Minkäslaisia mielipiteitä täällä on suksien mitoituksen suhteen jos paino osuu likelle painoluokkien väliä, pitäskö ottaa jäykempää/pidempää vai löysempää/lyhyempää?
Suunnitellut ostaa skinit toisiksi suksiksi 15 vuotta vanhojen Karhun optigrippien kaveriksi/tilalle. Toiveissa olis että toimis pakkasella paremmin kuin optigripit, ja skinit sen takia että selviäis helpommalla voitelun suhteen.
Eri valmistajien ja mallien välillä vaihtelee pituus/painoluokat, mutta joissain osuu niin että siellä on painoluokat jotakuinkin 80-95 kiloa ja seuraava malli on sitten 90-105. Itse olen tällä hetkellä pikkuisen yli 90 kg, toki kun laittaa monoa ja vaatetta niin varmaan menee lähemmäs tuota 95 kuin 90 kg, mutta paino on tässä tippunut aika hyvin viime vuosina ja ainakin kaunis ajatus oli, että vielä vähän sais tiputettua pois ja pääsis tuonne alle 90kg lukemiin.
Mietiskelin nyt tässä että millaisia vaikutuksia sillä on jos menee jäykempään tai löysempään sukseen. Varmaan löysässä riskinä se että skini hinkkaa koko ajan maata ja tappaa luiston (ja kuluu), mutta jos taas paino alkaa menemään alle suksen painoluokan niin rupeaako silloin pito katoamaan kokonaan? Ei ole ensi käden tietoa koska en ole koskaan skineillä hiihtänyt, kokemukset rajoittuu perinteisiin voideltaviin suksiin ja optigrippeihin. Voiteiden kanssa voi aina hienosäätää pitoalueen pituutta mutta skineissä ei taida oikein onnistua, vai voiko siteen paikkaa kiskossa säätämällä vaikuttaa tähänkin jossain määrin, aika monissa kun näyttää tuo säätö olevan?
Tossa esimerkin painoluokkien kanssa menee just vähän ongelmallisesti että toisessa on ihan ylärajalla ja toisessa ihan alarajalla, niin kumpikohan mahtais olla parempi vaihtoehto jos ei ole mallia jossa osuis paremmin painoluokan keskelle? Sitten jos olis suksi jossa painoluokka olis vaikka 85-100 niin varmaan olis suht turvallinen ostaa kun olis tuossa välissä aika nätisti ja painoluokkaa olis vähän sekä ylös että alaspäin.
Hiihtäjänä mä olen jotakuinkin harrastelija joka hiihtelee silloin ja tällöin sen mitä kelit täällä lämpimässä lounassa antaa myöten, perustekniikka ihan hallussa koska hiihtänyt pikkulapsesta saakka ja potkussa kohtalaisesti voimaa kun tulee paljon harrastettua jalkapainotteista liikuntaa (lenkkeily, pyöräily) muutenkin. Maastona pääsääntöisesti suht tasaista peltolatua ym. mutta välillä mäkisempääkin pätkää.