• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elmo
  • Aloitettu Aloitettu
Oma suunnitelmani on juuri tämän tapainen. Työelämästä väistytään viimeistään 60-vuoden korvilla. Pelkillä salkun tuotoilla en varmasti pärjää, joten sijoutuksia pitää laittaa pikkuhiljaa lihoiksi. Mutta ei tänne maailmaan ole mitään tarkoitus jättää, joten ei haittaa vaikka olisin rutiköyhä viimeiset elinvuodet. Syödään vaikka se viimeinen ateria velaksi.
Varmaan ihan kiva ajatus, mutta mistä tiedät ajoittaako se viimeinen ateria 70v, 80v vai 95v iälle?

Itse ajattelen myös, että oma vanhuus pitää jokaisen itse nykymaailmassa turvata, jotta olisi sitten mitä syödä. Lapsistaan ei saa rahalle järkeviä käyttäjiä rahaa heille säästämällä ja sitä antamalla, vaan esimerkki ja opettaminen olisi se tärkein lahja jonka voi antaa. Haasteeksi kulupuolen kanssa jää juuri tuo oman elinajan ennustaminen, ettei rahat loppuisi ennen aikojaan tai sitten jäisi isoja summia (varsinkaan omaisuutta) perillisille riideltäväksi

Varmaan ihan kiva ajatus, mutta mistä tiedät ajoittaako se viimeinen ateria 70v, 80v vai 95v iälle?

Enhän mä sitä tiedäkkään. Kyseessä siis ideaalitilanne. Yksi riski on myös se, että kuolla kupsahdan ennen kuin pääsen edes nauttimaan sijoituksistani. Mutta elämä on riskejä täynnä.

Itse ajattelen myös, että oma vanhuus pitää jokaisen itse nykymaailmassa turvata, jotta olisi sitten mitä syödä. Lapsistaan ei saa rahalle järkeviä käyttäjiä rahaa heille säästämällä ja sitä antamalla, vaan esimerkki ja opettaminen olisi se tärkein lahja jonka voi antaa. Haasteeksi kulupuolen kanssa jää juuri tuo oman elinajan ennustaminen, ettei rahat loppuisi ennen aikojaan tai sitten jäisi isoja summia (varsinkaan omaisuutta) perillisille riideltäväksi

Kuten täällä on jo sanottu, tuskin kuollutta vituttaa. Elävää persaukista tai 80-vuotiaana töissä olevaa taas hyvinkin saattaa vituttaa. :)

Eikä se kai ole niin justiinsa jos kaikkia rahoja ei saisikaan hassattua. Lisäksi taipumus impulsiivisuuteen taitaa periytyä myös geneettisesti, joten jos itse on pihi niin todennäköisyydet lienee ainakin jonkin verran sen puolella ettei lapsetkaan pistä heti haisemaan. Toki jos on maksimit nautinnon perään ja on vaan raa'alla tahdonvoimalla säästänyt, voi olla eri juttu. :hmm:

Enhän mä sitä tiedäkkään. Kyseessä siis ideaalitilanne. Yksi riski on myös se, että kuolla kupsahdan ennen kuin pääsen edes nauttimaan sijoituksistani. Mutta elämä on riskejä täynnä.
Se toinen vaihtoehto on sitten elää hetkessä ja varmistaa, että tilillä ei ole milloinkaan mitään, "koska voi kuolla milloin vaan ja ei niitä hautaankaan saa". Tätä strategiaa soveltaa varmaan yli puolet ihmisistä kaikissa maissa.

Ainakin tässä vertailussa mikään maksujen kiertäminen ei tullut mitenkään esille. Mun tutuista tota harrastaa lähinnä nuoret opiskelijat ja työttömät.
Eikä ihme. Säästö tai kuluerä on normaalisti aika mitätön, jos puhutaan parista muutamasta normaalihkosta suoratoistopalvelusta vs. sellaisesta tulo- ja varallisuustasosta jollainen tyypillisesti "firettäjillä" tai potentiaalisesti sellaista tekevillä/harkitsevilla kuten mainituilla "hyvätuloisilla työkavereilla" voi olla.

Kokonaan eri juttu on sitten vakava taskujen vuotaminen lukuisten turhien palveluiden osalta, ja sellaisen "ratkaiseminen" waretuksella sun muilla turavirityksillä menee ihan väärään suuntaan. Jos ei kannata haaskata rahojaan satoja euroja kuussa glorifioituihin maksukanaviin, ei kannattane tuhlata aikaansa ja työpanostaan patenttiratkaisujen puuhaamiseen sen enempää kuin telkkarin ääressä istumiseen. Luulisin.

Onko trollaaminen nyt ok vai mihin tämä nyt perustuu? ”Musta tuntuu” vai tutkittuun tietoon?
Varmaan "massimiehillä" tarkoitettiin jotain perusfirettäjää ylempää leveliä varallisuudessa. Luulisin. Tällöin mainittu kärjistys sisältää vähintään totuuden perkeitä.

Tottakai voisi halpuuttaa elämää, en kyllä sitä kiellä. En kyllä itseeni paljoa tuhlaile ja elämästä säästäminen olisi huomattavasti kivempaa ja helpompaa ei-perheellisenä.

Toi 40k€+ vuodessa oli pelkästään mun kulut, vaimon menot noin 20ke siihen päälle kun tienaan paremmin niin maksetaan about nettotulojen mukaan kulut.

Mun osuus asumiskuluista on 1600e/kk (sis. kaikki). 2023 valmistunut OKT, 290k velkaa jäljellä yhteensä, eli mun osuus vajaa 200k. Toki vois asua paljon halvemmassa asunnossa, mutta ei tää 450k arvoinen kämppä 09alueelta ole mikään älyttömän ylihintainenkaan kun täällä on lasten kaverit ja omat vanhempani/lapsuudenkaverit. Tietenkin tästä vois nitistää ja ostaa sen 60-luvun rivarinpätkän 160k€ ei-niin-suositusta lähiöstä. Mutta meillä ei ole mökkiä, niin tykätään molemmat panostaa edes siihen asuntoon. Ja toki nollakorkoaikaan asunnon maksaminen oli kivempaa, nyt vähän sylettää korkokulut. Sentään nähtävillä ei ole, että tän kämpän arvo laskis tulevaisuudessa, vaikkei varmaan raketoikkaan.

2x Päiväkotia ja 1x iltapäiväkerho on nopeasti noin 400e/kk.

Ruokakauppakulut (myös sis. kaikki käyttötavaraa mitä nyt normi Prismasta saa ja välillä ehkä Puuilosta) omalta osalta 800-1000e/kk, itse voisin näistä säästää mutta vaimo tykkää pikkasen liikaa laittaa hyvää ruokaa - ostettaessa valitan, syödessä en. Sinkkuna varmaan oikeasti selviäisin jollain 300e/kk kuluilla, mutta 3 pienen lapsen kanssa tuntuu, että ne pienetkin lapset kuluttaa yhtä paljon kuin aikuinen mies - esim. vaipat on ihan todella kalliita ja kun pitää monesti syödä eri ruokia jos mitään suostuvat syömään. Lähikaupassa tänään just tänään pyörittelin silmiäni kun tällänen minikokoinen perus Pilttikin maksaa yli euron: piltti hedelmäsose

Auton kulut 700e/kk (sis ihan kaikki vakuutuksineen ja käyttövoimakuluineen) ja vaan 1 auto meillä(/mulla). Toki jollain 2k€ kipollakin vois pärjätä, mutta 3 turvaistuinta taakse on vähän vaikea yhtälö kovin moneen mikä aiheutti tilanteen, että tuli insentiivi vaihtaa pykälää isompaan vanhasta 14k€ autosta. Tää kulu ehkä itteeni eniten ärsyttää, koska olin ihan suht. tyytyväinen tuohon edelliseen autoon mutta ei sillä vaan pärjää seuraavaa viittä vuotta. Ja auto on kyllä ihan pakollinen päiväkoti-työ-kauppa-harrastukset -kannalta. Mielenterveys menisi ilman autoa.

Siinäpä ne kulut melkein olikin jo, tuosta tulee nopeasti laskettuna se ~3500e/kk ja sitten jos koetan säästää kaiken lopun, eli 500-800e/kk riippuen miten tulee jotain yllättäviä ylim. kuluja. Bruttopalkka 96.6k€ joten netto jossain 4k€+ eli siinäpä se aikalailla olikin. Mökkiin (0e) eikä matkusteluun (alle <1k€ vuodessa) ei enää ole varaa tässä budjetissa jos meinaa saada säästöön jotain. Ehkä tulevaisuudessa sitten varsinkin jos saisi auton kuluista nipistettyä tai pääsis päiväkotimaksuista eroon niin katsotaan tilannetta matkustelun osalta uudestaan. Harrastukset myös suht. halpoja ja niiden budjetit vähäisiä. Jos tulee hyvät bonarit niin suurin osa säästöön ja saatan hieman repäistä ja hemmotella itseäni päivittämällä ATK:ta :)

Toisaalta jos pystyt säästämään vaikka tuon mainitsemasi 800e/kk + salkku tuottaa 7% vuodessa, niin sulla on tuo 600k kasassa ennen 60v päiviä, että ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon sen firen suhteen. Esim. 60v on aika paljon aikaisemmin eläköitymistä kuin 67v tjsp mikä sun eläkeikä nyt karkeasti onkaan.
Ehkei tää tosissaan ole niin utopistinen targetti kuitenkaan. Varsinkin jos on kämppä maksettu + Auton takapenkillä ei tartte kuljettaa kuin väliaikaisesti ym ja ruokaa kahdelle viiden sijasta.

Viimeksi muokattu:
Mun osuus asumiskuluista on 1600e/kk (sis. kaikki). 2023 valmistunut OKT, 290k velkaa jäljellä yhteensä, eli mun osuus vajaa 200k. Toki vois asua paljon halvemmassa asunnossa, mutta ei tää 450k arvoinen kämppä 09alueelta ole mikään älyttömän ylihintainenkaan kun täällä on lasten kaverit ja omat vanhempani/lapsuudenkaverit.

Omakotitalo Helsingissä kyllä selittää asiaa aika paljon. Kutakuinkin puolet. :)

Nämä toki voi jättää pois jos jää työttömäksi.

Ruokakauppakulut (myös sis. kaikki käyttötavaraa mitä nyt normi Prismasta saa ja välillä ehkä Puuilosta) omalta osalta 800-1000e/kk, itse voisin näistä säästää mutta vaimo tykkää pikkasen liikaa laittaa hyvää ruokaa - ostettaessa valitan, syödessä en. Sinkkuna varmaan oikeasti selviäisin jollain 300e/kk kuluilla, mutta 3 pienen lapsen kanssa tuntuu, että ne pienetkin lapset kuluttaa yhtä paljon kuin aikuinen mies - esim. vaipat on ihan todella kalliita ja kun pitää monesti syödä eri ruokia jos mitään suostuvat syömään.

Tästä sen verran että sinkkuna 300e/kk on musta todella paljon ruokakauppaan ja päivittäistavaroihin. Mulla on mennyt 150-200e/kk, enkä ole kauheasti edes yrittänyt säästää. :hmm:

Tottakai voisi halpuuttaa elämää, en kyllä sitä kiellä. En kyllä itseeni paljoa tuhlaile ja elämästä säästäminen olisi huomattavasti kivempaa ja helpompaa ei-perheellisenä.

Toi 40k€+ vuodessa oli pelkästään mun kulut, vaimon menot noin 20ke siihen päälle kun tienaan paremmin niin maksetaan about nettotulojen mukaan kulut.

Mun osuus asumiskuluista on 1600e/kk (sis. kaikki). 2023 valmistunut OKT, 290k velkaa jäljellä yhteensä, eli mun osuus vajaa 200k. Toki vois asua paljon halvemmassa asunnossa, mutta ei tää 450k arvoinen kämppä 09alueelta ole mikään älyttömän ylihintainenkaan kun täällä on lasten kaverit ja omat vanhempani/lapsuudenkaverit. Tietenkin tästä vois nitistää ja ostaa sen 60-luvun rivarinpätkän 160k€ ei-niin-suositusta lähiöstä. Mutta meillä ei ole mökkiä, niin tykätään molemmat panostaa edes siihen asuntoon. Ja toki nollakorkoaikaan asunnon maksaminen oli kivempaa, nyt vähän sylettää korkokulut. Sentään nähtävillä ei ole, että tän kämpän arvo laskis tulevaisuudessa, vaikkei varmaan raketoikkaan.

Ruokakauppakulut (myös sis. kaikki käyttötavaraa mitä nyt normi Prismasta saa ja välillä ehkä Puuilosta) omalta osalta 800-1000e/kk, itse voisin näistä säästää mutta vaimo tykkää pikkasen liikaa laittaa hyvää ruokaa - ostettaessa valitan, syödessä en. Sinkkuna varmaan oikeasti selviäisin jollain 300e/kk kuluilla, mutta 3 pienen lapsen kanssa tuntuu, että ne pienetkin lapset kuluttaa yhtä paljon kuin aikuinen mies - esim. vaipat on ihan todella kalliita ja kun pitää monesti syödä eri ruokia jos mitään suostuvat syömään. Lähikaupassa tänään just tänään pyörittelin silmiäni kun tällänen minikokoinen perus Pilttikin maksaa yli euron: piltti hedelmäsose

Auton kulut 700e/kk (sis ihan kaikki vakuutuksineen ja käyttövoimakuluineen) ja vaan 1 auto meillä(/mulla). Toki jollain 2k€ kipollakin vois pärjätä, mutta 3 turvaistuinta taakse on vähän vaikea yhtälö kovin moneen mikä aiheutti tilanteen, että tuli insentiivi vaihtaa pykälää isompaan vanhasta 14k€ autosta. Tää kulu ehkä itteeni eniten ärsyttää, koska olin ihan suht. tyytyväinen tuohon edelliseen autoon mutta ei sillä vaan pärjää seuraavaa viittä vuotta. Ja auto on kyllä ihan pakollinen päiväkoti-työ-kauppa-harrastukset -kannalta. Mielenterveys menisi ilman autoa.

Siinäpä ne kulut melkein olikin jo, tuosta tulee nopeasti laskettuna se ~3500e/kk ja sitten jos koetan säästää kaiken lopun, eli 500-800e/kk riippuen miten tulee jotain yllättäviä ylim. kuluja. Bruttopalkka 96.6k€ joten netto jossain 4k€+ eli siinäpä se aikalailla olikin. Mökkiin (0e) eikä matkusteluun (alle <1k€ vuodessa) ei enää ole varaa tässä budjetissa jos meinaa saada säästöön jotain. Ehkä tulevaisuudessa sitten varsinkin jos saisi auton kuluista nipistettyä tai pääsis päiväkotimaksuista eroon niin katsotaan tilannetta matkustelun osalta uudestaan. Harrastukset myös suht. halpoja ja niiden budjetit vähäisiä. Jos tulee hyvät bonarit niin suurin osa säästöön ja saatan hieman repäistä ja hemmotella itseäni päivittämällä ATK:ta :)

Ehkei tää tosissaan ole niin utopistinen targetti kuitenkaan. Varsinkin jos on kämppä maksettu + Auton takapenkillä ei tartte kuljettaa kuin väliaikaisesti ym ja ruokaa kahdelle viiden sijasta.
Aika tarkkaan noi kulut ennustin😄

Omakotitalo Helsingissä kyllä selittää asiaa aika paljon. :)

Nämä toki voi jättää pois jos jää työttömäksi.

Tästä sen verran että sinkkuna 300e/kk on musta todella paljon ruokakauppaan ja päivittäistavaroihin. Mulla on mennyt 150-200e/kk, enkä ole kauheasti edes yrittänyt säästää. :hmm:
Siis kaikki ruuat? Vai syötkö lounaat epasii/edenred?

Kyllä 150€/kk on luokkaa superpihistelyä. Se on 5€/päivä. Aamupala, lounas, päivällinen ja välipalat. Niin ja muut päivittäistavarat päälle.

Varmaan "massimiehillä" tarkoitettiin jotain perusfirettäjää ylempää leveliä varallisuudessa. Luulisin. Tällöin mainittu kärjistys sisältää vähintään totuuden perkeitä.
No ei oman suppean piirin perusteella. - Eniten massia on ex-työkavereilla jotka perustivat firman ja möivät sen pois. Valtaosa on edelleen töissä myymässään yrityksessä.
- Toisiksi eniten massia on ex-työkavereilla jotka olivat noissa firmoissa startupista asti ja oli optioita / osuuksia
- Kolmanneksi eniten on kaupallisen koulutuksen saaneilla jotka on päätynyt johonkin hyvään rakoon myyjiksi
- No sitten on vielä muutama tunnetun suvun vesa, tosin en nyt tiedä miten asettuvat asteikolle

En nyt oikeasti hahmota miten kenenkään noista massit perustuu minkään kiertämiseen. En edes tietäisi paljonko sitä on ilman avoimia verotietoja joista sitten näkee miten palkkatulosta on maksettu puolet veroa, tai pääomatulosta sen mitä kuuluu.

Joskus kun yritin laihduttaa luin kirjan jossa todettiin, että paino nousee kun vedät enemmän energiaa kuin kulutat. Se oli vähän semmonen ”no joo” tilanne, mutta siinä sitten avattiin missä suhteessa eri juttujen energia tappaa nälkää / kantaa pitkälle. Lopuksi neuvottiin syömään pienemmältä lautaselta… Toimi yllättävän hyvin.

Musta rahan säästäminen toimii pikkusen samalla tavalla. Massia säästyy kun kuluttaa vähemmän kuin saa tuotettua. Toki voi sitten miettiä vielä miten sen säästetyn rahan saa tuottamaan, mutta palkkatyöläisenä säästäminen liittyy ihan samankaltaiseen mekaniikkaan kuin hoikkana pysyminen.

Mun mielestä ”massimiesten” yleistäminen menee aika harhaan, oikeastaan vähän samaan akseliin kuin tuo aikaisempi ajatus siitä että säästämällä jotenkin tekis yhteiskunnalle vääryyttä.

Siis kaikki ruuat? Vai syötkö lounaat epasii/edenred?

Kyllä 150€/kk on luokkaa superpihistelyä. Se on 5€/päivä. Aamupala, lounas, päivällinen ja välipalat. Niin ja muut päivittäistavarat päälle.

Lounasruokailen parina päivänä viikossa, mutta en laskenut sitä mukaan kun lounasravintolatkin on hintatasoltaan ihan eri luokkaa kuin itse kokkaaminen. Ja sen voisi jättää pois jos joutuisi työttömäksi, mistä keskustelu lähti liikkeelle. Mutta joka tapauksessa se, ettei kahtena päivänä viikossa tarvi kokata itse toista ateriaa ei kauhean paljoa vaikuta ruokakauppaostoksien tarpeeseen.

Sanoisin että tuo 5e/päivä kuulostaa ihan uskottavalta kulutustasolta itse kokkaillessa. Ei yksi ateria maksa montaa euroa, enkä syö sitä suositeltua viittä ateriaa päivässä vaan lounas ja iltapala, ja tarvittaessa jotain leipää/hedelmiä välipalaksi.

Niin, saahan sillä vitosella kaksi purkkia hernekeittoa, palan ruisleipää, banaanin ja omenan. Ei kai sinkku nyt enempää ruuaksi tarvii… 🤪

Kuulostaa kyllä aika kalliilta hernarilta, ruisleivältä, banaanilta ja omenalta että päästään vitoseen. Vaikkapa Vaasan ruispalat on jotain reilu 2e/12kpl. :D

Ymmärsinkö oikein, että näihin kaikkiin oli vielä vaimon osuus yksi kolmasosa päälle? Miten asumiseen melkein uudessa talossa menee 2400e/kk, kun 290k lainan kuukausierä on noin 1300e/kk?
Ruokakauppaankin 1500e/kk on todella paljon. Eihän ne vaippaikäiset edes syö paljoa. Vaipat ei muuten ole kalliita, perus Liberoa saa alle 20c/kpl.
Tosiaan 96,6k vuodessa on nettona melkein 5ke/kk, ei 4k. Siinäkin yksi tonni kadoksissa. Tuosta kulurakenteesta kun vähän katsoisi mihin rahat katoaa niin saisi joka kuukausi kaksi tonnia säästöön.

Ymmärsinkö oikein, että näihin kaikkiin oli vielä vaimon osuus yksi kolmasosa päälle? Miten asumiseen melkein uudessa talossa menee 2400e/kk, kun 290k lainan kuukausierä on noin 1300e/kk?
Ruokakauppaankin 1500e/kk on todella paljon. Eihän ne vaippaikäiset edes syö paljoa. Vaipat ei muuten ole kalliita, perus Liberoa saa alle 20c/kpl.
Tosiaan 96,6k vuodessa on nettona melkein 5ke/kk, ei 4k. Siinäkin yksi tonni kadoksissa. Tuosta kulurakenteesta kun vähän katsoisi mihin rahat katoaa niin saisi joka kuukausi kaksi tonnia säästöön.
Meillä oli aikanaan 400ke lainan kk-erä 2100€/kk. Eikös 290ke lainassa joku 1600€/kk ole linjassa sen kanssa? Meillä oli 20v laina-aika. Lyhyemmällä laina-ajalla sitten enemmän. Ja ettei ois vuokratontti?

Siis päälle sähkö, vesi, vakuutukset ja muut.

Ei mekään alle 1000€ päästä ruokaostoksissa, vaikka pääosin ostetaan ruuat kahdelle😂

Ja jotain 4500€ on netto noilla vuosiansioilla. Riippuu missä asuu.

Viimeksi muokattu:
Sanoisin että tuo 5e/päivä kuulostaa ihan uskottavalta kulutustasolta itse kokkaillessa. Ei yksi ateria maksa montaa euroa, enkä syö sitä suositeltua viittä ateriaa päivässä vaan lounas ja iltapala, ja tarvittaessa jotain leipää/hedelmiä välipalaksi.
En nyt osaa suoraan sanoa paljonko tarkalleen menee mutta on tuo kuulostaa kohtuu vähäiseltä määrältä.

Tai kait se näkee kun katsoo plussa sovelluksen kuitit osiota..
Joulukuussa: 28,34 + 34,02+17,31+26,59+19,07 = 125,33
Marraskuussa: 26,51 + 15,23 + 18,13 + 8,26 + 19,72 + 14,30 + 10,34 = 112,49
Lokakuu: 15,08 + 16,52 + 10,14 + 13,61 + 21,05 + 14,14 + 7,95 + 28,05 + 14,93 + 21,75 = 163,22

Eli hieman enempi jos ostelee esim. kahvipapuja kilon tai pari tarjouksesta pakkaseen kuussa.. Jotenkin vaan kun näkee lukemana se on paljon pienempi kuin ajattelee mielessään.

Vuodessa voi lisätä ehkä jonkun 200€ rommiin, maku-uutteisiin (sodastreamiin) sekä hiilihappopullon täyttelyihin.

Toki yleensä aamiainen on luokkaa: 1 banaani, 2 kourallista pikakaurahiutaleita, kesällä ostettua mustikkaa (10 litraa 50€) ja puolukkaa (5 litraa 15€) pakastimesta, mansikoita ja jotain muuta pakastimesta + muutama desi jogurttia (blenrediin ja smoothie). Tuo siis ennen töitä. Sitten illasta jotain kun ehtii kotiin. Töissä ehkä kahvi jonain päivänä (yleensä ei, siellä on keitin ja tuodaan vuorollaan kahvia hieman sen mukaan miten juodaan joten ei kovin kallista).

Jotenkin luulin että menisi ehkä joku 200 ainakin mutta olin väärässä. Joku 150€ keskimäärin kuukaudessa juomiiin ja ruokiin voi hyvinkin pitää siis paikkansa (varsinkin jos ei paljoa nauti alkoholia, ei juo limsoja, ei nauti suklaita tai karkkeja + sipsejä ja yleensä juo joko vettä tai pelkkää hiilihapotettua itse tehtyä sodastream vettä).

Viimeksi muokattu:
Omakotitalo Helsingissä kyllä selittää asiaa aika paljon. Kutakuinkin puolet. :)
Helsinkiä tai ylipäänsä pk-seutua kehä iii sisäpuolella tuo ei ole nähnytkään kuin korkeintaan synkimmässä idässä. Vaihtoehtona oli 160k€ 60-luvun rivaria eikä niitäkään täällä ole (oletus: ei yksiö).

Itse aattelin että tuo oli postinumero 09nnn kun ei kait kukaan enää lankapuhelimia ole käyttänyt pariin vuosikymmeneen…

Kaukana siitä jos katsoo edes päin punaista lihaa. Mikä tahansa ruoaksi kelpaa möntti on alkaen 25€/kg eli vitosella saa alkupalan, toki jos tekee purilaisia jauhelihasta 10€/kg niin päästäneen sämplöineen&lisukkeineen alla 5€ kunhan jätetään juomat huomiotta.

Itsekin tänään syönyt työpaikkaruokalassa <10€, illalla kaverilta saadut jouluset ylijäämäjuustot iltapalaksi ja kyytipoikana 2/3 osaa 2plo vinkkua ilman suomalaisia veroja on joku 10€ oma osa eli 20€/pv meni että humahti ja vähän olisi ehkä nälkäkin vielä. Tohon kun tekee leivän niin eiköhän 4x sniidubudjetti ole täynnä.

Kaukana siitä jos katsoo edes päin punaista lihaa. Mikä tahansa ruoaksi kelpaa möntti on alkaen 25€/kg eli vitosella saa alkupalan

Ei nyt liioitella. Laitan tähän ostokset:
17.12.2025: 5,79kg viljaporsaan juhlakinkku 17,31€ (2,99€/kg) syöty jouluna/sitä ennen.
27.12 2025: 5.19kg viljaporsaan juhlakinkku 12,98€ (2½€/kg) kohta syöty.
3.1.2026: 5,454kg viljaporsaan juhlakinkku 10,85€ (1,99€/kg) pakkaseen..

Kyllä monesti kuitenkin lihaa on tarjouksessa huomattavasti halvempaan hintaan kuin 25€/kg.
Vaikka ei kylläkään ihan noin halvalla. Eli monesti lihaa saa johonkin 4-7€/kg.
Luokkaa:
1767651000426.png

OK, ei ole poronkäristystä tms..

Siitä kilosta syö kuitenkin helposti todella monta ateriaa. Mahdollisesti jos ostaa jonkun 1½ kiloa niin laittaa pakkaseen ja syö kolmekin viikkoa...

Jos vaikka laskee että illaksi söisi 150g tai jopa 200g pihviä jolloin tietysti söisi jotain riisiä sen 450-600g ja vihanneksia varmaan sen 500g niin siinä olisi helposti jo parikin ateriaa illaksi kun lisää pari palaa leipää jne... Eli helposti ainakin itselleni vähempi riittäisi jos vaikka 100g lihaa, 300g riisiä ja joku 250g vihanneksia = pari 300g ateriaa lisäksi leivänpala tai pari...

Viimeksi muokattu:
17.12.2025: 5,79kg viljaporsaan juhlakinkku 17,31€ (2,99€/kg) syöty jouluna/sitä ennen.

Kyllä monesti kuitenkin lihaa on tarjouksessa huomattavasti halvempaan hintaan kuin 25€/kg.
Luokkaa:
1767651000426.png

Siitä kilosta syö kuitenkin helposti todella monta ateriaa. Mahdollisesti jos ostaa jonkun 1½ kiloa niin laittaa pakkaseen ja syö kolmekin viikkoa...

Jos vaikka laskee että illaksi söisi 150g tai jopa 200g pihviä jolloin tietysti söisi jotain riisiä sen 450-600g ja vihanneksia varmaan sen 500g niin siinä olisi helposti jo parikin ateriaa illaksi kun lisää pari palaa leipää jne... Eli helposti ainakin itselleni vähempi riittäisi jos vaikka 100g lihaa, 300g riisiä ja joku 250g vihanneksia = pari 300g ateriaa lisäksi leivänpala tai pari...
Itse en possua laske oikein lihaksi ollenkaan, jos siitä jotain tekee niin luuttomasta kyljestä ja silloin tällöin kinkku/kokonainen kassler ylikypsänä. Eikä 5,8kg kinkustakaan oikein 3kg enempää syötävää jää eli vaikka sen saisi 6€/kg niin lopputuote on 12€/kg ja briketteihin meni 5€ eli 2€/kg valmista päälle plus 12-18h valmistusvaiva.

Kaukana siitä jos katsoo edes päin punaista lihaa. Mikä tahansa ruoaksi kelpaa möntti on alkaen 25€/kg eli vitosella saa alkupalan, toki jos tekee purilaisia jauhelihasta 10€/kg niin päästäneen sämplöineen&lisukkeineen alla 5€ kunhan jätetään juomat huomiotta.

Itsekin tänään syönyt työpaikkaruokalassa <10€, illalla kaverilta saadut jouluset ylijäämäjuustot iltapalaksi ja kyytipoikana 2/3 osaa 2plo vinkkua ilman suomalaisia veroja on joku 10€ oma osa eli 20€/pv meni että humahti ja vähän olisi ehkä nälkäkin vielä. Tohon kun tekee leivän niin eiköhän 4x sniidubudjetti ole täynnä.

Melkoista liioittelua tuo 25e/kg. Esim. naudan paahtopaistiakin on saanut Lidlistä alle 20e/kg ja sianliha ja kana menee alle 10e/kg. Jälkimmäinen toki ei ole punaista lihaa, mutta kuitenkin. :D

Melkoista liioittelua tuo 25e/kg. Esim. naudan paahtopaistiakin on saanut Lidlistä alle 20e/kg ja sianliha ja kana menee alle 10e/kg. Jälkimmäinen toki ei ole punaista lihaa, mutta kuitenkin. :D
Kuka syö jotain kuivaa paahtopaistia? Entrecote/ulkofile on ainoat syötävät palat mitä joka kaupasta löytyy (eikä niistäkään kaikki), näitä sai toki vielä pari vuotta sitten 16,9€/kg mutta enää ei lähellekään.

Sitten on tietysti muita leikkuupaloja kuten picanha, maminha jne. mutta hinnat keulii paljon tuollaista normi hyvää ulkofilettä kalliimmakksi useimmiten. Jotain denver steak yms epämääräisiä paketteja on myös 20€ pintaan ja yllättävän hyviä.

Possukin ihan sikahyvää (heh) kunhan on ibericoa - hinnat alkaen 35€/kg…

Kuka syö jotain kuivaa paahtopaistia? Entrecote/ulkofile on ainoat syötävät palat mitä joka kaupasta löytyy (eikä niistäkään kaikki), näitä sai toki vielä pari vuotta sitten 16,9€/kg mutta enää ei lähellekään.

Sitten on tietysti muita leikkuupaloja kuten picanha, maminha jne. mutta hinnat keulii paljon tuollaista normi hyvää ulkofilettä kalliimmakksi useimmiten.

Possukun ihan sikahyvää (heh) kunhan on ibericoa - hinnat alkaen 35€/kg…

No ok, jos pitää olla pelkkää premiumia niin se toki maksaa. :D

Ei helvetti, luulin että perus perjantai, mutta huomasin, että onkin pyhäpäivä tälle päivälle.

Edit: kuiva paahtopaisti lienee elitistien juttuja.

No ok, jos pitää olla pelkkää premiumia niin se toki maksaa. :D
No enemmin syön kanaa (paistileikettä) kuin kuivaa ja kallista nautaa. Puhuin tuossa syötävän punaisen lihan hinnasta (ei sis jauheliha kun se kelpaa lähinnä burger, tortilla akseliin).

Ja tuo kanakin alkaa hipomaan 10€/kg ”teurasjäte”-leikkuusta jota espanjasta saa alle 5€/kg…

Meillä menee kyllä tonni kuukaudessa 70k lainan lyhennyksiin.

Tästä ehkä näkee aika hyvin skaalaa kuitenkin. Eli yhdelle tuo on ehkä se suurin kuluerä tällä hetkellä kuukaudessa kun toiselle se ei riitä edes yksin kuukauden ruokabudjettiin...

Siksi FIRE on hyvinkin henkilökohtainen laskelma, mikä riittää yhdelle ei todellakaan riitä toiselle ja esim. itse tuolla aiemmin esitetyllä vuosibudjetilla (oliko se nyt joku 180 vai 200k) eläisin hyvin hyvin paljon pidempään (vähintään sen 5 vuotta kun tuo taisi olla 5 hengelle laskettu ja jäisi vielä ylikin)

Luokkaa:
1767651000426.png

Hauskana kuriositeettina kun opiskeluaikoina oli rahat ihan aivan täysin finaalissa, niin silloin piti kaivaa pakkasesta sukulaisilta 5e/kg ostettua poronkäristystä (jonka isä toki maksoi ja lahjoitti opiskelijapakkaseen) ja sen kaveriksi tietty pakkasesta valkosipulikermaperunoita :D Kurssikaverit katto pitkään ku kerto et rahat loppu, pitää tehä käristystä.

Itsekin pohtinut firettelyä ja varmaankin olisi nykytuloilla mahdollista, mutta tulee tuupattua varsin paljon rahaa mukavuuksiin. Kivempi ehkä elää nyt kuin joskus.

Ei pääse tosissaan Helsinkiin asti näillä hinnoilla vaan pitää tyytyä 40km päähän Helsingistä pienempään sivukylään. Tuolla 450k€ sais Hki vanhempaa kerrostaloa tai rivarinpätkää jos nyt laskis lapsille omat huoneet. Toki jossain kommuunissa vois sinnitellä ja raksa-ajan asuttiin 40m2 kämpässä, mutta olihan se. Tää on tietty vähän asia, että vois kärvistellä nyt ja eläköityä aikaisemmin mutta ainakin itselle asunto tuo valtavasti hyvää mieltä eikä lasten lapsuutta viittis pilata. Eikä asunto sentään ole laskeva omaisuuserä kuten vaikka auto.

150e/kk on kyllä todella vähän. Koetan pitää kuntosaliharrastuksen (ilmainen alkuinvestoinnin jälkeen kun on kotisali) takia 2g/painokilo eli 150g+ päivässä proteiinit niin ei kyllä ihan kovin helppoa ole saada 150e/kk budjetilla täyteen. Vaikka kustannusten karsimiseksi juon jauhona noin 50g tästä päivässä. Et kyl toi 10e/päivä aika helposti menis sinkkuna - ja miten lounasruokailun töissä laskeekaan kauppabudjettiin niin sehän on heti 8-9e tj oma osuus.

96k on nettona jotain ~4.5k tilille kuukaudessa, lomarahat kerran vuodessa enemmän. Asumiskuluissa könttäsin kaiken mitä maksetaan asuntolainatililtä. Lainaan menee 1400e/kk, veteen 110e, sähköön 150-200e (sis sähköauton lataus), netti 45e, vakuutukset 220e (sis koti, auto ja lasten kaikki), jätehuolto 30e, lasten liittymät 20e/kk sekä ne päiväkotikulut 400e meni täältä budjetista myös. Eli tämä sisält vähän muutakuin kuin pelkkää asumiskulua, kun ulkomuistista arvioin.

Ruokakauppakuluista olen kyllä kotona koettanut sanoa, että sinne kuluu liikaa. Itse en tarttis sitä tuoretta paprikaa tai kurkkua jokaisella ruokailulla ja voisin syödä pelkkää kananrintaa monta pv putkeen mutta vaimolle kokkaaminen on liian rakas harrastus.. Ja kuten aiemmin sanoin niin tähän kauppakuluun kuuluu toki sitten myös rautakauppakulut (yllättävän iso erä varsinkin tee-se-itse omakotiasujalle). Sekä myös esim. vaatteet ym. Vaikka Vintediä ahkerasti tulee käytettyä lasten vaatteisiin ja vaikka itse käytän vaatteet reikäsiks asti, niin itelle ostan tarjouksesta uutena.

Mutta kahta tonnia ei kyllä mitenkään saa säästöön kuukaudessa, ehkä vähä sniiduilemalla pystyisin säästöasteen nostaan tonniin mutta sen jälkeen alkais olla jo tiukkaa optimointia.

Viimeksi muokattu:
Varmaan myös jokaiselle on sellanen oma ns. minimitaso mitä suostuis elämään loppuun asti jos FIRE-hommia meinaa.

Itelle se varmaan olis nykyisillä kuluilla laskettuna (asuntolaina maksettu sekä lapset muuttaneet kotoa) jotain tyyliin:

Vesi 70e/kk, sähkö 150-200e/kk, netti 45e/kk, vakuutukset 180e/kk, jätehuolto 30e/kk = 525e/kk eli noin 350e
Ruoka/kauppabudjetiks sais luvan riittää se 1000e 2hlö eli 666e mun osuus

Sitten ehkä matkusteluun, autoon ja muuhun elämiseen pitäis varaa ylim. touhutonni ja kaikkeen astianpesukoneiden hajoamisiin.

Eli ehkä sellanen 2k€ nykytilassa riittäis, mutta se vastaa varmaan noin 4k€+ vuonna 2045. Eli osakesalkku pitäis olla 2045 vähintään 960000e :S

Eli tolla 600k€ mallisalkulla ylempänä sais sellasen 2500e/kk nettotulot ihan maksimissaan vuonna 2045, jonka ostovoima olis aika paljo kurjempi mutta ehkä sit pitäis alkaa harrastaa punalaputettujen metsästystä tai pitäis tosissaan mennä pelkillä pakollisilla kuluilla.
Toivottavasti sitä oppii myös nauttimaan vaatimattomuudesta. Ehkä myös kaikki lihoiks ja Thaimaahan vois sopia itelle.

Viimeksi muokattu:
Varmaan myös jokaiselle on sellanen oma ns. minimitaso mitä suostuis elämään loppuun asti jos FIRE-hommia meinaa.

Itelle se varmaan olis nykyisillä kuluilla laskettuna (asuntolaina maksettu sekä lapset muuttaneet kotoa) jotain tyyliin:

Vesi 70e/kk, sähkö 150-200e/kk, netti 45e/kk, vakuutukset 180e/kk, jätehuolto 30e/kk = 525e/kk eli noin 350e
Ruoka/kauppabudjetiks sais luvan riittää se 1000e 2hlö eli 666e mun osuus

Sitten ehkä matkusteluun, autoon ja muuhun elämiseen pitäis varaa ylim. touhutonni ja kaikkeen astianpesukoneiden hajoamisiin.

Eli ehkä sellanen 2k€ nykytilassa riittäis, mutta se vastaa varmaan noin 4k€+ vuonna 2045. Eli osakesalkku pitäis olla 2045 vähintään 960000e :S

Eli tolla 600k€ mallisalkulla ylempänä sais sellasen 2500e/kk nettotulot ihan maksimissaan vuonna 2045, jonka ostovoima olis aika paljo kurjempi mutta ehkä sit pitäis alkaa harrastaa punalaputettujen metsästystä tai pitäis tosissaan mennä pelkillä pakollisilla kuluilla.
Toivottavasti sitä oppii myös nauttimaan vaatimattomuudesta. Ehkä myös kaikki lihoiks ja Thaimaahan vois sopia itelle.
Aika sniiduilua ois 2ke/kk. Tai siis yhdelle joo, mutta ei tolla kaksi ihmistä oikein loppuelämää huvikseen elele. Mielummin muutama vuosi pidempään töitä. Mä olen laskenut kahdelle hengelle 5te/kk mukavaan elämään. Paljon vähemmälläkin pärjää, mutta mä haluan muutakin kuin pärjätä. Useampi lomareissu vuoteen esim. Ne on heti helposti 3-5t laaki. Enemmänkin saa menemään.

Oma laskelma on tonni asumiseen (meillä vuokratontti 600€/kk, tonni ruokaan, tonni autoon). Tosta jää sitten se 2te/kk muuhun. Eli 24te/v. Sen 10-15te saa reissaamiseen menemään. Sitten harrastevälineitä, vaatteita ja muuta tulee kuitenkin hommattua. Ja jos ei mene, niin onpahan puskuria.

Aika sniiduilua ois 2ke/kk. Tai siis yhdelle joo, mutta ei tolla kaksi ihmistä oikein loppuelämää huvikseen elele. Mielummin muutama vuosi pidempään töitä. Mä olen laskenut kahdelle hengelle 5te/kk mukavaan elämään. Paljon vähemmälläkin pärjää, mutta mä haluan muutakin kuin pärjätä. Useampi lomareissu vuoteen esim. Ne on heti helposti 3-5t laaki. Enemmänkin saa menemään.

Oma laskelma on tonni asumiseen (meillä vuokratontti 600€/kk, tonni ruokaan, tonni autoon). Tosta jää sitten se 2te/kk muuhun. Eli 24te/v. Sen 10-15te saa reissaamiseen menemään. Sitten harrastevälineitä, vaatteita ja muuta tulee kuitenkin hommattua. Ja jos ei mene, niin onpahan puskuria.
Mun laskelmas oli 2k€ mun osuus, eli varmaan 3k olis kahelt hengelt minimi, 4k pääsis jo matkustelee ja ravintoloihin.

Otattehan te laskelmiin mukaan eläkkeen joka alkaa juoksemaan sitten joku hetki? Ja sen lisäksi myös mahdollinen puoliso joka ehkä maksaa puolet asumiskuluista ja hänen eläkkeensä? Eli todellisuudessa ei välttämättä tarvita niin isoa pääomaa mitä monet kuvittelevat nopeasti ajateltuna päästä.

Otattehan te laskelmiin mukaan eläkkeen joka alkaa juoksemaan sitten joku hetki? Ja sen lisäksi myös mahdollinen puoliso joka ehkä maksaa puolet asumiskuluista ja hänen eläkkeensä? Eli todellisuudessa ei välttämättä tarvita niin isoa pääomaa mitä monet kuvittelevat nopeasti ajateltuna päästä.
No mä lasken molempien kulut yhteen. Samoin tulot. Yhteistä on meillä kaikki nyt, niin sama jatkuu FIRE / eläkkeelläkin.

Eli kahdelle hengelle 5te.

Tää on kyllä totta, oma usko eläkkeeseen on kyllä aika hauras, mutta tosissaan kai sieltä voi muutama roponen tulla lisää. Kunhan ei puskuri olis nollissa kun eläke alkaa.

Helsinkiä tai ylipäänsä pk-seutua kehä iii sisäpuolella tuo ei ole nähnytkään kuin korkeintaan synkimmässä idässä. Vaihtoehtona oli 160k€ 60-luvun rivaria eikä niitäkään täällä ole (oletus: ei yksiö).

Itse aattelin että tuo oli postinumero 09nnn kun ei kait kukaan enää lankapuhelimia ole käyttänyt pariin vuosikymmeneen…

Ei pääse tosissaan Helsinkiin asti näillä hinnoilla vaan pitää tyytyä 40km päähän Helsingistä pienempään sivukylään. Tuolla 450k€ sais Hki vanhempaa kerrostaloa tai rivarinpätkää jos nyt laskis lapsille omat huoneet. Toki jossain kommuunissa vois sinnitellä ja raksa-ajan asuttiin 40m2 kämpässä, mutta olihan se. Tää on tietty vähän asia, että vois kärvistellä nyt ja eläköityä aikaisemmin mutta ainakin itselle asunto tuo valtavasti hyvää mieltä eikä lasten lapsuutta viittis pilata. Eikä asunto sentään ole laskeva omaisuuserä kuten vaikka auto.

Muistelin että 09-alkuiset postinumerot olisi Helsinkiä, mutta näemmä olikin 009xx...

Oma FIREpohdinta etenee. Laskeskelin tossa välipäivinä eri skenaarioita, kun ei oikein työmotivaatio ole huipussaan.

Periaatteessa n. 3v päästä voisi/voitaisiin vaimon kanssa hypätä pois työelämästä. Virallinen eläke alkaa juoksemaan 2041 lopussa ja vaimolla 2042, eli sinne asti tarttisi pärjäillä ainakin. Oma skenaario sisältää 400pv työttömyyskorvauksilla elämisen. Eli jos 2029 alussa jättäytyisi työttömäksi, niin sijoitusrahoja tarttisi alkaa nostamaan 2030 puolivälissä. N. 11v siis pitäisi elellä täysin omilla, ja sitten alkaa eläke rullaamaan (mulla usko eläkkeeseen kyllä. Yhteinen eläkekertymä 3v päästä n. 7500€/kk)

Ja siis aiemminkin mainittu takaportti on muuttaa tästä isosta ok-talosta johonkin 200-300k€ halvempaan. Jos siis meinaa rahat loppua.

Kyllä tässä on nyt vakava mietintämyssy päässä.

Kai tuon 2030 jälkeen saa vielä sitä peruspäivärahaa x 2?

Jotain 15v aikaa itellä siihen kun pitäisi saada eläkettä. Siis tällä hetkellä. Koitan varautua silleen, että sitä eläkettä ei tipu. Nimittäin on olemassa mahdollisuus, että tällä aikavälillä Suomea kohtaa joku sen luokan kriisi että eläkkeestä turha haaveilla. En pidä tätä erittäin todennäköisenä, mutta mahdollisena kuitenkin.

Jotain 15v aikaa itellä siihen kun pitäisi saada eläkettä. Siis tällä hetkellä. Koitan varautua silleen, että sitä eläkettä ei tipu. Nimittäin on olemassa mahdollisuus, että tällä aikavälillä Suomea kohtaa joku sen luokan kriisi että eläkkeestä turha haaveilla. En pidä tätä erittäin todennäköisenä, mutta mahdollisena kuitenkin.
Sama täällä. Paitsi, että viralliseen eläkeikään on vielä (onneks, vai ikävä kyllä?) noin 25-28v. Jos torppa on maksettu siihen mennessä, eikä muutakaan velkaa ole niskassa, niin semmonen 1000€/kk passiivista tuloa lapaseen ois kevyesti enemmän kuin tarpeeksi omalla kulutuskäyttäytymisellä. Toki tuo on tän hetken hintatason ja harrastusten vaatiman rahamäärän mukainen arvio, tulevaisuuden inflaatiotasosta ei voi tietää...

Tästä ehkä näkee aika hyvin skaalaa kuitenkin. Eli yhdelle tuo on ehkä se suurin kuluerä tällä hetkellä kuukaudessa kun toiselle se ei riitä edes yksin kuukauden ruokabudjettiin...

Siksi FIRE on hyvinkin henkilökohtainen laskelma, mikä riittää yhdelle ei todellakaan riitä toiselle ja esim. itse tuolla aiemmin esitetyllä vuosibudjetilla (oliko se nyt joku 180 vai 200k) eläisin hyvin hyvin paljon pidempään (vähintään sen 5 vuotta kun tuo taisi olla 5 hengelle laskettu ja jäisi vielä ylikin)
Joo, ja jotkut lähestyy FIREä ajatuksella kituuttaa koko elämä jotta saisi mahdollisimman paljon / nopeasti, ehkä toiset näkee harmaan sävyjä eikä pelkkää mustaa ja valkoista.

Mä saan säästöön n. 10k/v ja päälle bonukset ja optiot (0-50k bruttona). Jos söisin tylsemmin / huonommin, jättäisin yhden ulkomaanmatkan väliin ja oikeasti ostaisin elektroniikkaa puhtaasti tarpeeseen (eikä osittain himoon) saisin säästöön sen ~7k enemmän. Sillä olisi kuitenkin ihan valtava vaikutus elämänlaatuun… Hyvin syöminen on yksi harvoista iloista kiireisen arjen aikana, ja lomat paras tilaisuus olla oikeasti läheisessä kontaktissa lasten kanssa.

Se on pääasiallinen syy miksi me lyhennetään lainaa suht reippaasti. Katottiin uuden kämpän yhteydessä että saadaan ongelmitta maksettua väliaikaisen vuokrakämpän kustannukset ja edelleen säästettyä. Sillä uuden kämpän laina on 7-8v ostosta ja sen jälkeen 12k vuodessa minkä voi esim. säästää / sijoittaa.

Jotainhan tässä ketjussa on pielessä, kun eläke FIREen liitetään? Kaikkihan sitten omalla tavalla firettävät: Jotkut nuukailevat ja toiset eivät. Mutta ainakin itse ymmärrän firettämisen niin merkittävänä ja mahdollisimman nuorena varastumisena, ettei tarvitse missään tilanteessa rahaa edes varsinaisesti miettiä. Varhaiseläkkeet ja viihteen piratisoinnit sitten erikseen. Toki maailmaan mielipiteitä mahtuu (joskus omanikin...) ja itse en firettämistä firettämisen vuoksi kovin järkevänä ylipäätään pidä, mutta onhan tätä ketjua viihdearvon vuoksi kiva seurata.🙃

Jotainhan tässä ketjussa on pielessä, kun eläke FIREen liitetään? Kaikkihan sitten omalla tavalla firettävät: Jotkut nuukailevat ja toiset eivät. Mutta ainakin itse ymmärrän firettämisen niin merkittävänä ja mahdollisimman nuorena varastumisena, ettei tarvitse missään tilanteessa rahaa edes varsinaisesti miettiä. Varhaiseläkkeet ja viihteen piratisoinnit sitten erikseen.

Osittain samaa, osittain erimieltä.
Itse näen FIRE:n siten että voin jatkaa elämistä työn lopettamisen jälkeen pitäen samaa kulutusta ja elämäntapaa / tyyliä kuin tähänkin saakka. Jos joskus tulee eläke se on ihan "kiva" mutta muutenkin olisi tarkoitus tulla toimeen. Ei siis missään nimessä siten että pelätään ja rukoillaan että rahat riittävät siihen saakka että eläke alkaa ettei vaan joudu takaisin töihin.

Sellaista elämäntapaa ja tyyliä että jos jotain nyt haluaa ostaa sen voi ostaa ilman että joutuu erikseen mitään lainaa ottamaan tai miettimään eli hieman on ylimääräistä varaa budjetissa paitsi vuosi myös kuukausitasolla (luokkaa nyt kun mieli tekee uusia ATK:ta tehdään niin ja tilataas Amazonista tuote X ja pistetään jotain muuta lisäksi että saadaan ilmaiset 99€+ postikulut vaikka se tuote maksaakin vaan muutaman kympin ei kuitenkaan "ostanpas uuden auton kun naapuri kertoi sellaisen tilanneensa" idiotismia. Jos tuotetta ei tarvita ei sitä hankita vaan "ollakseen parempi" vaikkei sitten ikinä edes käytettäisi)

Mutta itse en todellakaan haaveile tai edes halua sellaista elämää missä rahaa ei tarvitse edes miettiä, sokka irti ja lennetään omalla yksityishelikopterilla vegasiin pelaamaan ja nuuskaamaan kokaa huoran perseestä jos aamusta herätessä siltä tuntuu...

Puhumattakaan sitten oikeasti rikkaista jotka esim. vuokraavat huvipuiston täysin omiin nimiinsä jos haluavat käyttää sitä ettei vaan tarvitse törmätä ihmisiin jne...

Samaa mieltä myös siitä että joku piratismi, kädestä suuhun eläminen ja varhaiseläkkeen pohdinta eivät kuulu FIRE:n.

Jotainhan tässä ketjussa on pielessä, kun eläke FIREen liitetään? Kaikkihan sitten omalla tavalla firettävät: Jotkut nuukailevat ja toiset eivät. Mutta ainakin itse ymmärrän firettämisen niin merkittävänä ja mahdollisimman nuorena varastumisena, ettei tarvitse missään tilanteessa rahaa edes varsinaisesti miettiä. Varhaiseläkkeet ja viihteen piratisoinnit sitten erikseen. Toki maailmaan mielipiteitä mahtuu (joskus omanikin...) ja itse en firettämistä firettämisen vuoksi kovin järkevänä ylipäätään pidä, mutta onhan tätä ketjua viihdearvon vuoksi kiva seurata.🙃

Siis FIRE:ttämisen koko idea on hypätä pois oravanpyörästä. Eli sinulla on tarpeeksi iso potti rahaa kasassa että ei tarvitse töitä enää päivääkään tehdä. Sitä FIRE kirjaimellisesti tarkoittaa.

Eläkkeet sun muut liittyy FIRE:n sillä tavalla, että ne kattavat osan FIRE:ttämiseen tarvittavasta rahasta X vuoden jälkeen. Eli tämä on hyvin oleellinen osa FIRE:ttämistä.
Ja mitä tulee säästämiseen yms, se että elää fiksusta tarkoittaa sitä että pystyt aloittamaan FIRE:ttämisen paljon aikaisemmin jos sinulla ei tarvitse ylläpitää 2x autoa, maksaa 10 striimauspalvelun kk hintaa yms muuta. Eli helpoilla elämäntapamuutoksilla voitkin alkaa FIRE:ttämään 40v etkä esim 50v iässä.

Jokaisella on omat FIRE:ttämisen tavoitteet. Itselläni oli tavoite alkaa FIRE:ttämään sitten kun täytän 40v. Mutta koska menikin paremmin kuin oletin, niin sen takia aloitin 4 päiväsen työviikon tekemisen reilu 30v ikäisenä ja tulee sitten pehmeempi laskeutuminen jäädä kokonaan pois työelämästä 40v ikäisenä.
4 päiväisessä työviikossa on se kivaa että sinulla on vuodessa enemmän vapaapäiviä kuin työpäiviä (185 vapaapäivää ja 180 työpäivää).

Edit: toki tuo 40v ei ole itselläni lyöty lukkoon. Voi olla aikaisemminkin (jos esim saisi potkut, mikä ei ole mahdottumuus koska firman osti iso jenkkifirma ja muutoksia voi tulla) tai myöhemmin (koska 4 pv työviikko tuntuu hyvältä työ/vapaaika suhteelta JA tykkään työstä).

Viimeksi muokattu:
Lainataas uusiksi kun tein tänään peruspastan

Amerikan pekoni 170g 2,48€ 540kcal
Kotivara pepperoni 100g 2,58€ 424kcal
Kuohukerma 2dl 1,18€ 679kcal
Rummo fusili täysjyvä 500g 2,69€ 1740kcal
Oliiviöljy 0,5dl 0,89€ 405kcal
Sipuli+valkosipuli
Tabasco

3788kcal+sipulit+tabasco (pastaa voisi laittaa vain 4-4,5dl)

9,82€ + sipulit -> yli 10€ lisäksi maksoin pasta+kerma 4,12€ eli +0,25€ ja päälle 2x0,4€ tarjouslimut. Ja oliiviöljyäkin meni varmaan lähemmäs 1dl mutta ei huomioida sitä.

Annos kahdelle hyvin tarkasti 11€/5,5€/kpl -> heti 10% pitkäksi ja iltapalaksi edes leipä lisäksi.

Jos syö siis jotain muuta kuin makaroonilaatikko/kinkkukiusaus akselia niin kyllä nykypäivänä 5€/päivä on täysin utopiaa. Vaikka arkena saisikin vähän kärvistellen pihisteltyä niin viikonloppuna 7-10€ pihvi ja pullo punkkua vetää viikkobudjetin pahasti pakkaselle.

10€/päivä voisi kuulostaa jonkinlaiselta realistiselta keskiarvolta normaaline ruokajuomineen itse tehden.

Varmaan Firettäminen sanatarkasti taitaa tarkoittaa aikaista eläköitymistä ja oravanpyörästä pois hyppäämistä mahdollisimman aikaisin.

Sitten siihen pääsyyn ja lopputavoitteisiin on monia henk. koht nyansseja.

Säästämistä voi harrastaa minimoiden kaikki mahdolliset kulut ja sijoittaen maksimit. Tai elää suht tavallista elämää ja koettaa laskea joku kuukausisumma joka laitetaan säästöön ja loput voi laittaa elämiseen (ite teen näin), jollain targetilla. Ja kaikkea tältä väliltä. Tärkeää varmasti olisi aloittaa mahdollisimman aikaisin ja Mungerin opein, eka 100k hinnal mil hyvänsä mieluiten lähempänä 20v ku 30v (tai 40v kuten ite) jos haluaa maksimoida tuotot.

Ja sitten niiden rahojen turvin voi joko erakoitua metsän keskelle viljelemään perunoita omaan käyttöön kulut minimoiden, mahdollistaa aikaisempi eläköityminen kuitenkin lähempänä eläkeikää, downshiftata 80% tai 60% työaikaan, kokkelia Vegasiin tai kaikkea tältäkin väliltä. Ehkä tärkein pointti, että ei tartte enää miettiä rahaa vaan voi tehdä mitä huvittaa.

Viimeksi muokattu:
Lainataas uusiksi kun tein tänään peruspastan

Amerikan pekoni 170g 2,48€ 540kcal
Kotivara pepperoni 100g 2,58€ 424kcal
Kuohukerma 2dl 1,18€ 679kcal
Rummo fusili täysjyvä 500g 2,69€ 1740kcal
Oliiviöljy 0,5dl 0,89€ 405kcal
Sipuli+valkosipuli
Tabasco

3788kcal+sipulit+tabasco (pastaa voisi laittaa vain 4-4,5dl)

9,82€ + sipulit -> yli 10€ lisäksi maksoin pasta+kerma 4,12€ eli +0,25€ ja päälle 2x0,4€ tarjouslimut. Ja oliiviöljyäkin meni varmaan lähemmäs 1dl mutta ei huomioida sitä.

Annos kahdelle hyvin tarkasti 11€/5,5€/kpl -> heti 10% pitkäksi ja iltapalaksi edes leipä lisäksi.

Varmaan kutakuinkin normaali hinta tuollaiselle ruualle, mutta kieltämättä kuulostaa että se vaatii kalliimmanpuoleisia raaka-aineita, kuten kuohukermaa ja kalliita pepperoneja.

Esim. amerikanpekoni taitaa olla myös selvästi kalliimpaa kuin halpispekonit, jos muistan oikein. Ja muutakin halpuutusta voisi tehdä.

EDIT: Ja tuossahan on lähemmäs 1900kcal/hlö energiaa. Eli melkein koko päivän energiankulutus... eli eiköhän tuolla pitäisi saada neljä annosta ruokaa, tai sitten on ihan hillitön mättäminen päällä.

Jos syö siis jotain muuta kuin makaroonilaatikko/kinkkukiusaus akselia niin kyllä nykypäivänä 5€/päivä on täysin utopiaa. Vaikka arkena saisikin vähän kärvistellen pihisteltyä niin viikonloppuna 7-10€ pihvi ja pullo punkkua vetää viikkobudjetin pahasti pakkaselle.

10€/päivä voisi kuulostaa jonkinlaiselta realistiselta keskiarvolta normaaline ruokajuomineen itse tehden.

Tämä on kyllä paskapuhetta, koska en syö pelkkää makaronilaatikkoa tai kinkkukiusausta ja silti kummasti riittää luokkaa 5e/päivä. Taisi @Taneli- kin sanoa että hänelläkin sitä luokkaa olevat ruokaostokset on kummasti riittänyt.

7-10e pihvi on myös melkoisen kallis. Esim. ulkofile maksaa sekin luokkaa 20e/kg, eli 250g pihvin saisi vitosella.

Viimeksi muokattu:
Aika heviä sniiduilua, jos kuohukerma on liian kallista. Tai Amerikanpekoni…

Jos ja kun FIREtän, niin aika kaukana tollaisesta..

No enhän sanonutkaan että se olisi liian kallista, vaan ettei ole tapana käyttää sitä ainakaan päivittäin. Ja tämä osaltaan selittää hintaeroa omiin ruokiin.

Amerikanpekoni on taas ihan sama korvata jollain halpismerkin pekonilla, koska ne ajaa saman asian halvemmalla hinnalla. Sama pätee moneen muuhun brändituotteeseen.

Tai sitten luetaan rivien välistä. Esim. itseltäni löytyy tällä hetkellä varmaan rapia kilo sushi riisiä, joku 6dl sushi viinietikkaa, varmaan joku 200g sushi inkivääriä, merileväarkkeja, wasabitahnaa, bambuista käärintämattoa jne mutta esim. graavilohi, kurkku, avokado (tai mitä nyt tuorejuttuja haluaakin laittaa) odottaa kaupassa sitä että seuraavan kerran tulee tehtyä sitä sushia.

Itsekin toki joskus teen jotain mihin menee pekonia tai ruokakermaa mutta harvemmin niitä tulee ostettua. Tosin tuosta Jinx:n esimerkistä voin sanoa että punkkua en juo joten viiniä en osta.

Eli tietysti joskus tulee kalliimpia yksittäisiä juttuja tehtyä, esim. joku sushi tai pizza tai lasgne (helposti ostaa jotain vähärasvaista jauhelihaa sen kilon tms mitä ei varmasti saa alle 5€ ja siihen kaikki muu vielä päälle) jne. Mutta yleensä kuukauden ja varsinkin vuoden mittaan nuo tasoittuvat. Eihän sitä kuulu lukea kuin "piru raamattua". Eli ei se ole kiellettyä etteikö voisi yhtenä päivänä käyttää päälle tiettyä summaa rahaa ruokaan tai ettei sellaista tapahtuisi.

Sehän tarkoittaisi sitä että jos tekisin esim. drinkkiä niin täytyisi olla kellon kanssa katsomassa koska voi aloittaa ja että vuorokausi vaihtuu ettei vaan mene päälle 5€/pv ja paastota niinä päivinä ja ehkä seuraavanakin tms. mikä olisi naurettavaa. (Teen yleensä sellaisia "kevyitä" ½-l drinkkejä rommista mutta eipä niitä tule joka viikko tai välttämättä edes kuukausi tehtyä)

Itsekin yllätyin koska ajattelin että helposti menee joku vähintään 50€/viikossa ja joku 200€ ei luultavasti riitä kuussa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
296 846
Jäsenet
81 233
Uusin jäsen
Maketin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom