Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä keskustelussa täytyy toivottaa alkoholinhuuruista joulua kaikille. Toivotaan vuodesta 2021 autoilijoille suotuisampaa vuotta. Saahan sitä toivoa :)
 
Jos saan joululahjaksi viiskymppisen niin käyn tankkaamassa tankin täyteen viinaa ja välipäivinä ajelulla.
 
Jos käsitän oikein millaista perusosaa tässä tarkoitetaan(eli yksinkertaisesti korkeammalle paineelle asetettu tai säädettävä, johon haetaan sopiva vakiota korkeampi paine) niin
eikös tämä ole aika rajoittava ratkaisu? Sitten ei voi ongelmitta tankata bensiiniä.


Ei tuossa 20 vuotta vanhan auton tapauksessa ole ollut mitään rajoittavaa tekijää. 3bar --> 4bar lisää tuottoa ~16,5%(?), joka on riittänyt takapuolituntumalta korjaamaan
lisääntyneen polttoaineen tarpeen.
Jos bensalle haluaa laskea painetta, niin siihen menee alle minuutti.
 

Ei tuossa 20 vuotta vanhan auton tapauksessa ole ollut mitään rajoittavaa tekijää. 3bar --> 4bar lisää tuottoa ~16,5%(?), joka on riittänyt takapuolituntumalta korjaamaan
lisääntyneen polttoaineen tarpeen.
Jos bensalle haluaa laskea painetta, niin siihen menee alle minuutti.
Kyllä mä pitäisin melko rajoittavana tekijänä sitä, miten neuvon vaikka akkaa ruuvaamaan tuota instrumenttia kun se tankkaa X litraa bensaa ja polttoainetta oli ennen tätä "aika vähän".

En siis muuten moiti ratkaisua.
 
Lambda korjaus mahdollistaa tietyn määrän korjausta molempiin suuntiin, mutta saattaahan tämä vaikuttaa melkoiselta kikkailulta.
Kai se korjaus toimii sitten "wide open throttle" tilanteissakin.. :hmm: Itselläni ei ongelmia ole ollut.
 
Asennusta harkitseville, Eflexfuelit nyt tarjouksessa Verkkokauppa.comissa 3.1.2021 saakka tai niin kauan kuin tarjouserää riittää.
Eko 349€, Plus 399€, motoPlus 499€.
Jonkinlainen promo, sillä tarjouserät alunperinkin kooltaan vain 1-2 kpl / malli eli nopeat syö hitaat.

Toki Motonetissa saatavana edelleen vanha malli sen satasen halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mietiskelin tuossa että puolet RE85 ja puolet E10 olisi jotain E48 seos.

Voikohan moottori hajota tuollaisella seoksella ja kovalla moottorin rasituksella? Ilmeisesti moottori voi käydä liian laihalla ja moottori voisi hajota? Ja siis ihan perus auto, joka on suunniteltu vain 95 tai 98 käyttöön. Onkohan kellään moottori hajonnut tai muuta tietoa asiasta? Toki vanha paljon ajettu moottori voi hajota myös jostain ihan muusta syystä.
 
Mietiskelin tuossa että puolet RE85 ja puolet E10 olisi jotain E48 seos.

Voikohan moottori hajota tuollaisella seoksella ja kovalla moottorin rasituksella? Ilmeisesti moottori voi käydä liian laihalla ja moottori voisi hajota? Ja siis ihan perus auto, joka on suunniteltu vain 95 tai 98 käyttöön. Onkohan kellään moottori hajonnut tai muuta tietoa asiasta? Toki vanha paljon ajettu moottori voi hajota myös jostain ihan muusta syystä.

Olen ajanut ko seoksella seuraavilla peugeoteilla ilman ongelmia (ja muutoksia): 106 1.1, 206 1.4 ja 406 v6 3.0.

Sittemmin 406:n ja 206:n olen muuttanut käyttämään kokonaan e85:sta.

Riippuu paljon autosta paljonko on suuttimissa varaa, mutta normaalilla ajolla pitäisi auton kuin auton kestää tuo seos.
 
Olen ajanut ko seoksella seuraavilla peugeoteilla ilman ongelmia (ja muutoksia): 106 1.1, 206 1.4 ja 406 v6 3.0.

Sittemmin 406:n ja 206:n olen muuttanut käyttämään kokonaan e85:sta.

Riippuu paljon autosta paljonko on suuttimissa varaa, mutta normaalilla ajolla pitäisi auton kuin auton kestää tuo seos.
Itsekin käytin Fiat Punto 1.2 2004 autossa 50/50.

Nyt ajoin VW 2.0 8V moottorilla vähän vajaa 10km, mutta kierrokset oli 5500rpm, eli mitään normaali ajoa ei ollut. Tuo sama tuttu 50/50 seos. Oli vaan tarkoitus saada moottori varmasti lämpimäksi katsastusta varten. Rajoitin taisi olla jossain 7000rpm kohdalla.

Jotain voimistuvaa "surinaa" alkoi kuulua ja kun painoin kytkimen pohjaan niin moottori sammui. Ilmeisesti moottori leikkasi kiinni. Epäilyttää siis vähän tuo etanoli tai sitten öljyn kierto ei vaan muuten enää toiminut. Kumminkin 320tkm ajettu moottori.

Turha varmaan etanolia syyttää, vaan tuo rasitus oli vaan liikaa vanhalle moottorille (22v). Tai sitten tuo etanoli pesi jotain koneesta ja öljysihti tukkeentui(?). Moottorissa saattoi olla myös jotain muuta vikaa, kun muistaakseni CO päästöt oli huimasti liian suuret. Tankkasin muistaakseni 10 litraa bensaa ja 10 litraa RE85. Sitä ennen pelkästään 95 bensalla. Senkin tarkistin että moottoriöljyä pitäisi olla tarpeeksi. Mitään varoitusvaloja ei ehtinyt syttyä.
 
Itsekin käytin Fiat Punto 1.2 2004 autossa 50/50.

Nyt ajoin VW 2.0 8V moottorilla vähän vajaa 10km, mutta kierrokset oli 5500rpm, eli mitään normaali ajoa ei ollut. Tuo sama tuttu 50/50 seos. Oli vaan tarkoitus saada moottori varmasti lämpimäksi katsastusta varten. Rajoitin taisi olla jossain 7000rpm kohdalla.

Jotain voimistuvaa "surinaa" alkoi kuulua ja kun painoin kytkimen pohjaan niin moottori sammui. Ilmeisesti moottori leikkasi kiinni. Epäilyttää siis vähän tuo etanoli tai sitten öljyn kierto ei vaan muuten enää toiminut. Kumminkin 320tkm ajettu moottori.

Turha varmaan etanolia syyttää, vaan tuo rasitus oli vaan liikaa vanhalle moottorille (22v). Tai sitten tuo etanoli pesi jotain koneesta ja öljysihti tukkeentui(?). Moottorissa saattoi olla myös jotain muuta vikaa, kun muistaakseni CO päästöt oli huimasti liian suuret. Tankkasin muistaakseni 10 litraa bensaa ja 10 litraa RE85. Sitä ennen pelkästään 95 bensalla. Senkin tarkistin että moottoriöljyä pitäisi olla tarpeeksi. Mitään varoitusvaloja ei ehtinyt syttyä.

Tuskin etanoli yksinään on rikkoon syyllinen, saattaa olla myötävaikuttava. Epäilen silti.

Tulppa irti ja kurkkimaan endoskoopilla sylinteriin miltä näyttää.
 
Tarkistit, että moottoriöljyä on tikun ylämerkkiin? Leikkaahan se kiinni, jos ei öljy kierrä.
Tarkistin vielä uudelleen ja öljyä oli mittatikun puoleenväliin asti. Ei kumminkaan ylämerkkiin, mutta riittävästi. Enkä ole lisännyt öljyä.

Jos romutus määrärahaa vielä syksylläkin riittäisi, niin esim sähköpyörätuki kannattaisi hyödyntää. Jossain vaiheessa voisin tarkistaa ainakin tulpat. Onneksi oli muutenkin rikkinäinen auto, kun päästöt oli liian suuret.
 
No jos kytkimen painaa pohjaan ja moottori sammuu, niin eihän se vielä tarkoita, että moottori olisi leikannut kiinni.
Pyörittääkö startilla?
 
Viimeksi muokattu:
No jos kytkimen painaa pohjaan ja moottori sammuu, niin eihän se vielä tarkoita, että moottori olisi leikannut kiinni.
Pyörittääkö startilla?
No kun ei tosiaan startilla pyöritä yhtään. Kuvailisin ääntä tosiaan voimistuvaksi surinaksi. Lopuksi jo hyvin selkeä sivuääni. Tulpat pystyn tarkistamaan, mutta muuten taitaa tuo Volkkarin moottorin tutkiminen jäädä.
 
No ei kai sieltä sitten sähköt vaan loppunu, eli vaikka laturi sökö? Huono kontakti virtapiuhoilla? Koittaa apuvirralla pyörittää, ennen kun soittaa Kuusaakoskelle..
Tai sitten yrittää jollain isolla avaimella pyörittää kampiakselin päästä? :hmm:
 
Otin pitkästä aikaa tankillisen E85 kun oli taas kannattavaa. Aiemmin oli ollut käynnistysongelmia, sai käynnistellä kuusikin kertaa +10 asteen keleillä, mutta nyt on viikon verran lähtenyt pääsääntöisesti ensimmäisellä käyntiin, muutaman kerran vasta toisella. Ja lämpötilat ollut nyt nollan molemmin puolin. Onkohan pumpussa ollut kauan seissyttä E85sta tms?
 
Otin pitkästä aikaa tankillisen E85 kun oli taas kannattavaa. Aiemmin oli ollut käynnistysongelmia, sai käynnistellä kuusikin kertaa +10 asteen keleillä, mutta nyt on viikon verran lähtenyt pääsääntöisesti ensimmäisellä käyntiin, muutaman kerran vasta toisella. Ja lämpötilat ollut nyt nollan molemmin puolin. Onkohan pumpussa ollut kauan seissyttä E85sta tms?

Tähän saattaa mm. vaikuttaa se, että etanolipitoisuuden sallittu vaihteluväli on 70-85%.
Etanoli höyrystyy moottoribensiiniin verrattuna huonommin.
 
Otin pitkästä aikaa tankillisen E85 kun oli taas kannattavaa. Aiemmin oli ollut käynnistysongelmia, sai käynnistellä kuusikin kertaa +10 asteen keleillä, mutta nyt on viikon verran lähtenyt pääsääntöisesti ensimmäisellä käyntiin, muutaman kerran vasta toisella. Ja lämpötilat ollut nyt nollan molemmin puolin. Onkohan pumpussa ollut kauan seissyttä E85sta tms?

Ei ole seissyttä. Etanoli vain höyrystyy moottoribensiiniin verrattuna huonosti. Itsellä kanssa suurimmat käynnistyongelmat kymmenen lämpöasteen kahta puolta (v6, juurikaan ei rikastusta, vaikka etanolla olisi tarvetta).
 
Ei ole seissyttä. Etanoli vain höyrystyy moottoribensiiniin verrattuna huonosti. Itsellä kanssa suurimmat käynnistyongelmat kymmenen lämpöasteen kahta puolta (v6, juurikaan ei rikastusta, vaikka etanolla olisi tarvetta).
Reilun vuoden verran ollut nyt eFlexfuel kiinni ja monenlaisella kelillä on tullut käynnisteltyä. Ei ole kuluneen vuoden aikana lähtenyt edes kesäkeleille näin hyvin käyntiin, kuin tällä tankillisella.

Pitää kyllä ottaa uusi tankillinen ja tarkistaa bensapitoisuus. Täällä maksoi E85 1,06 ja 95 1,46 niin tulee taas mukavasti säästöä, varsinkin jos ovat vielä bensapitoisuutta nostaneet.
 
Täytyy itsekin koittaa pontiacin trans sporttiin tota etanoliboksia kun kerkeää. Bonnevillessä ainakin toimi.

Saapin omistavana kyllä vaan naurattaa kun saa useamman kerran sahata viinalla käymään. Kai se pilkka kalahtaa omaan nilkkaan kun pontiacilla lähtee harjoittelemaan.
 
Pitää kyllä ottaa uusi tankillinen ja tarkistaa bensapitoisuus. Täällä maksoi E85 1,06 ja 95 1,46 niin tulee taas mukavasti säästöä, varsinkin jos ovat vielä bensapitoisuutta nostaneet.

Täällä E85 maksoi 1,069€ ja 95E10 1,385. Joten aika sama kumpaa tankkaisi. Tosin mulla ei ole mittaria, jolla mitata sitä etanolipitoisuutta.
 
Täytyy itsekin koittaa pontiacin trans sporttiin tota etanoliboksia kun kerkeää. Bonnevillessä ainakin toimi.

Saapin omistavana kyllä vaan naurattaa kun saa useamman kerran sahata viinalla käymään. Kai se pilkka kalahtaa omaan nilkkaan kun pontiacilla lähtee harjoittelemaan.
Eikö ole mahdollisuutta esilämmittää moottoria? Mulla on toi pumpullinen lämmitin niin moottori on kuin ajon jäljiltä, kierrokset putoo heti startin jälkeen tyhjäkäynnille, ei jää korkeammille kierroksille niinkuin kylmänä yleensä jää vähäksi aikaa.
 
Eikö ole mahdollisuutta esilämmittää moottoria? Mulla on toi pumpullinen lämmitin niin moottori on kuin ajon jäljiltä, kierrokset putoo heti startin jälkeen tyhjäkäynnille, ei jää korkeammille kierroksille niinkuin kylmänä yleensä jää vähäksi aikaa.
Onhan mulla muttei tarvitse. Pointti oli se että tuo saapin t7 sydeemi lähtee kunnossa ollessaan ilman tolppaa -30 käymään ekalla.

Sen sijaan jos tota boksia innostuu kokeilemaan toisessa autossa niin pääsee varmaan ihmettelemään starttiongelmia...
 
Eikö ole mahdollisuutta esilämmittää moottoria? Mulla on toi pumpullinen lämmitin niin moottori on kuin ajon jäljiltä, kierrokset putoo heti startin jälkeen tyhjäkäynnille,
ei jää korkeammille kierroksille niinkuin kylmänä yleensä jää vähäksi aikaa.

Onko sillä käytännössä väliä, jos vähän aikaa pitää kylmäkäyntikierroksia? :hmm: Toki lämmin auto on muuten mukavampi.
 
Onko sillä käytännössä väliä, jos vähän aikaa pitää kylmäkäyntikierroksia? :hmm: Toki lämmin auto on muuten mukavampi.
Tässä pointti oli se, että lämmitin kykenee lämmittämään moottorin niin lämpimäksi ettei edes tarvitse kylmäkäyntikierroksia.;)
 
E95 1,499 ja E85 1,099, kun pari päivää sitten tankkasin. Flexfuel näyttää prosentiksi 70, pelkkää E85:sta vaan tarkkailtu.
 
Jaahas, nyt on rajattu flexfuel autot pois Helsingin vähäpäästöisten autojen pysäköinti alennuksesta.

Tai siis menee nyt bensa autojen kanssa samoilla päästörajoilla.
 
Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmä unohti kustannustehokkaimman päästövähennyskeinon loppuraportistaan
 

Kyllähän tuo käyttökelpoiselta kylmäkäynnistyvyydeltä vaikuttaa, mutta ei nyt mikään kovin suuren kehumisen arvoinen ihme. -22 asteessa kuuluu ottomoottorin hyrähtää reilun sekunnin startista käymään kauniin tasaisesti siten, että ajoon voi kohtalaisella kaasuvasteella lähteä tarpeen tullen heti. Se ei ole vielä kylmä lämpötila. Silti en mitenkään moiti videota; erittäin ansiokasta dokumentaarista työtä.

Yleisön pyynnöstä hieno klippi, mutta tämä yleisö ei ainakaan yllättynyt. Jokseenkin tuollaiseksi olen olettanut ranetettujen e85-projektien kylmäkäynnistyvyyden. Paitsi tietysti kuulemma Saappi lähtee vielä -40 asteessa kun vähän avainta näyttää, oli tankissa bensaa, spriitä tai petroolia. :rofl:
 
On kyllä hinnat nousseet.
Viimeksi näkemäni hinnat etanolipumpulla muistaakseni: E85 1,089€ - 95E10 1,488€

Jos kulutuksen kasvu on 95:seen nähden 1,28 kertainen, niin 1,089x1,28=1,394
Joten RE85 tankkaaminen edelleen kannattaa.
 
Kyllä, täällä on pysynyt tuo ero aika hyvin 40 sentin tuntumassa. Kertoimella on hyvä ja nopea tarkistaa.
Biopolttoaineiden jakeluvelvoite saattaa muuttua ja näin tankkauspisteiden määräkin saattaa lisääntyä.
 
Henkilöauton muuttaminen etanolikäyttöiseksi säästää ympäristöä sekä useimmiten myös rahaa. Vaikka etanolia käytettäessä auton kulutus nousee jonkin verran,
polttoaineen edullinen litrahinta kompensoi usein suuremman kulutuksen. Todellinen säästö on riippuvainen autosta ja siinä käytetystä moottoritekniikasta.

Valtio alkoi jakaa myös muuntotukea bensa- ja dieselkäyttöisille autoille, jotka muutetaan käyttämään etanolipolttoainetta. Muuntotuen suuruus on 200 euroa ja
sen saamisen ehdot ovat melko helpot toteuttaa.

Traficomin syksyllä 2019 julkaisema luonnostelma uudesta rakennemuutosmääräyksestä muuttaisi aiemmin mainitun 1.1.2007 rajan tilalle päivämäärän 1.9.2009.
Määräyksen olisi tarkoitus tulla voimaan vielä vuoden 2020 aikana. Lopullinen määräyksen muoto nähtäneen lopputalven tai kevään aikana.


Onko tämä tullut voimaan? Saattaa kiinnostaa heitä, jotka hakevat muuntotukea.
 
Viimeksi muokattu:

Onko tämä tullut voimaan? Saattaa kiinnostaa heitä, jotka hakevat muuntotukea.

2019 kesällä muutoskatsastin yhden auton ja sain tuon muuntotuen.

Ei siinä kyllä oikeen mitään voita, koska ei näillä RE85 hinnoilla tule ajelu yhtään halvemmaksi.

95e10: 1,473e/L
RE85: 1,139e/L

No on siinä pieni laskennallinen säästö, mutta korostan sanaa PIENI... Ei omilla ajomäärillä näy missään.

Riesaksi vaan monessa autossa tulee heikko kylmäkäynnistyminen ja tehottomuus/nykiminen yms jos kylmiltään joutuu lähtee suoraan ajamaan. 2.3t SAAB on ollu ainoa mikä kyllä toimi etanolilla ihan samalla tavalla kuin bensalla, mutta olikin oikea softa ecussa sille, ei mikään lisäpurkki..
 
Viimeksi muokattu:
2019 kesällä muutoskatsastin yhden auton ja sain tuon muuntotuen.

Ei siinä kyllä oikeen mitään voita, koska ei näillä RE85 hinnoilla tule ajelu yhtään halvemmaksi.

95e10: 1,473e/L
RE85: 1,139e/L

No on siinä pieni laskennallinen säästö, mutta korostan sanaa PIENI... Ei omilla ajomäärillä näy missään.

Riesaksi vaan monessa autossa tulee heikko kylmäkäynnistyminen ja tehottomuus/nykiminen yms jos kylmiltään joutuu lähtee suoraan ajamaan. 2.3t SAAB on ollu ainoa mikä kyllä toimi etanolilla ihan samalla tavalla kuin bensalla, mutta olikin oikea softa ecussa sille, ei mikään lisäpurkki..

Eikö konversiopurkin lisäksi täydy tihentää öljynvaihtoväliä, jolloin taloudellisuus kannustin menee pakkasen puolelle?
 
Eikö konversiopurkin lisäksi täydy tihentää öljynvaihtoväliä, jolloin taloudellisuus kannustin menee pakkasen puolelle?

Riippuu mikä on tällä hetkellä vaihtoväli. Itsellä ollut aina 10-15tkm öljynvaihtoväli. Joidenkin mielestä liian tiivis, mutta öljy halpaa ja työlleni en laske aikaa..
 

Onko tämä tullut voimaan? Saattaa kiinnostaa heitä, jotka hakevat muuntotukea.
Hmm, mielenkiintoista. Toin ulkomailta syksyllä etanolikäyttöisen auton, joka kuitenkin rekisteröintikatsastuksessa merkittiin bensiinikäyttöiseksi. Auto on käyttöönotettu 2008. Täyttäisikös tämä nuo ehdot, että voisin pelkällä muutoskatsastuksella ilman mitään toimenpiteitä saada tuon muuntotuen?
 
ST1 lähestyi sähköpostitse ja siellä oli alennuskoodin lisäksi tietoa, että maaliskuusta lähtien pitäisi tuo raja nousta.

Kaiken muun hyvän lisäksi myös valtio tukee bensiiniauton konvertointia etanolikäyttöiseksi 200 eurolla. Tukea voi hakea Traficomilta, kun auto on muutoskatsastettu etanolimuunnossarjan asentamisen jälkeen. Muutoskatsastaa voit viimeistään 1.1.2007 ensirekisteröidyn auton. Muutoskatsastuksen vuosiraja on kuitenkin nousemassa ja maaliskuusta lähtien muutoskatsastus onnistunee myös ennen 1.9.2009 ensirekisteröityihin autoihin.

Jos autosi ei vielä kulje etanolilla, nyt on oikea aika korjata tilanne: koodilla st1kevät21 saat 50 euron alennuksen Suomessa valmistetusta eFlexPlus-etanolikonversiolaitteesta. Pääset hyödyntämään edun osoitteessa: Suomessa suunniteltu ja valmistettu eFlexFuel E85-päivitys | Päivitä autosi FlexFuel-autoksi
 
Hmm, mielenkiintoista. Toin ulkomailta syksyllä etanolikäyttöisen auton, joka kuitenkin rekisteröintikatsastuksessa merkittiin bensiinikäyttöiseksi. Auto on käyttöönotettu 2008. Täyttäisikös tämä nuo ehdot, että voisin pelkällä muutoskatsastuksella ilman mitään toimenpiteitä saada tuon muuntotuen?

Hae vain. Ilmoitat, että autoon ajettu e85 ohjelmisto. Näin saabeissakin tehdään.
 
Ajoneuvon muuttaminen sähköä, kaasua tai etanolia käyttövoimana käyttäväksi helpottuu 1.3.2021 alkaen. Helpotuksilla halutaan lisätä autoilijoiden mahdollisuuksia muuttaa jo
olemassa oleva auto ympäristöystävällisemmäksi, todetaan Traficomin tiedotteessa.
Muitakin kuin RE85 etanolimuutoksen helpotuksia näköjään tullut.
 

Muitakin kuin RE85 etanolimuutoksen helpotuksia näköjään tullut.
Tässä oleellinen linkki ja sieltä lainaus:
Muuntotuki | Traficom

1.3.2021 voimaantulevan, Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamista koskevan määräyksen (TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019 (Ulkoinen linkki)) mukaan päästövaatimusten täyttymisen osoittamisesta määrätään seuraavasti:

--
  • Ennen 1.9.2009 käyttöönotettujen ajoneuvojen etanolimuutosten päästövaatimusten täyttymisestä riittää katsastajan päästömittauksella suorittama tarkastus.
Hakulomake
 
tth78> Ei ainakaan VTT:lle. Tuskin muuta, kuin et saa sitä tukea. Valmistaja nostaa kädet pystyyn, jos heillä ei ole ollut etanoli versiota valikoikoimissa. Ainoastaan oma takuu on voimassa.
 
tth78> Ei ainakaan VTT:lle. Tuskin muuta, kuin et saa sitä tukea. Valmistaja nostaa kädet pystyyn, jos heillä ei ole ollut etanoli versiota valikoikoimissa. Ainoastaan oma takuu on voimassa.

Hmm, päästöistä todennäköisesti menee läpi, mutta miten mahtaa käydä jos autoon on purkin asentanut, eikä ole sitä muutoskatsastanut. Eikö tällöin auto ole tieliikenteeseen kelpaamaton ja pahimmassa tapauksessa vakuutusyhtiö evää korvausvelvollisuuden ja joudut itse maksamaan kolarin molempien osapuolten korjaukset&korvaukset?
 
Hmm, päästöistä todennäköisesti menee läpi, mutta miten mahtaa käydä jos autoon on purkin asentanut, eikä ole sitä muutoskatsastanut. Eikö tällöin auto ole tieliikenteeseen kelpaamaton ja pahimmassa tapauksessa vakuutusyhtiö evää korvausvelvollisuuden ja joudut itse maksamaan kolarin molempien osapuolten korjaukset&korvaukset?
Vakuutusyhtiö voisi ehkä evätä korvauksen, jos auto sattuu palamaan tms. Sen sijaan kolarin osasyyksi on varmasti täysin mahdotonta katsoa auton polttoaineen vaihtoa siten, että korvaus voitaisiin sen takia jättää maksamatta.
 
Hmm, päästöistä todennäköisesti menee läpi, mutta miten mahtaa käydä jos autoon on purkin asentanut, eikä ole sitä muutoskatsastanut. Eikö tällöin auto ole tieliikenteeseen kelpaamaton ja pahimmassa tapauksessa vakuutusyhtiö evää korvausvelvollisuuden ja joudut itse maksamaan kolarin molempien osapuolten korjaukset&korvaukset?

Hmm, RE85 voi kyllä antaa sellaisen tehon lisäyksen, että autoa voi olla vaikea hallita.. :hmm:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 143
Viestejä
4 862 213
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom