DC-linkki kondensaattorit lineaaripowerissa?

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Onko hyötyä, verrattuna elkoihin?
Powerissa CLC rakenne, jossa nyt rinnan kytkettynä 220 uF kuristin 220 uF, elkojen plus napojen väliin tulee 4 H kuristin. Muuntajasta tulee 334,4 VAC, joka tasasuunnataan. Kun elkot on latautuneet on jännite 471,504 VDC. Ongelma on, että elkojen jännitekesto ylittyy, kun se on 450 V. 500 V elkoja on vaikeaa saada Suomessa. Ratkaisu on DC-linkki kondensaattorit, joissa jännitekesto on jopa 900 VDC. Yleisesti ottaen 500 VDC elkojen jännitekesto on nyt lähellä, kun verkkojännite vaihtelee päivän aikana jopa 9 Volttia.

DC-linkki kondensaattorit on todella kalliita ja fyysisesti isoja mitoiltaan. Niiden elinikä on jopa 200000 tuntia, elkoissa parhaat on paljon vähemmän.

Heh sä käytät niin monimutkaista kieltä että useimmat täällä ei ymmärrä ;)

Mitä noihin muovikonkkiin tulee niin en varsinkin hinnan huomioiden näe mitään hyötyä lyyttiin verrattuna, impedanssi ehkä pienempi ja kestoikä pidempi. Hakkurissa hyöty ehkä suurempi.

Mutt ei hätää uraltonesta löytyy sulle sopivat lyytit vieläpä kohtuu hintaan. :) tosin saa olla tarkkana kuvassa 50+50uF konkka.

Päätin kuitenkin WIMA DC-LINK MKP 6 780 uF 600 V mallin valita.

468548.webp

Heh sä käytät niin monimutkaista kieltä että useimmat täällä ei ymmärrä ;)

Mitä noihin muovikonkkiin tulee niin en varsinkin hinnan huomioiden näe mitään hyötyä lyyttiin verrattuna, impedanssi ehkä pienempi ja kestoikä pidempi. Hakkurissa hyöty ehkä suurempi.

Mutt ei hätää uraltonesta löytyy sulle sopivat lyytit vieläpä kohtuu hintaan. :) tosin saa olla tarkkana kuvassa 50+50uF konkka.
Todennäköisesti ja noista jännitteistä päätellen xana@ rakentaa putkivahvistimen virtalähdettä ja todellakin DC-link caps ovat parempi vaihtoehto äänellisesti.

Hyvin päätelty tämä viesti selventää.
Varmaan kun ylittää tietyn rajan niin ei ole paluuta...
Ahaa, ok. Itse olen useamman DHT SE mono vahvistimen rakentaneena huomannut niin varsinkin SE vahvareissa Polypropyleeni konkat ovat edukseen, niin suurta eroa vs elko en huomaa push pull versioissa.

Viimeksi muokattu:
Tarkennuksena vielä omissa mono SE vahvistimissa käytän Hashimoto ulostulomuuntajia ja interststage on myös Hashimoto. Näissä kuvissa ISO FC12S muuntajat. Nykyään Hashimoto H-20-3,5U kiinni.

IMG20250401191907.jpg

2.jpg

Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti ja noista jännitteistä päätellen xana@ rakentaa putkivahvistimen virtalähdettä ja todellakin DC-link caps ovat parempi vaihtoehto äänellisesti.
Kyllä, juuri näin. Totesin vain, että 525 - 550 Voltin elkoja ei tahdo saada mistään. DC-linkki kondensaattoreilla on tässä jopa etulyöntiasema. Ne on erittäin pitkäikäisiä, elinikä yli 100000 käyttötuntia ja ESR on erittäin pieni, jotka on erittäin hyvä ominaisuus. Tässä elkossa riittäisi jännitekesto, 18000 käyttötuntia. Nämä valitsemani DC-linkki kondensaattorit olivat hinnaltaan samaa luokkaa kuin tuo KEMET.

Aikamoista, onneksi mä olen jo eheytynyt noista haaveista, mulla oli kyllä joskus pari YLE:n huutokaupasta hankittuna pari mono vahvistinta isoilla pulloilla ja päätemuuntajalla, rakentelu jäi lopulta suunnittelu asteelle ja lopulta päätyivät SER markkinoille :(

Aikamoista, onneksi mä olen jo eheytynyt noista haaveista, mulla oli kyllä joskus pari YLE:n huutokaupasta hankittuna pari mono vahvistinta isoilla pulloilla ja päätemuuntajalla, rakentelu jäi lopulta suunnittelu asteelle ja lopulta päätyivät SER markkinoille :(
Voin sanoa että DHT + kunnon IT+ mono system ja laatu ulostulomuuntajat niin eargasm taattu.

Voin sanoa että DHT + kunnon IT+ mono system ja laatu ulostulomuuntajat niin eargasm taattu.
Noh päädyin myös siihen että hyvässä äänentoistossa aktiivikaijutin on ratkaisu perusteena vaimennuskerroin ja vaihelineaarisen jakosuotimen rakennus.
Noh eipä tuokaan ole toteutunut ;) Genelekit jääny haaveksi.

Toki varmaan eroja tulee siitä mitä kuuntelee.

Noh päädyin myös siihen että hyvässä äänentoistossa aktiivikaijutin on ratkaisu perusteena vaimennuskerroin ja vaihelineaarisen jakosuotimen rakennus.
Noh eipä tuokaan ole toteutunut ;) Genelekit jääny haaveksi.

Toki varmaan eroja tulee siitä mitä kuuntelee.
Joo , en väitä oma systeemi kaikille sopiva. Systeemi sidonnaisia juttuja nää. Oma setti rakennettu SE ja DHT putkia ajatellen, Spatial MC 2 Triode dipolit plus SVS subbarit itsellä käytössä- 300B yhdessä mono kaksikossa ja toisessa 2A3 ja 45 Putket käytössä.

Joo , en väitä oma systeemi kaikille sopiva. Systeemi sidonnaisia juttuja nää. Oma setti rakennettu SE ja DHT putkia ajatellen, Spatial MC 2 Triode dipolit plus SVS subbarit itsellä käytössä- 300B yhdessä mono kaksikossa ja toisessa 2A3 ja 45 Putket käytössä.
Tässä on RS1003 pääteputket, Lundahl päätemuuntajat ja toinen verkkomuuntajista Lundahl. Sisällä signaalitiellä on Miflex KPCU-01 Copper Foil Paper / Polypropylene in Oil Capacitor. Nämä on erittäin hyvät. Voi sanoa, kun nuo Wima DC-linkki kondensaattorit tulee erilliseen virtalähteeseen. On tämä putkivahvistin aika lailla tinkimättömästi tehty. Ehkä Japanilaisilla päätemuuntajilla olisi vielä parempaan päästy, mutta haluaisin kokeilla Lundahlin päätemuuntajia, eikä ole tarvinnut pettyä, ne on ylittäneet kaikki odotukset. Tuskin jäisin kaipaamaan vielä parempia päätemuuntajia.

Tässä on RS1003 pääteputket, Lundahl päätemuuntajat ja toinen verkkomuuntajista Lundahl. Sisällä signaalitiellä on Miflex KPCU-01 Copper Foil Paper / Polypropylene in Oil Capacitor. Nämä on erittäin hyvät. Voi sanoa, kun nuo Wima DC-linkki kondensaattorit tulee erilliseen virtalähteeseen. On tämä putkivahvistin aika lailla tinkimättömästi tehty. Ehkä Japanilaisilla päätemuuntajilla olisi vielä parempaan päästy, mutta haluaisin kokeilla Lundahlin päätemuuntajia, eikä ole tarvinnut pettyä, ne on ylittäneet kaikki odotukset. Tuskin jäisin kaipaamaan vielä parempia päätemuuntajia.
SE vahvistimilla Lundahdhl ei pärjää mitenkän kallimpaan päähähän ISO tai hashimoto muuntajien kanssa , Toki oma valinta.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 026
Jäsenet
79 872
Uusin jäsen
vulcan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom