Henkilökohtainen talous

Seuraava kysymys onkin sitten että mitä tarkoittaa että "talous ja perse kestää"? Tarkoittaako se sitä että voi ostaa kaikki pelit ja vermeet velaks maksimiin, niin että kuukauden tulot riittää maksamaan kaikki osarit/lainat, vai tarkoittaako se sitä että korttitalo pysyy pystyssä vaikka joutuisi puoleksi vuodeksi lomautetuksi tai jopa irtisanotuksi, vai mitä tämä "perse kestää" oikein tarkoittaa?

Seuraava kysymys onkin sitten että mitä tarkoittaa että "talous ja perse kestää"? Tarkoittaako se sitä että voi ostaa kaikki pelit ja vermeet velaks maksimiin, niin että kuukauden tulot riittää maksamaan kaikki osarit/lainat, vai tarkoittaako se sitä että korttitalo pysyy pystyssä vaikka joutuisi puoleksi vuodeksi lomautetuksi tai jopa irtisanotuksi..

Tämähän on puhdasta matematiikkaa ja riskienhallintaa. Varmaan sanomattakin selvää, että velkaisen korttitalon rakentaminen ei ole kestävää.

En edelleekään keksi miksi tonnin laittaminen autoiluun on jotenkin kauhisteltava asia, jos talous sen sallii realistisissa mittasuhteissa. Tunkeehan täällä porukka reippaita summia muuttotappiopitäjien valesokkeliunelmiinkin vailla realistista tuotto-odotusta. Niitä sijoituksia harvemmin kauhistellaan internettiä myöten. Ilmeisesti sopii luterilais-sosiaalidemokraattiseen kaanoniin paremmin kuin "herrojen kalliit kiesit".

No itse köyhänä tonnin kuussa autoiluun laittavana voin vastata. Koska himotti niin paljon uusi sähköauto, etten voinut autokuumeelleni mitään. Annoin vain periksi vaikka muuten olen pihi mies. Nyt sitten olen ”kusessa” asian kanssa vaikka varaa onkin autoa maksella ja sijoituksiinkin menee lisäksi. Mutta 4,6% korko autorahoituksessa ja eroon ei tavallaan järkevästi pääse. Nyt maksellaan oppirahoja. En ainakaan keksi järkevää ulospääsyä.
Varmaan epämieluisa tilanne, mutta mikä tuossa varsinaisesti on ongelma? Sekö ettei sijoituksiin mene 80 % tuloista?

Itse ostin auton käteisellä. Jälkikäteen ajateltuna ei ehkä ollut viisain peliliike laittaa autoon 5-numeroinen summa pääomaa kiinni, mutta auton kuukausikulut ovatkin vastaavasti sitten paljon pienemmät eikä tarvitse mennä rahoitusyhtiön ehtojen mukaan vaan voin esim. realisoida auton koska tahansa (tai sen mitä sen arvosta on jäljellä :D). Tekipä niin tai näin, niin auto on kyllä hitonmoinen rahareikä.

Jos talous ja perse kestää sen tonnin/kk auton niin miksi ei? Ihmettely lienee perusteltua, jos tuon hintaiseen autoon päätyy velkainen ja pienituloinen, jonka rahkeet eivät realistisesti riitä tuollaiseen touhuun.

Tai vaikka jos keskituloinen virittää tuollaisella ja asuntolainalla taloutensa äärimmilleen... mutta onhan tuo 500e/kk nettona jo ihan hyvä summa kohtalaisen hyvätuloisellekin, ainakin jos ei ole kovin kova automies. :)

No itse köyhänä tonnin kuussa autoiluun laittavana voin vastata. Koska himotti niin paljon uusi sähköauto, etten voinut autokuumeelleni mitään. Annoin vain periksi vaikka muuten olen pihi mies. Nyt sitten olen ”kusessa” asian kanssa vaikka varaa onkin autoa maksella ja sijoituksiinkin menee lisäksi. Mutta 4,6% korko autorahoituksessa ja eroon ei tavallaan järkevästi pääse. Nyt maksellaan oppirahoja. En ainakaan keksi järkevää ulospääsyä.

No ei sillä nyt niin väliä ole kun talous sen kerran kestää. Lähinnä tuollainen voi viivästyttää FIREtyssuunnitelmia, jos sellaisia on. :)

Varmaan epämieluisa tilanne, mutta mikä tuossa varsinaisesti on ongelma? Sekö ettei sijoituksiin mene 80 % tuloista?

Itse ostin auton käteisellä. Jälkikäteen ajateltuna ei ehkä ollut viisain peliliike laittaa autoon 5-numeroinen summa pääomaa kiinni, mutta auton kuukausikulut ovatkin vastaavasti sitten paljon pienemmät eikä tarvitse mennä rahoitusyhtiön ehtojen mukaan vaan voin esim. realisoida auton koska tahansa (tai sen mitä sen arvosta on jäljellä :D). Tekipä niin tai näin, niin auto on kyllä hitonmoinen rahareikä.
No hitonmoinen rahareikäkin on suhteellinen käsite. Toki jos kovasti arvoa laskeva ja käyttää paljon kalliita palveluja, niin ei kai yläraja ihan heti tule vastaan.

Toisaalta jos jo edullisempi hyväkuntoinen peli, bonukset tapissa, ei täyskaskoa, huoltaa itse jne, niin ei tuota voi kauhean kalliina pitää. Satanen kuussa pikemminkin, eikä tonni.

Mitä perse kestää on henkilökohtaista ja sen määritelköön jokainen itse. Perse kestää silloin, kun sen takia ei joudu ongelmiin tai tinkimään jostakin tärkeämmästä tai mistään muusta. Jos vaikka haluan uuden prätkän, perse kestää silloin, kun ei tarvitse ajatella mistä muusta se on pois (pl salkun kerryttäminen).

Seuraava kysymys onkin sitten että mitä tarkoittaa että "talous ja perse kestää"? Tarkoittaako se sitä että voi ostaa kaikki pelit ja vermeet velaks maksimiin, niin että kuukauden tulot riittää maksamaan kaikki osarit/lainat, vai tarkoittaako se sitä että korttitalo pysyy pystyssä vaikka joutuisi puoleksi vuodeksi lomautetuksi tai jopa irtisanotuksi, vai mitä tämä "perse kestää" oikein tarkoittaa?

Kait se tarkoittaa esim. sitä mitä itse vierestä 80-90 luvulla seurasin. Eli saattaa asua halvassa vuokra kämpässä, pitää 2-3 autoa samaan aikaan (vaikka taloudessa vain yksi henkilö jolla kortti ja joka ajaa), useita kortteja, juurikin kaikkia elektroniikka tuotteita mitä löytyy. Isoa sateliitti antennia katolla millä katsoa sitten 100+ kanavaa (tietysti ilman tekstejä joten siinä sitten ihmetellä saksalaista jne. kanavaa).

Kyllä se perhe sitten loppujen lopuksi osti sen oman asunnon vanhuuden päiville mutta ainakin minusta se olisi aika turhanpäiväistä touhua mihin paloi paljon rahaa. Toki varmaan myös harrastus vaikkei niistä autoista, videonauhureista, TV:stä, lankapuhelimista jne jne. paljoa jäänytkään nykyaikaan paitsi ehkä muistot.

Eli kunhan onnistuu laskemaan riskit oikein eikä tee henkilökohtaista (taloudellista) konkurssia voi rahansa käyttää miten käyttää. Eli "talous ja perse kestää". Mutta moni vierestä katseleva voi olla sitä mieltä ettei se järkevää ole. Sitä suurempi joukko mitä suuremmista summista puhutaan. Voihan moni olla sitäkin mieltä että ei ole mitään järkeä minun pitää kahta pöytäkonetta enkä olisi tarvinut AM5 konetta ollenkaan kun AM4 kone toimii hyvin..

No siis ongelma ei ole se, että sijoituksiin ei mene 80% tuloista, vaan se, että sijoituksiin voisi nykyisen sijaan mennä 5-10% aika helpolla enemmän. Mutta nämä on näitä!

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
300 631
Jäsenet
81 840
Uusin jäsen
foo-bar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom