Henkilökohtainen talous

Se 40k sähköauto ei pelkällä hankintahinnalla liiku. Se vaatii vakuutukset/sähköt/vuosihuollon/vahaukset/renkaat/jne: +5000€/v. 4 vuodessa sähköautoilu maksaa sen 60k. Sen jälkeen kori on ruostunut paskaksi jos sitä säilytetään kadulla.

Minä laitan sen 1000€/kk sijoituksiin, kuin maksan Muskille 700€/kk 10v jostain paskasta patteriautosta.

Se 40k sähköauto ei pelkällä hankintahinnalla liiku. Se vaatii vakuutukset/sähköt/vuosihuollon/vahaukset/renkaat/jne: +5000€/v. 4 vuodessa sähköautoilu maksaa sen 60k. Sen jälkeen kori on ruostunut paskaksi jos sitä säilytetään kadulla.

Minä laitan sen 1000€/kk sijoituksiin, kuin maksan Muskille 700€/kk 10v jostain paskasta patteriautosta.

Miksi nuo olisi toisensa poissulkevia? Entä jos laittaa molemmat? Tonni kuussa sijoituksiin ja silti 700 muskille?

Kaikki ostetaan velalla mitä pystyy. Ja pisimmällä mahdollisella maksuajalla. Jopa ruokaostokset tulee ostettua velaksi, koska käytän siihen luottokorttia.
Apple paylla maksetaan suunnilleen kaikki, mutta lasku maksetaan ajallaan, joten korkoja ei maksella.

Itse pyrin karttamaan korollista velkaa, mutta suunnitelmana on syödä viimeinen ateria velaksi.

En ihan ymmärrä tätä, että miksi ehdottomasti halutaan pistää *ihan kaikki* haisemaan ennen kuin kupsahtaa. Siinähän käy helposti niin, että rahat loppuukin kesken. :D

En ihan ymmärrä tätä, että miksi ehdottomasti halutaan pistää *ihan kaikki* haisemaan ennen kuin kupsahtaa. Siinähän käy helposti niin, että rahat loppuukin kesken. :D
Sitähän se on kun kukaan ei käytännössä tiedä kauanko maallinen vaellus kestää. Pitää löytää sopiva tasapaino.

Noin 10k taskussa olisi hyvä potkaista tyhjää. Sillä rahalla saa sukulaiset raadon hautaan ja pakolliset asiat hoidettua ilman että joutuvat kaivelemaan taskujaan.

Noin 10k taskussa olisi hyvä potkaista tyhjää. Sillä rahalla saa sukulaiset raadon hautaan ja pakolliset asiat hoidettua ilman että joutuvat kaivelemaan taskujaan.
Aika paljon. Mä ajattelisin muutamaa tonnia eli juuri sen verran kun pakolliset vie. Raadon voi heittää vaikka Vantaanjokeen, ei kiinnosta ja kun ei ole jälkeläisiä niin ihanne olis toki saada lehelle nollia lähtiessä. Mutta kuten sanottu eihän se niin helppoa ole kun harvemmin elon tien pituutta tietää :D

E: ajatusvirhe

• Tykkää
Reactions: B12
Mitään en ajatellut tuhlata tarpeettomasti, jatkan omaisuuden kerryttämistä niin pitkään kuin henki pihisee. Tärkeintä on elää omien arvojen mukaista ja oman näköistä elämää, enkä usko että nämä arvot tästä olennaisesti löystyvät iän vielä karttuessa. Hyvähän se on olla pelivaraakin kaikenlaiseen, esim. oman tai läheisen sairauden tai onnettomuuden varalle, tai jos jossain kohtaa mielisikin lähteä perustamaan jotain bisnestä tai enkelisijoitusta vanhalla iällä.

Muistaakseni syksyllä oli Hesarissa kaunis artikkeli eräästä syrjäseudulla eläneestä miehestä, jolta oli jäämässä iso potti perintöä Valtiokonttorille. Se pisti kyllä ajattelemaan, se taisi tulla tähänkin ketjuun linkatuksi. En millään löytänyt sitä nyt enää tähän hätään.

Raamattu on velkaorjuutta vastaan.

Miten tämä velkaorjuus nyt liittyi mihinkään?

Itse ajattelen niin, että sijoitan/säästän ne rahat, mitkä eivät elämisessä kulu. On sitten varoja lapsia varten, kun ensimmäinenkin alkaa olla siinä iässä että lähtee omilleen. Pystyy sitten auttamaan esim. oman kodin laitossa jne.

Raamattu:
Sananlaskut 22:7 Rikas hallitsee köyhiä, ja velallinen joutuu velkojan orjaksi.

AI:
Raamatussa esiintyy useita varakkaita henkilöitä, joita ei kuvata negatiivisesti:
  • Abraham, Iisak, Jaakob
  • Joosef
  • Job
  • Uuden testamentin varakkaat tukijat, kuten Joosef Arimatialainen

Raamattu:
Sananlaskut 22:7 Rikas hallitsee köyhiä, ja velallinen joutuu velkojan orjaksi.

AI:
Raamatussa esiintyy useita varakkaita henkilöitä, joita ei kuvata negatiivisesti:
  • Abraham, Iisak, Jaakob
  • Joosef
  • Job
  • Uuden testamentin varakkaat tukijat, kuten Joosef Arimatialainen

Ahaa, eli jos ostaa Teslan rahoituksella niin on sitten Muskin velkaorja? Ihan mielenkiinnosta, miten nämä Raamattua noudattavat velkaorjuuden välttelijät sitten hankkivat esim. asunnon ja auton? Vuokraamalla asunnon ja ostamalla jonkun muutaman satasen pommin?

Myymällä osakkeita. Viimeksi ostin asunnon niin välittäjä meni oikosulkuun kun maksoin kauppahinnan takataskusta.

Pomarkkulainen sananlasku: Jos ei ole 50t taskussa rahaa niin ei siinä mitään halleja aleta rakentamaan.
Vaikka vitsi onkin, niin eikö tuo ole silkkaa typeryyttä myydä osakkeet ja siirtää raha asunnon ostamiseen? Tai jos haluaa köyhtyä, niin toki kaikki on sallittua.

Aika paljon. Mä ajattelisin muutamaa tonnia eli juuri sen verran kun pakolliset vie. Raadon voi heittää vaikka Vantaanjokeen, ei kiinnosta ja kun ei ole jälkeläisiä niin ihanne olis toki saada lehelle nollia lähtiessä. Mutta kuten sanottu eihän se niin helppoa ole kun harvemmin elon tien pituutta tietää :D

E: ajatusvirhe
Kyllä sillä muutamalla tonnilla aika hyvät hautajaiset saa.. jos tuhkataan ja tuhkat uurnalehtoon niin taas summa pienenee.

Vaikka vitsi onkin, niin eikö tuo ole silkkaa typeryyttä myydä osakkeet ja siirtää raha asunnon ostamiseen? Tai jos haluaa köyhtyä, niin toki kaikki on sallittua.
No itse maksoin asuntolainan loppujämän, noin 30k pois, vaikka oli pienellä korolla ja sijoittaakin olisi voinut.
Valintoja ja syitä on monia :)

Vaikka se vitsilta tuntuu niin kylla ihan merkittavia maaria on ihmisia jotka eivat nae syyta kayttaa vipuja. Ensimmaisen asunnon kanssa velka on kaytanossa pakollinen mutta senkin voi minimoida. Toisen asunnon kanssa velan ottaminen onkin sitten jo oma valinta.

Vipu ei ole automaattista rikastumista, vipuun sisaltyy riski.

Oma nakemys siihen miksi en pelaa velan kanssa on se etta teen paljon harkitumpia paatoksia omalla rahalla kuin velalla. Tallain huonona esimerkkina voi sanoa etta velalla sita paljon helpommin sortuu uuteen 50t autoon kun taas kovalla rahalla se 25t kaytetty tuntuu paljon mielekkaammalta.

Viimeksi muokattu:
Vaikka vitsi onkin, niin
Olenko ainoa joka kokee hieman ironiseksi sen että tässä ketjussa missä ihmiset kertovat omasta henkilökohtaisesta taloudestaan sekä heidän (läpi)elämänsä filosofiasta rahaan, sen käsittelyyn, sekä säästämiseen liittyen tartutaan siihen jos joku maksaisi asunnon (tai auton) ilman että ottaisi lainaa.

Kun vastavuoroisesti jos joku vetää ns. löysin rantein ja toteaa että kaikki mahdollinen velaksi, käärinliinassa ei ole taskuja, jos edes tonni tai pari on kuollessa rahaa, tarvitaan ainoastaan 2 kolikkoa jotka lasketaan silmien päälle että lunastetaan lautturin matka / taivaspaikka jne jne. Niin tälläisiin (yleensä vielä työiässä olevien) toteamuksiin ei kiinnitetä sen enempää huomiota.

Varsinkin kun ottaa nykyiset tilastot huomioon mistä käy hyvin ilmi että ulosotossa olevien määrä on ylittänyt ensimmäisen kerran 600 000 rajan ( Ulosottovelallisten määrä ylitti 600 000 rajan viime vuonna ). Kun asiaa tarkastelee noin kolmanneksella määrä oli alle 1000€. Mikä siis on jo joillekin ns. "ylipääsemätön summa" minkä takia sitten lähtee luottotiedot jne.. 91% noista on kuitenkin yksityishenkilöitä eli kyse ei ole vain "isojen firmojen kupruista" tms.

Eli enempi itse olen huolissani siitä miten 5 636 394 hengen maassa (2025 marraskuun mittatulos mikä pitää sisällään siis kaikki imeväisistä alkaen) päälle 600 000 on ulosolotossa velkaa. Unohtamatta sitä että häätöjä laitettiin vireille lähes 9400kpl viimevuonna yksinään ja toimitettiin lähemmäs 5000... (Mikä ei tarkoita sitä että tuo lähemmäs 50% missä häätöä ei toimeenpantu olisi maksanut vuokrarästinsä ja saanut asiansa kuntoon vaan pelkästään sitä että he omatoimisesti lähtivät asunnosta ennenkuin häätö toimeenpantiin...)

Perittävää kuitenkin oli noin 5.2 miljardian euron arvosta joten hyvin jotkut ovat toteuttaneet "kaikki velaksi" periaatetta.. ( Ulosottolaitoksen viime vuoden tilastot julki: Ulosottomyyntien määrä edelleen kasvussa - Ulosottolaitos )

Nimimerkillä elämäni aikana 2 kertaa jotain ostanut siten että osissa sen maksanut. Ensimmäinen oli kieltämättä tyhmänä joskus 2006 N73 kännykkä 3v korottomalla sopimuksella ja toinen asuntolaina kun ei viitsinyt tehdä kuten jotkut yllä ja vetää paitsi puskureita myös osaa osakkeista sileäksi. Tuota en sinänsä kadu kun asunnon ostaminen ajoittui 2013-2014 vuoden loppuun / vaihteeseen ja sai nauttia aika pitkään miinuskoroista.

Siitä pidin huolen että kukaan muu ei joutunut takaajaksi tms. vaan lapoin jonkun 30k omaa rahaa tiskiin (ainoita kertoja siihen saakka kun pankkivirkailija kysyi mistä rahat ovat peräisin kun nostin ne entisestä postipankista ja vein fyysisesti osuuspankkiin missä talletin tilille. Riitti kun kerroin että olen ensiviikolla heidän pankissaan mutta eri konttorissa kirjoittamassa asuntoon paperit ja toin nyt käsirahaa.. ..nyttemmin jos yrittää tallettaa edes jotain touhutonnia tai paria kun ei jaksakaan lähteä esim. Viron reissulle joutuu kirjoittamaan ja selittelemään ties miten pitkään mistä rahat ovat tulleet puhumattakaan siitä että ensin joutuu katsomaan minä viikonpäivänä se penteleen konttori on edes auki ja suostuu ottamaan rahaa vastaan & palvelemaan asiakkaita..)

Viimeksi muokattu:
Kun vastavuoroisesti jos joku vetää ns. löysin rantein ja toteaa että kaikki mahdollinen velaksi, käärinliinassa ei ole taskuja, jos edes tonni tai pari on kuollessa rahaa, tarvitaan ainoastaan 2 kolikkoa jotka lasketaan silmien päälle että lunastetaan lautturin matka / taivaspaikka jne jne. Niin tälläisiin (yleensä vielä työiässä olevien) toteamuksiin ei kiinnitetä sen enempää huomiota.
Ei vaan juuri sen takia kaikki otetaan velaksi, että saisi kerrytettyä mahdollisimman ison omaisuuden. Jos ajattelee että ”käärinliinassa ei ole taskuja” jne, niin sitten voi maksella talot ja autot käteisellä ja tuhlata rahansa niihin.

Jos olisin maksanut autot, puhelimet ja muut käteisellä (puhumattakaan asunnosta), niin tuskin sijoitusvarallisuuteni olisi kasvanut paljoakaan.

Ei vaan juuri sen takia kaikki otetaan velaksi, että saisi kerrytettyä mahdollisimman ison omaisuuden. Jos ajattelee että ”käärinliinassa ei ole taskuja” jne, niin sitten voi maksella talot ja autot käteisellä ja tuhlata rahansa niihin.

Jos olisin maksanut autot, puhelimet ja muut käteisellä (puhumattakaan asunnosta), niin tuskin sijoitusvarallisuuteni olisi kasvanut paljoakaan.
Siinä pitää jossain kohtaa ajatella nettovarallisuutta. Jos on miljoonan salkku ja miljoona velkaa, nettovarallisuus on +-0€.

Hirveän iso osa suomalaisista on mielestäni kasvatettu siihen, että velka itsessään on aina paha asia jota vältetään viimeiseen saakka, ja jos sitä joutuu ottamaan esimerkiksi kodin ostoon, pihistellään kaikesta muusta ja tehdään töitä ja niin kauan että se on maksettu pois. Heille on hirveän vaikea ymmärtää, että velka voi olla myös työkalu ja avain vaurastumiseen. Uskoisin että aika monta menestyvää yritystä olisi jäänyt perustamatta jos velkaa ei olisi otettu.

Lainoja on niin monenlaisia ja moneen tilanteeseen, valmiiksi persaukisen nostama kulutusluotto ei ole hyvää velkaa mutta esim. sijoituslaina voi jossain tilanteessa sitä olla.

Voi tuntua vitsilta mutta jos olisit maksanut autot, puhelimet ja muut kateisella niin sinulla olisi kulunut alle puolet rahaa. Enka puhu nyt pelkastaan mistaan koroista vaan siita minkalaisia valintoja teet.

Ihannetilanteessa varmaankin näin. Ainakin oman tuttavapiirini perusteella nämä perseestä perämoottoriin osamaksuilla ja korottomilla luotoilla hankkivat tapaukset eivät pahemmin sijoitusvarallisuutta kerrytä näistä peliliikkeistä huolimatta. Saattaa tuohon 600 000 ulosottovelalliseenkin näitä mahtua jokunen.

Tottahan vasta-argumenttina kommenttiini voi toki vetäistä sen 150ke vuodessa tienaavan, fiskaalis-optimaalista elämää viettävän sijoitushain, mutta jokaista tälläistä tapausta kohden Suomeen mahtuu sen sata persaukista, jonka elämäntapaa voisi kuvailla osamaksu-nuorallakävelyksi.

Hirveän iso osa suomalaisista on mielestäni kasvatettu siihen, että velka itsessään on aina paha asia jota vältetään viimeiseen saakka,
En tieda ketaan ja en itse ainakaan toimi kasvatuksen takia niin etta velkaa valttaisin. Ainakaan vanhempani eivat ole allergisia velalle mitenkaan sanomatta etta he sita liikaa ottaisivat.

Nämä jotka säästävät koko ikänsä, että sitten on varaa tehdä sitä ja tätä tai maksaa isoja maksuja kerralla kun sijoituksissa on vähintään satoja tuhansia, eivät monesti kuitenkaan raaski tehdä sitä. Sijoitussalkun arvo kun pienenee, jos sieltä nostetaan varoja. Jossei ole nyt ihan sairaus niin jonkinainen mielenhäiriö on omaisuuden jatkuva kerääminen aina siihen seuraavaan sataan tonniin tai miljoonaan asti. Jos siis pelkästään ajatellaan, että sen ja sen rahan olisi voinut sijoittaa enemmin kuin laittamalla vaikkapa autoon tai kämppään. Sama toki pätee myös tuhlaamiseen, sellaisiakin ihmisiä on paljon, jotka laittavat kaiken heti menemään ja jos ei omat riitä niin haetaan vielä kaikki mahdolliset pikavipit päälle. Itse pyrin noudattamaan keskitietä, säästän kyllä mutta käytän myöskin säännnöllisesti rahoja (myös niitä kertyneitä säästöjä jos tarvetta tulee).

Nämä jotka säästävät koko ikänsä, että sitten on varaa tehdä sitä ja tätä tai maksaa isoja maksuja kerralla kun sijoituksissa on vähintään satoja tuhansia, eivät monesti kuitenkaan raaski tehdä sitä.
Jos menet Firetys ketjuun niin naet paljon siella ihmisia jotka elavat saastoillaa.

Omalla kohdalla kotoa saadut talousopit olivat melko pyöreä 0. Tietääkseni vanhemmilla ei ollut koskaan mitään valtavia rahahuolia, eli oli siellä jotain osaamista, mutta ei niitä sitten juuri eteenpäin jaeltu. Osasyy saattoi olla minussakin, suhtauduin lapsena ja teininä kaikkeen matematiikkaan ja etäisestikin numeroihin liittyvään suurella vastenmielisyydellä, niin en ollut ehkä se helpoin mahdollinen opetettavakaan. Lueskelen tätä ketjua aina silloin tällöin, ja olisi kyllä mielenkiintoista tietää kirjoittelijoiden perhetaustat, että kuinka paljon kotoa saadut opit ovat vaikuttaneet omaan rahankäyttöön ja mahdolliseen omaisuuden vaurastuttamiseen. Toivottavasti siellä on joukossa myös niitä, jotka ovat saaneet ylisukupolvisen köyhyyden kierteen katkaistua.

Olen näin jälkikäteen pohtinut, että oman taloudellisen tilanteeni ikävuosina 18-30 pelasti lähinnä se, että olen luonteeltani säästäväinen enkä saa juuri mitään tyydytystä ostamisesta. Taloustaitoja ei tuohon aikaan juuri ollut, ja jos olisin ollut yhtään tuhlailevampi luonne, olisi jälki voinut olla rumaa.

Lueskelen tätä ketjua aina silloin tällöin, ja olisi kyllä mielenkiintoista tietää kirjoittelijoiden perhetaustat, että kuinka paljon kotoa saadut opit ovat vaikuttaneet omaan rahankäyttöön ja mahdolliseen omaisuuden vaurastuttamiseen.

Kun nyt kysyit niin:
Itse kasvoin perheessä missä osallistuin elämään ja sen osa-alueisiin. Tällä tarkoitan seuraavaa:
- Vanhemmat kävivät töissä, äiti soitteli aamusta lankapuhelimeen ja varmisti että olin herännyt ja lähden kouluun (ihan peruskolu eli jo 7v alkaen).
- Kun koulu loppui kävelin kotiin ja ulkoilutin koirat. Jos oli nälkä tein itse ruokaa tai olin syömättä.
- Kun kello tuli 18 piti tulla kotiin, silloin sai ruokaa ja näki vanhemmat, siihen saakka saattoi leikkiä ulkona kavereiden kanssa.
- Olin ns. "avainkaulalapsi" mikä oli aika yleistä 70-90 luvulla käsittääkseni. (Eli vanhemmat töissä, lapsi huolehtii itse kaikesta, avain kotiin on kaulassa olevassa "nyörissä")
- Kun tuli ikää enempi osallistuin kotitöihin enempi, tein lumityöt, kävin postissa, kaupassa, autoin ruuan tekemisessä.
- Näin kotona miten oli "aina" 2 joskus 3 autoa pihassa, vaikka isä oli ainoa jolla ajokortti. Tietysti lainalla.. toki harrastus sekin. Eipä sillä, itsellä "aina" 2 joskus enempikin tietokonetta kotona mutta ei koskaan lainalla joten...
- Kun olin käynyt armeijan ja jo ennen sitäkin makselin hieman vuokraa, puhelinlaskua jne. Tietysti se ärsytti silloin mutta oikeasti, mitäpä sillä rahalla olisin tehnyt (ostanut alkoholia tietysti...)

Kun muutin omaan kotiin teininä (varmaan jotain 19v tjsp) aloin vasta arvostaa noita juttuja. Osasin käydä kaupassa, tehdä itse ruuat, suunnitella arjen käyttöä ja kuluja. Maksaa itse laskut.

Alussa toki kävin aina & välillä vanhempien luona (esim. pesemässä pyykkiä koska eipä sitä pesumahdollisuutta ollut ensimmäisissä asunnoissa, ensimmäisestä maksoin ~kesän asumisen jälkeen kahvipaketin vuokraa se oli yksi huone missä olin alivuokralaisena ja toinen oli 780mk kuussa maksava 40m2 kämppä)

Kun seurustelin huomasin miten paljon eroja on, tuntui monesti että olen se "vanhempi" jonka piti sananmukaisesti kerätä toisen vaatteet lattioilta ja viedä pesuhuoneeseen, muistuttaa että toinen maksaa laskunsa ja hoitaa asiansa ajoissa, herää ajoissa opiskelemaan jne jne.. (silloin päätin että en enää ikinä seurustele alle 25v tai sellaisen joka ei ole koskaan elänyt yksin kanssa, liian monta ~18v joilla ei ole osaamista ns. mistään). Pääsin hämmästelemään miten osa (naisistakin) ei ollut ikinä käyttänyt edes mikroa, saati sitten hellaa. Eivät edes keittäneet kananmunaa tai tehneet mitään ruokaa. Unohtamatta sitä miten kaikki raha katoaa heti ja "vanhemmat sitten lainaavat" tai "et viitsisi maksaa tuota?"

Itse pyrin jo kohtuu nuorena kasvattamaan alkupääomaa, ns. "puskurivarantoa" millä selviää jos ja kun tulee jotain hankittavaa. Muistan miten nuorena ekassa asunnossa toimitettiin eka PC kotiin ja se maksoi 11 000mk. (90 Pentium missä peräti 2 diskettiasemaa ja 4x CD-asema, luonnollisesti maksoin käteisellä mikä aiheutti hieman kuumotusta koska en ollut tottunut pitämään ihan noin suuria summia lompakossa)
Aika nuorena päätin että kun asun sen verran suuren kaupungin alueella että kävellen / julkisella / pyörällä pääsee en tarvitse autoa (tietysti heti kun täytti 18v se ajokortti oli pakko saada ja muutama autokin ehti siinä pyöriä) ja haluan mieluummin sen oman asunnon.
Joten sijoitusta ja lisää säästöjä kunnes päädyin ostamaan nykyisen asunnon ilman että suurempaan osaan sijoituksia tarvitsi koskea ja olen pystynyt vähentämään työaikoja jonkun verran. Aiemmin tein vähäisempiä päiviä, nyt sain lävitse uuden sopparin missä teen vain 25 tuntia viikossa.
En ole mitään peruuttamatonta vielä tehnyt mutta orastava ajatus että viimeistään kun asuntolaina on hoidettu voin ehkä toteuttaa FIRE:n ja jäädä täysin pois työelämästä. Saa nyt nähdä.

Voi tuntua vitsilta mutta jos olisit maksanut autot, puhelimet ja muut kateisella niin sinulla olisi kulunut alle puolet rahaa. Enka puhu nyt pelkastaan mistaan koroista vaan siita minkalaisia valintoja teet.
Tämä jää monesti huomioimatta. Olen esim. ostanut kaikki autoni käteisellä, ja velkarahalla olisin melko varmasti hankkinut paljon kalliimman auton, kun raha ei ole samalla tavalla konkreettisesti pois tililtä. Samaten erään kodinkoneen hajotessa ostin käteisellä uuden, "ihan ok" -mallin kun lainalla olisin luultavasti valinnut kalliimman laitteen.

Katsoin äskettäin mahdollisen remppalainan korkoja ja ei hirveästi hymyilyttänyt. Kun korot huitelee yli 10 % paikkeilla, niin alkaa kummasti houkuttaa kaivaa rempparahat säästötilitä. Ja sitten kun ne konkreettisesti häviää tililtä, tulee vähän tarkemmin mietittyä materiaalivalintoja ym. Toisaalta lainan etuna olisi, että likvidiin käteispuskuriin ei tarvitsisi koskea. :hmm: Vaikka on sijoitussalkku, niin sen lisäksi olen ylläpitänyt myös käteispuskuria. Mietin myös vaihtoehtoa, että jos remppalainen saisi yhdistettyä asuntolainaan jälkikäteen, mutta se varmaan vaatisi isompia järjestelyitä.

Tämä jää monesti huomioimatta. Olen esim. ostanut kaikki autoni käteisellä, ja velkarahalla olisin melko varmasti hankkinut paljon kalliimman auton, kun raha ei ole samalla tavalla konkreettisesti pois tililtä. Samaten erään kodinkoneen hajotessa ostin käteisellä uuden, "ihan ok" -mallin kun lainalla olisin luultavasti valinnut kalliimman laitteen.

Katsoin äskettäin mahdollisen remppalainan korkoja ja ei hirveästi hymyilyttänyt. Kun korot huitelee yli 10 % paikkeilla, niin alkaa kummasti houkuttaa kaivaa rempparahat säästötilitä. Ja sitten kun ne konkreettisesti häviää tililtä, tulee vähän tarkemmin mietittyä materiaalivalintoja ym. Toisaalta lainan etuna olisi, että likvidiin käteispuskuriin ei tarvitsisi koskea. :hmm: Vaikka on sijoitussalkku, niin sen lisäksi olen ylläpitänyt myös käteispuskuria. Mietin myös vaihtoehtoa, että jos remppalainen saisi yhdistettyä asuntolainaan jälkikäteen, mutta se varmaan vaatisi isompia järjestelyitä.

Mä oon jo etukäteen miettinyt millaiset kodinkoneet ja härvelit tulee tilalle jos joku hajoaa. Yleensä sitä halvinta tai melko edullista uutta suoraan, tai sitten joku käytetty Torista.

Jos pitäisin nollakorko-osamaksuja vaihtoehtona, menisi tuollaisiin valintoihin tuhottomasti rahaa taivaan tuuliin. Tietty eri asia sitten jos on joku härpäke johon nimenomaan haluaa panostaa, mutta minulle mikään viihde-elektroniikka tai autot ei esim. ole sellaista.

Nykyään ei saa yhdistettyä eri käyttötarkoituksen lainoja keskenään. Remppalainasi korko kuulostaa vakuudettoman lainan korolta, jos vakuuksia löytyy niin suosittelisin hakemaan sen verran isoa lainaa, että sen saa vakuudellisena ja sitten vaan jättää nostamatta sen, mitä ei tarvitse. Tämä tietysti vaatii sitä, että keksit sopivan kohteen, joka menee pankilta läpi.

Nykyään ei saa yhdistettyä eri käyttötarkoituksen lainoja keskenään. Remppalainasi korko kuulostaa vakuudettoman lainan korolta, jos vakuuksia löytyy niin suosittelisin hakemaan sen verran isoa lainaa, että sen saa vakuudellisena ja sitten vaan jättää nostamatta sen, mitä ei tarvitse. Tämä tietysti vaatii sitä, että keksit sopivan kohteen, joka menee pankilta läpi.
Ehkä tässä voisi varata ajan ihan lainaneuvotteluun, mutta odotukset ei ole kovin korkealla.

Itse otin juuri joulukuussa 15k€ kertalainan ja kokonaiskiroksi tuli 4,31%. Ei olisi kannattanut todennäköisesti myydä sijoituksia, koska ainakin tähän mennessä tuotto on ylittänyt tuon korkoprosentin. Laina meni auton vaihtoon. Budjetti oli päätetty aluksi, sitten haettiin laina ja sitten etsittiin budjettiin sopiva auto kun rahat olivat tilillä. Kodinkoneet olen ostanut käteisellä kun puhutaan kumminkin vain satasista, sen verran yleensä on käteistä tai tilillä rahaa.

Olenko ainoa joka kokee hieman ironiseksi sen että tässä ketjussa missä ihmiset kertovat omasta henkilökohtaisesta taloudestaan sekä heidän (läpi)elämänsä filosofiasta rahaan, sen käsittelyyn, sekä säästämiseen liittyen tartutaan siihen jos joku maksaisi asunnon (tai auton) ilman että ottaisi lainaa.

Varsinkin kun ottaa nykyiset tilastot huomioon mistä käy hyvin ilmi että ulosotossa olevien määrä on ylittänyt ensimmäisen kerran 600 000 rajan ( Ulosottovelallisten määrä ylitti 600 000 rajan viime vuonna ). Kun asiaa tarkastelee noin kolmanneksella määrä oli alle 1000€. Mikä siis on jo joillekin ns. "ylipääsemätön summa" minkä takia sitten lähtee luottotiedot jne.. 91% noista on kuitenkin yksityishenkilöitä eli kyse ei ole vain "isojen firmojen kupruista" tms.

Eli enempi itse olen huolissani siitä miten 5 636 394 hengen maassa (2025 marraskuun mittatulos mikä pitää sisällään siis kaikki imeväisistä alkaen) päälle 600 000 on ulosolotossa velkaa. Unohtamatta sitä että häätöjä laitettiin vireille lähes 9400kpl viimevuonna yksinään ja toimitettiin lähemmäs 5000... (Mikä ei tarkoita sitä että tuo lähemmäs 50% missä häätöä ei toimeenpantu olisi maksanut vuokrarästinsä ja saanut asiansa kuntoon vaan pelkästään sitä että he omatoimisesti lähtivät asunnosta ennenkuin häätö toimeenpantiin...)

Perittävää kuitenkin oli noin 5.2 miljardian euron arvosta joten hyvin jotkut ovat toteuttaneet "kaikki velaksi" periaatetta.. ( Ulosottolaitoksen viime vuoden tilastot julki: Ulosottomyyntien määrä edelleen kasvussa - Ulosottolaitos )

Nimimerkillä elämäni aikana 2 kertaa jotain ostanut siten että osissa sen maksanut. Ensimmäinen oli kieltämättä tyhmänä joskus 2006 N73 kännykkä 3v korottomalla sopimuksella ja toinen asuntolaina kun ei viitsinyt tehdä kuten jotkut yllä ja vetää paitsi puskureita myös osaa osakkeista sileäksi. Tuota en sinänsä kadu kun asunnon ostaminen ajoittui 2013-2014 vuoden loppuun / vaihteeseen ja sai nauttia aika pitkään miinuskoroista.

Siitä pidin huolen että kukaan muu ei joutunut takaajaksi tms. vaan lapoin jonkun 30k omaa rahaa tiskiin (ainoita kertoja siihen saakka kun pankkivirkailija kysyi mistä rahat ovat peräisin kun nostin ne entisestä postipankista ja vein fyysisesti osuuspankkiin missä talletin tilille. Riitti kun kerroin että olen ensiviikolla heidän pankissaan mutta eri konttorissa kirjoittamassa asuntoon paperit ja toin nyt käsirahaa.. ..nyttemmin jos yrittää tallettaa edes jotain touhutonnia tai paria kun ei jaksakaan lähteä esim. Viron reissulle joutuu kirjoittamaan ja selittelemään ties miten pitkään mistä rahat ovat tulleet puhumattakaan siitä että ensin joutuu katsomaan minä viikonpäivänä se penteleen konttori on edes auki ja suostuu ottamaan rahaa vastaan & palvelemaan asiakkaita..)

Ihan hyvä kirjoitus, paitsi tuo viimeinen boldattu osa.
Pankit varmasti mielellään ottaisivat vastaan kaiken mahdollisen rikollisenrahan minkä voisivat ja palvelisivat asiakkaita. Valitettavasti rahanpesulaki estää tai ainakin yrittää estää tätä.

Tässä on kyllä pointtia. Aina kun olen ostanut oman auton käteisellä, niin se on ollut maksimissaan 55 k€ auto. Mutta aina kun otan työsuhdeliisarin, niin otan 80-100 k€ auton. Eli jos itsekin ostaisin vaikka rahoituksella auton, niin menisi varmasti tuonne 80 k€ luokkaan, kun ajattelee, että "eihän se raha heti tililtä mene".

Pankit varmasti mielellään ottaisivat vastaan kaiken mahdollisen rikollisenrahan minkä voisivat ja palvelisivat asiakkaita. Valitettavasti rahanpesulaki estää tai ainakin yrittää estää tätä.

Kyllähän he helposti näkevät miten useasti henkilö on käynyt talletuksia tekemässä. Omalla kohdallani tuo tapahtuu ehkä kerran kolmeen tai viiteen vuoteen.. jolloin kyse tuskin on rikollisen rahan pesusta tai sitten rikollisilla menee oikeasti todella huonosti Suomessa jos keskimäärin tonnin tai pari saavat rikollista hyötyä eli maksimissaan parisen euroa päivässä... (jos pari tonnia kolmessa vuodessa kertyy, en viitsi edes päässä alkaa laskemaan mikä olisi "hyöty" jos tonni per 5 vuotta laskulla mentäisiin)

EDIT: toki tajuan jos joku käy siellä venkslaamassa käteistä tilille harvasen viikko tonneja, siinä herää väkisinkin kysymys onko kyseessä verottajan ohitse tehtävä työ. Mutta eikö kaikilla? ole useampia tonneja kassakaapissa tms. ihan matkoja varten ja satanen tai pari lompakossa jos ei maksupääte toimi tai divari/markkinapaikka ei korttia ota vastaan? Enkä edes mene niihin jotka eivät halua maksaa kortilla vaan käteisellä... Vähän sama kuin kotivarana kaikilla on säilykkeitä ja vettä, paristoja jne viikolle tai parille.

Kyllähän he helposti näkevät miten useasti henkilö on käynyt talletuksia tekemässä. Omalla kohdallani tuo tapahtuu ehkä kerran kolmeen tai viiteen vuoteen.. jolloin kyse tuskin on rikollisen rahan pesusta tai sitten rikollisilla menee oikeasti todella huonosti Suomessa jos keskimäärin tonnin tai pari saavat rikollista hyötyä eli maksimissaan parisen euroa päivässä... (jos pari tonnia kolmessa vuodessa kertyy, en viitsi edes päässä alkaa laskemaan mikä olisi "hyöty" jos tonni per 5 vuotta laskulla mentäisiin)

Varmaankin kannattaa omat näkemykset rahanpesulain noudattamisesta lähettää suoraan finanssivalvontaan.
Ottavat rakentavat kommentit varmasti ilolla vastaan.

..nyttemmin jos yrittää tallettaa edes jotain touhutonnia tai paria kun ei jaksakaan lähteä esim. Viron reissulle joutuu kirjoittamaan ja selittelemään ties miten pitkään mistä rahat ovat tulleet puhumattakaan siitä että ensin joutuu katsomaan minä viikonpäivänä se penteleen konttori on edes auki ja suostuu ottamaan rahaa vastaan & palvelemaan asiakkaita..)
Joo ostin auton vanhukselta ja hän ei hyväksynyt kuin käteisen (sinänsä järkevää kun huijareita on). En tajunnutkaan kuinka vaikea nykyään on nostaa viittä tonnia yhdeltä tililtä OMIA rahoja. Jotain ennakkoilmoituksia pitää tehdä ja rahat saa aikaisintaan viikon päästä. No pienellä kikkailulla onnistui nopeammin mutta kauhea säätö.

600.000 henkilöä ulosotossa kuulostaa hurjalta. Toisaalta vähän kadehin noita jotka silti elävät löysin rantein. Itse jos olisin ulosotossa stressaisin itseni hengiltä. Ehkä olen jotenkin aivopesty..

Varmaankin kannattaa omat näkemykset rahanpesulain noudattamisesta lähettää suoraan finanssivalvontaan.
Ottavat rakentavat kommentit varmasti ilolla vastaan.

Toki tajuan että pankin virkailijat tekevät vain työtään mutta tuntuu typerältä että vaikka pienenkin summan (sanotaan 100 tai 200€) yrittää tallettaa seteleinä sitä aletaan kyselemään mutta jos sen tunkee säästöporsaana (helposti useampia satasia kun 2€ kolikoita jne eikä haittaa vaikka olisi seteleitäkin seassa) se on täysin OK eikä silmää räpäytetä.

Taitaa mennä samaan kategoriaan miten täytyy ensin tallettaa vaikka 50€ tilille ja vasta sitten laittaa se 40€ lasku tiskille ja ilmoittaa että kyseiseltä tililtä sen maksaisi kun ainakin ennen jos sitä yritti suoraan käteisellä maksaa siitä perittiin erillinen palvelumaksu.. Vaikka kuinka sanoi että kyseessä on oma lasku ja on pankin asiakas. Ties vaikka nykyisin siitäkin perittäisi palvelumaksu että tiskillä maksaa omalta tililtään laskun...

600.000 henkilöä ulosotossa kuulostaa hurjalta. Toisaalta vähän kadehin noita jotka silti elävät löysin rantein. Itse jos olisin ulosotossa stressaisin itseni hengiltä. Ehkä olen jotenkin aivopesty..
Tuo määrähän oli mitä koko vuoden aikana oli käynyt ihmisiä/yrityksiä ulosotossa. 91% oli Yksityisasiakkaita.

kerrallaan oli keskimäärin 269000 asiasta. ja 85% summista oli alle 15000€

Noin 35 prosentilla velallisista velkamäärä oli alle tuhat euroa.

Toki tajuan että pankin virkailijat tekevät vain työtään mutta tuntuu typerältä että vaikka pienenkin summan (sanotaan 100 tai 200€) yrittää tallettaa seteleinä sitä aletaan kyselemään mutta jos sen tunkee säästöporsaana (helposti useampia satasia kun 2€ kolikoita jne eikä haittaa vaikka olisi seteleitäkin seassa) se on täysin OK eikä silmää räpäytetä.

Itse olen automaatilla tallettanut sen maksimin 1000 € monta kertaa, eikä kertaakaan oo kyselty mitään. Tiskillä kun yritin, niin hirveä tenttaaminen, eivätkä edes lopulta ottaneet rahoja vastaan, kun olisi pitänyt hakea tiskille myös se henkilö, jolta minä olin ne rahat saanut.

Omalla kohdalla kotoa saadut talousopit olivat melko pyöreä 0. Tietääkseni vanhemmilla ei ollut koskaan mitään valtavia rahahuolia, eli oli siellä jotain osaamista, mutta ei niitä sitten juuri eteenpäin jaeltu. Osasyy saattoi olla minussakin, suhtauduin lapsena ja teininä kaikkeen matematiikkaan ja etäisestikin numeroihin liittyvään suurella vastenmielisyydellä, niin en ollut ehkä se helpoin mahdollinen opetettavakaan. Lueskelen tätä ketjua aina silloin tällöin, ja olisi kyllä mielenkiintoista tietää kirjoittelijoiden perhetaustat, että kuinka paljon kotoa saadut opit ovat vaikuttaneet omaan rahankäyttöön ja mahdolliseen omaisuuden vaurastuttamiseen. Toivottavasti siellä on joukossa myös niitä, jotka ovat saaneet ylisukupolvisen köyhyyden kierteen katkaistua.

Olen näin jälkikäteen pohtinut, että oman taloudellisen tilanteeni ikävuosina 18-30 pelasti lähinnä se, että olen luonteeltani säästäväinen enkä saa juuri mitään tyydytystä ostamisesta. Taloustaitoja ei tuohon aikaan juuri ollut, ja jos olisin ollut yhtään tuhlailevampi luonne, olisi jälki voinut olla rumaa.

Mullekaan ei ehkä silleen kädestä pitäen opetettu taloustaitoja, vaikka vanhemmilla on mennyt taloudellisesti ihan hyvin. Toisaalta olen ollut aina melko hyvä matikassa ja numeroiden kanssa, enkä ole mitenkään impulsiivinen niin ehkä jo lapsena näkyi että tämä osa-alue ei vaadi erityishuomiota tai jotain. :hmm:

Elämäni isoin talousmoka on se, että ostin Nesteen osakkeita läheltä huippuja, ja huonostihan siinä kävi. Onneksi ei sentään ollut mikään all-in tai muuta tyhmää. Toki tämä on enemmänkin sijoitusmoka kuin henkilökohtaiseen talouteen liittyvä. Toisaalta ylipäätään rupesin sijoittamaan aikaisin ehkä siksi kun ukki oli sijoittanut osakkeisiin ja siitä oli välillä puhetta, joten kai sekin lasketaan kasvatukseksi.

Statistiikka

Viestiketjuista
302 091
Jäsenet
82 093
Uusin jäsen
thcjoker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom