USA:sta tuttu Zombi-invaasio on saapunut Suomeen aPVPn muodossa. Merkittävä erona on kuitenkin se, että fentanyyli on opiaatti ja rauhoittaa käyttäjää, aPVP on sen sijaan stimulantti ja aiheuttaa mm. sekavuutta ja agressiivista käyttäytymistä.
Itse asustelen Helsingin Sörnäisissä, jossa ongelma on pahimmillaan. Agressiivisia narkkareita toikkaroi pitkin katuja ja erona aiempaan agressiot kohdistuvat osittain täysin satunnaisesti. Poliisi puuttuu vain räikeimpiin tapauksiin, myyntiä tapahtuu jopa maijan välittömässä läheisyydessä. Ei voi olla käymättä mielessä, että ovat jo luovuttaneet asian suhteen ja ovat vain tyytyväisiä, että ongelmat rajautuvat Kurvin seutuun.
Muutos on tapahtunut nopeasti, noin puolessa vuodessa.
Mutta mitä asialle pitäisi tai edes voisi tehdä? Agressiivisen sekoilijan voi ottaa hetkeksi talteen, mutta kadulle se palautuu viimeistään seuraavana päivänä, todennäköisesti jo samaksi illaksi. Hoitoakin olisi tarjolla, mutta koska se on vapaaehtoista, niin eihän sinne mennä.
Huumeiden käyttäminen ei ole sairaus, käyttäjää ei voi laittaa sairaalaan.
Se ei ole myöskään niin suuri rikos, että vankilakaan ottaisi vastaan.
Hoitoonkaan ei voi pakottaa.
Katumyyjien pyydystäminen on lähes ajanhukkaa, keräät yhden maahanmuuttajataustaisen pois ja eikös seuraavana päivänä paikalla päivystä uusi.
Joten mitä asialle voisi tehdä?
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että käyttöä voisi ohjata agressiivista käytöstä aiheuttavasta aPVPstä vaikkapa Subutexiin. Reseptejä jakoon vähän kevyemmin ja sitten vain toivotaan, että aPVP unohtuu opiaattipöllyissä. Ja tämä siksi, että asialle ei tunnu voivan oikein muilla keinoin mitään.
PS. Pian asuntoa myymässä. Nyt olisi tarjolla hyvä betonikuutio, josta voi seurata tätä tosielämän huumedraamaa ihan livenä aitiopaikalta.