Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Katsot pari viestiä ylöspäin mun viestin, heijastinumpio + Philipsit = täydellinen valokuvio.
Toisaalta tuo nyt ei kerro vielä siitä että ne olisivat universaalisti toimivat, vain sen että siinä sun auton umpiossa valokuvio on (sun mielestä) täydellinen.

Pitää myös muistaa että nuo "hyvien valmistajien" ledlamput eivät ole käytännössä yhtään sen valovoimaisemmat kuin halogeenitkaan - tai toisinaan jopa tuottavat vähemmän valoa, suurin vaikutus on valon värillä, joka saa silman uskomaan että valoa olisi enemmän, joka tietysti riittää niin pitkään kunnes tulee niin pimeää että sitä valovoimaa todella tarvitsisi enemmän, jolloin nuo ledit alkavat kääntymään itseään vastaan.
 
Toisaalta tuo nyt ei kerro vielä siitä että ne olisivat universaalisti toimivat, vain sen että siinä sun auton umpiossa valokuvio on (sun mielestä) täydellinen.

Pitää myös muistaa että nuo "hyvien valmistajien" ledlamput eivät ole käytännössä yhtään sen valovoimaisemmat kuin halogeenitkaan - tai toisinaan jopa tuottavat vähemmän valoa, suurin vaikutus on valon värillä, joka saa silman uskomaan että valoa olisi enemmän, joka tietysti riittää niin pitkään kunnes tulee niin pimeää että sitä valovoimaa todella tarvitsisi enemmän, jolloin nuo ledit alkavat kääntymään itseään vastaan.

Kyllä, tuossa Cliossa nuo Philipsit toimii yhtä hyvin kuin se halogeeni poltin, tämä on tarkistettu ihan valojen suuntauslaitteella. Ei mun tarkoitus olekkaan sokaista kaikkia noilla valoilla, vaan saada kestävemmät valot ja mukavempi värisävy, sitten kun tuota valoa tarvitaan oikeasti lisää, niin puskurissa oleva lisävalo hoitaa sen niin, että yöstä tulee päivä tarvittaessa.

Pointti oli, että käyttäkää tunnettuja valmistajia, ne toimii paremmin kuin halpa kiinalainen.
 
Viimeksi muokattu:
sitten kun tuota valoa tarvitaan oikeasti lisää, niin puskurissa oleva lisävalo hoitaa sen niin, että yöstä tulee päivä tarvittaessa.

Pointti oli, että käyttäkää tunnettuja valmistajia, ne toimii paremmin kuin halpa kiinalainen.
Joo, ongelmahan on ainakin omakohtaisilla kokemuksilla pahin kun talvella sataa vettä kuin esterin... Joka puolella pörrää muita autoja valoineen häikäisemässä.. Tuollaisessa kelissä ei oikein auta mikään muu kuin vaan yksinkertaisesti valovoima omista lähivaloista.. Jossain korkeammassa autossa sumareistakin voi olla jo jotain hyötyäkin (tehdassumareista nyt ei yleensä muuta iloa ole kuin tiukoissa käännöksissä näkee sen ojanpenkan tms).

Joo, halpiskiinalaiset led polttimot ovat kyllä enemmän tai vähemmän turhia.. Tai lumenluontikoneessa kyllä toimivat, kun väri toimii ja jos ovat oikeasti pienitehopisemmat kuin halogeenit, koneen laturi sallii yhden työvaloparin lisää.
 
Osramilta tullut nähtävästi aika hävyttömät H7 ledit. Saa nähä milloin alkaa tulemaan ekat vastaan :cigar:

1754588602789.png
 
Henkilökohtaisella kokemuksella liikenteessä häikäisevät ledit on 95% citymaastureissa, pakuissa ja muutenkin korotetuissa koslissa, ja noissa vielä 99% ns. lailliset ledit. Äärimmäisen harvoin törmää henkilöautossa ledeihin jotka häikäisevät. Aika randomilla heitin rosentit, mutta jokatapauksessa tälläsen "nissankaskain" vakioledit iskee eniten silmään.​
 
Voi kauhistus noita ledejä. Ei tarvi kuin vähän lähteä valo väärin niin tuollaiset on ihan saatanan häikäisevät.

Motonetissä on näköjään kanta-asiakastarjouksessa Philips XTremeVision Pro150 sekä H1 että H7. Voisi ehkä hakea ja vaihtaa syksyn tullessa sekä pitkiin että lyhyisiin, niin on ainakin ensi talveksi valoa.
 
Voi kauhistus noita ledejä. Ei tarvi kuin vähän lähteä valo väärin niin tuollaiset on ihan saatanan häikäisevät.

Motonetissä on näköjään kanta-asiakastarjouksessa Philips XTremeVision Pro150 sekä H1 että H7. Voisi ehkä hakea ja vaihtaa syksyn tullessa sekä pitkiin että lyhyisiin, niin on ainakin ensi talveksi valoa.
Linkki:
H7: 24,90€
H1: 22,90€
H4: 22,90€
Muut normaalihintaan.
 
Voi kauhistus noita ledejä. Ei tarvi kuin vähän lähteä valo väärin niin tuollaiset on ihan saatanan häikäisevät.

Motonetissä on näköjään kanta-asiakastarjouksessa Philips XTremeVision Pro150 sekä H1 että H7. Voisi ehkä hakea ja vaihtaa syksyn tullessa sekä pitkiin että lyhyisiin, niin on ainakin ensi talveksi valoa.
Voin pienen vedon lyödä ettei kyllä ajovaloissa h7 talvea kestä.
 
Jos kesto on yhtä huono kuin nightbreakereillä niin saa olla kyllä useamman kerran vuodessa vaihtamassa.
Kuten edellä on mainittu niin polttimoiden teknisissä tiedoissa on yleensä kerrottu suuntaa antavat käyttötuntimäärät. Jokainen voi sitten niihin peilata kestävyyttä ja polttimoiden vaihdon tarvetta omien vuosittaisten ajosuoritteidensa perusteella.
 
Jos polttimot paukkuu jatkuvasti niin voi myös olla että asennuksessa menee jotain pieleen (rasvaa polttimossa tms.) tai sitten auton sähköissä on jotain vikaa.

Aina puhtaat hanskat kun noita käsittelee.
 
Night Breakereistä ei kokemuksia. Philipsin kaikkia Xtreme/Racing-vision malleja on tullut käytettyä, H4 ja H7 kannoilla.

On nuo jokaisessa autossa ainakin yhden talven kestäneet, yleensä kun joka syksy vaihtaa uudet niin ei tarvitse pelätä että sammuisi kesken reissun.

Jos ei päiväajovaloja ole ja valoautomatiikka haluaa valoja poltella, parkeilla käynnistys, huurteen, lumien ja jäiden poiston jälkeen sitten vasta valot päälle kun lähtee ajoon.

Tietyissä malleissa korkea latausjännite heti käynnistyksen jälkeen rasitti polttimoita tarpeettomasti. Hölmöimmät toteutukset räpsytti vielä polttimoita kun syttyvät virrat päällä mutta sammuvat kuitenkin kun startti pyörähtää ja taas syttyvät kun kone käy...
 
Noiden superkirkkaiden halogeenien kanssa huomiovaloista on jo ihan käytännön hyötyä, kun ei tarvitse olla niin usein lamppuja vaihtamassa.

Toki nykyään ei ole enää kovin tavatonta että auton varsiaiset ajovalot toimivat vakioteholla PWM ohjattuna, jolloin esim laturin tekemät jännitevaihtelut eivät vaikuta valoihin.. Toki se vakioteho on jatkuvasti pienempi kuin perinteisellä suoralla sähkökytkennällä.

Osramilta tullut nähtävästi aika hävyttömät H7 ledit. Saa nähä milloin alkaa tulemaan ekat vastaan :cigar:

1754588602789.png
Taitaapa olla ekat ledit jotka oikeasti antavat jo suunnilleen saman valovoiman kuin 35W Xenon lamput. Johtuu sitten auton umpioista saako noilla siedettävän vai sietämättömän häikäisyn aikaan.
 
Onhan noissa kirkkaammissa halogeeneissä kiistatta huonona puolena suhteellisen lyhyt kesto, mutta itse mieluummin vaan vaihdan noita välillä kuin alan virittelemään mitään ledipalkkia.

Noita led-polttimoita en viitsi laittaa, kun pitäisi aika tarkkaan katsoa valokuvio ettei ole kusipää joka häikäisee kaikkia muita.

Välillä on kyllä ihan pöljän näköistä, kun pimeällä tiellä tulee vastaan joku auto jossa ensin loimottaa tuhannen auringon voimalla jotkin lisävalot, ja sitten lyhyille vaihtamisen jälkeen jäljellä on jotkin myrskylyhdyt.
 
Onhan noissa kirkkaammissa halogeeneissä kiistatta huonona puolena suhteellisen lyhyt kesto, mutta itse mieluummin vaan vaihdan noita välillä kuin alan virittelemään mitään ledipalkkia.

Noita led-polttimoita en viitsi laittaa, kun pitäisi aika tarkkaan katsoa valokuvio ettei ole kusipää joka häikäisee kaikkia muita.

Välillä on kyllä ihan pöljän näköistä, kun pimeällä tiellä tulee vastaan joku auto jossa ensin loimottaa tuhannen auringon voimalla jotkin lisävalot, ja sitten lyhyille vaihtamisen jälkeen jäljellä on jotkin myrskylyhdyt.
Itsehän haluan nimenomaan että ajovalojen ja pitkien ero ei olisi mikään valtava.
 
Välillä on kyllä ihan pöljän näköistä, kun pimeällä tiellä tulee vastaan joku auto jossa ensin loimottaa tuhannen auringon voimalla jotkin lisävalot, ja sitten lyhyille vaihtamisen jälkeen jäljellä on jotkin myrskylyhdyt.
Tämähän se tilanne usein on. Lisäpitkiä kun on helppo laittaa aika paljonkin keulalle lisää ja jopa ihan laillisesti. Lyhyet valot sitten on mitä on, tehdasvaloja voi marginaalisesti parantaa jollain ++%% polttimoilla, mutta siinäpä se sitten olikin. Vaikka olisi tuhma ja laittaisi ledikonversiot paikalleen, siltikään ei valotehoa saa lisää samalla tavalla kuin pitkiin saa lisättyä.
 
Tämähän se tilanne usein on. Lisäpitkiä kun on helppo laittaa aika paljonkin keulalle lisää ja jopa ihan laillisesti. Lyhyet valot sitten on mitä on, tehdasvaloja voi marginaalisesti parantaa jollain ++%% polttimoilla, mutta siinäpä se sitten olikin. Vaikka olisi tuhma ja laittaisi ledikonversiot paikalleen, siltikään ei valotehoa saa lisää samalla tavalla kuin pitkiin saa lisättyä.
No ihan käytännön tasolla ne ajovalot voi kyllä kahdentaa, joka parantaa nimenomaan lähivaloja, mutta laillista se ei ole kuin ennen 1980 käyttöön otetuille autoille.
 
No ihan käytännön tasolla ne ajovalot voi kyllä kahdentaa, joka parantaa nimenomaan lähivaloja, mutta laillista se ei ole kuin ennen 1980 käyttöön otetuille autoille.
Ei liity tähän mitenkään, että joidenkin museovehkeiden lähivalot voi kahdentaa. Siitä oli kysymys, että normaalien liikenteessä olevien autojen lähivalojen valovoiman kasvattamiseen ei paljoakaan ole laillisia vaihtoehtoja ++%% polttimoiden lisäksi, kun taas pitkien tehoa on helppo kasvattaa paljonkin ja vaihtoehtoja on paljon.
 
Ei liity tähän mitenkään, että joidenkin museovehkeiden lähivalot voi kahdentaa. Siitä oli kysymys, että normaalien liikenteessä olevien autojen lähivalojen valovoiman kasvattamiseen ei paljoakaan ole laillisia vaihtoehtoja ++%% polttimoiden lisäksi, kun taas pitkien tehoa on helppo kasvattaa paljonkin ja vaihtoehtoja on paljon.
Meinasinkin että ne lähivalot nimenomaan voi kahdentaa uudemissakin autoissa, mutta laillista se ei ole.

Niiden lähivalojen parantamiseen löytyy kyllä laillisiakin keinoja, mutta helppoja keinoja ei tosiaan ole kuin nuo polttimot. Ehkä myös halogeenilampulla lamppujännitteen nostokin voidaan laskea helpoksi toimenpiteeksi.

25W xenon päivitys 35W on jo naksun haastavampi autosta riippuen, mutta jos siellä on perinteiset ballastit eikä tarvitse can väylästä murehtia, tuo lamppumuutos on aika helppo, jäljelle jää vielä automaattisen tasonsäädön ja mahdollisesti pesureiden asennus, jotta asennuksen saa lailliseksi.

Viimekädessä ne ajovalot voi tehdä myös modaamalla jonkun toisen auton ajovalot sen oman auton nokkaan, mutta toki tuo on työläs tehdä siistiksi, ja tietysti tuo herättää jonkinverran huomiota, joka on joillekin ihmisille kauhistus.
 
Viimekädessä ne ajovalot voi tehdä myös modaamalla jonkun toisen auton ajovalot sen oman auton nokkaan, mutta toki tuo on työläs tehdä siistiksi, ja tietysti tuo herättää jonkinverran huomiota, joka on joillekin ihmisille kauhistus.
Montakohan tällaista tapausta mahtaa olla alle museoikäisissä autoissa Suomessa, tarvitaankohan kahden käden sormia?

Itse veikkaan, että lähivalojen osalta on mielekkäämpää hankkia suoraan auto, jossa lähivalojen kantama on järkevällä tasolla sen sijaan, että lähtisi kikkailemaan. Pienellä budjetilla liikkeellä olevan kohdalla tuo voi toki rajoittaa valikoimaa aika paljon.
 
Vaihdoin eilen toisenkin puolen pitkän polttimon 2007 Audi A6:een. Vasemman puolen polttimon vaihdoin viime talvena, ja siinäkin sain yhden vesiletkun hajalle.
Tilalle tuli joku +30% polttimo, tarkkaa mallia en muista. Tässä on ihan paskat pitkät, toivottavasti vähän parani tällä ja valojen lasien kiillotuksella. Polttimotyyppi on H1 ja vaihto on lievästi sanottuna tehty hankalaksi kun umpiot ovat käytännössä lokasuojan sisällä :D Nyt vaihto meni melko kivuttomasti kun otin koko ilmansuodattimen irti.
Lisävaloahan tämä huutaisi ja melkein kaikissa näissä onkin jotkin lisävalot keulalla. Ehkä pitää askarrella itsekin ennen talvea.
Olisi hyvä että nuo saksassa hyväksytyt ledimuunnossarjat tulisi lailliseksi myös suomessa.
 
Montakohan tällaista tapausta mahtaa olla alle museoikäisissä autoissa Suomessa, tarvitaankohan kahden käden sormia?

Itse veikkaan, että lähivalojen osalta on mielekkäämpää hankkia suoraan auto, jossa lähivalojen kantama on järkevällä tasolla sen sijaan, että lähtisi kikkailemaan. Pienellä budjetilla liikkeellä olevan kohdalla tuo voi toki rajoittaa valikoimaa aika paljon.
Jos meinaat kahdennettuja lähivaloja, niin kyllä niitä aina toisinaan huomaa kun asiaan kiinnittää huomiota.. päällisinpuolinhan ne näyttävät tavallisilta lisäpitkiltä.

Ja bonuksena jenkkimarkkinoilla myyytiin niiden tupla-ajovalo kauden jälkeen autoja joissa oli yhdessä ajovaloumpiossa kaksi polttimoa, joitain noista autoista tuotiin ihan virallisesti suomeenkin, ei toki tuplapolttimoin.

Jos meinasit vaan noita modattuja ajovaloja, niin ei varmaan kovinkaan montaa, jos ihan lailliseksi asti modattuja tarkoitetaan.

Mä rakensin joskus halogeenivalaisimen sisälle aidon xenon umpion, mutta laillinenhan tuo ei ollut koska siinä oli se halogeeniumpion pintamuovi edelleen sen xenon heittimen edessä, eikä siellä ollut automaattista tasonsäätöä.

Xenon tai led umpioita kyllä on paljonkin vaihdettu alkuperäisen halogeenin tilalle, mutta nuo ovat käytännössä valmiita tuotteita, eli joko samaa umpiota on alunperinkin valmistettu xenonilla/ledillä tai sitten valmisestaan suosittuun tuning malliin xenon/led umpiota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 865
Viestejä
4 873 299
Jäsenet
78 726
Uusin jäsen
Deddis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom