Varmaan se idea, että kun itse tuo maahan, saa niistä helposti isomman katteen. Sitten vielä jos myynti ei olisi ainoastaan sen varassa että huijataan esim. tekniikasta vähän tietämättömämmät vanhukset ostamaan näitä...
Niin minua kiinnostaisi ne tekniset ominaisuudet, ja mitä huijaamisen vaaraa niissä on. Käytän nykyistä työpuhelintani (Samsung A56, lienee joku 500€ puhelin käsittääkseni) seuraaviin asioihin:
- puhelut
- SMS
- pakollisten ja pakottomien äppien pyöritys, kuten K-Lataus, Lidl Plus, ABC, Fingrid Pörssisähkö. SuperSää, Whatsapp, Google Maps ja MapFactor autonavigointiin, MFA-autentikaattorit sekä työ- että yksityiskäyttöön... sellaista peruskamaa joka käsittääkseni onnistuu kaikenhintaisilla puhelimilla.
- Wifi-tukiasemana käyttäminen jos ei muuta internet-yhteyttä ole.
- mitään perhepotrettikuvia en tällä ota. Enintään otan kuvan jos tarvitsee esim. ottaa muistiin joku asia tms.
- 4G tuntuu riittävän. Saa olle 5G mutta toistaiseksi en ole havainnut siitä erityistä hyötyä kun 4G:lläkin on välillä päässyt yli 100Mbit/s nopeuksiin. Ei Whatsapp tai Lidl Plus sen enempää tarvitsekaan.
Tähän mennessä en ole havainut näissä käytöissä mitään eroa teenkö sen 120€ vai 1200€ puhelimella. Teknisistä ominaisuuksista toivon seuraavia:
1. Mielellään kivan kokoinen akku ettei tarvitse koko ajan latailla. 5000 mAh, joka noissa halpis-Powereissa ja työpuhelimessani on, vaikuttaa aika riittävältä. Edellinen puhelimeni oli iso Cubot KingKong jossa taisi olla jopa yli 10000mAh akku tjsp, ei tarvinnut kovin usein sitä latailla mutta oli se ehkä vähän liian paksu ja raskas, esim. kun yritin kiinnittää sitä navigaattoripidikkeeseen autossa tai pyörällä. A56 on just passelin kokoinen ja ihan tarpeeksi ohut ettei häiritse.
2. Android-päivityksiä ja uusia versioita saisi mielellään tulla hamaan tappiin asti, ettei tarvitse toimivasta puhelimesta luopua pelkän tietoturvan takia kun ei enää tule päivityksiä.
3. Liittyen kohtaan 2, olisi kiva jos siihen pystyisi suht helposti asentamaan epävirallisesti uusia Android-versioita, SITTEN kun siihen ei enää virallisesti niitä saa. Joihinkin vanhoihin toimiviin puhelimiin ja tabletteihin joskus näin tein mutta oli aina työn ja tuskan takana, piti rootata ja mitä vielä laite yök.
Tämä kolmas kohta ei ole must mutta ihan kiva jos onnistuu helpohkosti. Tuossa olisi esim. yksi täysin toimiva Samsung A3(2016) johon olen koittanut löytää mahdolilsimman uutta Androidia epävirallisesti, toimii muuten edelleen erinomaisesti tarvitsemaani käyttöön. Akkukin tuntuu olevan yllättävän hyvässä kunnossa iästään huolimatta, ehkä koska se oli lojunut jossain laatikossa vuosikausia käyttämättömänä kunnes se lahjoitettiin minulle ilmaiseksi.