Grillit & grillaus

Miksi piippusytytin vaatii sytytyspaloja? Aina olen saanut syttymään ihan vaan paperilla tai pahvilla.
Pahvi syttyy huonosti tulitikuilla, ja paperi palaa aika vähän aikaa. Ehkä vaan en osaa mutta olen aina ajatellut että piippusytyttimen kanssa käytetään jonkinlaisia sytytyspaloja ja näin teinkin. Eipä ole tullut edes kokeiltua pahvia tai sanomalehteä.

Jottei nyt ihan amatööriksi luulla tulien kanssa niin meillä on talossa 5 tulisijaa ja jonkinlainen kokemus 40 vuoden aikana tullut siitä millä ne syttyy hyvin ja nopeasti ja millä ei. Pahvi on hyvä sytyke mutta vaatii usein avukseen kananmunakennoja, tuohta tai sanomalehtipaperia jotta syttyy kunnolla, lämpö nousee riittävän nopeasti ja hormi alkaa vetämään, eikä sytykkeet ala kytemään ja savuttamaan sisälle. Sanomalehteä on kovin huonosti nykyään tarjolla ja nykypahvikin on usein printattu täyteen jolloin on todella huonoa sytykettä. No, se kananmunakenno varmaan olisikin ihan hyvä piippusytyttimen alle.

P.S. Kyllä se hiilikeko ja sysytysneste toimii nopeiten sytyttämisessä, kun ottaa huomioon eri tekijät kuten kiire, kova tuuli, eri grillinsytyttäjät perheessä jne. Mikäänhän ei tietenkään estä käyttämästä parasta sysytystapaa kulloisessakin tilanteessa mutta kyllä piippusytytin ja pahvi kovassa tuulessa ja tihkusateessa on aikamoista värkkäämistä. Itse kun piippusytyttimen kanssa värkkäilin niin vaimo käveli kauppaan ja haki sytytysnestettä ja sanoi että sytytä millä haluat mutta hän kun grillaa niin sytyttää tällä niin ei tarvi säätää ja leikkiä ja voi senkin ajan käyttää vaikka ruuan valmisteluun :rofl:.

Viimeksi muokattu:
Pahvi syttyy huonosti tulitikuilla, ja paperi palaa aika vähän aikaa. Ehkä vaan en osaa mutta olen aina ajatellut että piippusytyttimen kanssa käytetään jonkinlaisia sytytyspaloja ja näin teinkin. Eipä ole tullut edes kokeiltua pahvia tai sanomalehteä.

Jottei nyt ihan amatööriksi luulla tulien kanssa niin meillä on talossa 5 tulisijaa ja jonkinlainen kokemus 40 vuoden aikana tullut siitä millä ne syttyy hyvin ja nopeasti ja millä ei. Pahvi on hyvä sytyke mutta vaatii usein avukseen kananmunakennoja, tuohta tai sanomalehtipaperia jotta syttyy kunnolla, lämpö nousee riittävän nopeasti ja hormi alkaa vetämään, eikä sytykkeet ala kytemään ja savuttamaan sisälle. Sanomalehteä on kovin huonosti nykyään tarjolla ja nykypahvikin on usein printattu täyteen jolloin on todella huonoa sytykettä. No, se kananmunakenno varmaan olisikin ihan hyvä piippusytyttimen alle.

P.S. Kyllä se hiilikeko ja sysytysneste toimii nopeiten sytyttämisessä, kun ottaa huomioon eri tekijät kuten kiire, kova tuuli, eri grillinsytyttäjät perheessä jne. Mikäänhän ei tietenkään estä käyttämästä parasta sysytystapaa kulloisessakin tilanteessa mutta kyllä piippusytytin ja pahvi kovassa tuulessa ja tihkusateessa on aikamoista värkkäämistä. Itse kun piippusytyttimen kanssa värkkäilin niin vaimo käveli kauppaan ja haki sytytysnestettä ja sanoi että sytytä millä haluat mutta hän kun grillaa niin sytyttää tällä niin ei tarvi säätää ja leikkiä ja voi senkin ajan käyttää vaikka ruuan valmisteluun :rofl:.
Itse otan yleensä kourallisen paperia ja pahvia keräyksestä ja tungen sytyttimen alle, ja niillä normaalia pidemmillä tikuilla sytytän tuleen. Harvemmin grillaan kun sataa ja tuulee reilummin mutta ei tuossa ikinä mitään suurempia ongelmia ole ollut. Mulle tuo prosessi kuuluu vähän siihen säätämiseen ja leikkimiseen jota mielellään teen, vaikka toki voisin lorauttaa nesteet grilliin. Huomattavasti pienemmällä vaivalla yleensä piippusytyttimessä olevat hiilet/briketit syttyy kuin klapit tulisijassa.

Itse otan yleensä kourallisen paperia ja pahvia keräyksestä ja tungen sytyttimen alle, ja niillä normaalia pidemmillä tikuilla sytytän tuleen. Harvemmin grillaan kun sataa ja tuulee reilummin mutta ei tuossa ikinä mitään suurempia ongelmia ole ollut. Mulle tuo prosessi kuuluu vähän siihen säätämiseen ja leikkimiseen jota mielellään teen, vaikka toki voisin lorauttaa nesteet grilliin. Huomattavasti pienemmällä vaivalla yleensä piippusytyttimessä olevat hiilet/briketit syttyy kuin klapit tulisijassa.
Hyvä vinkki. Eikä sitä tule itsekään juuri sateessa grillattua kuin erityistilanteissa, mutta tuo tuuli tuppaa kiusaamaan aika usein varsinkin keväällä. Ja totta sekin että tulisija on varmaan hankalampi sytytettävä kuin tuo piippusytytin. Kaivanpa sen esiin ihan kokeilumielessä ensi kerralla, onhan varakeino tulevaisuudessa jos loppuu sytytysneste :).

Kiitos Fox-x ja Aatsipoppaa.
Hiilien sytys kamadossa, uusi aihe minulle, kun eka kamado vasta tulossa.
onko vaarana keramiikan halkeaminen, jos laitait hehkuvat hiilet kamadoon piippusytyttimen kautta ?
jos laitatte hiilet kylminä kamadoon, niin miten sytytätte ne ?
Slow and low käytössä varmaan reunasta varovaisesti, ettei lämmöt hyökkää liian ylös, vai saako lämmön oikeasti pidettyä 100 asteessa ilmoja pienellä pitäen ?

Kiitos Fox-x ja Aatsipoppaa.
Hiilien sytys kamadossa, uusi aihe minulle, kun eka kamado vasta tulossa.
onko vaarana keramiikan halkeaminen, jos laitait hehkuvat hiilet kamadoon piippusytyttimen kautta ?
jos laitatte hiilet kylminä kamadoon, niin miten sytytätte ne ?
Slow and low käytössä varmaan reunasta varovaisesti, ettei lämmöt hyökkää liian ylös, vai saako lämmön oikeasti pidettyä 100 asteessa ilmoja pienellä pitäen ?

Omasta mielestä helpoin sytytys konsti on kuumailmapuhallin ja ilman sähköä sytytyspala. Hiilet pönttöön ja tulta perään. Hetkenaikaan yläveto ja alaveto täysillä että syttyy.
Alle sadan asteen onnistuu hienosti tonne 60 asteeseen asti. (pekonin teko)

Halkeamiseen en usko vaikka piippusytytintä käytät.

• Tykkää
Reactions: Six
Kiitos DLTW
Onko pekonin paistoon 60 astetta optimi ?
Itse olen vetänyt paljon kuumemmalla hiiligrillillä tähän saakka.

Kiitos DLTW
Onko pekonin paistoon 60 astetta optimi ?
Itse olen vetänyt paljon kuumemmalla hiiligrillillä tähän saakka.

Jos sen haluaa savustaa kunnolla ja ettei se hajoa uudelleen paistaessa niin silloin 60 on fine.
Pysyy rasvas ja lihat kasassa leikatessa. Ite jäähdytä ja laitan vakuumiin päiväksi pariks / pakastimeen.

Muita tyylejä en ole koskaan kokeillut. Senevrran harvakseltaan tulee pekonia tehtyä.

Mistäs tämä Kamadovillitys on oikein tullut vai oliko jo muutama vuosi sitten tälläinen buumi päällä ?

Netflixissä muuten grillausaiheinen sarja ja kyllähän tuossa välillä kuola valuu kun nälkäisenä sitä katselee.

1620457851541.png

Mistäs tämä Kamadovillitys on oikein tullut vai oliko jo muutama vuosi sitten tälläinen buumi päällä ?

Netflixissä muuten grillausaiheinen sarja ja kyllähän tuossa välillä kuola valuu kun nälkäisenä sitä katselee.

1620457851541.png
On tuo jo muutaman vuoden ajan ollut pinnalla. Itse tein viime vuonna sellaisen peliliikkeen että myin weberin kaasugrillin ja savustimen pois, ja ostin tilalle weberin pallogrillin. Nyt on vielä haaveissa Kamado pallogrillin rinnalle, sillä pystyisi sitten vetämään pidemmät grillaukset ja savustukset helpommin.

Mistäs porukka tilailee/ostaa nitriilikäsineitä? Vinyli hanskoja löytää joka lävestä mutta niitä ei rasvaisille safkoille suositella joten siksi olen pitäny nitriilejä. Suolaisen hintaisia vaan tuppaa olemaan..
Mihin tämmöisiä hanskoja tarvitaan kotikeittiössä?
Joo tuo e-310 avonainen alaosa on kyllä aika iso miinus. Muksu alkaa kävellä parin kk sisällä niin pelkona on, että menee sörkkimään sinne.
Ja mitä sitten, meinaatko että siitä saa syövän tai jotain? Eiköhän sille samalle kipalle nyt oravien ja hiirien/rottien kanssa yksi lapsikin mahdu...

Kertokaas mihin lämpöön tehdään ibericon possun 4,3kg kinkku? 60-62 ja kauanko tuohon voisi mennä, seuraako tavallisen kinkun lämpötilan nousua?

Nyt ei mitään hifistelyä tällä kertaa.

700g talouskyljyksiä omilla mausteilla ja hivelin clili neitsytöljyllä piffejä ettei pala ritilään partsin sähkögrillissä.

Makkaroista en ennättänyt ottamaan kuvaa, mutta Sinep on hyvää sinappia (lue se toisinpäin).

talous.jpeg

sinep.jpeg

Ja mitä sitten, meinaatko että siitä saa syövän tai jotain? Eiköhän sille samalle kipalle nyt oravien ja hiirien/rottien kanssa yksi lapsikin mahdu...

Kertokaas mihin lämpöön tehdään ibericon possun 4,3kg kinkku? 60-62 ja kauanko tuohon voisi mennä, seuraako tavallisen kinkun lämpötilan nousua?

Hoksattiin tuossa kun meillä on aivokasvainlapsi niin marketin perus hanskat jättää vähän väriä kun käyttää käsidesiä/vahvempaa puhdistusainetta.

En ole kokeillut kuumien paistien kanssa että reagoiko vastaavasti.

Piippusytytin. Sytytyspalat. Kuumailmapuhallin.

Sytytyspalat on se de facto. Sit jos haluaa hifistellä niin vaikka kuumailmapuhallin.

Kiitos. Pitää koettaa.

Hifistely menee lihaan, ja grilli saattaa olla se parinkympin pallohiiligrilli vieläkin. Jos innostun, ostan uuden grillin kesäksi, mutta budjetti on maksimissaan satasen. Maksan lihalähetille taas todennäköisesti enemmän.

Ja sitten tarkkana kun noita sytytyspaloja ostatte, osa ainakin noista halvemmista haiseen niin hirveesti petroolilta että ei toivoaakaan mitään ruokaa sillä sytytetyssa hiilloksessa tehdä. Sitten rupesin käyttämään niitä takan sytytyksessä mutta sekin piti lopettaa koska jos se paketti jäi auki niin koko takkahuone haisi petroolilta. Kauheeta kamaan. Olisko ollu Mustang merkkisiä..?

Sen jälkeen oonkin käyttänyt niin grillissä kuin takassakin sytytyspusseja.

Tyhmä kysymys, mutta mikä sitten on semmoinen halpa, helppo ja nopea tapa hoitaa tämä? Prismaa pidemmälle en lähde kauppoihin tämän takia ja sytytysnestettä on siellä hyllyssä..
Varmaan se piippusytytin tai sytytyspalat. Testasin muuten viikonloppuna pitkästä aikaa piippusytytintä kun uhkasin. On se ihan jees olla takataskussa tuokin keino, mutta ei se mikään nopein tapa ole, ja kaiken lisäksi ei mahtunut niin paljon hiiliä että olisi saanut kaiken sytytettyä kerralla 58cm grilliin, vaan kun kippasin syttyneet hiilet grilliin niin piti kaataa lisää hiiliä päälle ja odotella vielä jonkin aikaa että syttyvät.

Sytytyspaloilla voi sytyttää niin että tekee hiilistä keon grilliin, ja laittaa sinne sekaan 4-5 sytytyspalaa jotka sytyttää sitten hiilet pikkuhiljaa. Kun alkaa olla valmista levittää hiilet grillissä vaikka grillipihdeillä. Teen tuon saman mutta käytän sytytysnestettä koska sytyttää nopeammin ja tasaisemmin.

Edit: täällä tulikin useampi vinkki samaan aikaan. Olen käyttänyt niitä Mustangin sytytyspaloja jotka on sellaista puukuitulevyn tyyppistä ruskeata, ei raapaisupintaa. Ne ei ainakaan haise petroolille, mutta Espanjassa oli sellaista valkoista murenevaa rasvapintaista ainetta joka haisi todella paljon sytytysnesteelle, eikä haju lähtenyt saippualla käsistä.

Kuumailmapuhallin toimii aika nopeasti ihan sytyttämiseen ilman tulitikkujakin, tekee vastaavan hiilikeon kuin sytytyspaloilla/sytytysnesteellä ja alkaa hönkimään sinne keskelle niin 5 min ja on täysi hiillos valmis.

Ja sitten tarkkana kun noita sytytyspaloja ostatte, osa ainakin noista halvemmista haiseen niin hirveesti petroolilta että ei toivoaakaan mitään ruokaa sillä sytytetyssa hiilloksessa tehdä. Sitten rupesin käyttämään niitä takan sytytyksessä mutta sekin piti lopettaa koska jos se paketti jäi auki niin koko takkahuone haisi petroolilta. Kauheeta kamaan. Olisko ollu Mustang merkkisiä..?

Sen jälkeen oonkin käyttänyt niin grillissä kuin takassakin sytytyspusseja.
Edit:
En muista itsekään oliko Mustang merkkisiä, mutta sellaisia valkoisia paloja. Kauhean hajuisia ja tahmasi kädet aina kun otti paketista poi. Nyt on itsellä weberin palat käytössä ja ne ei tuoksu lainkaan.

Mustangilla on myös noita pyöreässä 100kpl pöntössä olevia sytytyspaloja, jotka on jotain kuitua tms. prässättyä silppua. Niitä käytän yleensä, eivät tuoksu millekään oikeastaan ja palavat ihan ok. Noilla on hyvä sytyttää piippusytytin (jostain syystä en ole onnistunut paperilla järkevästi tuossa).

On myös noita Mustangin "puunarusykkyröitä", joissa on jotain ainetta seassa, näyttävän puisesta narusta kerityiltä. Nekin pelaa ihan hyvin eivätkä haise. Noita petroolin hajuisia on kans, käytän niitä vaan ulkona savustuspöntön alle tulia tehdessä, siinä ei haju häiritse.

Tyhmä kysymys, mutta mikä sitten on semmoinen halpa, helppo ja nopea tapa hoitaa tämä? Prismaa pidemmälle en lähde kauppoihin tämän takia ja sytytysnestettä on siellä hyllyssä..
Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan kun on kyse grillauksesta. :tup:
Kuten tuossa jo muutama vastaus tuli, sytytyspalat ja piippusytytin.
itse olen sillä yhdistelmällä mennyt vuoden verran ja toimii kuin junan vessa.
piippuun hiilet, grillin alemmalle ritilälle kaksi sytytyspalaa, piippu päälle ja noin 5-10 min odottelua ja hiillos on valmis. Tuossa välissä voi tehdä esivalmisteluja / juoda vaikka oluen:whistling:

Edit:
En muista itsekään oliko Mustang merkkisiä, mutta sellaisia valkoisia paloja. Kauhean hajuisia ja tahmasi kädet aina kun otti paketista poi. Nyt on itsellä weberin palat käytössä ja ne ei tuoksu lainkaan.
Tais olla. Joo ja sormet haisi petroolilta loppupäivän jos niihin erehty koskemaan.

Tais olla. Joo ja sormet haisi petroolilta loppupäivän jos niihin erehty koskemaan.
Varmaan samaa kamaa kuin tuolla etelässä. Sekä Italiassa että Espanjassa ei ollut tarjolla mitään muuta tapaa sytyttää kuin näitä valkoisia pahanhajuisia "saippuapaloja". Ne Mustangin ruskeat puukuitulevyä olevat on tosiaan sellaisessa lieriön mallisessa mustassa pahvitönikässä sisätäen 100kpl paloja, suosittellen. Löytyy ainakin Tokmannilta.

1kpl sytytyspussia (esim. Sytytyspussit 100 kpl , omat saattoi olla myös Mustangin mutta näyttää samalta) piippusytyttimen alla on toiminut täällä joka kelissä ilman hajua/ongelmia. Todella näppärä tapa sytyttää hiilet.

Sytytyspussit on mun mielestä todella paljon parempi ratkaisu kun sytytyspalat tai sytytysneste. Nykyään aina vaan sytytyspusseilla.

Pizzakivi vähän himottaisi. Mitään en aiheesta tiedä joten mitä kivestä tulis löytyä?
Lidlissä ja tokmannilla näyttää olevan 10e kiviä, tekeekö näillä mitään? Tai miksi kannattaisi maksaa 3-4x enemmän?

Ite maksoin 6x enemmän että sain sen sopimaan Weberin GBS slottiin :S Ja kivat kantokahvat

Eikai noissa paljoa ole, varmaan siinä voi vähän olla kestävyydessä tj eroa tai paksuudessa, mutta epäilen että suht samanlaista kiveä kaikki lopulta ovat.
Noissahan voi vielä käyttää leivinpaperia pitsan ja kiven välissä niin säästyy siivoukselta vaikka menettää ehkä muutaman tumman läiskän pitsan pohjassa. Tokkopa tuolla 10e kivellä metsään menee vaikka joutuis vuoden päästä ostaa sit kalliimman jos homma maittaa

Mutta mä kyllä tykkään, pitsaa pitää muutenki vetää vähintää viikottain niin kiva vaihtelun vuoks tehä myös omia räpellyksiä.

Sanomalehteä piipun alle jos ei halua sytytyspaloja käyttää. Savuttaa, mutta ei tule sivumakuja/hajuja.

Kerran kokeilin mielenkiinnosta sytyttää sytytysnesteellä hiilet, että tuleeko niistä jotain sivumakua, mutta en huomannut yhtään mitään. Antaa hiilien palaa hetken eikä heitä ruokia heti syttymisen jälkeen, niin kerkiää nesteet ym. haitumaan/palamaan pois. Muuten tulee kyllä käytettyä sytystys paloja, kun ovat niin helppoja.

Pizzakivi vähän himottaisi. Mitään en aiheesta tiedä joten mitä kivestä tulis löytyä?
Lidlissä ja tokmannilla näyttää olevan 10e kiviä, tekeekö näillä mitään? Tai miksi kannattaisi maksaa 3-4x enemmän?

Biscotto di sorrento kivi tuntuu olevan se ”kivi”, hinta on kyllä satasen pahemmalla puolella. Edullisempi vaihtoehto, halpiskiviä 2kpl ja niiden väliin vaikka tiilet.

Kerran kokeilin mielenkiinnosta sytyttää sytytysnesteellä hiilet, että tuleeko niistä jotain sivumakua, mutta en huomannut yhtään mitään. Antaa hiilien palaa hetken eikä heitä ruokia heti syttymisen jälkeen, niin kerkiää nesteet ym. haitumaan/palamaan pois. Muuten tulee kyllä käytettyä sytystys paloja, kun ovat niin helppoja.
Tätä itsekkin ihmettelen. Eihän se grilli voi mitenkään olla heti valmis grillaukseen, kun sen on sytytysnesteellä/paloilla/pusseilla sytyttänyt.
Itse käytän sytytykseen melkein mitä nyt vain sattuu käsillä olemaan, tuohta, sanomalehteä, sytytyspusseja.... Kyllä siinä tovi vierähtää, ennen kuin pääsee grillailemaan. Ja siinä ajassa kyllä palaa sytytykseen käytetyt lisäaineet pois.

Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan kun on kyse grillauksesta. :tup:
Kuten tuossa jo muutama vastaus tuli, sytytyspalat ja piippusytytin.
itse olen sillä yhdistelmällä mennyt vuoden verran ja toimii kuin junan vessa.
piippuun hiilet, grillin alemmalle ritilälle kaksi sytytyspalaa, piippu päälle ja noin 5-10 min odottelua ja hiillos on valmis. Tuossa välissä voi tehdä esivalmisteluja / juoda vaikka oluen:whistling:

Olutta juodessa aika toki kuluu mukavasti ja nopeasti mutta oikeasti tuo 5min on kyllä aivan toiveajattelua vaikka hiilet olisi minkälaista höttöä tahansa. Briketeillä mennään sit jo puolen tunnin paremmalle puolelle. Näin ainakin weberin piipulle ja minun pihassani.
Föönimiehet toki sytyttää nopeammin, mutta kiireessä ite sytytän kyllä mielummin kaasugrillin.

Onko kokemuksia weber Q3000? Huomenna ois gigantissa tarjouksessa 379e. Parempi vai huonompi kuin spirit E210 tai E310?

Briketit ja hiilet on vähän kuin AitoKiuas. Odotus palkitaan.

Edit ja OT. AK47, niillä on huumorimiehiä markkinoinnissa :)

Onko kokemuksia weber Q3000? Huomenna ois gigantissa tarjouksessa 379e. Parempi vai huonompi kuin spirit E210 tai E310?
Mulla on molemmat, taitaa tästä ketjusta löytyä vertailua.
Tässä lyhyesti:
E-310 on 3 poltinta, epäsuora onnistuu ehkä hiukka paremmin kuin Q3000.
E-310 kuluttaa enemmän kaasua, mutta sytytin toimii paremmin.
Q3000 saa puolikkaan grillin kokoisen parilalevyn, which is nice.
E-310 on vaan se GBS-kolon kokoinen.
Paistoala on miltei sama
E-310 sivupöydät rosteria, Q muovia
Tuuli ei osu E-310 niin hyvin kuin Q3000, Q on sellaiset aukot kannen päissä, kun taas E-310 painuu alas asti.
Tykkään silti Q vaikka ostinkin E. Q on nyt mökillä
Sori ei tää mun tajunnanvirta taida auttaa sun valinnassa

Sihen kun maustan vaikka lihoja. Ota selvää. Eihän se vinyli hanska välttämättä huono ole, sitä ei vaan suositella rasvaisten asioiden käsittelyyn. Siksi.
Ja oikeesti se sytytysneste ei vaan kuulu grilleihin. Laatumerkit eväävät takuun heti ekasta kerrasta, kamadoissa niitä ei saa käyttää ollenkaan. Piippusytytin toimii pallogrilleissä oikein hyvin, kamadoissa sytytyspalat, puupohjaiset sellaiset. On myös Looftlighter tai muita vastaavia joilla saa hiilet syttymään nopeasti. Sytytysnesteen haju ja maku tarttuu niihin hiiliin ja sen jälkeen ritilään ja sihen sun safkaan.
Mutta jos haluat olla idiootti niin ei muutaku kauppaan ja se litra sytytysnestettä salaatin joukkoon ja eiku lusikoimaan.

Tokmannilla on vähän väliä näitä 2pkt 5€ Sytytyspala 100 kpl

Ja oikeesti se sytytysneste ei vaan kuulu grilleihin. Laatumerkit eväävät takuun heti ekasta kerrasta, kamadoissa niitä ei saa käyttää ollenkaan. Piippusytytin toimii pallogrilleissä oikein hyvin, kamadoissa sytytyspalat, puupohjaiset sellaiset. On myös Looftlighter tai muita vastaavia joilla saa hiilet syttymään nopeasti. Sytytysnesteen haju ja maku tarttuu niihin hiiliin ja sen jälkeen ritilään ja sihen sun safkaan.
Mutta jos haluat olla idiootti niin ei muutaku kauppaan ja se litra sytytysnestettä salaatin joukkoon ja eiku lusikoimaan.
Samalla mentaliteetilla voisi sanoa ettei briketitkään kuulu hiiligrilliin, ei nekään ole sitä itteään vaan puristettua sahanpurua ja ties mitä. Osa briketeistä haisee sytytettäessä oudolle joten sekin tarttuu ritilään ja ruokaan?

Sytytti grillin millä vaan niin ritilähän laitetaan päälle vasta kun hiilet on valmiit, koska pitäähän ne levittää ennen ritilän laittamista.

En mä puhunu briketeistä mitään. En käytä niitä. Mut se sytytysneste ei vaan kuulu ruokaan tai ruoanvalmistukseen. Ei kyllä ruokaan kuulu e-kooditkaan mutta sitä paskaa on safkoissa ihan liikaa.

En mä puhunu briketeistä mitään. En käytä niitä. Mut se sytytysneste ei vaan kuulu ruokaan tai ruoanvalmistukseen. Ei kyllä ruokaan kuulu e-kooditkaan mutta sitä paskaa on safkoissa ihan liikaa.
Ei kuulukaan - sen takia odotetaan, että se neste palaa pois.

Ja kannattaa joo olla varuillaan e-koodien kanssa - mustikassakin niitä on viitisen kappaletta :D

Ei ne nesteen kemikaalit sieltä mihinkään häviä. On hienoo että täällä melkoiset asiantuntijat ovat sitä mieltä että joo sytysneste on ihan ok. Ku se ei vaan ole. Ihan sama ku sä kaataisit bensaa sinne sun grilliin.. joo kyllä se palaa pois sieltä.. palaa palaa.

Ei ne nesteen kemikaalit sieltä mihinkään häviä. On hienoo että täällä melkoiset asiantuntijat ovat sitä mieltä että joo sytysneste on ihan ok. Ku se ei vaan ole. Ihan sama ku sä kaataisit bensaa sinne sun grilliin.. joo kyllä se palaa pois sieltä.. palaa palaa.

Tuo on nyt hieman turhaa jeesustelua, ottaen huomioon että puhutte hiilillä grilamisesta. Hieman kun guuglailee hiilillä grillamisen vaaroista, niin hulluksihan sitä tulee. Hilistä itsessäänkin vapautuu vaikka mitä yhdisteitä. Muistelen että joissakin maissa on hiilipaketteihin jouduttu jopa laittamaan varoitustekstit.

Näkisin että sytytysnesteellä läträäminen on ok jos sen tekee maltilisesti ja antaa hilloksen oikeasti muodostua rauhassa. Ei pitäis tulla yhdisteitä ja makua.

Silti kannatan hiilillä / hiilloksella grillaammista.

Kun nyt hiilloksesta puhutaan niin olisin kiinnostunut kuulemaan grillaamisesta pallogrillien ja Kamadojen ulkopuolelta - sähkösavustimet ja kaasugrillit voi jättää tämän ulkopuolelle myös. Kenellä on puilla lämpiäviä grillejä (perinteinen suomalainen tiiligrilli, argentiinalainen grilli jne.), saaristolaissavustimia, jenkkien ugly drum smokereita ja off-set savustimia, avotulella kokkaamista jne. Eli onko porukalla käytössä tällaisia ja mitä niillä tekee.

Itsellä oli kiukaan päälle tehty saaristolaissavustin, ehdin käyttämään kaksi kertaa talvella ja pari kuukautta sitten sen päälle kaatui puu, joten lyhyeksi jäi käyttö. Tein kerran savustettua kalkkunaa ja hyvää oli. Tuossahan savua muodostuu koko ajan mutta tosi vähän kerrallaan, eikä tule kitkerää makua 3h savustuksellakaan. Käytin koivuklapia polttopuuna josta otin kuoren pois.

Pihassa seisoo tyhjä öljytynnyri mallia Teboil, ja siihen aloitettu suunnitelmat tehdä ugly drum smoker, koska saaristolainen tuhoutui luonnonkatastrofissa. Lisäksi kodassa on kotagrilli jossa tehdään ruokaa avotulella, ei siis hiilloksella vaan ihan tulella.

Näkisin että sytytysnesteellä läträäminen on ok jos sen tekee maltilisesti ja antaa hilloksen oikeasti muodostua rauhassa. Ei pitäis tulla yhdisteitä ja makua.

Silti kannatan hiilillä / hiilloksella grillaammista.

Samoilla linjoilla itsekin. Kohta 10 vuotta hiilellä grillaillut ja aina sytytysnestettä käyttänyt. Kyllähän siinä menee se 20-30min olutta juodessa ennen kuin kunnon hiillos grillissä on, yhtään ei kannata hätäillä tuon kanssa. Luulisi että puolessa tunnissa on pahimmat myrkyt häipyneet, enkä ole kyllä mitään sytytysnesteen sivumakujakaan huomannut.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 229
Jäsenet
78 778
Uusin jäsen
juntune

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom