Veikkaan, että tässä on myös melko suuri ero siinä mihin hakee ja mihin virastoon hakee. Näillähän on eroa jo ihan loppukäyttäjän silminkin kuin päivällä ja yöllä, joten se varmasti heijastuu myös yleiseen viraston toimintaan yhtälailla. Ymmärrän kyllä, että kun on jo järjestelmässä sisällä ja siellä töissä, niin ei välttämättä näe näitä muita epäkohtia, mutta en minä tämän kohdalla ole yksin. Yksityisellä puolella melko usein myös tulee perustelut miksi joku toinen valittiin ja jos kysyy, niin sieltä myös vastataan koherentisti vaikka osaamisen ja kokemuksen kautta. Valtiolta tulee copilotista lainattu viesti, jossa ei ole selkeää syytä tai eroteltu sen tarkemmin, kunhan vaan jonkun bullshitin sieltä pyöräyttää kysyjälle. Jos edes sitäkään viitsitä tehdä.Mä en valtiolla työskentelevänä allekirjoita kyllä, että tämä olisi yleinen tai yleisin tapa toimia. Kyllähän tännekin halutaan parhaat työntekijät. Itse pääsin töihin tuntematta ketään, ilman valmista tutkintoa ja pelkästään kokemuksen ja oikealle alueelle osuneen työkokemuksen perusteella.
Rekryt on kyllä valtiolla byrokraattisia, hitaita ja vaikeita. Ja myös rekryäjän kokemuksella on väliä, että miten hyvin osaa sen ilmoituksen muotoilla. Tiedän tapauksen, jossa ei voitu palkata selkeästi parasta hakijaa jolla oli laajaa ja varmaan vaatimukset ylittävää kokemusta monesta asiasta. Mutta koska hakemuksessa oli kirjattu prioriteettijärjestyksessä vaatimus 1, 2, 3 niin sitten HR oli sitä mieltä, että tähän on pakko valita se jolla on vakuuttavin kokemus esittää vaatimuksesta 1.