Henkilökohtainen talous

Mutta oikeastihan suurempi vaikutus on erilaisilla "harrastuksilla" kuin ruualla. Esim. kaverin vaimolla on yksi hevonen ja yksi poni, niitä varten tietysti ylimääräinen auto sekä kuljetustraileri ja tallipaikka..

Eli tuollaisiin oikeasti sitä rahaa menee eikä ehkä ruokaan..

Näinhän se on, mutta tuntuu silti hieman hämmentävältä kun porukka on äimän käkenä ettei noin halvalla mitenkään voi pärjätä... :)

Näinhän se on, mutta tuntuu silti hieman hämmentävältä kun porukka on äimän käkenä ettei noin halvalla mitenkään voi pärjätä... :)

Ainakin itselläni se johtuu siitä että otaksuin kuluttavani huomattavasti enemmän kuin kulutan ruokaan. Tosin siitä kun muutin on nyt 12 vuotta joten ei hetkeen ole tullut pidettyä kirjaa tuloista & menoista. Myös asukasmäärä on tipahtanut yhdellä tässä välissä.

Miten muuten muut? Itse kun pyrin pitämään kirjaa / herään siihen kun jotain "suurempaa muutosta elämään" tapahtuu. Eli yleensä kun muutan asuntoa. Se auttaa vaan jotenkin itseäni paremmin hahmottamaan tulot & menot tarkemmin ja tarvittaessa muuttamaan niiden kohdetta.

Toki jotkut pienemmät asiat kuten palkankorotus, korkojen nousu miinuskoroilta tms. on sinänsä helppo sivuuttaa kun lisää vaan ylimääräisen määrän sitten sijoituksiin / tallutuksiin / puskuriin meneväksi (tai tekee ylimääräisen lyhennyksen puskurivarannoista asuntolainaan kun korot muuttuivat).

Ainakin itselläni se johtuu siitä että otaksuin kuluttavani huomattavasti enemmän kuin kulutan ruokaan. Tosin siitä kun muutin on nyt 12 vuotta joten ei hetkeen ole tullut pidettyä kirjaa tuloista & menoista. Myös asukasmäärä on tipahtanut yhdellä tässä välissä.

Miten muuten muut? Itse kun pyrin pitämään kirjaa / herään siihen kun jotain "suurempaa muutosta elämään" tapahtuu. Eli yleensä kun muutan asuntoa. Se auttaa vaan jotenkin itseäni paremmin hahmottamaan tulot & menot tarkemmin ja tarvittaessa muuttamaan niiden kohdetta.

Toki jotkut pienemmät asiat kuten palkankorotus, korkojen nousu miinuskoroilta tms. on sinänsä helppo sivuuttaa kun lisää vaan ylimääräisen määrän sitten sijoituksiin / tallutuksiin / puskuriin meneväksi (tai tekee ylimääräisen lyhennyksen puskurivarannoista asuntolainaan kun korot muuttuivat).
Itse olen pitänyt kaikki menot ja tulot ylhäällä vuodesta 2012 lähtien. helppo vertailla paljon tulot/menot/kulutus on muuttunut.

Esim vuonna 2013 meni 3900€ ruokakauppaan. 2021 meni 9500€ ruokakauppaan. perhekoko kasvanut tässä välissä.

Näissä ruokakustannuksissakin kannattaa ottaa huomioon että toiset syö esim työpaikkaruokalassa päivällä ja lapset koulussa jne niin kotona luonnollisesti menee vähemmän rahaa ruokaan. Toiset taas syö esmes eväitä jolloika siihen "oikeaan" ruokaan meneekin sitten huomattavasti enemmän rahaa..

Kävin kans kurkkaamassa paljonko S-ketjuun on ruokaostoksiin mennyt (keskitetään pääasiassa ostokset sinne koska tankkaamistakin pystyy yleensä keskittämään saman ketjun bonuksille).

Näytti viime vuonna menneen karvan alle 6k meillä 5 hengen taloudessa kategoriaan ruoka = 500€/kk. Avokki ostelee enemmän makunsa mukaan ja minä kilohintojen ja litrahintojen perusteella.

Tuleehan siitä välillä poikettua jos pyydetään tuomaan jotain tiettyä merkkiä. Makeisten hinta noussut niin älyttömästi että olen funtsinut josko ostais useammin leivontatarvikkeet ja pyöräyttäis pullia tai vaikka kuivakakkua tms.

Lapset on vielä aika pieniä ja vähäruokaisia. Pian alkaa ruokaa mennä jahka vanhin pääsee teini-ikään.

Itsellä on mennyt viimeisen vuoden ajan noin 280 e/kk ruokakauppaan, en osta halvinta vaan yritän ostaa kotimaista ja paikallistakin. Asun itsekseni, syön pari-kolme päivää viikosta työpaikalla lounaan ja muutenkin vain yhden lämpimän ruoan päivässä. Lapset käy välillä asumassa viikonloppuja/lomia opiskelujen lomassa.

Verottaja tässä syömisessäkin on se voittaja. Jos ajatellan paljonko minun on tarvinnut ansaita bruttona, että saan kannetua tuon 16 KEUR ruokakauppaan niin verottajan saama summa on ihan kohtalainen. Lisäksi tuosta 16 KEUR:sta verottaja nappaa vielä 13,5% alv. Kauppiaalle jäämastä osuudesta verottaja ottaa myös osansa.

Mutta ylipäätään ruoka kaupassa on "halpaa ja edullista" jos ruuan tekee itse kotona vs. ravintolat. Myös valmisruuat ovat mielestäni kaliihkoja ottaen huomioon sen mistä ne on tehty ja miltä ne maistuvat ja paljonko sitä saa.

Yksi Kotipizza taitaa olla 15 EUR. Samalla rahalla taikoo hyvän aterin vaikka meidän 5 hengen taloudelle. Vitutti kuin pientä sikaa kun tossa viikonloppuna tilasin sieltä pizzat koko porukalle, lasku n 75 EUR. Mitä sillä olisi saanut ruokakaupasta ! Nyt ei jäänyt pizzoista mutta kuin turvonnut olo ja ruokakauppan piti lähteä ilalla kuitenkin uudestaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
297 102
Jäsenet
81 254
Uusin jäsen
bgpLACP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom