Eikös kaikki ollut suht rauhallista, ennekuin taas menivät tekemään enaltaehkäisevän iskun ?
Ei.
Iranin tukemat Hizbollah ja Hamas ovat mm. ampuneet Israeliin kymmeniä tuhansia, ehkä yhteensä jopa oli sata tuhatta rakettia, tähdäten pääasiassa siviilikohteisiin.
Ja Iranin islamistihallinto ei ole koskaan tunnustanut Israelia valtiona.
Tappavat maan johtajan ja sitten alkaa taivaalta tippumaan tavaraa omaan niskaan. Ei kai ollut yllätys. Lisäksi Gaza ja nyt Libanon.
Kannattaisi ehkä vähän opetella historiaa ja perehtyä siihen, että mitä näissä paikoissa oikeasti tapahtui.
Israeli vetäytyi Gazasta n. 20 vuotta sitten. Kiitokseksi Hamas valittiin siellä valtaan ja Hamas muutti sen käytännössä yhdeksi isoksi terroristitukohkohdaksi jossa mm. kaivettiin vesijohtojakin maasta että voitiin tehdä niistä runkoja raketeille, joilla ammuttiin Israeliin, tähdäten siviilikohteisiin.
Sitten sieltä ammuttiin seuraavien n. 18 vuoden aikana kymmeniätuhansia raketteja Israeliin. Tähdäten nimenomaan siviilikohteisiin. Lisäksi sitä käytetiin tukikohtana monille muille terrori-iskuille.
Sitten tuossa kaksi ja puoli vuotta sitten tehtiin tämän vuosikymmenen verisin terrori-isku jossa vielä kidnapatiin huomattava määrä ihmisiä Israelista panttivangeiksi.
Mitä niille panttivangeille olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Antaa hamasin vaan kiduttaa ja murhata ne tekemättä mitään?
Tai antaa periksi terroristeille ja vapauttaa suuri määrä terroristeja vankilasta jonka jälkeen terrori-iskut olisivat vaan kiihtyneet?
Libanonissa taas tilanne on se, että maan virallinen hallinto on ollut voimaton terroristijärjstö hizbollahin edessä, ja Hizbollah on miehittänyt libanonista suuria alueita. Ja ampunut miehittämiltä alueilta raketteja Israeliin (tähdäten siviilikohteisiin)
Mikäli Libanon olisi itse riisunut hizbollahin aseista ja vapauttanut alueet sen miehityksestä, mitään Israelin operaatiota libanonissa ei olisi tarvittu.
Mutta kun Libanon ei sitä itse saanut tehtyä, Israelilla oli kaikki oikeus tehdä se itse.