En tuota M57 ole testannut itse joten en osaa siihen sanoa. Sen voin sanoa että huomattavasti huonompia tuoleja löytyy (varsinkin siis kaikki "pelituoli" tyyppiset, tuntuu että ne järjestään hajoavat noin 1-2 vuoden sisällä toki ovat ainakin tarjouksessa halpoja "alle 200€"). Itse olen sen 182cm joten minulle tuo M18 oli hyvä tuoli.
Mitkä ovat sitten argumentteja miksi se on huono? Sekä mitä he suosittelevat tilalle? Jos tilalle suositellaan jotain 1500-2500+€ tuolia niin varmasti on parempi.
Joidenkin mielestä esim. satulatuoli on parasta mitä löytyy. Itse EN pitäisi siitä pidempiä aikoja. Joidenkin mielestä pehmeämpi tuoliosa ja selkänoja olisi parempi. Joidenkin mielestä niskatuki on "turha" kun eivät sitä kaipaa.
Lisäksi mitä arvostaa ja haluaa tuolissa? Itse kun arvostan sitä että on (vaikka sitä ei ns. jatkuvasti käytäkään) niskatuki, säädettävä ja hyvä tuki selälle. Varmaan tuo mesh kangas on sellainen mikä jakaa mielipiteitä. Itse pidän, osa tahtoisi pehmeämpää materiaalia tai esim. nahkaa. Itse pidän siitä kun hengittää eikä se tunnu edes paljaalla iholla (siis selällä) liian karhealta.
Tässä ei ole erikseen jalkatukea minkä saisi vedettyä esille eikä esim. moneen suuntaan muokattavia käsinojia. Lisäksi käsinojat EIVÄT liiku vaikka laittaa kallistusmekanismia (selkänojaa siis) taaksepäin. Eikä käsinojia saa esim. nostettua ylös ja "pois tieltä". Ne voivat olla joillekin ns. deal breaker. Kallistuskulmia (mihin tämän saa lukittua) on vain muutamia, lisäksi tätä ei saa "täysin makuuasentoon" eli tässä ei välttämättä pysty esim. nukkumaan.
Tässä on sellainen istuin että se EI ota jalkojen takaosaan, ei vaikka syystä X tahtoisi vetää jalat tuolin jalkojen taakse tms. eli tässä istuimen "alaosa" on myös pehmeä. Osassa tuoleista se on todella kova ja voi tulla ongelmaksi riippuen miten pitää jalkojaan. (Toki yleensä jalat on edessä mihin olen hankkinut erillisen jalkatuen (löytyy aiemmista postauksistani).
Kun katselen esim. youtube tms. videota / kuuntelen musiikkia tms. monesti nojaan taaksepäin ja käytän niskatukea. Mutta kun kirjoitan tekstiä / pelaan saatan olla jopa hieman eteenpäin kumartunut ja käteni ovat näppäimistölllä (oikea käsi hiirellä).
Oikeanlaiseen ergonomiaan vaikuttaa myös useampi asia. Minulla on päämonitori hieman alempana joten en katso sitä pää/niska suorana tai ylöspäin vain hieman alaspäin, samaten näppäimistö on hieman alempana kuin hiiri tai tietokonepöydän taso. Oikeastaan hyvin pitkälle samaa näköä kuin tässä kuvassa:
Joten tuolin kädensijat ovat samalla korkeudella kuin pöydän levy (voin lepuuttaa oikeaa kyynerpäätä käsinojan reunalla samalla kun ranne on erillisellä rannetuella
https://www.amazon.de/dp/B000YBZZU0 ja vasenta käsivartta käsinojalla samalla kun ranne on erillisellä näppäimistön tuella (
https://www.amazon.de/dp/B0178FBICI ) mistä hyvin pystyy silti kirjoittamaan / käyttämään hiirtä nostamatta rannetta tuelta.
Sinun pitäisi siis katsoa oman työpisteesti tietoja ja miettiä millainen tuoli soveltuu juuri siihen pisteeseen. Miten korkea se saa olla (et halua että reitesi ottavat vastaan tai että et saa jalkoja alle), millaiset käsinojat jne.
EDIT: itselläni EI ollut ongelmia kokoamisessa, ruuvit ja mutterit olivat toki hieman öljyisiä (mukana tuli muistaakseni "käsine") mutta parempi niin kuin esim. ruosteisia. Jotkut ovat kommentoineet (youtube videoissa) että yksin kokoaminen olisi hankalaa, toki se varmasti on kahden henkilön kanssa helpompaa mutta ei se mitenkään järkyttävän vaikeaa ollut. Varaa vain hieman aikaa ja ottaa ensin kaikki osat esille, ehkä jopa (gasp) katsoo netistä sen ohjevideon. Kalliimmissa Herman Millereissä jne. tuoli tulee valmiiksi koottuna ainakin videoiden mukaan.