Etätyö ja verovähennykset

Kiitos näistä selvennyksistä, meinasin jo antaa olla koko homman tarkistamatta sen enempää.
Eli kuvitellaan että ostan työkäyttöön vuodessa näytön hintaa 800€ ja läppärin hintaa 1000€, kun ne ilmotetaan verottajalle niin täytänkö sinne työväline ruutuun 1800€, vai jonkun 50% eli 900€, vai ton jonkun mainitseman 1200€ max per vuosi ja sit ens vuonna ilmotan 600€?

Minulla on vielä vaikeuksia uskoa, että se olisi 100% työkäyttöön nuo hankinnat. Miksi ei työnantajasi maksa kannettavaa? Etkö tosiaankaan käytä sitä myös muuhun?

@Paapaa ehti ensin laittamaan linkit. Mutta todennäköisesti, jos käytät niitä osittain työkäytössä ja osittain vaikka tämän foorumin lukemiseen, niin laitat 50%. Ja jos saat perusteltua, miksi 800€ OLED Gaming Monitor on 100% työkäytössä, niin öö.. en ryhdy vastaan väittämään, mutta veropetos on rikos. Sen sijaan kodin ainoa monitori voi olla päivisin työkäytössä ja iltaisin pelimonitorina - ja siitä saa veroissa vähentää 50%.

Ja nuo on laitekohtaisesti. Minä ostin työlaukkuun oman hiiren. Se on 100% työkäytössä. Minulla on siitä -100% vähennys (25€) vuodelta 2024. Sitten taas vähensin omasta näppäimistöstä 50%, kun se on myös kiinni kakkoskoneessa, jossa ei ole mitään työjuttuja.

..ja tähän ei laiteta mitään kuitteja tässä vaiheessa. Pyytävät sitten niitä, jos tarvitaan.

--

..ja tuolla 600€ ilmoituksella et vielä saisi mitään vähennyksiä veroista.

Eihän tuossa tarvitse kuin sen 1500€ tietokoneen jotta se 750€ menee rikki(50%:lla). Ja toiseksi kyllähän niitä muitakin tavaroita sitten voi laittaa vähennyksiin sen jälkeenkin. Eli kyllä työvälineet edelleen kannattaa/saa vähentää vaikka se työhuonevähennys poistui. Myös kannattaa muistaa että toimistolle lähitöihin ostaessa tarvikkeita saa myös vähentää (esim tuoli jne).

Et saa 1500€ konevähennystä kertapoistona, niinkuin minä ja @Paapaa olemme koettaneet sanoa..

..mutta noilla tuoleilla ja oheislaitteilla voit ehkä saada omavastuun täyteen. Kannattaa silti muistaa, että ne voi olla myös perheen muussa käytössä, niin 100% ei välttämättä ole täysin vähennyskelpoinen. Tämä on kyllä jokaisen oma asia, mutta itse ainakin koetan sen 50% mukaan, niin ei tarvitse vääntää, jos tulee verotarkistus. Itse taidan vaan ensi vuonna antaa mennä tuolla omavastuulla.

Minulla on vielä vaikeuksia uskoa, että se olisi 100% työkäyttöön nuo hankinnat. Miksi ei työnantajasi maksa kannettavaa? Etkö tosiaankaan käytä sitä myös muuhun?

@Paapaa ehti ensin laittamaan linkit. Mutta todennäköisesti, jos käytät niitä osittain työkäytössä ja osittain vaikka tämän foorumin lukemiseen, niin laitat 50%. Ja jos saat perusteltua, miksi 800€ OLED Gaming Monitor on 100% työkäytössä, niin öö.. en ryhdy vastaan väittämään, mutta veropetos on rikos. Sen sijaan kodin ainoa monitori voi olla päivisin työkäytössä ja iltaisin pelimonitorina - ja siitä saa veroissa vähentää 50%.

Ja nuo on laitekohtaisesti. Minä ostin työlaukkuun oman hiiren. Se on 100% työkäytössä. Minulla on siitä -100% vähennys (25€) vuodelta 2024. Sitten taas vähensin omasta näppäimistöstä 50%, kun se on myös kiinni kakkoskoneessa, jossa ei ole mitään työjuttuja.

..ja tähän ei laiteta mitään kuitteja tässä vaiheessa. Pyytävät sitten niitä, jos tarvitaan.

--

..ja tuolla 600€ ilmoituksella et vielä saisi mitään vähennyksiä veroista.
Lisätään tuohon vielä, että ohjeistus sanoo 100% saa vähentää jos "On näyttöä pääasiallisesta työkäytöstä". Eli jos jotain välinettä käyttää satunnaisesti muuhun kuin työkäyttöön ei se estäisi vähentämästä täyttä hintaa.

Periaatteessa tuon koneen hinnan voisi vähentää kertapoistolla, jos koneen uusii kolmen vuoden välein:
"Jos vähennettävä osuus tietokoneen hinnasta on yli 1 200 euroa ja koneen käyttöaika on yli kolme vuotta, ostohinta vähennetään vuosittaisina poistoina."
Lisäksi jos nyt tulkitsen oikein tuota ohjeistusta, niin 1500 € koneesta vähennettävä osuus (50%) on alle 1200 euroa, joten sen voi vähentää kerralla joka tapauksessa.

Et saa 1500€ konevähennystä kertapoistona, niinkuin minä ja @Paapaa olemme koettaneet sanoa..

..mutta noilla tuoleilla ja oheislaitteilla voit ehkä saada omavastuun täyteen. Kannattaa silti muistaa, että ne voi olla myös perheen muussa käytössä, niin 100% ei välttämättä ole täysin vähennyskelpoinen. Tämä on kyllä jokaisen oma asia, mutta itse ainakin koetan sen 50% mukaan, niin ei tarvitse vääntää, jos tulee verotarkistus. Itse taidan vaan ensi vuonna antaa mennä tuolla omavastuulla.
Saahan koska 1200€ alittuu. Tietokoneet

Tuossa suora lainaus:
Esimerkki 1: Ostat vuonna 2025 tietokoneen 2 400 eurolla ja sinulla on näyttöä koneen työkäytöstä. Vähennysoikeus on 50 % eli 1 200 euroa.
Saat vähentää koko 1 200 euroa tietokoneen hankintavuonna.

Saahan koska 1200€ alittuu. Tietokoneet

Tuossa suora lainaus:
Esimerkki 1: Ostat vuonna 2025 tietokoneen 2 400 eurolla ja sinulla on näyttöä koneen työkäytöstä. Vähennysoikeus on 50 % eli 1 200 euroa.
Saat vähentää koko 1 200 euroa tietokoneen hankintavuonna.

Ok, en lukenut sitten kunnolla. Myönnän virheeni. Olin väärässä.

Statistiikka

Viestiketjuista
304 402
Jäsenet
82 479
Uusin jäsen
anttik84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom