Menee mikä vituttaa -ketjussa offtopiciksi, joten ajattelin vastailla tähän viestiin täällä. Koskee Facebookia ja Instagramia, joihin olen kypsynyt mainoskatkojen, mainosten tolkuttoman määrän ja AI-sisältötulvan takia.
Meikäläisellä ei ole koskaan ollut mitään Instagram tai Facebook-tiliä. Vihaan somea yli kaiken. Se teki maailmasta paskemman paikan n. 15 vuotta sitten. En siis kohtaa tätä roskaa. Viestit jää saamatta? Mitkä viestit? Meikäläiselle voi viestittää sähköpostilla tai vaikka yksityisviestillä foorumeilla, joille olen rekisteröityneenä. Ihmiskunta on viestitellyt ammoisista ajoista lähtien kirjeiden, morsetuksen ja puhelimien välityksellä. Tarvitsemmeko me todella jotain Facebookin kaltaisia alustoja, jotka kuplaannuttavat ihmiset ja myyvät käyttäjistä kerätyt tiedot eteenpäin?
Hyvä sinulle ettet ole somessa, et ole menettänyt mitään kovin hyödyllistä. Minusta se ei tehnyt maailmasta paskempaa paikkaa vielä 15 vuotta sitten, vaan siitä eteenpäin hiljalleen yksi uudistus kerrallaan. Aluksi olin innoissani siitä, miten nimimerkkikäytännöstä ja kasvottomuudesta sekä tuntemattomien kontaktoinnista mentiin laajempaan omaan tuttavaverkostoon ja tunnistettavampaan profiiliin. Sittemmin some muuttui ihan turhaksi pala kerrallaan.
Olen miettinyt viime aikoina poistanko tilit vai jätänkö ne toimettomaksi linjoille kuten jotkut tutut ovat jo nähtävästi tehneet. Varmaankin poistan ettei tarvitsisi enää palata tuonne hetken mielijohteesta tarkistamaan onko joku tavoitellut viestillä vai ei.
Mitkä viestit - ne joita saan somen kautta tutuilta ihmisiltä seurauksena siitä että minulla on somessa heitä kontaktein. Tilit pitää ilmeisesti poistaa ennen kuin ihmiset tajuavat viestiä muilla keinoin. Yhteen puhelimeen jätin linkkaamatta Whatsappiin oman numeron työnumeron lisäksi ja osa ihmisistä oli pari vuotta myöhemmin ihan ihmeissään miksen ole pitkään aikaan vastannut heidän Whatsapp-viesteihinsä. Oletin, että ihmiset tajuavat ettei minulla enää ole Whatsappia, ellen vastaa siellä (väärin oletettu).
Huh huijaa! Olipa nuo hyviä aikoja ennen somealustoja! Internet oli sentään internet. Ihmisillä oli omia hassuja ja jänniä kotisivuja sun muuta. Nykyään internet on muutaman jättifiman bisnesalusta. Tylsä paikka kuin mikä. Tämäkin keskustelufoorumi on ihan reliikki nykyään. Olen ihmeissäni miten tämä paikka voi olla näinkin aktiivin, kun esim. vuodenvaihteessa lopetettu DVDPlaza, josta tänne siirryin, oli aika kuollut paikka.
Nämä palstat harvenevat ja hiljenevät, koska yhä harvempi ihminen haluaa ja osaa keskustella erimielisten kanssa. Samanmielisten kuplassa on ilmeisesti leppoisampaa kun kukaan ei haasta omaa ajattelua lainkaan.
Kun tenavana opettelin internetissä seikkailemaan, se alkoi keskustelupalstoilta sekä peli- ja musiikkiaiheisilta sivustoilta. Tänne rekisteröityessäni halusin palata keskustelupalstamaailmaan, sillä internetissä oli minusta aina hienointa tiedon ja tiedostojen jakaminen sekä keskustelu. Somemaailmassa tämä on jäänyt kaiken muun turhan jalkoihin.
Facebookin tultua kasvokuvilla varustetut profiilit taisivatkin aluksi viedä keskustelua asialliseen suuntaan. Sitten somesta jäi omalla kohdallani hiljalleen keskustelu tuttavien kanssa pois ja sinne jäi vain tuntemattomien vänkääminen politiikasta yms aiheista sekä kaupantekoryhmät. Nyt mainokset ja tekoälyroska täyttävät koko somen. Ilmeisesti jossain vaiheessa Meta alkaa tyrkyttää somen toista maksullista kerrosta(?) - ainakin Whatsappista kaavaillaan maksullista versiota lisäominaisuuksilla enkä ihmettelisi jos tässä seuraisivat Facebook ja Instagram perässä. Kenties kympillä kuussa saat sitten mainokset ja/tai AI-kuonan pois feedistä tms..