F1 2025 - Monacon GP

Tarkalleen ottaen säännöissä lukee: "pitää käyttää vähintään kolmea settiä ja vähintään kahta eri seosta" (jos ei sada vettä), eli ei puhuta renkaidenvaihdosta tai varikkopysähdyksistä :kahvi:

Ja mahdollisia punaisen lipun aikana tapahtuvia renkaanvaihtoja ei lasketa, jos kisa ei jatku, ja niistä tulee +30sec per käyttämätön setti (tai jos ei ole käyttänyt kahta seosta), koska ei niitä renkaita ole käytetty. Jos kisa jatkuu, niin tietysti lasketaan.

(Mielestäni, niin kuin monen muunkin, ei punaisten aikana autoon saisi tehdä mitään muutoksia/korjauksia sis. renkaanvaihdot (Olisi siinä kyllä toisaalta ongelmansa kylmässä säässä vanhoilla kovilla renkailla ylimääräisen heat cyclen jälkeen))

Muuten oli kyllä perus Monaco, kuten F1TV:ssä kommentoitiin, ajettaisiin vaikka polkuautolla (tai polkypyörällä(!), niin Bottaksella olisi taas mahkuja)
For the race in Monaco, each driver must use at least three (3) sets of tyres of any specification described in Article 30.1a)i) during the race and, unless they have used intermediate or wet-weather tyres during the race, each driver must use at least two (2) different specifications of dry-weather tyres during the race, at least one (1) of which must be a mandatory dry-weather race tyre specification as defined in Article 30.2c)ii).
For the race in Monaco, if the race is suspended and cannot be re-started, thirty (30) seconds will be added to the elapsed time of any driver who did not, when required to do so, use at least two (2) specifications of dry-weather tyre during the race, or who did not use at least three (3) sets of tyres of any specification during the race. Furthermore, an additional thirty (30) seconds will be added to the elapsed time of any driver who used only one (1) set of tyres of any specification during the race.
 
Brundle joka tyrmäsi uuden ohjeistuksen väläytti, että olisivat sitten määränneet tietyn kierroshaarukan molemmille pysähdyksille. Williamsin tallipäälikkö ei myöskään nähnyt että uusi Monaco-sääntö jäisi elämään, vaikka sen avulla saivat pelattua molemmat kuskit pisteille.
Ja kyllähän sen haastatteluissa näkin että Williamsin kuskeja hävetti tämä tällainen taktiikka. Siis kun autot on peräkkäin, niin jälkimmäinen hidastelee noin 3s per kierros kunnes tallikaverusten välillä on niin paljon tilaa että etummainen voi käydä varikolla ja pääsee palaamaan jälkimmäisen eteen omalle paikalleen. Sitten vaihdetaan järjestystä ja sama homma takimmainen hidastelee ja etummainen saa gapin käydä varikolla ja palata taas eteen. Eli molemmat kävi varikolla eivätkä tippuneen sijoituksissa ollenkaan. Ei ihme että Russelilla meni totaalisesti hermot siinä takana.
 
Hidastelua lehdistökatsauksissakin, tässä huomioita Monacon GP:stä

Iso-Britannia ---------
Sky

Kun kauden ensimmäinen kolmannes on saatu ajettua, Norrisin ja hänen McLaren-tiimikaverinsa Piastrin ero MM-sarjassa on vain kolme pistettä
...
Nuori aussi [Piastri] keräsi taas yhden palkintopallisijan, jolloin, Melbournen kisaa lukuun ottamatta, hän olisi päässyt kolmen parhaan joukkoon kauden jokaisessa kisassa. Lisäksi tämä oli hänelle 34. peräkkäinen viikonloppu MM-pisteillä.
...
Monacosta on jo vuosikymmeniä tiedetty, että lauantain aika-ajo määrää pitkälti kisan lopputuloksen, ellei kisan aikana tule sadetta, turva-autoa tai punaisia lippuja.
...
Tänä vuonna päätettiin kokeilla jotain erilaista, jotta kisaan saataisiin uutta väriä, jolloin FIA ja F1, neuvoteltuaan ensin tallien kanssa, päättivät tehdä Monacoa varten säännön, jonka mukaan kisan aikana oli pakko tehdä kaksi varikkopysähdystä ja käyttää kolmea eri rengasseosta.
...
Hyvin nopeasti kävi selväksi, että tallit pystyisivät uhraamaan toisen autonsa hidastamaan kilpakumppaneita ja antamaan aikaa tallin toiselle autolle varikkopysähdystä varten.
Näin myös tapahtui, vaikkakin erityisesti Red Bullin ja Williamsin äärimmäinen tapa hidastaa muita oli hälyttävää.
...
Mersulla oli erikoinen taktiikka, jouduttuaan starttaamaan kisaan kärkikymmenikön ulkopuolelta Kimi Antonellin kolaroinnin ja George Russelin auton mekaanisen vian vuoksi.
...
He [Mersu] joutuivat erityisesti kärsimään Williamsin hidastelusta, jolloin Russel menetti malttinsa kierroksella 64 ja ajoi tunnelin jälkeisen hidastusmutkan suoraksi, kommentoidessaan samalla tiimiradioon, että hän ottaa mieluummin rangaistuksen kuin jää Williamsin taakse jumiin. Valitettavasti hän sai tempustaan varikon läpiajorangaistuksen, jossa hän menetti 20 sekuntia.
...
Kahden pakollisen varikkopysähdyksen vaatima sääntö ei toiminut. Meidän pitää vain laskea odotuksia Monacon kisasta, tehdä parhaamme ohitusten helpottamiseksi, tunnustaa että Monacon aika-ajo on yksi F1-sarjan kohokohdista tai sitten jättää kisa ajamatta, joka ei kuitenkaan tule kysymykseenkään.


Italia ----------------------
Autosprint
Ferrari poistui Monacosta ilman voittoa, mutta keräsi kuitenkin hyvän pistesaaliin Charles Leclercin toisen sijan ja Lewis Hamiltonin viidennen sijan ansiosta. Tulos jättää hymyn Frederic Vasseurin kasvoille, joka myönsi etteivät odotukset olleet kisan alla kovinkaan korkealla.
...
"Olen tyytyväinen kaiken kaikkiaan. Emme vielä torstaina odottaneet tällaista tulosta. On totta, että oltuamme nopeimpia kaikissa harjoituksissa ja aika-ajojen ensimmäisessä osiossa, odotimme aika-ajolta enemmän ja olimme hieman turhautuneita sen tuloksiin. Tänään teimme työmme hyvin, radalla on lähes mahdotonta päästä toisten ohi."
...
"Lewisilla oli hyvä vauhti ennen kierroksia 30-35, kun Alonso tuli sisään ja Hadjar sai Verstappenin kiinni, mutta sitten ruuhkassa hän menetti enemmän vauhtia kuin 4-5 autoa hänen edellään. Summatakseni Lewisin viikonlopun, edellisen päivän rangaistuksella oli suurempi vaikutus lopputulokseen kuin kisatapahtumilla."
...
"Espanjan kisasta lähtien astuu voimaan uudet etusiipeä koskevat säännöt, kaikki tallit ovat merkanneet tämän kisan kalenteriinsa kauden taitekohtana. Emme tiedä miten se vaikuttaa muihin talleihin, voimme nähdä kokonaan uudet tallien väliset voimasuhteet."


Tulos, joka saavutettiin ruhtinaskunnassa, voidaan merkata poikkeukseksi, koska jos SF-25 kulki odotettua kovempaa, se johtui ainoastaan Monacon ainutlaatuisista olosuhteista. Vielä ei ole juhlan aika.
Leclerc ei nähnyt syytä juhlaan kahdesta syystä: Ensinnäkin koska Monaco on hänen kotimaansa ja hän haluaisi aina voittaa Monacon GP:n, enemmän kuin minkään muun kisan. Toiseksi, koska rata on täysin ainutlaatuinen, hän tiesi, että se ei takaa sarjan parhaalle autolle automaattista voittoa.
...
Kerättyään ruhtinaskunnan kisasta 28 pistettä, Ferrari otti kisasta kauden isoimmat pisteet. Ne ovat hyödyksi valmistajien MM-sarjassa, jossa Ferrari lähestyy Red Bullia, ero McLareniin on kuitenkin jo valtava (177 pistettä).
...
Miksi punaiset pärjäsivät odotettua paremmin? Syyt olivat selvillä jo aika-ajojen jälkeen, jossa Leclerc menetti paalupaikan vain 109 tuhannesosan erolla. Monacon kisan alla Ferrarilla pelättiin, että auton huono takaosan pito estäisi saavuttamasta hyvää tulosta. Näin ei käynyt useista eri syistä johtuen, alkaen siitä, että Monacon 3337 metriä pitkällä vaativalla radalla ei ole sekä nopeita että hitaita mutkia, ainoastaan jälkimmäisiä.
...
Punaisten pysyvä ongelma, että he joutuvat säätämään auton "korkeammalle" kuin muut, on hyvin tiedossa. Monacossa kaikki tallit joutuvat "nostamaan" autoaan, jolloin Ferrari pystyy kamppailemaan muiden kanssa samoilla auton säädöillä.


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Kun Monacon GP:n 60. kierros lähti käyntiin, katsojat pyörittelivät päätään. 14 kuskia 18:sta olivat jo käyneet varikolla kahdesti. Red Bullin kuskeilla oli vielä yhdet varikkokäynnit jäljellä. Ainoastaan Mersun kuskit eivät olleet vielä käyneet varikolla kertaakaan. Kaikki miettivät samaa asiaa: olivatko tallin taktiikkanerot nukahtaneet?
...
Lopulta kierroksella 62 Mersun englantilaiskuski ajoi varikolle tehdäkseen ensimmäisen stoppinsa. Kuusi kierrosta myöhemmin hän teki toisen pakollisista pysähdyksistään. Tallikaveri Kimi Antonelli odotti kierroksille 69 ja 71.
Lopulta George Russsel tuli maaliin 11:nä, Antonelli koko joukon viimeisenä, kaikki ihmettelivät oliko Mersu pelannut uhkapeliä taktiikallaan.
...
Toto Wulff antoi vastauksen: "Mitä tahansa olisimmekin tehneet, olisimme päätyneet samaan lopputulokseen. Ei ollut olemassa vaihtoehtoa, joka olisi nostanut meidät pisteille. Pystyimme vain toivomaan turva-autoa tai punaisia lippuja, eikä niitä tullut. Lopputulos on, että hävisimme kisan jo lauantaina, kun jouduimme starttaamaan kisaan sijoilta 14 ja 15."
Tiimin päästrategilla oli myös esimerkki: "Tsunoda teki pysähdyksensä alun virtuaalisen turva-auton takana. Minne hän päätyi? Toiseksi viimeiseksi. Olisimme joka tapauksessa jääneet kisassa Williamsien taakse."
...
Ferrarin tiimipäällikkö Frederic Vasseur oletti, että Red Bull laittaisi Verstappenin autoon kisan alkuun pehmeät renkaat ja he toivoisivat aikaista turva-autoa.
Kävi kuitenkin toisin, Verstappen lähti kisaan kovilla renkailla. McLarenin tiimipäällikkö Andrea Stella haistoi palaneen käryä: "On selvää, mitä Max suunnittelee tekevänsä noilla renkailla. Hän ajaisi kaksi pitkää stinttiä, ottaisi kärkipaikan ja toivoisi kisan loppuun punaisia lippuja".
...
Verstappenilla ei ollut tarpeeksi vauhtia ja vaihtoehtoja rengasvalinnassa pärjätäkseen Norrisille, Leclercille tai Piastrille radalla tai hyötyäkseen undercutista. Siksi hän halusi provosoida kilpakumppaneitaan ja aiheuttaa kaaosta. Kuten Lewis Hamilton teki Abu Dhabissa vuonna 2016, Verstappen antoi Norrisin päästä lähelle ja hidasti Norrisia, jotta Leclerc ja Piastri saisivat Norrisin kiinni. Leclerc ja Piastri eivät kuitenkaan tehneet Red Bull kuskille palvelusta ja yrittäneet ohittaa Norrisia radalla.


Espanja -----------------------
Marca
Istuessaan AMR25 autossaan, Alonso näytti turhautumisensa, jopa huutaen varikkopysähdysten jälkeen ja jäädessään ilman pisteitä kahdeksatta kertaa peräkkäin. Mutta lopussa hänen katseensa kääntyi toisaalle. Hän ajattelee jo tulevaisuutta, miettii ensi kautta ja luottaa Aston Martiniin sen saavuttamisessa.
"Suoritukseni ovat hyvällä tasolla, joten olen rauhallinen ja odotan tulevaa mahdollisuutta. Olen tyytyväinen vaikka loppukausi sujuisi samalla tavalla ja voitan sitten Australiassa ensi vuonna. Mikään ei muutu, vaikka sijoittuisin kahdeksanneksi Barcelonassa tai Kanadassa, vaikka saavuttaisin tänä vuonna 8 tai 22 pistettä. Se ei muuta mitään." espanjalainen analysoi tilannettaan.
...
"Kierrokselta 15 lähtien meillä oli moottorissa ongelmia. Minulla ei ollut akusta saatavaa lisävoimaa ja ajoin kuin Daniel Ricciardo vuonna 2013. Minulla oli vain 160 hevosvoimaa, mutta se ei ollut niin kriittistä Monacossa, ja pystyin ajamaan odotetunlaisia kierrosaikoja."
...
"Kisa meni hyvin. Aika-ajot menivät hyvin, menetimme hyvän mahdollisuuden"


Carlos Sainz teki kauden parhaan tuloksensa tullessaan maaliin sijalla 10, hän ajoi Williamsin ohjeistaman ja Red Bullin osoittaman taktiikan mukaisesti.
...
"Monacon ongelmana on, ettet voi päästä karkuun ja voit olla kolme tai neljä sekuntia toista nopeampi, mutta et silti pääse ohi. Siksi on mielestäni ongelmallista, että Monacossa kisaa voi manipuloida haluamallaan tavalla" espanjalainen myönsi.
...
"Halusin tuoda mielipiteeni julki, en siksi että se aiheuttaisi kilpakumppanille kolarin, mutta kuitenkin samankaltaisella tavalla: manipuloit kisaa, vääristät tulosta ja se on Monacossa mahdollista. Meidän pitää miettiä tätä ja varmistaa, ettei sama voi toistua, sillä se on niin silmiinpistävää, on selvää kuka yrittää vääristä kisaa"


Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Pakolliset kaksi varikkopysähdystä osoittautuivat hulluksi hölynpölyksi, se jopa onnistui laimentamaan jo valmiiksi laimeaa kisaa entisestään.
Juuri mitään ei ole tehtävissä: autot ovat nykyään niin isoja, että ruhtinaskunnan kapeat kadut ovat maukas (?) aikavääristymä.
...
Myönnän häpeilemättä, todellisena Ferrarin kannattajana, että jos Leclerc olisi voittanut kisan, käyttäisin erilaista sävyä ja kieltä: vaikka, totta puhuen, Carletton toinen sijakin oli jo mestarillinen. Se on SF25:n kauden paras tulos: se ei saa kuitenkaan vielä riittää.
...
Ensi sunnuntaina Barcelonassa otetaan käyttöön uudet etusiipeä koskevat säännöt.
...
Tallit ovat tienneet sääntömuutoksesta jo pitkään ja on vaikea uskoa että Andrea Stella, McLarenin hieno italialainen tallipäällikkö, tulisi yllätetyksi. Pystyykö Ferrari hyötymään tilanteesta ja auttamaan Leclerciä sekä Hamiltonia kamppailemaan muustakin kuin vähemmän arvokkaista sijoituksista? Vai onko nyt (valitettavasti) aika siirtää resurssit ja toiveet vuoteen 2026? Saamme tietää sen heinäkuuhun mennessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 425
Viestejä
4 788 213
Jäsenet
77 754
Uusin jäsen
Pahkina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom