Hyvät/huonot käytöstavat ja käyttäytymissäännöt

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
21 577
Keskustelua hyvistä ja huonoista käytöstavoista.

Ketjun idea lähti liikkeelle "Tyhmät ihmiset" -ketjusta, jossa sivuuttiin aihetta "onko ok käyttää lentokoneen istuimen lepotilaa ja jos on, niin miten ja milloin?" Joku oli sitä mieltä, että se on vapaasti jokaisen oma asia ja joku toinen (mm. minä) taas sitä mieltä, että pääsääntöisesti se on vain mielipahaa takana istuvalle aiheuttava likimain tarpeeton ominaisuus. Nykyisten lentokoneiden economy-luokassa jalkatila on speksien mukaan keskimäärin vain hieman yli 70 cm, joten penkin kallistaminen ole ongelma pelkästään takana istuville pitkille/ylipainoisille matkustajille. Penkin kallistus verottaa tuota muutenkin hyvin rajoitettua tilaa entisestään ja lisäksi se vaikuttaa selkänojan takana olevan tarjotintason käyttämiseen, joka taas vaikuttaa mm. tabletin pitämiseen siinä ja tietenkin myös ruokailuun. Parempaa jalkatilaa löytyy perusmallin koneista vain muutama kappale uloskäyntien kohdalta. Isommissa koneissa voi sitten ostaa kovalla rahalla business-luokan paikan, jossa on enemmän tilaa.

Se on selvä, ettei säätöä ole mitenkään kategorisesti kielletty, eikä siitä aina ole samalla tavalla edes haittaa. Joskus kallistukselle voi olla jopa terveydellisiä perusteluita. Aina kone ei myöskään ole täynnä ja onhan tuo markkinamielessäkin yhtiölle kiva lisäominaisuus. Kaikkien matkustajien kollektiivinen etu silti olisi, jos säätöä ei olisi noissa ahtaissa halpisluokissa lainkaan, kun hyöty on melko olematon muille aiheutuneen mielipahan/riesan vastineeksi. Niin kauan kuin säätö löytyy, olisi vähintään yleisten käyttäytymissääntöjen nimissä hyvä varmistaa, että lepotilan käyttäminen on takana istuvalle ok, eikä vain itsekkäästi runnota istuinta mahdollisimman kauaksi taka-asentoon.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset niin et kallista selkänojaa economy-luokassa jonkun istuessa takana. Aina kuitenkin löytyy "minulla on oikeus" -tyyppiset ihmiset (sama ilmiö on esimerkiksi autoliikenteessä ja mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa -keskustelussa), joiden ei omasta mielestään tarvitse huomioida muita jos jotain konkreettista sääntöä ei ole rikottu.
 
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset, ostat kehollesi sopivan paikan, etkä änkeä liian pieneen tilaan ja ala valittamaan. Jos olet niin leveä, että viet tilaa enemmän kuin yhden paikan, voit ostaa kaksi vierekkäistä paikkaa. Jokaisella lentokoneen matkustajalla on oikeus käyttää hyvin mielin lentokoneen palveluita, josta hän on maksanut (kallistus, lukuvalo jne.).

Tässä artikkelissa annetaan vinkkejä kaikille plus koon matkustajille:
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset, ostat kehollesi sopivan paikan, etkä änkeä liian pieneen tilaan ja ala valittamaan. Jos olet niin leveä, että viet tilaa enemmän kuin yhden paikan, voit ostaa kaksi vierekkäistä paikkaa. Jokaisella lentokoneen matkustajalla on oikeus käyttää hyvin mielin lentokoneen palveluita, josta hän on maksanut (kallistus, lukuvalo jne.).

Hyvä että lisäsit muokkaamalla tuon oikeus-sanan sinne niin pointtini tämän tyyppisistä ihmisistä tuli paremmin selväksi :D
 
Onko olemassa käyttäytymissääntöjä?
Eipä taida olla.

Älä tee mitään sellaista mikä vaikuttaa toisen ihmiseen siten joka vituttaisi sinua itseäkin.

Jos kaikki ajattelisi näin niin ai ettien että olisi helppoa. Mutta kun ei se mene niin koska:
a) ihmiset ei tajua ja näin ollen se on vähän niikun tekemätön paikka-
b) ihmiset tajuaa mutta ei välitä

Siinähän se oli. Oliko muuta? Tähän hymiö.
 
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset, ostat kehollesi sopivan paikan, etkä änkeä liian pieneen tilaan ja ala valittamaan. Jos olet niin leveä, että viet tilaa enemmän kuin yhden paikan, voit ostaa kaksi vierekkäistä paikkaa. Jokaisella lentokoneen matkustajalla on oikeus käyttää hyvin mielin lentokoneen palveluita, josta hän on maksanut (kallistus, lukuvalo jne.).
Jatkuvasti ohitat sen pointin että se turistiluokan jalkatila on jo valmiiksi ahdas ihan normaalikokoisellekin aikuiselle. Asia ei siis koske ainoataan erityisen pitkiä tai isokokoisia ihmisiä. Tila on ahdas joka tapauksessa, ja se on tasan tarkkaan niin, että se penkin kallistelija on itsekäs kusipää, joka tavoittelee omaa mukavuutta eikä osaa huomioida muita. Mielestäni penkkiä tulisi kallistaa taakse vain sellaisessa tilanteessa, että takana oleva istuin on tyhjä.
 
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset, ostat kehollesi sopivan paikan, etkä änkeä liian pieneen tilaan ja ala valittamaan.
Paitsi, että aloituksessahan juuri ei ollut kyse siitä, että matkustajan koko olisi ongelma. Lukaise perustelut läpi uudestaan ja mieti asiaa itsekkyyden ulkopuolelta hyviä tapoja/käyttäytymissääntöjä ajatellen.
 
Onko olemassa käyttäytymissääntöjä?
Eipä taida olla.
Ei tietenkään ole mihinkään lakiin/asetukseen kirjoitettuna, mutta käytös/käyttäytymissääntö on yhtä kuin etiketti, eli yleisesti kussakin kulttuurissa hyvänä pidetty yksilöiden käytöstä ja toimintaa sosiaalisissa tilanteissa ohjaava malli.

Tekisi mieli sanoa, että mitä sivistyneempi kulttuuri, sitä enemmän ihmiset ajattelevat muitakin kuin itseään ja se taas johtaa erilaisten käytössääntöjen automaattiseen noudattamiseen. Ikävä kyllä se ei kuitenkaan taida olla aina niin yksinkertaista.

Älä tee mitään sellaista mikä vaikuttaa toisen ihmiseen siten joka vituttaisi sinua itseäkin.

Jos kaikki ajattelisi näin niin ai ettien että olisi helppoa. Mutta kun ei se mene niin koska:
a) ihmiset ei tajua ja näin ollen se on vähän niikun tekemätön paikka-
b) ihmiset tajuaa mutta ei välitä

Siinähän se oli. Oliko muuta? Tähän hymiö.
Näinhän se juuri on. Itsekkyys on kateuden rinnalla ehtymätön voimavara, jota ei saa mitenkään purkitettua hyötykäyttöön.
 
Itsekin olen varmaan aikalailla "normaalikokoinen", noin 180cm pitkä ja tähän mennessä olen kyllä lentokoneiden istumapaikat havainnut jalkatilan suhteen varsin pieniksi. Itsellänikin on polvet kiinni edessä olevan istuimen selkänojassa eli joutuu olemaan joko jalat levällään tai istumaan vähän poikittain että koivet menee osittain käytävän puolelle.

Noita jalkatiloiltaan tilavampia exit-paikkoja on koneessa kovin rajallisesti joten niille ei läheskään aina vaan valitettavasti pääse kun niille on aika paljon muitakin halukkaita.

En tiedä toimisiko lentokoneissa sellaiset penkit mitä jossain näin, eli kun kallistat selkänojaa taaksepäin, istuinosa liikkuu samalla jossain suhteessa eteenpäin, eli takana olevalla jalkatila ei pienene. Tosin tuollaista penkkiä ei kovin moni lähtisi kallistamaankaan kun oma jalkatila kutistuisi.
 
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset, ostat kehollesi sopivan paikan, etkä änkeä liian pieneen tilaan ja ala valittamaan. Jos olet niin leveä, että viet tilaa enemmän kuin yhden paikan, voit ostaa kaksi vierekkäistä paikkaa. Jokaisella lentokoneen matkustajalla on oikeus käyttää hyvin mielin lentokoneen palveluita, josta hän on maksanut (kallistus, lukuvalo jne.).

Tässä artikkelissa annetaan vinkkejä kaikille plus koon matkustajille:
Tuossa edellisessä ketjussa kritisoit myös pitkiä matkustajia. Mitä vaihtoehtoja on, varsinkin kun koet että kaikki voi vetää penkit taakse "koska pystyy"?
Normaalipainoinen 1,95m pituinen henkilö on pulassa monessa turistipurkissa (kokemusta on), leveys on ruhtinaallinen mutta pituus loppuu penkkien välistä. Tässä vaiheessa toivoisi tervettä järkeä siltä edessä "mukavuutta" hakevalta matkustajalta...
Vai pitääkö ostaa osa käytävää ja maata siinä?
Ps. omaan pituuteen vaikuttaminen on myös todella hankalaa, siksi on kohtuutonta että siitä vaadittaisi lisämaksua.
 
AirBerlinillä oli aikanaan todella tiiviit välit ja kallistettavat penkit. Siellä koputin heti olkapäälle jos edessä oleva kallisti, jalat eivät nimittäin vain sitten enää mahtuneet. Pidemmillä lennoilla on enemmän tilaa niin en välitä, ja onneksi halpalentoyhtiöiden penkit eivät enää liiku. Ongelma aika lailla häipyi.

Kaikki olivat myös ymmärtäviä, ei tullut mitään konflikteja penkkien takia.
 
Sopivan pitkänä on nykyään vaikeuksia mahtua edes normaaliin autoon. Sisätiloista on tingitty niin paljon, ettei polville ole tilaa edessä tai takana. Tämä tosiaan on uusi ilmiö, sillä vielä muutama vuosikymmen sitten jalat mahtuivat hyvin jopa A-segmentin autoon.

Hyviin käytöstapoihin pitäisi kuulua myös hyvät suunnitteluperiaatteet. Ehkä osaltaan myös direktiivien vastustaminen. Niitä laatii enimmäkseen 170 senttiset ranskalaiset ja italialaiset (ja pari saksalaista yli-ihmistä), eivätkä he osaa ajatella vastauksia mitenkään muuten kuin tehtävänannon kannalta.

Eikä edes vituta. Ihmettelen vain miten paljon aivopieruja menee sukkana läpi kaikkien hallinnollisten putkien.
 
Toi on vähän sama kuin piereskely. Ei sitäkään ole kukaan kiellä, mutta ei ole kovin hyvätapaista.
 
Sopivan pitkänä on nykyään vaikeuksia mahtua edes normaaliin autoon. Sisätiloista on tingitty niin paljon, ettei polville ole tilaa edessä tai takana. Tämä tosiaan on uusi ilmiö, sillä vielä muutama vuosikymmen sitten jalat mahtuivat hyvin jopa A-segmentin autoon.

Hyviin käytöstapoihin pitäisi kuulua myös hyvät suunnitteluperiaatteet. Ehkä osaltaan myös direktiivien vastustaminen. Niitä laatii enimmäkseen 170 senttiset ranskalaiset ja italialaiset (ja pari saksalaista yli-ihmistä), eivätkä he osaa ajatella vastauksia mitenkään muuten kuin tehtävänannon kannalta.

Eikä edes vituta. Ihmettelen vain miten paljon aivopieruja menee sukkana läpi kaikkien hallinnollisten putkien.
Autojen osalta täytyy kyllä olla eri mieltä, poislukien pakettiautot (esim.uusi Transit on todella ahdas ajaa jos olet yli 190cm, vanha sata kertaa parempi).
Henkilöautoissa ulkomitoiltaan suhteellisen pienikin auto on nykyään kuskille/matkustajalle yllättävän tilava. Esim. Mk.7 hatchback Golfiin mahdun istumaan itseni taakse, tämä ei onnistunut 90-luvun V70 Volvossa...
 
Penkkien kallistelijoille voi hienotunteisesti vihjata tilan ahtaudesta tönimällä polvilla selkänojaa. :smoke:
 
Autojen osalta täytyy kyllä olla eri mieltä, poislukien pakettiautot (esim.uusi Transit on todella ahdas ajaa jos olet yli 190cm, vanha sata kertaa parempi).
Henkilöautoissa ulkomitoiltaan suhteellisen pienikin auto on nykyään kuskille/matkustajalle yllättävän tilava. Esim. Mk.7 hatchback Golfiin mahdun istumaan itseni taakse, tämä ei onnistunut 90-luvun V70 Volvossa...
Voit olla oikeassakin. En ole kokeillut kaikkia autoja.
 
Oikein sopivasti istui ihminen tänään harrastustapaamisessa pöydän ääreen muiden istuessa sohvilla niin, että sai siitä sopivasti napattua suuhunsa keksiä toisen perään ja maiskutteli sitten kovaan ääneen monta keksiä, varmaan koko keksipakkauksen, en seurannut. Yhteistä kahvia kului myös niin, että ensin juuri sopivasti samasta pöydän äärestä täyttyi nopealla vauhdilla kahvikupponen, sitten toinen, sitten kolmas, sitten neljäs, lähes ilman taukoja. Ajattelematta sitä, että muutkin ehkä haluaisivat juoda kupin kahvia. Jotenkin sellaista harmaalla alueella olevaa ärsyttävän liioiteltua käytöstä, josta ei kehtaa mainita ääneen. Maiskuttelu varsinkin on sellaista mikä monesti ärsyttää, mutta ei siitä oikein osaa sanoakaan mitään. Tuo kahvin itsekäs kittaaminen lähinnä alleviivasi huonoja tapoja.
 
Sopivan pitkänä on nykyään vaikeuksia mahtua edes normaaliin autoon. Sisätiloista on tingitty niin paljon, ettei polville ole tilaa edessä tai takana. Tämä tosiaan on uusi ilmiö, sillä vielä muutama vuosikymmen sitten jalat mahtuivat hyvin jopa A-segmentin autoon.
Tämä on vähän erikoinen havainto siinä mielessä, että autothan ovat pikemminkin kasvaneet viimeiset vuosikymmenet. Aina kun uusi korimalli esitellään, se on yleensä sentti-pari isompi kuin aiempi. Huomaa hyvin siinä, miten 80-luvun autokatospaikat ovat monesti niin kapeita ja lyhyitä, ettei nykyinen perus-farkku mahdu kokonaan pituussuunnassa katokseen, ja peilit täytyy aina kääntää sisään ettei ota kiinni tolppiin. Toki eri automallien välillä on eroja, mutta kyllä ne pääsääntöisesti ovat kasvaneet.
 
Tämä on vähän erikoinen havainto siinä mielessä, että autothan ovat pikemminkin kasvaneet viimeiset vuosikymmenet. Aina kun uusi korimalli esitellään, se on yleensä sentti-pari isompi kuin aiempi. Huomaa hyvin siinä, miten 80-luvun autokatospaikat ovat monesti niin kapeita ja lyhyitä, ettei nykyinen perus-farkku mahdu kokonaan pituussuunnassa katokseen, ja peilit täytyy aina kääntää sisään ettei ota kiinni tolppiin. Toki eri automallien välillä on eroja, mutta kyllä ne pääsääntöisesti ovat kasvaneet.
Ulkomitat kasvaneet, sisätilat pienentyneet.
 
Maiskuttelu varsinkin on sellaista mikä monesti ärsyttää, mutta ei siitä oikein osaa sanoakaan mitään. Tuo kahvin itsekäs kittaaminen lähinnä alleviivasi huonoja tapoja.
Joissain kulttuureissa äänekäs syöminen on kohteliaisuus.

Minulla on yksi italialainen tuttu ja hänen ruokailua ei voi olla huomaamatta.
Ja käsittääkseni ainakin Italiassa tämä on tyypillistä, että maiskuttelulla ja muulla ääntelyllä osoitetaan isäntäväelle, että ruoka on hyvää.
 
Ulkomitat kasvaneet, sisätilat pienentyneet.
Mikä järki tuossa yhtälössä nyt olisi? Puhutko nyt sähköautoista? Niissä toki akusto syö tilaa. Kyllä noin yleisesti ne sentit nimenomaan matkustamoon- ja/tai tavaratilaan hyödynnetään. Onko jotain konkreettista esimerkkiä antaa?
 
Mikä järki tuossa yhtälössä nyt olisi? Puhutko nyt sähköautoista? Niissä toki akusto syö tilaa. Kyllä noin yleisesti ne sentit nimenomaan matkustamoon- ja/tai tavaratilaan hyödynnetään. Onko jotain konkreettista esimerkkiä antaa?
Esimerkiksi ennen autojen ovet olivat aika ohuita, tyyliin joku 5cm paksuja kun eihän niissä ollut kuin ulkopinnan pelti, välissä lukituksen ja ikkunan vaatimat tilpehöörit ja sisäpuolella ovipahvi sekä hyvin minimaaliset ikkunaveivi ja ovenkahva. Nykyään autojen ovet ovat paksuja, niissä on äänieristettä, kaiuttimia, käsinojaa sun muuta ja taitaa olla jo jotain sivutörmäys-airbagejakin mahdollisesti. Eli vaikka ajoneuvon ulkomitta on kasvanut leveyssuunnassa niin sisätilaan ei ole tullut yhtään lisää paksumpien ovien takia.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Mikä järki tuossa yhtälössä nyt olisi? Puhutko nyt sähköautoista? Niissä toki akusto syö tilaa. Kyllä noin yleisesti ne sentit nimenomaan matkustamoon- ja/tai tavaratilaan hyödynnetään. Onko jotain konkreettista esimerkkiä antaa?
Edellä kirjoittanut vastasikin jo. Konkreettisena esimerkkinä vaikka A- ja B-mersut ja VW Golfit. Ekat pari korimallia oli suoranaisia tilaihmeitä ulkomittoihin nähden. Lisäksi tilat oli suorien linjojen vuoksi helposti käytettävissä. Sitten siinä 2010-2015 suunnittelufilosofia muuttui lähes kaikilla autonvalmistajilla. Tuli paljon bulkkia mukaa siellä missä ei olisi tarvinnut. Luulen, että jotain turvallisuussäädöksiä on taustalla kun ne tuli niin samaan aikaan.

Seuraava iso askel, jossa autoissa mentiin takapakkia on näyttöjen koolla kilpailu. Ihan älytöntä, ettei valmistajat enää edes yritä tehdä HYVIÄ autoja, vaan sellaisia joissa on hauskoja pierunappeja tai muuta täysin tarpeetonta aistiärsykettä. Tosi huonoa käytöstä noilta suunnittelijoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Jokaisella lentokoneen matkustajalla on oikeus käyttää hyvin mielin lentokoneen palveluita, josta hän on maksanut (kallistus, lukuvalo jne.).
Kuinkas tällaiset pitkätukkaiset, jotka tuolla samalla ajatusmallilla käyttävät myös "maksamiaan lentokoneen palveluita hyvin mielin"? Ei varmaan haittaa sinua yhtään sen enempää kuin penkin kallistelukaan?

 
Kannattaa silittää niitä hiuksia. Sitten pervo setämies saa naisen jopa vaihtamaan paikkaansa.
Tuossa ketjussa oli muutamia erilaisia ratkaisuja helpottamaan tilanteessa edes henkisesti. Tämä on ehkä yksi parhaista, joskaan ei mitään erityisen hyvää käyttäytymistä edusta tämäkään, mutta joskus liiallisesta itsekkyydestä on vain pakko näpäyttää.
 
Kuinkas tällaiset pitkätukkaiset, jotka tuolla samalla ajatusmallilla käyttävät myös "maksamiaan lentokoneen palveluita hyvin mielin"? Ei varmaan haittaa sinua yhtään sen enempää kuin penkin kallistelukaan?

Olipas tyhmä rinnastus. Jos pitkillä hiuksilla terrorisoi muita matkustajia, kuten joku pitkä tai läski niin tottakai se on paheksuttavaa. Hiusten pituus ei ole lentokoneen tai lentolipun ominaisuus, josta olet maksanut.
 
Olipas tyhmä rinnastus. Jos pitkillä hiuksilla terrorisoi muita matkustajia, kuten joku pitkä tai läski niin tottakai se on paheksuttavaa. Hiusten pituus ei ole lentokoneen tai lentolipun ominaisuus, josta olet maksanut.
Pointti oli, että samalla tavalla tuossa viedään toisen tilaa kuin runnomalla istuin leposentoon. Matkustajan pituus ei edelleenkään liity mitenkään tähän keskusteluun.
 
Pointti oli, että samalla tavalla tuossa viedään toisen tilaa kuin runnomalla istuin leposentoon. Matkustajan pituus ei edelleenkään liity mitenkään tähän keskusteluun.
Matkustajan koko liittyy olennaisesti keskusteluun. Tavalliselle matkustajalle sen penkin kallistus ei aiheuta vaivaa. Olit pitkä tai paksu, osta paikka mihin mahdut hyvin.
 
Matkustajan koko liittyy olennaisesti keskusteluun. Tavalliselle matkustajalle sen penkin kallistus ei aiheuta vaivaa. Olit pitkä tai paksu, osta paikka mihin mahdut hyvin.
Olet nyt niin monta kertaa jankannut putkikatseisesti tuota samaa jättäen kaikkien muiden kertomat perustelut kokonaan huomiotta, että lienee parempi vaan jättää tämä tähän ja painaa ignore-painiketta.
 
Tulee aina paha mieli sieluun kun kulkuvälineessä on nostettu se oma reppu viereiselle penkille että muut eivät pääse istumaan. Itse ainakin otan joko syliin tai laitan lattialle jalkojen väliin. Toinen on että jos esimerkiksi metrossa on täyttä ja pitäisi saada lisää porukkaa sisälle niin kaikki jää jumittamaan heti siihen ovelle. Kyllä sinne käytäväänkin voi kävellä seisomaan niin mahtuu muutkin kyytiin.
 
Häntäluu istuimen takaosaan kiinni niin kyllä melkein jokaisen jalat mahtuu vaikka edessä oleva kallistaa istuintaan. Toki jos istuu kuin veltto lahna niin, että häntäluu on istuimen etuosassa niin tiukkaa tekee 150cm tapillakin. Itse olen pitkä ja mielelläni kyllä röhnötän aina niin, että jalat jatkuvat metrin edemmäs, mutta kun istun ryhdikkäästi, niin kyllä jalat mahtuvat myös Ryan Airin jalkatilaan.

Terveessä selässä tulisi olla kaari myös istuessa, ei pelkästään seistessä. Jos muutamaa tuntia ei jaksa istua kuten ihmisten kuulusi istua, niin ongelma ei ole kanssaihmiset. Voisin melkein vannoa, että tätä lukiessa 99%:lla häntäluu ei ole lähelläkään tuolin selkänojaa.
 
Häntäluu istuimen takaosaan kiinni niin kyllä melkein jokaisen jalat mahtuu vaikka edessä oleva kallistaa istuintaan. Toki jos istuu kuin veltto lahna niin, että häntäluu on istuimen etuosassa niin tiukkaa tekee 150cm tapillakin. Itse olen pitkä ja mielelläni kyllä röhnötän aina niin, että jalat jatkuvat metrin edemmäs, mutta kun istun ryhdikkäästi, niin kyllä jalat mahtuvat myös Ryan Airin jalkatilaan.

Terveessä selässä tulisi olla kaari myös istuessa, ei pelkästään seistessä. Jos muutamaa tuntia ei jaksa istua kuten ihmisten kuulusi istua, niin ongelma ei ole kanssaihmiset. Voisin melkein vannoa, että tätä lukiessa 99%:lla häntäluu ei ole lähelläkään tuolin selkänojaa.
Varmasti olisi hienoa jos koko kone olisi täynnä ryhdikkäitä, pitkiä ja hyvin käyttäytyviä miehiä. Tuollaisessa koneessa penkin kallistamisesta voisi saada jopa yhteisen harrastuksen.
 
Häntäluu istuimen takaosaan kiinni niin kyllä melkein jokaisen jalat mahtuu vaikka edessä oleva kallistaa istuintaan. Toki jos istuu kuin veltto lahna niin, että häntäluu on istuimen etuosassa niin tiukkaa tekee 150cm tapillakin. Itse olen pitkä ja mielelläni kyllä röhnötän aina niin, että jalat jatkuvat metrin edemmäs, mutta kun istun ryhdikkäästi, niin kyllä jalat mahtuvat myös Ryan Airin jalkatilaan.

Terveessä selässä tulisi olla kaari myös istuessa, ei pelkästään seistessä. Jos muutamaa tuntia ei jaksa istua kuten ihmisten kuulusi istua, niin ongelma ei ole kanssaihmiset. Voisin melkein vannoa, että tätä lukiessa 99%:lla häntäluu ei ole lähelläkään tuolin selkänojaa.
Kyse ei ole vain jalkatilasta, vaan kun se edessä istuvan istuin kallistuu myös samalla ylemmäs "syliin" rajoittaen selkeästi sitä valmiiksi pientä tilaa liikkua. Esim. lattialta etummaisen penkin alta repusta jotain kaiveltaessa tuntuu haittaavasti jokainen sentti, jonka edessä istuva varastaa penkkiä kallistaessaan. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?

Ehdottomasti kiinteät penkit olisi parempi ratkaisu ylipäätään.
 
Mä en koskaan kallista paitsi jos edessä istuva vetää full-on takakenon niin saatan laittaa vahingon kiertämään ja kallistaa omaa penkkiäni mutta silloinkin vain vähän. En kehtaa täystakakenoa, koska se edessä olevan takakeno yleensä vituttaa itseä. En toki ole koskaan kenelläkään alkanut kitisemään eikä kukaan takanaistuva ole kitissyt mulle.
 
Häntäluu istuimen takaosaan kiinni niin kyllä melkein jokaisen jalat mahtuu vaikka edessä oleva kallistaa istuintaan. Toki jos istuu kuin veltto lahna niin, että häntäluu on istuimen etuosassa niin tiukkaa tekee 150cm tapillakin. Itse olen pitkä ja mielelläni kyllä röhnötän aina niin, että jalat jatkuvat metrin edemmäs, mutta kun istun ryhdikkäästi, niin kyllä jalat mahtuvat myös Ryan Airin jalkatilaan.

Terveessä selässä tulisi olla kaari myös istuessa, ei pelkästään seistessä. Jos muutamaa tuntia ei jaksa istua kuten ihmisten kuulusi istua, niin ongelma ei ole kanssaihmiset. Voisin melkein vannoa, että tätä lukiessa 99%:lla häntäluu ei ole lähelläkään tuolin selkänojaa.

Kannattaa muistaa että pituus ei kaikilla ole samassa suhteessa, vaikka sinä mahtuisit istumaan hyvin, ei tarkoita että kaikki sinun pituiset mahtuvat, toisilla on esim pidemmät jalat.

Tämän hyvin houmannut töissä, työkaverin kanssa ollaan suht saman pituiset, mutta aina joutuu kuskin penkkiä laittamaan lähemmäksi jos hän on ajanut.
 
Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.
Tää on aika dynaaminen sääntö. Ei sitä tupakoitsijaakaan haittaa vaikka alemman asunnon parvekkeella tupakoidaan. Tai näitä julkissa puhelimella kaiuttimen kanssa puhuvia. Tai yleisillä paikoilla kännykästä jonkun esim. matsin kattominen äänet päällä. Tai skuuttaajia ei kiinnosta jos skuutin jättää keskelle ajoväylää.
 
Mielestäni hyviin tapoihin kuuluu kohtelias huonoon tapaan puuttuminen. Esim. lentokoneen istuimissa voi sanoa edessä olevalle kallistelijalle, että "Anteeksi, olisiko mahdollista istua pystyasennossa kun menee muuten liian ahtaaksi tila". Monesti kyse voi olla enemmän ajattelemattomuudesta kuin röyhkeydestä.
Mielenosoituksellinen käytös on huonoa käytöstä. Toki jos toinen ei ota asiallisesta huomautuksesta onkeensa niin sitten voi alkaa tönimään/köhimään/piereskelemään/murustelemaan sipsipussia tms. :). Tai harkita meneekö oma matka vähemmän pilalle 'viisaampi taipuu'-periaatteella vai snägäritappelulla.
Toki jos toisen käytös on lähtökohtaisesti tietoisesti röyhkeää niin siihen voi puuttua napakammin.
 
Valitetttavasti ne yksityiskonelennot ovat aika hintavia. Siis jos kyse on vaikkapa jalkatilasta Euroopan sisäisillä lennoilla.
Kas kun et helikopteria ehdottanut. Jos haluaa halvemmalla niin onhan noita paikkoja myös tavallisissa lentokoneissa. Rullatuolillakin pääsee.
 
Kas kun et helikopteria ehdottanut. Jos haluaa halvemmalla niin onhan noita paikkoja myös tavallisissa lentokoneissa. Rullatuolillakin pääsee.

Siellä on muutama exit-row paikka, jotka yleensä varataan kyllä aika nopeasti loppuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 041
Viestejä
4 798 832
Jäsenet
77 870
Uusin jäsen
Jarppii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom