Grillit & grillaus

Kun valitellaan sitä että halpagrilli ruostuu puhki 5 vuodessa, niin missä kunnossa tuollainen parempi grilli on 10 vuoden kuluttua kun se seisoo ulkona mökillä?

Onko se ruosteeton, rasvaton ja ns. pienellä putsauksella uudenveroinen että sitä on miellyttävä käyttää?
Ettei jää mihinkään koloihin vanhaa rasvaa/ruoanjäämiä?
Itselläni on ollut Weberin hiiligrilli pihalla nyt vajaat 11 vuotta. Pääosin suojapeite on kyllä ollut päällä, että täysin säiden piiskattavana se ei ole ollut. Välillä kyllä, kun aina peitettä ei ole muistanut tai jaksanut laittaa päälle ja sitten on saattanut tulla lumikinos väliin.

Ruosteeton on, toimii ja kukkuu edelleen kuin uutena. Tai joku mutterin kanta on saattanut vähän pintaruostua. Tuossa mallissa on mahdollisuus sytyttää hiilet kaasun avulla, olen tainnut kerran sen kaasuputken puhdistaa. Muuten lähinnä hiilipölyn siivoilua ja joskus satunnaisesti terassinpesun yhteydessä olen huuhdellu grillin myös.

Sisäpuolelle pinttynyttä rasvaa ei ole, kun edelliset palaa aina hiilien polton yhteydessä. Ritilät harjaan aina lämmityksen yhteydessä myös.

Edit: päällyskannen sisäpuolella on roiskunutta rasvaa, kun kansi ei tietystikään ole paikallaan silloin kun hiiliä alkulämmittää.

Kun valitellaan sitä että halpagrilli ruostuu puhki 5 vuodessa, niin missä kunnossa tuollainen parempi grilli on 10 vuoden kuluttua kun se seisoo ulkona mökillä?

Onko se ruosteeton, rasvaton ja ns. pienellä putsauksella uudenveroinen että sitä on miellyttävä käyttää?
Ettei jää mihinkään koloihin vanhaa rasvaa/ruoanjäämiä?
Just katson että oma Napoelon täytti tänä keväänä 5 vuotta. Ei ole ruostetta missään. Tulipesä ei voikkaan ruostua kun se on alumiinivalua. Polttimot rosteria, joten nekään eivät voi ruostua. Pulverimaalatut osta voivat ruostua, mutta mikään paikka ei ole ruostunut, eikä edes mitään ruosteen alkuja näy. Grilli ulkona pressun alla. Halpiksilla tulipesä on ollut tässä vaiheessa niin huonossa kunnossa että vaihtoon on mennyt neljän kesän jälkeen. ( 2 kertaa tullut todettua tuo )

Rasva ja ruaanjäämät nyt ei ole siitä kiinni että millainen grilli on. Riippuu grillin käyttäjästä.

Mulla antautui Weber 57 cm 13 vuoden jälkeen jalkojen kiinnityksestä. Varmasti syy oli, että aika kovakouraisesti hankasin ritilöitä, jolloin jalat sai aika tavalla nitkutusta. Tuohon ikään mennessä myös tuhkien keruun siivekkeet olivat totaalisen kaput ja hiiliritilä oli selvää kamaa. Silti ihan hyvä aika koko ajan taivasalla olleelle peltipallolle, joka sai tuohon ikään sen 300-400 grillauskertaa.

Ei ole hetkeen tullut brikettien kanssa pelattua, kunnes tänään aika taas koitti. Testasin bilteman brikettejä, mutta savu oli aivan älytön ja ei tahtonut syttyä vaikka käytin piippusytytintä. Lisäksi haisi ihan perseeltä. Onko suositella jotain brikettejä, jotka ei savuta niin paljoa ja naapurisopu säilyy? Aikoinaan käytin weberin brikettejä ja en muista, että olisi ollut vastaavia ongelmia.

Ei ole hetkeen tullut brikettien kanssa pelattua, kunnes tänään aika taas koitti. Testasin bilteman brikettejä, mutta savu oli aivan älytön ja ei tahtonut syttyä vaikka käytin piippusytytintä. Lisäksi haisi ihan perseeltä. Onko suositella jotain brikettejä, jotka ei savuta niin paljoa ja naapurisopu säilyy? Aikoinaan käytin weberin brikettejä ja en muista, että olisi ollut vastaavia ongelmia.
Oliko Bilteman briketit se iso pussi (10kg) vai pieni pussi (olikohan 2,5kg)?

No miksi et sitten osta niitä webereitä?

Kannattaa huomata että peitteen käyttäminen ulkona voi myös lisätä kosteutta ja ruostumista kondensoitumisen kautta. Riippuu pitkälti grillin paikasta, peitteen laadusta, peitteen kiinnityksestä ja grillin kuivaamisesta käytön jälkeen.

Meillä oli aikoinaan grilli suojaisessa nurkkauksessa marjakuusien välissä, joka oli luontaisestikin aika kostea paikka. Kun siinä oli peite päällä niin huomasi miten grilliin kondensoitui sisälle kosteutta valurautaisiin polttimiin ja peltiseen tulipesään. Jos siinä ei ollut peitettä päälle niin kosteus kondensoitui lähinnä ulkopintaan, joka kuivui nopeasti ja oli muutenkin rosteria.

EDIT: Peitteen laatu tässä tapauksessa ei korreloi hinnan kanssa. Halpispeitteet saattavat hengittää paljon paremmin kuin brändituotteet.

Iso pussi eli varmaan tuo 10kg.

Aa sori, unohtakaa koko juttu. Ostan webereitä sitten.
Outoa. Mulla on noita Bilteman brikettejä eikä ne kyllä mun mielestä savuta sen enempää kuin Weberitkään. Mutta kokeileppa vaikka Rainbown brikettejä niin tiedät mitä savuttaminen on :D

Outoa. Mulla on noita Bilteman brikettejä eikä ne kyllä mun mielestä savuta sen enempää kuin Weberitkään. Mutta kokeileppa vaikka Rainbown brikettejä niin tiedät mitä savuttaminen on :D
Kyllä googlella löyty kanssa samoja kokemuksia kuin minulla ja jopa googlen AI yhteenveto sanoo "Bilteman brikettien on raportoitu savuttavan tavallista enemmän, erityisesti sytytysvaiheessa. Käyttäjäkokemusten perusteella briketit voivat myös haista pistävälle sytytyksen aikana" :D Ehkä en sitten muista miten paljon ne weberit savutti, mutta ainakin syttyminen kesti todella pitkään ja tollaista hajua ei weberissä ollut :D

Kyllä googlella löyty kanssa samoja kokemuksia kuin minulla ja jopa googlen AI yhteenveto sanoo "Bilteman brikettien on raportoitu savuttavan tavallista enemmän, erityisesti sytytysvaiheessa. Käyttäjäkokemusten perusteella briketit voivat myös haista pistävälle sytytyksen aikana" :D Ehkä en sitten muista miten paljon ne weberit savutti, mutta ainakin syttyminen kesti todella pitkään ja tollaista hajua ei weberissä ollut :D
Niinno, kai se on suhteellista tuokin. Biltemat savuttaa mun kokeilemista halpisbriketeistä vähiten. Ei ne toki täydellisiä ole, mutta hintalaatu on kyllä parhaimmistoa.

Statistiikka

Viestiketjuista
305 488
Jäsenet
82 679
Uusin jäsen
Kempp

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom