F1 2025 - Belgian GP

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
359
Kausi 2025

01. Australian GP, Melbourne, 14.-16.3.
02. Kiinan GP, Shanghai, 21.–23.3. (sprint)
03. Japanin GP, Suzuka, 4.–6.4.
04. Bahrainin GP, Sakhir, 11.-13.4.
05. Saudi-Arabian GP, Jeddah, 18.-20.4.
06. Miamin GP, Miami, 2.-4.5. (sprint)
07. Emilia-Romagnan GP, Imola, 16.-18.5.
08. Monacon GP, Monaco, 23.–25.5.
09. Espanjan GP, Barcelona, 30.5.–1.6.
10. Kanadan GP, Montreal, 13.–15.6.
11. Itävallan GP, Spielberg, 27.–29.6.
12. Britannian GP, Silverstone, 4.–6.7.
13. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 25.-27.7. (sprint)
14. Unkarin GP, Budapest, 1.–3.8.
15. Hollannin GP, Zandvoort, 29.-31.8.
16. Italian GP, Monza, 5.–7.9.
17. Azerbaidzhanin GP, Baku, 19.-21.9.
18. Singaporen GP, Marina Bay, 3.–5.10.
19. Yhdysvaltain GP, Austin, 17.–19.10. (sprint)
20. Meksikon GP, Mexico City, 24.–26.10.
21. Brasilian GP, São Paulo, 7.–9.11. (sprint)
22. Las Vegasin GP, Las Vegas, 20.-22.11.
23. Qatarin GP, Doha, 28.–30.11. (sprint)
24. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 5.-7.12.

____________________________

Viikonlopun aikataulu:


Perjantai
1. Vapaat harjoitukset 13:30
Sprinttiaika-ajo 17:30

Lauantai
Sprinttikisa 13:00
Aika-ajo 17:00

Sunnuntai
GP 16:00

____________________________

Sää:

Long term weather forecast for Circuit de Spa-Francorchamps
Sää Spa, Belgia - Ilmatieteen laitos

____________________________

40px-Flag_of_Belgium_%28civil%29.svg.png
Circuit de Spa-Francorchamps

2025-13_belgia.png


Ratamuutokset:

- Resurface racing line from 50 m brake marker board before Turn 1 to the exit of Turn 1
- Replace the apex kerb at Turn 3
- Grinding asphalt halfway down from endurance pit lane to Turn 2.
- Resurfacing after T15 on the RHS (to correct a bump).

____________________________

Black round Pirelli:


2025-13_belgia.jpg


Rengassettejä kuljettajilla on käytettävissä ennalta määrätty määrä kutakin, kuten viime kaudella:
Hard 2
Medium 3
Soft 8

Sprinttiviikonloppuna:
Hard 2
Medium 4
Soft 6

Sprint with a jump in compounds in the Ardennes

____________________________

Kilpailun nimi: FORMULA 1 MOËT & CHANDON BELGIAN GRAND PRIX 2025
Radan nimi: Circuit de Spa-Francorchamps
Radan pituus: 7,004 km
Kisapituus: 44 kierrosta = 308,052 km
Kierrosennätys: 1:44.701
40px-Flag_of_Mexico.svg.png
Sergio Pérez, Red Bull RB20 (2024)

2024
Podium:
1.
40px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
2.
40px-Flag_of_Australia_%28converted%29.svg.png
Oscar Piastri, McLaren-Mercedes
3.
40px-Flag_of_Monaco.svg.png
Charles Leclerc, Ferrari

Paalupaikka:
40px-Flag_of_Monaco.svg.png
Charles Leclerc, Ferrari, 1:53.754

Kisan nopein kierros:
40px-Flag_of_Mexico.svg.png
Sergio Pérez, Red Bull Racing-Honda RBPT, 1:44.701

Edellisiä voittajia:
2023:
40px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-Honda RBPT
2022:
40px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-RBPT
2021:
40px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-Honda


Max Verstappen's Qualifying Lap | 2024 Belgian Grand Prix



_____________________

MM-pistetilanne (12/24 osakilpailua)

Kuljettajat:

01. Oscar Piastri 234
02. Lando Norris 226
03. Max Verstappen 165
04. George Russell 147
05. Charles Leclerc 119
06. Lewis Hamilton 103
07. Kimi Antonelli 63
08. Alexander Albon 46
09. Nico Hulkenberg 37
10. Esteban Ocon 23
11. Isack Hadjar 21
12. Lance Stroll 20
13. Pierre Gasly 19
14. Fernando Alonso 16
15. Carlos Sainz 13
16. Liam Lawson 12
17. Yuki Tsunoda 10
18. Oliver Bearman 6
19. Gabriel Bortoleto 4
20. Franco Colapinto 0
21. Jack Doohan 0

Tallit:

01. McLaren 460
02. Ferrari 222
03. Mercedes 210
04. Red Bull 172
05. Williams 59
06. Kick Sauber 41
07. Racing Bulls 36
08. Aston Martin 36
09. Haas 29
10. Alpine 19

Epävirallinen Nations Cup:

01. Iso-Britannia 482
02. Australia 234
03. Alankomaat 165
04. Monaco 119
05. Ranska 63
06. Italia 63
07. Thaimaa 46
08. Saksa 37
09. Espanja 29
10. Kanada 20
11. Uusi-Seelanti 12
12. Japani 10
13. Brasilia 4
14. Argentiina 0

____________________________

Kauden pisteytys:


10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä.

Sprinttikisan pistesysteemi: Pisteet jaetaan sijoille 1-8. Voittajalle kahdeksan ja siitä aina piste vähemmän per sija.

Kilpailun nopeimmasta kierroksesta ei enää saa pistettä.

____________________________

Tallit & Kuljettajat:


Oracle Red Bull Racing AUT Honda RBPT
1 Max Verstappen NED
30 Liam Lawson NZL
22 Yuki Tsunoda JPN
Christian Horner
Laurent Mekies


Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team GER Mercedes
12 Kimi Antonelli ITA
63 George Russell GBR
James Allison

Scuderia Ferrari HP ITA Ferrari
16 Charles Leclerc MON
55 Lewis Hamilton GBR
Frédéric Vasseur

McLaren Formula 1 Team GBR Mercedes
4 Lando Norris GBR
81 Oscar Piastri AUS
Andrea Stella

Aston Martin Aramco Formula One Team GBR Mercedes
14 Fernando Alonso ESP
18 Lance Stroll CAN
Andy Cowell

BWT BWT Alpine Formula One Team FRA Renault
7 Jack Doohan AUS
10 Pierre Gasly FRA
43 Franco Colapinto ARG
Oliver Oakes

Williams Racing GBR Mercedes
23 Alexander Albon THA
55 Carlos Sainz ESP
James Vowles

Racing Bulls ITA Honda RBPT
22 Yuki Tsunoda JPN
6 Isack Hadjar FRA
30 Liam Lawson NZL
Laurent Mekies
Alan Permane

Stake F1 Team Kick Sauber SUI Ferrari
5 Gabriel Bortoleto BRA
27 Nico Hulkenberg GER
Mattia Binotto

MoneyGram Haas F1 Team USA Ferrari
31 Esteban Ocon FRA
87 Oliver Bearman GBR
Ayao Komatsu

____________________________

TechBBS F1-kausi 2025
TechBBS F1 yleiskeskustelu
TechBBS F1-lähetykset
MTV F1
Motorsport.com F1
BBC F1
Sky Sports F1

____________________________
 
Viimeksi muokattu:
Säätiedotuksen mukaan näyttäisi vkonlopulle olevan tarjolla selaista säätä. Isompaa sadetta ei tähän tietoon näyttäisi olevan tulossa.
 
Maxin kisainsinööri Lambiase joutuu skippaamaan kisa viikonlopun henkilökohtaisista syistä. Simon Rennie tuuraamassa kuten oli myös Itävallan GP:ssä.
 
Aika murhaava tuo 2. sektori Maxille ja RB:lle. Ekassa sektorissa sen melkein 0.5s nopeampi mitä McLaren, mutta toisella sektorilla ollan sitten melkein 0.5s jäljessä McLarenia.
 
Minkäköhän takia viaplaylla ei esitä edes studioa jos kansainvälisissä yhteyksissä on ongelmia?

Ai sielläkö on kansainvälisissä yhteyksissä ongelmia? Viaplayllä ei ole kyllä tainnu ikinä olla studiota sprinteissä ja varmaan aika vaikea yhtäkkiä semmonen pygätä lähetykseen kuntoon :hmm:
 
  • Tykkää
Reactions: JES
Eiköhän ne ongelmat ole ihan Viaplaylla. Hyvin näyttää laittomat streamit toimivan. Mutta helpompi syyttää kansainvälisiä kuvayhteyksiä, kun myöntää että ongelma on itse palvelussa.
 
Max ei pääse karkuun ja kohta kun DRS on käytössä, eiköhän Mäkit taas ota omansa. (Sky Sports IPTV)
 
Sky Sportilla erikoista mietintää. Onko Piastrilla ajatus ylläpitää tätä tilannetta ihan loppuun ja sitten kuitata Max jättäen Lando kolmanneksi? Näinollen nappaisi vähän enemmän pisteitä verrattuna Landoon, kuin Mäkkien 1+2 sijat... No, kohtahan tuo nähdään
 
Tässä sprinttikisassa typeryys on se että piste-ero ensimmäisen ja toisen välillä on vain yksi. Itse en rupeaisi riskeeraaman Piastrina mitään kun osuma Verstappenin kanssa voisi johtaa kahdeksan pisteen häviöön Norrisille.
Sama tuli itselläkin mieleen kun tuota ajoa katsoi. Muutenkin tuota keinotekoista drs:ää pitäisi miettiä uudelleen ja mahdollistaa vaikka 15 sekuntia per kierros siipeä auki suorilla. Mutta ei mclarin vain yksinkertaisesti tänään maxille mitään voinut.
Ai sielläkö on kansainvälisissä yhteyksissä ongelmia? Viaplayllä ei ole kyllä tainnu ikinä olla studiota sprinteissä ja varmaan aika vaikea yhtäkkiä semmonen pygätä lähetykseen kuntoon :hmm:
En ole koskaan aikaisemmin seurannut viaplayn urheilulähetyksiä, joten en tiedä heidän toimintamalliaan. En tosin ymmärrä miksi he lähettäisivät selostajia Belgiaan kun heitä ei siellä tarvita ( kai sille sikakallille hinnalle pitää vastinetta saada viemällä mies paikalle).
 
Maxilta Max suoritus. Hamiltonin meno on vaisua. Hänen onni, että autot menee uusiksi. Tuolla Ferrarilla tuosta ei näytä oikein mitään tulevan.
 
Sprintit on perseestä muutenkin.
Sprintit ovat nykymuodossa perseestä. Oli itse asiassa parempi silloin kun sprintillä ratkaistiin kisajärjestys ja pienellä muutoksella nytkin voisi saada ajojärjestyksen aikaiseksi huomiseen kilpailuun sprintin perusteella; jokaisella kuljettajalla on koko sprintin aikaa ajaa nopein kierros. Täten ilman pisteitä jäävät voisivat käydä heittämässä vaikka softit alle ja ajaa sen nopean kun taas kärkikuljettajat joutuvat ajamaan sen sillä rengasvalinnalla minkä valitsivat.

Ylipäänsä kaikki keinotekoinen jännityksen luonti, DRS ja pakollinen safety car eritoten, vain häiritsevät kilvanajoa( keinotekoinen järjestyksen sotkeminenhan tuo edellä ehdottomanikin on mutta...)

Paras vaihtoehto olisi valita viime viikonlopun formula e:n tapainen kaksinkertaisella mutkaleveydellä rakennettujen ratojen käyttö, jolloin kuljettaja voisi valita poikkeavan ajolinjan ja apex-pisteen. Hieman tällaista viritettiin vuosikymmeniä sitten muutamilla radoilla mutta mitä pidempään ajamme vain auton levyisillä ränneillä sitä hankalampaa kisasta on tehdä ajamalla nautinnollista katsottavaa.

Sprintissä siis olisi piilevää potentiaalia mutta ei tässä muodossa, etenkin kun piste-ero voittajan ja kakkosen välillä on vain piste. Ylipäänsä eurooppalainen tapa palkita pisteillä vain kärki on huono, jolloin on yksi ja sama onko 11. vai 20. maaliin tullessa.
 
Tai sitten niin kuin alunperin visioitiin että sprintit ajettaisiin MM-tilanteen käänteisessä järjestyksessä. Tiimithän tuon taisivat blokata kun ei kelvannut paremmille tiimeille joutua tuohon asemaan.

Nyky-F1:ssä aika-ajot (ne varsinaiset) ovat ruvenneet olemaan se jännittävin vaihe kun kaikki kuskit mahtuvat melkein sekunnin sisään, eli parempaa odotellessa tämän päivän osalta.
 
Tai sitten niin kuin alunperin visioitiin että sprintit ajettaisiin MM-tilanteen käänteisessä järjestyksessä. Tiimithän tuon taisivat blokata kun ei kelvannut paremmille tiimeille joutua tuohon asemaan.

Nyky-F1:ssä aika-ajot (ne varsinaiset) ovat ruvenneet olemaan se jännittävin vaihe kun kaikki kuskit mahtuvat melkein sekunnin sisään, eli parempaa odotellessa tämän päivän osalta.
Kyllä sen ihan kuskit blokkas. Vettel tuosta antoi silloin lausunnon jossa haukkui idiooteiksi kaikkii jotka tuota ajatusta kannattaa.
 
Tai sitten niin kuin alunperin visioitiin että sprintit ajettaisiin MM-tilanteen käänteisessä järjestyksessä. Tiimithän tuon taisivat blokata kun ei kelvannut paremmille tiimeille joutua tuohon asemaan.
F2:ssa tuo toimi mielestäni hyvin.
 
Jos jonku säännön saisin nyt muuttaa niin se olis nuo ratarajat. Joku järki tuohon touhuun... Jos sentillä menet yli niin se on heti hylky, toki sitten kun veetään joku shikaani suoraksi talla pohjassa niin eria asia.
 
Juurikin noin, aika kova rankku yhdestä ylityksestä. Pitäisi olla joku "kolme varoitusta ja neljännestä sekä siitä eteenpäin, aina hylky"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 997
Viestejä
4 863 652
Jäsenet
78 499
Uusin jäsen
Anttilantti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom