Eikös Olympus tehnyt kans muutaman mustavalkokameran? En tosin muista oliko ne aidosti ilman bayer-filtteriä, kuten Leicat ovat.Eipä noilla megapikseleillä ole merkitystä omassa käytössä. Enemmän jytkyä olisi itselle, että nähtäisiin aito MV fullframe kamera (Leicalta on noita tehnyt toki). Mutta valitettavasti kun kamerat tehdään massoille, niin eipä tuo ole kovin realistista että tuollaista tulisi. Toivottavasti ensivuonna tuleva Ricoh GR 4 Monocrome möisi sen verran hyvin että tämä herättäisi muidenkin isojen valmistajien kiinnostuksen hommaan. Nyt nämä kameroiden parannukset on hiukan hengettömiä eli parannusta videossa tai pykälän parempi tarkennus jne.
Kennoteknologia on entistä enemmän keskittynyt. Kaikkihan ovat käytännössä CMOS-kennoja bayer-filtterillä poislukien Fujin kamerat, joissa X-Trans, ja Sony valmistaa käytännössä valtaosalle merkeistä kennot. Eri valmistajien prosessorit sitten saavat sentään kuvissa näkyviä eroja aikaan vaikka siellä olisi teknisesti/fyysisesti sama kenno.
Fujin half-frame periaatteessa oli "innovointia", vaikkakin se oli vain snadimman kennon kiepautus 90 astetta kyljelleen. Filmisimulaatiot tuntuvat jylläävän vahvasti Fuji/Ricoh/Nikon akselilla.
Milloin nähdään digi-keskarista fyysisesti isompi kenno? Hasselin H6D-100c on jo hieman hapantunutta teknologiaa ja syö vain vanhempia HC/HCD-linssejä, ja sekin on "vain" 53.4 x 40 mm (kuten Phase One IQ4:kin). X-sarjan 907x:ään kun laittaisivat uuden perän, missä olisi 1:1 kuvasuhteen 60 x 60 mm neliökenno, niin filkka V-sarjaa harrastaville olisi oikeasti houkutteleva tuote. Sulkimet kun on linsseissä, niin hidas read-out ei haittaa.
Hasselilta soisi muutenkin nähdä iteraation nykyisiin kameramalleihin mv-kennoilla.
Toi Ricohin tuleva mustavalkokamera kyllä kiinnostaa, mutta mua epäilyttää siinä polttoväli. Toivottavasti siitä tulee myös x-versio 40mm kinovastaavuudella. Leican mv-kameraan en ole raaskinut investoida, mutta hulluna puristina ostaisin varmaankin M-D:n, jos siitä tulisi mustavalkoversio...