Etanoli RE85

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Olen vain keinoälyltä kysynyt, en jaksa tarkistaa lähteitä. Mutta AI:n mukaan siis Göteborgissa valmistetaan, ei olleet kannattavia Suomen kokeilut.
Kaivappa nyt se Hämeenlinnan tuotantolaitoksen sulkemista koskeva uutinen jostain. Tekoälyhän kertoili taannoin venäläisen dronen iskeneen suomeen että en pitäis kovin luotettavana.

Ai niin itse olen muuten tuossa kyseisessä tuotantolaitoksessa ja kyseisessä siilossa käynyt sisällä huoltohommissa

Kaivappa nyt se Hämeenlinnan tuotantolaitoksen sulkemista koskeva uutinen jostain. Tekoälyhän kertoili taannoin venäläisen dronen iskeneen suomeen että en pitäis kovin luotettavana.

Ai niin itse olen muuten tuossa kyseisessä tuotantolaitoksessa ja kyseisessä siilossa käynyt sisällä huoltohommissa
Niin, AI väittää joskus asioita, mutta suht. usein se onnistuneesti hakee dataa. Nyt näytti linkittävänkin (Kahden miljardöörin bisnekset päättyivät Hämeenlinnan Karanojalla – Bioetanolin ja kaasun tuotanto ei lyönyt leiville, samalla loppui lannoitteiden teko.). Väität, että Hämeenlinnassa jalostetaan yhä etanolia -> kaivappa nyt kuule ihan ite se uutinen jostain, että etanolia jälleen jalostetaan paikalla.

RE85 tuotantokapasiteettia on varmaan vain rajallisesti, ja sen kasvattaminen nopeasti ei ole yksinkertaista. Jos se olisi todella paljon bensaa halvempaa niin loppuisi varmaan kesken kun kysyntä räjähtäisi.

Lisäksi kun tuota on vain yhdellä jakelijalla niin tuossa on monopoli.

Olen ollut siinä käsityksessä että ST1:llä olisi tuotantoa ruotsissa suomea enemmän ja että ainetta sieltä tuotaisiin myös suomen markkinoille.
Ei tänne näköjään kannata postata yhtään mitään.

e. Ja tarkemmin ajateltuna miten tuo edes muuttaisi mitään jos etanoli onkin kokonaan suomessa tuotettua, sehän vain korostaisi pointtia?

Pahoittelen trolliepäilyäni, itselleni tuli täysin yllätyksenä etanolituotannon surkea nykytilanne Suomessa. Olen kuitenkin vuodesta 2012 saakka autoillut ainoastaan etanolilla.

Pitääkö tässä bensaa ruveta tankkaamaan :rage:

Mutta noin muuten, pitkäänhän etanolin hinta on seuraillut dieselin ja bensiinin hintoja, koskapa tuo omituinen jakeluvelvoite on voimassa. Lainaus Ylen artikkelista vuodelta 2023:

"Jakeluvelvoite määrittelee, kuinka paljon Suomessa pitää myydä biopolttoaineita. Biopolttoaineet ovat jakelijoille kalliimpia kuin fossiiliset, mikä näkyy autoilijoille pumppuhinnassa.

Jakeluvelvoite koskee polttoaineen jakelijoita. Ne ovat yrityksiä, jotka toimittavat polttoaineita esimerkiksi huoltoasemille.
Isoja alan toimijoita Suomessa ovat Neste, Gasum ja Neot. Neot, eli North European Oil Trade, toimittaa polttoaineet ABC-, Shell- ja St1-huoltoasemille.

Jakeluvelvoite siis velvoittaa muun muassa näitä yrityksiä toimittamaan tietyn osuuden uusiutuvia polttaineita kulutukseen.
Tällä hetkellä tuo osuus on 13,5 prosenttia, eli kaikesta tankattavaksi toimitettavasta liikennepolttoaineesta 13,5 prosenttia pitää olla uusiutuvaa tänä vuonna.

Bensa-asemalla jakeluvelvoite ei näy niin, että jokaiseen diesel- ja bensalaatuun on sekoitettu uusiutuvaa polttoainetta.
Yritykset voivat nimittäin täyttää velvoitteen monella tavalla
."

Ennen oli paremmin, olen halvimmillaan tankannut etanolia 0,69€/l, vuosi oli 2017 ja bensalitra ~1,5€.

RE85 tuotantokapasiteettia on varmaan vain rajallisesti, ja sen kasvattaminen nopeasti ei ole yksinkertaista. Jos se olisi todella paljon bensaa halvempaa niin loppuisi varmaan kesken kun kysyntä räjähtäisi.

Lisäksi kun tuota on vain yhdellä jakelijalla niin tuossa on monopoli.

Ei ihan näinkään, koskapa toimivia laitoksia on näköjään ajettu alas :facepalm:

Mahtaa kyse olla siitä, että kun autoliikenteen päästöt mitataan edelleenkin vain pakoputken päästä, eikä huomioida koko polttoaineketjun päästöjä, niin etanolin käytöllä ei saavuteta poliittisesti asetettuja liikenteen päästötavoitteita.
Uusia Flexifuel autojakin olisi ollut tarjolla, mutta mitään verohelpotuksia ei myönnetty, niin Ford lopetti myynnin Suomessa 2024.

Autoilun sähköistys on se ainoa oikea malli nykyään poliittisesti, samalla laitetaan roskikseen kaikki elintarvike- ja metsäteollisuuden jätteet, joita vielä 10 vuotta sitten hyödynnettiin, juu, etanolin tuotantoon...

Olihan se nimellinen 200 euron muutostuki etanoliin siirtyville, josta katsastuskonttorit lohkaisivat pahimmillaan 120 euroa, koska muutoskatsastus.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
306 538
Jäsenet
82 910
Uusin jäsen
Kale222

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom