Henkilökohtainen talous

Aika lähellä tuota. Mutta ei herätä luottamusta myöskään ihan jokainen ulkomaanihme.
Tiedostat kai, että myös supisuomalaiset kivijalkapankkitalletukset eivät ole täysin riskittömiä, ja saatat teoriassa menettää rahasi? Varmaa tuottoa kun ei ole olemassakaan.

Pidän itse hieman erikoisena ajattelua, jossa osakkeet, passiivinen indeksisijoittaminen tai muiden Euroopan maiden pankkitalletussuojan parissa olevat säästötilit ovat niin epäluotettavia, ettei niihin uskalla lainkaan koskea, mutta kotimainen säästötili sitten onkin yhtäkkiä riittävän varma paikka rahoille. Ja kuitenkin on selvää, että samaan aikaan jää erittäin suurella todennäköisyydellä saamatta huomattavan iso tuotto.

Hajauttaminen voisi olla viisasta tässäkin kohtaa.

Tiedostat kai, että myös supisuomalaiset kivijalkapankkitalletukset eivät ole täysin riskittömiä, ja saatat teoriassa menettää rahasi? Varmaa tuottoa kun ei ole olemassakaan.

Pidän itse hieman erikoisena ajattelua, jossa osakkeet, passiivinen indeksisijoittaminen tai muiden Euroopan maiden pankkitalletussuojan parissa olevat säästötilit ovat niin epäluotettavia, ettei niihin uskalla lainkaan koskea, mutta kotimainen säästötili sitten onkin yhtäkkiä riittävän varma paikka rahoille. Ja kuitenkin on selvää, että samaan aikaan jää erittäin suurella todennäköisyydellä saamatta huomattavan iso tuotto.

Hajauttaminen voisi olla viisasta tässäkin kohtaa.

Tottakai on kaikki riskistä mitä ikinä tekeekin, mutta oma tunne nyt on vaan se että johonkin luottaa ja johonkin ei ja tärkeämpää, kuin parin sadan vuotuinen voitto, on hyvät yöunet ja sitä myöten parempi terveys ja myös tuloksekkaampi tekeminen, jolla varmasti voittaa enemmän rahanakin, kuin sijoittamalla riskisemmin.

Itse en saanut kotoa mitään oppia sijoittamisesta, toki yleisesti ottaen säästämisestä kyllä, mutta rahastot ja osakkeet olivat ihan tuntematonta seutua nuorempana.

Vakituisen työpaikan ja asunnonoston myötä tuli kuitenkin lainaneuvotteluiden yhteydessä sitten aloitettua rahastosäästäminen, pankin omilla rahastoilla. Jälkikäteen katsottuna ei viisain valinta tuoton osalta, mutta toisaalta ilman mitään pohjatietoja tuo oli kuitenkin turvallinen valinta. Rinnalla sitten erillinen säästötili, missä käteisvaroja.

Ajan myötä rahastosijoittamisen edetessä sitä alkoi hieman katselemaan, että mitä muita vaihtoehtoja pankkien omien yhdistelmärahastojen lisäksi olisi, joten hiljalleen tulojen kasvaessa sitten kuukausisäästämistä myös indeksirahatoihin.

Ja riittävästi ajan vieriessä painotus yhdistelmärahastojen ja indeksirahastojen osalta on muuttunut. Indeksirahastoihin nykyikseen rahat, yhdistelmärahastot roikkuvat oikeastaan enää omalla painollaan mukana. Pientä vakautusta on myös pienissä määrin tuomassa erilliset korkorahastot, mutta näihin menevä summa on marginaalinen indekseihin verrattuna.

Lopulta kun noiden kanssa tuli sinuiksi, niin sitä on lähtenyt sittemmin myös suoriin osakeomistuksiin, mutta tämäkin menee siihen kategoriaan, että mitä jää säännöllisistä rahastosäästöistä ja kuukausikuluista yli, voi heitellä sitten osakkeisiin.

Olen monilta osin kuitenkin aikalailla turvaa ja vakautta arvostava persoona, joten tuollainen polku oli itselle hyvä vaihtoehto. Toki riskejä paremmin hanskaavalle ihmiselle suora pomppaus indekseihin tai osakkeisiin olisi varmasti tuntunut heti alusta asti viisaammalta, mutta kukin rullailee noissa tavallaan. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, miten kuvio on toiminut vuosien varrella. Pankkien yhdistelmärahastotkin ovat tuoton kannalta parempi vaihtoehto, kuin ettei säästäisi ollenkaan. Myöskin säästötileillä makuuttamiseen verrattuna, ainakin ne yhdistelmärahastot, joissa on hieman enemmän riskiä mukana.

Tottakai on kaikki riskistä mitä ikinä tekeekin, mutta oma tunne nyt on vaan se että johonkin luottaa ja johonkin ei ja tärkeämpää, kuin parin sadan vuotuinen voitto, on hyvät yöunet ja sitä myöten parempi terveys ja myös tuloksekkaampi tekeminen, jolla varmasti voittaa enemmän rahanakin, kuin sijoittamalla riskisemmin.
Tämä selvä, kyse on tunteesta eikä logiikasta. Eli turha yrittää järkeilemällä asiaa muuttaa.

Tämä selvä, kyse on tunteesta eikä logiikasta. Eli turha yrittää järkeilemällä asiaa muuttaa.
Niin. Kyllähän tunteet perustuvat johonkin ja tosi hyvää keskustelua. On mulla ikääkin ihan just 40v, että on tätä tullut pohdittua ja kokeiltua useampaan kertaan. Joskus vaan pitää hyväksyä omat huonotkin puolensa ja elää niiden kanssa.

Eli tosiaan eiköhän käytännössä aina objektiivisesti typerät ratkaisut perustu ihmisten tunnepuolelle, joita osaa tai ei osaa käsitellä.

En tiedä kuuluisiko tämä enemmän "Tyhmät ihmiset" ketjuun vai tänne. Mutta. Askon konkurssi tuli itselle täytenä yllätyksenä. Viisaana miehenä maksoin useamman tonnin ostoksen etukäteen debit-kortilla. Toimitusaika tuotteelle olisi ollut noin 7 viikkoa, josta nyt olisi noin 3 viikkoa jäljellä.

Nyt on varsin todennäköistä että en näe sen enempää ostamaani tuotetta kuin rahojakaan. Tyhmyydestä kärsii. Luottokortillahan tuo olisi pitänyt maksaa. Viisaampi olisi tajunnut ettei yhteenkään suomalaiseen huonekaluliikkeeseen tulisi laittaa pennin jeniä.

Turvallisuuden tunnekkin voi olla erilaista.
Sen sijaan että maksaisin pää märkänä taloani pois, sijoitan ne rahat osakkeisiin tuottamaan rahaa ja makselen taloa normaaliin tapaan. Jos paska osuu tuulettimeen niin voin jatkaa talon maksamista ihan normaalisti ja tarvittaessa ottaa säästöistä tai maksaa vaikka isomman köntän. Koska siinä vaiheessa kun paska osuu tuulettimeen ja kaikki rahat seinissä kiinni ja säästötili nollissa niin ei ole välitä onko talosta maksettavaa 30% vai 70% kun sulla ei ole millä maksaa.

Itse haluan että se raha on jossain muussa kuin seinissä joka ei ole niin helposti realisoitavissa.
Siinä vaiheessa kun tilanne on semmoinen jossa talon realisointia pitäisi miettiä voi myös olla kiva että se on maksettu, se kun laskee kuitenkin menoja aika mukavasti.

Toki olet varmasti oikeassa ton mallisi kanssa, eli kaikkien tilastojen perusteella se kannattaa.

Toisaalta kun on hyvällä paikalla Helsingissä asunto merinäköalalla niin ei se realisointi myöskään hirveästi huoleta. Mut jotenkin tosta viestistä tuli olo että huonojen aikojen koittaessa olisi vaihtoehto olla ilman kotia? Koska mä olen esim. ajatellut toivon mukaan pysyväni tässä loppuun asti (ja takaraivossa kolkuttelee omat ja vaimon vanhemmat jotka edelleen eläkkeellä lyhensivät asuntolainojaan tyrittyään oikeastaan kaiken muun).
Tämä OP:n tekemä vertailu säästämisestä laina-aikana vs lainan jälkeen avaa kivasti näiden kahden tavan eroja. Itse lyhennän lainaa ja samalla kuukausisäästän rahastoihin. Mikäli tulee enemmän rahaa esimerkiksi bonuksien tms muodossa niin pyrin laittamaan isompaa siivua säästöön korkoa korolle ilmiötä potkimaan. Toki ylimääräisistä bonuksista ja lomarahoista otetaan myös siivua huvituksiin, esimerkiksi lomailuun.

Ehkä toi on myös ero, että tossa on oletettu 25v maksuaikaa ja sijoittamisen aloittaminen heti. Mä heräsin sijoittamiseen aika paljon myöhemmin ja siinä vaiheessa lainasta suurin osa oli maksettu. Valinta oli enemmänkin että ”maksanko lainan pois muutaman vuoden etukäteen ja sitten lisään sijoituksia vai alotanko vain sijoittamisen”. Sijoituksen aloittaminen tasaisella summalla tuntui aloittelijasta paremmalta vaihtoehdolta.

Ja edelleen tuntuu. Uuteen kämppään piti ottaa vajaa 100k lainaa ja siihen tuli 7v maksuaika. Nyt 2v jälkeen jo mietin pitäisikö loput vaan maksaa pois.

Tosi vaikea verrata pörssin historiaa nykyhetkeen kun lähes kaikki kehitys joka synnytti tuon kasvun halutaan kääntää toisin päin. Edelleen sijoitan kuukausittain enemmän rahastoihin kuin maksan lainaa, mutta meni maailma mihin tahansa niin ainakaan asunnosta ei tarvitse huolehtia.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 172
Jäsenet
81 765
Uusin jäsen
Joona04

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom