Jonkin kuluttaja- tai markkinointiviranomaisen tulisi varmaan puuttua pelien markkinointiin. Varsinkin YT:ssa mobiilipelien markkinointi on karannut ihan käsistä.

Ei menisi läpi tälläinen markkinointi esim. auton kohdalla.
 
Toivotaan sitten, että se Jakke 14v:kin, joka on juuri saanut rippilahjaksi ekan tietokoneen, tajuaa ensin käydä lukemassa historiikin peliteollisuuden tilasta, ennen kuin alkaa klikkailemaan Steamissa pelejä ostoskoriin. :tup:

Niinpä. Toivoa sopii, mutta todennäköisesti Jakke oppii tämän vallitsevan, ei toivotun käytännön kantapään kautta, kuten me muutkin olemme sen oppineet.
 
Kaikkein hypettymyksien äiti on kyllä alkupeärinen Quake. Muistan, kuinka 90 -luvun puolen välin tienoilla luin Pelit lehdestä ennakkojutun ID:n tulevasta Quake pelistä. Pelin piti olla keksiaikaiseen maailmaan sijottuva toimintapeli, jossa taistellaa melee aseilla ja taioilla ym. Pelissä piti mm. pystyä potkaisemaan reunalla kävelevä vihu liitopotkulla alas ja moukakroimaan niitä sotavasaralla. Vihollisilla piti olla uskomattoman hyvä tekoäly ja niiden piti lähteä karkuun, jos olivat pahasti alakynnessä. Pelaajan piti pystyä seuraamaan haavoittunutta karkuria mm. sen jälkeensä jättämän verivanan perusteella.

Oli aika helvetinmoinen pettymys, kun Quaken demo sitten tuli ulos. Peli oli täysin perinteinen pumpum Doom klooni, joss oli toki hieno ihka aito 3D ympäristö. Alkupeäisestä keskiaikateemasta ei ollut jäljellä kun gootti tyyliset levelit ja yksi ritaria muistuttava vihu. Upeasta tekoälystäkään ei ollult mitään tietoa. Quake on silti yksi pelihistoerian merkkipaaluista ja helvletin hyvä peli, kun alkupettymyksestä pääsi yli.
Muistaakseni tää maailmalle Quakea hypettänyt tyyppi kyllä sai palkinnoksi potkut ID:ltä kun muutkaan devaajat eivät pitäneet siitä että tämä löpisee omiaan pelistä.
 
Kaikki silloin visioidut jutut eivät päätyneet peliin, mutta peli on mielestäni jopa paremman näköinen mitä silloin esiteltiin. Eivät sentään vesittäneet rumemmaksi kuten Anthemin tai Watchdogsin tapauksessa. Näistä jälkimmäinen on erityisen paha, koska peliin saa yksinkertaisella modilla "E3-asetukset".
No tässä asiassa pitää olla samaa mieltä ettei tapahtunut tosiaan kuten noiden pelien kohdalla tai Witcher 3 josta CDPR aikanaan sai kanssa paskaa niskaansa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Minua ja varmaan monia muita jotku heijastukset ja muu graafinen turhakekama ei kiinnosta tippaakaan,
Ei ainakaan silloin jos ei oma serri jaksa pyörittää peliä :geek:

Toivotaan toivotaan... itsellä vähän pessimistinen tunne, että tällä tulee olemaan korkeintaan marginaalinen vaikutus tulevaisuuteen. Uusia pelaajaharrastajia syntyy joka päivä lisää ja viiden vuoden päästä vain pienellä osalla pelaajista on mitään omakohtaista kokemusta CyberPunk 2077 -julkaisusta
Vanha sanonta "toistaa vanhempiensa virheet" sopineen sitten pelialaakin myös.
Mutta toivottaan että puolan pojat saavat korjattua peliä ainakin niin että suurimmat bugit korjattu ja AI on ajantasalle ja juuri tuo onneton AI loppujen lopuksi tappoi minulta mielenkiinnon peliin ja päätarinakin jäi kesken.
 
Muistaakseni tää maailmalle Quakea hypettänyt tyyppi kyllä sai palkinnoksi potkut ID:ltä kun muutkaan devaajat eivät pitäneet siitä että tämä löpisee omiaan pelistä.
Quake kohdalla oikeasti valehdeltiin kun pelissä ollu siis mitään niitä luvattuja ominaisuuksia :)
 
Muistaakseni tää maailmalle Quakea hypettänyt tyyppi kyllä sai palkinnoksi potkut ID:ltä kun muutkaan devaajat eivät pitäneet siitä että tämä löpisee omiaan pelistä.

No kyllä mä uskon ihan niiden levelien tyylin perusteella, että alunperin on tähdätty kyllä enemmän siihen hypejutun kaltaiseen peliin. Toki kaveri varmaan lörpötteli myös asioita, jotka olivat olleet lähinnä heittoja suunnittelupöydän äärellä.
 
Tuosta pelimaailman vaihtoehdoista vielä että onhan se usein aika illuusiota mutta sitten siellä on kyllä aika päräyttäviäkin kohtia.

Esimerkiksi itse jätin Jackien ruumiin Viktorille josta Arasaka kävi sen nyysimässä. Noh sitten lopussa jossa valitsin tuon Don't fear the Reaper lopun niin Jackien on siellä katolla jonne mennään sen jälkeen kun olet kytkeytynyt Mikoshiin. Siinä sitten ihmeteltiin ihan V puolesta että miten voit olla täällä. Luultavasti näin ei olisi tapahtunut jos olisin käskenyt viedä ruumiin Mama Wellesille. Pitäisi joskus oikein koittaa.

Toinen ihan jees homma on se jos jätät Cloudsin ukon henkiin siinä toimistotappellussa niin se tosiaan sitten tulee vastaan jälkeenpäin uudestaan. Mikä oli ihan jepa mielestäni. Typerää tosin on se että V täysi 50 street cred ei laita mitään pelkoa muka Tyger Clawseihin.
 
Tuosta pelimaailman vaihtoehdoista vielä että onhan se usein aika illuusiota mutta sitten siellä on kyllä aika päräyttäviäkin kohtia.

Esimerkiksi itse jätin Jackien ruumiin Viktorille josta Arasaka kävi sen nyysimässä. Noh sitten lopussa jossa valitsin tuon Don't fear the Reaper lopun niin Jackien on siellä katolla jonne mennään sen jälkeen kun olet kytkeytynyt Mikoshiin. Siinä sitten ihmeteltiin ihan V puolesta että miten voit olla täällä. Luultavasti näin ei olisi tapahtunut jos olisin käskenyt viedä ruumiin Mama Wellesille. Pitäisi joskus oikein koittaa.

Toinen ihan jees homma on se jos jätät Cloudsin ukon henkiin siinä toimistotappellussa niin se tosiaan sitten tulee vastaan jälkeenpäin uudestaan. Mikä oli ihan jepa mielestäni. Typerää tosin on se että V täysi 50 street cred ei laita mitään pelkoa muka Tyger Clawseihin.
Itekin jätin Jackien ruumiin Viktorille. Silloin on hauska pelata se Arasaka-loppu Hanakon kanssa, ja Jackie on niillä tallennettu kellariin ja sen kanssa voi vähän jutella siellä, tosin ei kovin hyvin toimi kundi enää. Katolla sen kanssa kyllä jutellaan millä tahansa lopulla. Myöhemmin latasin alkupään tallennuksen ennenkö Jackie kuolee ja laitoin Jackien kotiinsa, ja siitä sai oikein mukavan hautajaisseremonia-questin, joka kyllä on paras vaihtoehto ja loput on ns. mokattuja.
 
Toivotaan sitten, että se Jakke 14v:kin, joka on juuri saanut rippilahjaksi ekan tietokoneen, tajuaa ensin käydä lukemassa historiikin peliteollisuuden tilasta, ennen kuin alkaa klikkailemaan Steamissa pelejä ostoskoriin. :tup:

Tai sitten se Jakke käyttää kuluttajan 14pv palautusoikeutta, jos se peli noin vituttaa. Koskee myös pre-order-pelejä. Se on sitten vähän koomista jos se into palautukseen syntyy vasta 120h pelaamisen ja 2 läpipeluun jälkeen kun raja on 2h...

Kuluttajalla on ihan tarpeeksi oikeuksia myös CP2077:n tapauksessa.
 
Itekin jätin Jackien ruumiin Viktorille. Silloin on hauska pelata se Arasaka-loppu Hanakon kanssa, ja Jackie on niillä tallennettu kellariin ja sen kanssa voi vähän jutella siellä, tosin ei kovin hyvin toimi kundi enää. Katolla sen kanssa kyllä jutellaan millä tahansa lopulla. Myöhemmin latasin alkupään tallennuksen ennenkö Jackie kuolee ja laitoin Jackien kotiinsa, ja siitä sai oikein mukavan hautajaisseremonia-questin, joka kyllä on paras vaihtoehto ja loput on ns. mokattuja.

Jaa onkohan tuo sitten bugi koska mulla on ollut se eka kertaa tuolla katolla nyt ja olen mielestäni kaikki loput pelannut. Tosin suurimman osan otin Nomad tallennuksesta jossa tosiaan käskin viedä Jackien ruumiin äidilleen.
 
Pistetääs spoilereihin...
Ei se tule kuin siinä kun tekee ne johnnyn kaikki sidequestit oikein ja myötäilee johnnyä ja pitää saada 70% johnnyn prosentit, sitten odottelee siellä katolla missä misty sut jättää, yli 5min, että saat sen "dont fear the reaper" secret endingin. Eli johnny kertoo, että its hard to decide .... jha kertoo että voitkin mennä soolona. Eikä välttämättä tuo 70% riitä, jos olet tehnyt sen "chipping in" väärin.
Kannattaa muuten olla max tason charru ja pelata vaikka alemmalla vaikeustasolla, itellä loppui ammuksetkin siinä ja piti craftailla lisää vaikka vihuja juoksi eteen kuin tuutista kaataen. (en viittiny loottia, kun inventory oli täys ja siinä ei ole aikaa hengähtää, tulee ukkeleita niin kauan kunnes pääset ihan loppuun asti sinne virtuaalimaailmapaskeeseen, johon sun pitää se johnny jättää, tai sitten ite jäät)
lisäksi ei voi tallentaa ollenkaan.
Lisäksi mulla ei jostain syystä toiminut hp potionit ollenkaan ja HP bar oli koko ajan 50%???? en tiedä oliko tuo tarkoituksellista vai bugi, tais olla bugi.
Ainoa mistä sai HP, oli se implantti "HP on kill" siksi joutuin pelaamaan easyllä
Kannattaa pelata ainakin kerran tuo, jos on intoa pelata useampi ending, on se hieno :)
Ja joskohan tulis kunnon korjauksia patseissa pian, haluis nuo loput sideguestit mitä en ole vielä pelannut, tympii vaan nuo bugit ja ei ole intoa sen takia palata pelin ääreen.
 
Viimeksi muokattu:
Pistetääs spoilereihin...
Ei se tule kuin siinä kun tekee ne johnnyn kaikki sidequestit oikein ja myötäilee johnnyä ja pitää saada 70% johnnyn prosentit, sitten odottelee siellä katolla missä misty sut jättää, yli 5min, että saat sen "dont fear the reaper" secret endingin. Eli johnny kertoo, että its hard to decide .... jha kertoo että voitkin mennä soolona. Eikä välttämättä tuo 70% riitä, jos olet tehnyt sen "chipping in" väärin.
Kannattaa muuten olla max tason charru ja pelata vaikka alemmalla vaikeustasolla, itellä loppui ammuksetkin siinä ja piti craftailla lisää vaikka vihuja juoksi eteen kuin tuutista kaataen. (en viittiny loottia, kun inventory oli täys)
lisäksi ei voi tallentaa ollenkaan
Kannattaa pelata ainakin kerran tuo, jos on intoa pelata useampi ending, on se hieno :)
Ja joskohan tulis kunnon korjauksia patseissa pian, haluis nuo loput sideguestit mitä en ole vielä pelannut, tympii vaan nuo bugit ja ei ole intoa sen takia palata pelin ääreen.
Ite pääsin kyllä Very Hardilla läpi ekalla kertaa, vaikka lopussa alkoi vähän hikoiluttaan, kun sitä maksimiHP:täkin on puolet normaalista ja se vika pomo suunilleen one shottas joka kerta. Mulla kuitenkin oli cyberdecki joka toi 100% HP:tä kun hiparit menee alle 15%, ja toinen joka tuo 100% hptä kun hiparit menee 0%, joten käytännössä 2 lisäelämää, niillä tosin muutaman minuutin cooldown tietty.
 
Joo no oiskait tuo menny vaikeammallakin, mutta tais olla joku klo 3:00 la-su välinen yö ja oli väsy ja piti päästä vaan äkkiä läpi ja nukkumaan :)
alkoi jo tuossa vaiheessa tuleen koko peli korvista ulos. meni joku 10-15h+ bugien takia aikaa hukkaan, piti ottaa kaukaa vanha save yms. Ja esimerkiksi ei voinut loottia jotain tärkeää quest itemiä yms.
Ja eka kerralla mokasin sen chipping in guestin niin en saanut tuota endingiä, muuten ois jääny yhteen pelikertaan. Ei vittiny aloittaa niin kaukaa enää uudestaan.
puolen välin jälkeen käyttelin aika paljon noita glitchejä rahan ja craft tavaran hankkimiseen, kun ei jaksanut perse hiessä grindata.
 
On muuten aika erikoisen rikki tuo Body stat ja sen perkit. Voi suunnilleen juosta nyrkit pystyssä useampaa ukkoa päin eikä välttämättä edes kuole vaikka ampuvat. Tein nyt viimeiseksi tuon street brawler street kid ukon ja on käsittämättömän helppoa juosta vaan päälle ja lyödä kaikkia turpaan jopa punaiseksi flägättyjä ukkoja vastaan (skull level en ole vielä koittanut), tämä siis very hard vaikeustasolla ja body on jotain 12 nyt enkä ole watsonista pihalla. Pelasin nomadin ja corpon jollain 10 ja 5 bodyllä hardilla ja noita korkeampia levelisiä ukkoja vastaan ei kyykkimällä ja suojasta ampumisella ollut juuri mahdollisuuksia kun aina tuli se joku headshot jostain kun päänsä hiukan pisti ulos ja tuo corpo ninja tipahti kyllä todella nopeasti kun oli katana ukko kerenzikovilla.
 
Pistetääs spoilereihin...
Ei se tule kuin siinä kun tekee ne johnnyn kaikki sidequestit oikein ja myötäilee johnnyä ja pitää saada 70% johnnyn prosentit, sitten odottelee siellä katolla missä misty sut jättää, yli 5min, että saat sen "dont fear the reaper" secret endingin. Eli johnny kertoo, että its hard to decide .... jha kertoo että voitkin mennä soolona. Eikä välttämättä tuo 70% riitä, jos olet tehnyt sen "chipping in" väärin.
Kannattaa muuten olla max tason charru ja pelata vaikka alemmalla vaikeustasolla, itellä loppui ammuksetkin siinä ja piti craftailla lisää vaikka vihuja juoksi eteen kuin tuutista kaataen. (en viittiny loottia, kun inventory oli täys ja siinä ei ole aikaa hengähtää, tulee ukkeleita niin kauan kunnes pääset ihan loppuun asti sinne virtuaalimaailmapaskeeseen, johon sun pitää se johnny jättää, tai sitten ite jäät)
lisäksi ei voi tallentaa ollenkaan.
Lisäksi mulla ei jostain syystä toiminut hp potionit ollenkaan ja HP bar oli koko ajan 50%???? en tiedä oliko tuo tarkoituksellista vai bugi, tais olla bugi.
Ainoa mistä sai HP, oli se implantti "HP on kill" siksi joutuin pelaamaan easyllä
Kannattaa pelata ainakin kerran tuo, jos on intoa pelata useampi ending, on se hieno :)
Ja joskohan tulis kunnon korjauksia patseissa pian, haluis nuo loput sideguestit mitä en ole vielä pelannut, tympii vaan nuo bugit ja ei ole intoa sen takia palata pelin ääreen.

Tietääkseni tuo on jo debunkattu että tarvitsisi 70% kun oikeasti niillä puheiden valinnoilla on se merkitys
 
Seillä se CP "kummasti" möllöttää edelleen Steamin 3 sijalla, vaikka paskaa tulee sisään ovista ja ikkunoista.

Tuo kertoo siitä, että oeli on kaikista leikkauksistaan ja bugeistaan huolimatta hyvä. Metacritic arviokun on PC:llä kaikesta huolimatta 7.2.

Jos kattoo jotain ShitOut 76:sta, niin siinä mc on 2.3.

 
Viimeksi muokattu:
ihin kyllä aluksi petyin todella paljon, on että tässä RPG-ominaisuu
No mun mielipide on että kuluttajalle pitäisi alleviivata pre-order-tilanteessa sitä, että se lopputuote saattaa olla ihan jotain muuta kuin mainosvideoiden ja huhujen perusteella saattaa kuvitella. Musta pelistudiolla on ja pitää olla 100%:n valta kirjoittaa vaikka koko paska uusiksi ennen julkaisua ja muuttaa sisältöä aivan kuinka paljon haluavat. Mä näen tuon siis puhtaasti taiteellisena prosessina, jossa taiteilija saa kotkottaa ilman kummempia rajoituksia. (Sijoittajilla voi sitten olla ihan eri suhde asioihin. Se on oma keskustelunsa.)

Musta pre-order on samanlaista riskinottamista kuin startupiin sijoittaminen. Kädet saattavat osua paskaan kun lopputuloksen näkee vasta myöhemmin. Toivon, että CP2077:n jälkeen kuluttajat muistavat tämän kun ensi kerran harkitsevat pre-orderia.

Nimim. olen "pre-tilannut" (no okei, sain lahjaksi, joten en tehnyt päätöstä itse). Subnautican Below Zeron. Sen juoni kirjoitettiin uusiksi aika isoilta osin jos oikein ymmärsin ja tätä edeltäneet tiedot pelistä muuttuivat aika lailla. Musta toi on täysin OK ja saavat tehdä sen vielä niin monta kertaa kuin haluavat ja lykätä julkaisua myös kuten parhaaksi katsovat. Aiemmilla pelivideoilla ei ole välttämättä mitään arvoa kun mietitään millainen peli julkaisussa on. Ja musta tuo on siis täysin hyväksyttävää.

Olen osaksi samaa mieltä ja osaksi täysin erimieltä. Kun me puhutaan luovasta jopa taiteellisesti prosessista niin tietysti tekijät saavat ja voivat muuttaa omaa visiota sekä tuotetta heidän näkemyksensä mukaan eikä minusta tässä ole suuremmin erimielisyyttä. Kuitenkin kun puhumme kuluttajille suunnatusta lopputuotteesta niin se taiteellinen vapaus loppuu siihen. Markkinoinnissa kuin tiedon jakamisessa yrityksellä on ehdoton velvollisuus kertoa mikä se tuotos on sekä, että tieto, jota julkaistaa pitää paikkaansa. Jos suuntaa muutetaan tai asioita jätetään pois niin pitää myös selkeästi kommunikoida kuluttajille näistä muutoksista. Markkinoinnin voi toki luoda kuvia sekä visioita, mutta harhaan ne ei saa kuluttajaa viedä sillä tässä tulee vastaan jo (ainakin EUssa) kuluttajansuoja lainsäädäntö.

Toiseksi myös se, että firma pyrkii estämään review prosessia, jotta todellinen tila tuotteesta ei selviäisi kuluttajille niin tämä minusta kyllä on todella huono toimintatapa. Tälläinen on minusta jopa mietittävä rangaistavaksi sillä tämän kaltaisissa tapauksessa voisi täyttyä kuluttajan harhauttaminen. Toki ymmärrän, että on hyvä odottaa julkaisupäivän jälkeen jos haluaa varmistaa pelin laadun. Kuitenkin pelikonsoleiden kohdalla CDPR teki minusta todella väärin.

AAA pelit eivät voi olla pre-order tasoa sillä niitä ei myöskään markkinoida näin kuluttajille. Pre-order pelit ovat pre-order pelejä ja näinhän voi vaikka AAA-valmistaja tehdä jos haluaa. Varmasti vaikuttaa myyntiin ja toki niin. Jos peli ei ole valmis niin tuskin niin moni pelaaja haluaa sen vielä ostaa sekä harva maksaa täyttä hintaa. Tämän takia tietty laadullinen vaatimustaso pitäisi AAA -peleille olla. Samoin myöskin se, että mitä peli sisältää ja mitä se ei sitten sen taiteellisen prosessin jälkeen sisällä. CDPRn tapauksessa mennään kyllä varsin rajamailla näissä. Ehkäpä tästä tulee vielä jonkinlainen ennakkotapaus.

Tässä vielä yksi kooste eri mainoksista, CDPR keskusteluista, heidän näkemyksistään sekä pelistä pätkiä. Jokainen voi arvioida mihin sitten tämä tuote laskeutuu. Ei se mitenkään täysin paska ole niinkuin täällä jotkut ovat sanoneet, mutta aika eri tuote mitä mainostettiin sekä mitä CDPRn henkilöt kertoivat sen olevan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Cyberpunk on hyvä esimerkki siitä, että vaikka kuinka kairaa kuluttajaa perseeseen, huomattava osa tulee vain nauttimaan peräröörin saamasta huomiosta. Mahtava osoitus siitä, että näin voi tapahtua, ja tulee tapahtumaan vastaisuudessakin, koska kuluttajat eivät sitä tule estämään.
 
Cyberpunk on hyvä esimerkki siitä, että vaikka kuinka kairaa kuluttajaa perseeseen, huomattava osa tulee vain nauttimaan peräröörin saamasta huomiosta. Mahtava osoitus siitä, että näin voi tapahtua, ja tulee tapahtumaan vastaisuudessakin, koska kuluttajat eivät sitä tule estämään.
Tai sitten siitä että tuo ulos saatu laitos oli edelleen pelinä riittävä monien mielestä
 
Cyberpunk on hyvä esimerkki siitä, että vaikka kuinka kairaa kuluttajaa perseeseen, huomattava osa tulee vain nauttimaan peräröörin saamasta huomiosta. Mahtava osoitus siitä, että näin voi tapahtua, ja tulee tapahtumaan vastaisuudessakin, koska kuluttajat eivät sitä tule estämään.

Musta se taas oli hyvä esimerkki siitä, kuinka sekaisin jotkut ihmiset menevät siitä ettei peli vastaa heidän odotuksiaan.

Peli. Se oli vain yksi peli muiden joukossa.
 
Musta se taas oli hyvä esimerkki siitä, kuinka sekaisin jotkut ihmiset menevät siitä ettei peli vastaa heidän odotuksiaan.

Peli. Se oli vain yksi peli muiden joukossa.
Peli massiivisilla viihdemarkkinoilla massiiviselta firmalta, jota myytiin petollisesti. Ei minua peli itsessään kiinnostanut ennen launchia tai jälkeen, mutta pelin ympärillä vellovien eettisten ja lainsäädällisten kipukohtien selvitys kiinnostaa kovasti. Isot toimijat ottavat mallia toisistaan, ja jos Cyberpunkin kaltainen markkinointi annetaan anteeksi, saadaan tästä uusi malli sille, miten paljon kuluttajia saa sumuttaa tulevaisuudessa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 943
Viestejä
4 928 348
Jäsenet
79 271
Uusin jäsen
Kario

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom