Ei poliittinen keskustelu taloudellisen riippumattomuuden(FI) ja aikaisen eläköitymisen(RE) tavoittelusta

Tässä vähän lukuja pyörittelin ja tuli sellainen asia havaittua, että FIRE:stä alkaisi olemaan turvattu ikävuodet 67 ja siitä eteenpäin. Minulla on nimittäin PS-tili ja se salkku on kasvanut jo kuusinumeroiseksi. Vielä kun on matkaa noin 30v ennen kuin on 67v mittarissa ja rahoja pääsee nostaman, niin tuo salkku ehtii mukavasti kasvaa siihen mennessä, varsinkin kun salkun sisällä tuotot on verovapaita. Jonkinlainen eläkekin siinä vaiheessa apuna, vaikka ei kovin suureksi pääsekään kasvamaan, jos työt lopettaa iän alkaessa nelosella.
Vielä pitää tehdä työtä ja säästää, että saa nuo aiemmat elinvuodet katettua. Lisäksi pitää miettiä, että missä muodossa haluaa omaisuutensa olevan, kun jää töistä pois. Esim. nyt löytyy yksi kiinteistösijoitus, jonka tuottoon olen ihan tyytyväinen ja tuottaa hieman vapaata kassavirtaakin jo nyt, mutta pitäisikö sijoitukset olla työstä pois jättäytyessä likvidimpiä? Löytyy myös toinen kiinteistö, joka pitää muuttaa rahaksi, mutta se joutuu ehkä odottamaan, että kaupankäynti vähän piristyy asuntomarkkinoilla.
Riippuen vapaasta “kassavirrasta” harkitsisin sijoituskiinteistöstä/asunnosta luopumista, koska niistä voi tulla suurehkojakin kuluja kun remppaa alkaa tulla eteen.

Jos sijoituskämppään tulee 50k putkiremppa, niin kassavirta kääntyy hetkessä negatiiviseksi ja jos kk-budjetissa ei ole useampaa satasta löysää, voi lean-firen kanssa olla hankaluuksissa.

Riippuen vapaasta “kassavirrasta” harkitsisin sijoituskiinteistöstä/asunnosta luopumista, koska niistä voi tulla suurehkojakin kuluja kun remppaa alkaa tulla eteen.

Jos sijoituskämppään tulee 50k putkiremppa, niin kassavirta kääntyy hetkessä negatiiviseksi ja jos kk-budjetissa ei ole useampaa satasta löysää, voi lean-firen kanssa olla hankaluuksissa.

Asuntosijoittamisessa on myös aika surkeat tuotot osakemarkkinoihin verrattuna...

Asuntosijoittamisessa on myös aika surkeat tuotot osakemarkkinoihin verrattuna...
Mutta vivuttaminen onnistuu yleensä alemmilla koroilla ja korkeammilla vivutusasteilla - siksi asuntosijoittamisessa yleensä katsellaan oman pääoman tuottoa, ei tuottoa suhteessa kohteen koko arvoo. Paitsi tietty jos vipua ei ole.

Viimeksi muokattu:
Hyvä video suomenkielellä FIRE:sta. Alun esitykset mitä FIRE on ja miten sijoittaa aika tylsiä. Loppupuolen keskustelussa taas sitten hyvääkin tavaraa kun hieman väittelyä kannattaako säästää vai kuluttaa ja miltä pörssiromahdus tuntuu teoriassa versus käytännössä. Ei nyt mitään uutta viisastenkiveä, mutta hyvä pätkä mistä pääsee kartalle mitä FIRE on

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=iP9owQAHweQ

Olen itse myös tosinaan miettinyt asunnon omistamisen järkevyyttä, mistä tuossa aiemmin oli keskustelua. Olen erikoisessa tilanteessa jossa vuokralla oleminen on selvästi halvempaa kuin ostaminen. Vastaava asunto samalta paikalta (kaupungin keskustassa) maksaisi noin 1000 kertaa nykyisen kuukausivuokran.

Vuokraamalla jään paitsi velkavivusta ja asuminen on epävakaampaa -- omistaja voisi katkaista vuokrasopimuksen vaikka ei nyt ihan helposti. Mutta pidän nykyisestä asuinalueesta oikein paljon, ja nuo hinnat ovat poskettomia.

Luultavasti jään edelleen vuokralle ja sijoitan vastaavasti enemmän. Kyllähän sen asunnon teoriassa voi ostaa pakkoraossakin, jos lähtö tulisi. Mutta usein tämä silti mietityttää.

Olen itse myös tosinaan miettinyt asunnon omistamisen järkevyyttä, mistä tuossa aiemmin oli keskustelua. Olen erikoisessa tilanteessa jossa vuokralla oleminen on selvästi halvempaa kuin ostaminen. Vastaava asunto samalta paikalta (kaupungin keskustassa) maksaisi noin 1000 kertaa nykyisen kuukausivuokran.

Vuokraamalla jään paitsi velkavivusta ja asuminen on epävakaampaa -- omistaja voisi katkaista vuokrasopimuksen vaikka ei nyt ihan helposti. Mutta pidän nykyisestä asuinalueesta oikein paljon, ja nuo hinnat ovat poskettomia.

Luultavasti jään edelleen vuokralle ja sijoitan vastaavasti enemmän. Kyllähän sen asunnon teoriassa voi ostaa pakkoraossakin, jos lähtö tulisi. Mutta usein tämä silti mietityttää.
Vaikeahan asunnoilla on nykytilanteessa tehdä voittoa, voi mennä tappionkin tekemiseksi kun asuntojen hinnat eivät aina nouse ja nouse: Asuntokauppa | Helsingin asuntojen reaalihinnoista on sulanut yli neljännes Toki jos ostaa huonokuntoisen asunnon, remppaa sen ja siten saa ehkä nostettua arvoa ylöspäin tai jos onnistuu löytämään halvan tai tietää millä alueella asuntojen arvo varmasti nousee. Rempat, ylläpito+kodinkoneet, lainakulut, vastike,... asunto helposti kalliimpi kuin ostohinta.

Koti on tottakai koti. Kotiin ei päde imho. samat säännöt kuin sijoitukseen. Kotiin, harrastuksiin yms. minusta jees kaataa rahaa muu kuin voitonteko mielessä.

Mulla on "asuntoa" vastaava hajautus O ja HASI firmoissa jotka sijoittavat kiinteistöihin/infraan. O on todella vakaa ja hyvä osingonmaksaja, hasi maksaa kivaa osinkoa mutta arvo heittelee valtavasti. Jos tarvii boostia niin salkkua vastaan saa lainaa, ehkä joskus paremmilla ehdoilla, joskus huonommilla. Riskit toki nousevat, mutta jos onnistuisi jostain pahan rysäyksen pohjalta ostamaan lainarahalla niin olishan se aika paljon.

Eipä tuo ole loppujen lopuksi mitenkään erikoinen tilanne. Asuntosijoittamisessa on aika huonot tuotot, joten samalla tavalla myös omistusasuminen ei puhtaasti taloudellisesta näkökulmasta ole välttämättä järkevää verrattuna siihen, että asuisi vuokralla ja sijoittaisi pääoman indeksirahastoihin sen sijaan että se olisi kiinni seinissä. Varsinkin Helsingissä asuntojen hinnat on usein ihan älyttömiä verrattuna vuokriin.

Sanoisin että tuo pätee aika hyvin kaikkien kolmen ison kaupungin (Helsinki, Tampere ja Turku) keskustaan. Ne arvokiinteistöt maksvat niin paljon että jos haluaa siellä asua aivan ydinkeskustassa on järkevämpää maksaa sitä monen tuhannen euron vuokraa kuin sitoa kiinni niin monta miljoonaa että sellaisen ostaisi. Jos siihen edes saisi lainaa järkevästi tai omistaja suostuisi myymään.

Monilla myös tuo "tarve" menee ohitse sen opiskelu ja pahimman biletyskauden jälkeen kun alkaa pariutuminen ja ehkä jälkikasvu olla tärkeämpiä elämässä.

Ei se sitä tarkoita etteikö joku silti niitä omistaisi ja osalla ne seisovat ns. tyhjän panttina odottamassa jos omat lapset joskus tarvitsevat. Mutta silloin ei puhuta aivan köyhimmästä tai edes tavallinen duunari tyyppisestä henkilöstä.

FIRE ketjun teemaan liittyen itse ajatellut niin, että kotiin voisi sijoittaa paljonkin. Niin kauan kuin asuu vuokralla niin riittää vähempi kuin koti taso, ts. vuokralla huokeampaa kuin kodissa. Vähempi voi tarkoittaa esim. sijaintia, kämpän kokoa, asuuko kerrostalo/luhtitalossa omakotitalon sijaan, millainen parveke/piha on jne. Perusmukavuuksista kuten, että kämpässä ei ole hometta ja lämpö tasainen vuoden ympäri ei neuvoteltavia asioita(enää) minulle. Toki joku voi minimoida itsensä tilapäisesti asuntoautoon ja perustelee, että sillä asuu ja lomailee ympäri suomea/eurooppaa == säästöä.

Tai toisella tapaa sanoen, kotia ajattelen asiana missä budjetin puitteissa maksimoidaan ja ollaan loppuelämä versus vuokra-asumisessa riittää että on perusasiat kunnossa, hinta/laatu ja kämppä voi vaihtua millon vaan syystä x,y,z.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
288 890
Jäsenet
79 551
Uusin jäsen
Don Timi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom