Hiljainen, energiatehokas ja pieni pelitietokone valmiiksi koottuna?

Mitäs täällä suositeltaisiin pienen jalanjäljen pelitietokoneesta, joka olisi hiljainen ja energiatehokas? Tähän saakka pärjäisin pelaamiseen tarkoitetulla miniPC:llä (Intel NUC Hades Canyon). Energiatehokas se ainakin on (läppärikomponentteineen) ja äänetön työpöytäkäytössä, mut kovaääninen pelatessa. Kun samaa olisi odotettavissa ajan tasolla olevalta ASUS ROG NUC:lta, joka halvimmillaan irtoaisi 2600 eurolla, niin ajattelin, että pitäiskö sietää perinteisempää PC:tä mahd pienessä koossa. Suorituskyvyn ei tarvi olla lähelläkään parasta, mitä rahalla saa, sillä minulle kelpaa se, jos korkeilla asetuksilla pystyy 1440p:llä pelailemaan, kunhan framerate pysyy yli 60FPS:ssä. Näyttiksessä soisi kuitenkin olevan edes 12GB:tä VRAM:ia ja keskusmuistia soisi olevan 32GB (nykyiset 16GB kyllä uhkaa olla täysin käytettynä monen sovelluksen väliä liikkuessa).

Tällaisia vaihtoehtoja olen miettinyt:

HP Omen 16L (5060Ti, 32GB RAM)

Dutzo Gaming Mini (5070 Prime OC, 32GB RAM)

Takomo Graphite (9070 XT OC, 32GB RAM)

Hintahaitari näyttää olevan 1800-2600eur, joskin tuo Proshopin Dutzo näkyy olevan joskus useammankin sadan euron alennuksessa. Oikeastaan en haluaisi ylittää 2000 euron kipurajaa ja jos Takomoon lähtisin, niin pyytäisin kevyempää kokoonpanoa tohon koteloon. Unelmahan olisi löytää kone alle 1600 euron, mutta nykyhinnoilla ei liene mahdollista ellei halua joustaa kriteereissäni.

Onko näihin mietteitä? Olisiko lisävaihtoehtoja?

Ainahan on mahdollista itse ostella osia ja koota, mutta etsin tässä ehdottomasti valmiiksi koottua.

Vähän vanha viesti, mutta vastaanpa. Itse etsin varsin samanlaisilla kriteereillä uutta konetta reilu kuukausi sitten ja lopulta ostin tällaisen:

Olen ollut tyytyväinen. Tuuletinprofiilin säätämällä kone on mielestäni rasituksessa hiljainen ja työpöytäkäytössä taustameluun nähden käytännössä äänetön. Kyseisen kopan pohjapinta-ala on itse asiassa pienempi kuin tuossa Dutzo Minin kopassa. Olin valmistautunut ensimmäisenä ottamaan ARGB-valot pois päältä, mutta yllätyksekseni ne näyttävätkin hyvältä tasaisen valkoisella valolla ja jäivät päälle. Koppakin näyttää mielestäni paljon paremmalta livenä kuin kuvissa.

Samalla kopalla on Proshopilla nyt tarjouksessa nyt myös 7800X3D/9070XT konepaketti hintaan 1799, jossa luultavasti paremmat tehot suhteessa hintaan ja kyseisessä konepaketissa myös virtalähde ja prossutuuletin ovat paremmat. En tosin tiedä, onko tuo Gigabyten näyttis siinä hiljainen tai pysyvätkö kotelotuulettimet suuremmalla lämpökuormalla enää niin hiljaisina.

Jos energiatehokkuutta haetaan, RTX 5000 sarja on parempi kuin 9070 XT. Mutta 9070 XT:stä saa power limit säädöillä hyvinkin energiatehokkaan ja on muuten hinta-suorituskykysuhteeltaan parempi.

Gigantissa on vielä muutaman päivän tuo 500€ kohden 100€ pois -kampanja:

SAPPHIRE PULSE AMD Radeon RX 9070 XT GAMING 16 GB näytönohjain 729 €
ASUS Prime AP201 MicroATX Mini Tower Musta 80,58 €
AMD Ryzen 7 7800X3D prosessori 369,90 €
ASUS B850M MAX Gaming Wi-Fi emolevy 119,90 €
Crucial Pro OC 32GB DDR5-UDIMM RAM 6000 MT/s CL36 449 €
Corsair RM750e virtalähde 112,90 €
Arctic Freezer 36 prosessorijäähdytin 27,90 €
Crucial P310 sisäinen SSD-levy jäähdytyslevyllä (2 TB) 239,90 €

-400 €
= 1729,08 €

Asiakaspalvelusta kannattaa kysyä onnistuuko asennus liikkeessä. Pitäisi onnistua koska tällainen tuote löytyy (ks. myös Ready to Go käyttöönottopalvelu), ja joku tapaus on täällä ollut aiemmin jossa gigantin osista rakennettu kone on kasattu heillä paikan päällä. Jos ei onnistu, etkä millään halua asentaa itse, asennuspalvelun saa mahdollisesti ostettua jostain läheltä, tai joku täältä palstalta voi auttaa kasaamisessa?

Muutama näytönohjainvaihtoehto:
Asus TUF 769€, mahdollisesti vähäsen Pulsea parempi mutta Techpowerupin testeissä Pulse oli vakion hiljaisempi (joskin vähän lämpimämpi)
Tai valmiiksi vähävirtaisempi ja erinomaisesti jäähdytetty Nitro 9070 ei-XT 729€

Kiitos vastauksista. Päädyin tohon Takomon Graphiten pohjalta viritettyyn (tai pikemminkin downgradettuun) koneeseen eli Fractal Terra -koteloon Ryzen 7 7000 prossu ja 9060 XT 16GB näyttis. Näillä saatiin hinta 2000 euron tuntumaan ja näyttis antaa vähemmän watteja ja celciuksia pelatessa tarjoten kuitenkin riittävän hyvää suorituskykyä 1440p-pelaamiseen.

Jos koolla ei olisi ollut väliä, niin nuo Proshopin Dutzot näyttäis tarjouksessa olevan erinomaisia diilejä ja toki tuo Gigantin kampanja olisi kätevä, jos rakentaisi itse. Olisihan tuollainen 7800X3D/9070 XT -kone houkuttanut, varsinkin, kun olisi saanut ilman ITX-veroa vähän halvemmallakin, mutta omalla kohdallani koin, että on järkevämpää malttaa ja olla ajattelemasta vain tehoja.

Kirjoittelen sitten kokemuksia tänne, kunhan saan koneen.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista. Päädyin tohon Takomon Graphiten pohjalta viritettyyn (tai pikemminkin downgradettuun) koneeseen eli Fractal Terra -koteloon Ryzen 7 7000 prossu ja 9060 XT 16GB näyttis. Näillä saatiin hinta 2000 euron tuntumaan ja näyttis antaa vähemmän watteja ja celciuksia pelatessa tarjoten kuitenkin riittävän hyvää suorituskykyä 1440p-pelaamiseen.

Laita nyt vähän muita speksejä, kun tuohon hintaan tuntuu rahastukselta. Ei se ITX-lisä pitäisi olla noin paljoa.

Laita nyt vähän muita speksejä, kun tuohon hintaan tuntuu rahastukselta. Ei se ITX-lisä pitäisi olla noin paljoa.
Ilmeisesti tuo aloituspostaukseen linkitetty kone, paitsi että prossuksi vaihdettiin 7800X3D -> joku halvempi 7000-sarjalainen ja näyttikseksi 9070 XT -> 9060 XT.

Nopeasti laskeskeltuna kyseiset palikat näyttäisi erikseen ostettuina saavan jonnekin 1800-1900 euron väliin, eli kokoamiskate jossain satasen kieppeillä tai vähän yli, jos on pari tonnia maksettu. Voi joku kloonipaja kai töistään vähemmänkin laskuttaa, mutta en tuota minään törkyhintakaan pitäisi. Ehkä vähän riippuen suorittimen tarkasta mallista.

Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti tuo aloituspostaukseen linkitetty kone, paitsi että prossuksi vaihdettiin 7800X3D -> joku halvempi 7000-sarjalainen ja näyttikseksi 9070 XT -> 9060 XT.

Nopeasti laskeskeltuna kyseiset palikat näyttäisi erikseen ostettuina saavan jonnekin 1800-1900 euron väliin, eli kokoamiskate jossain satasen kieppeillä tai vähän yli, jos on pari tonnia maksettu. Voi joku kloonipaja kai töistään vähemmänkin laskuttaa, mutta en tuota minään törkyhintakaan pitäisi. Ehkä vähän riippuen suorittimen tarkasta mallista.

No joo, ajattelin vaan, että voi tehdä halvempia valintoja emolevyn, virtalähteen ja jäähyn suhteen - kun ostaa vähemmän kuluttavan prosessorin. Mutta muistien hinta..

edit: total re-edit:

1777649334958.png

1777649345452.png

<1650€.

Prosessorin voi vaihtaa 65W TDP X3D-prosessoriin +35€:

Näytönohjaimen voi vaihtaa 9070 XT noin +300€..

Eli alle 2000€, saa - tosin kokoamattomana - 9070 XT ja 7500X3D (+2TB +32GB)..

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
306 427
Jäsenet
82 880
Uusin jäsen
m_holopaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom