Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö just epäviralliseen voi suostua huoletta? Best-effort-SLA, eli voi jättää vastaamatta jos siltä tuntuu.Ei tulisi kyllä mieleenkään suostua mihinkään epäviralliseen varallaoloon ilman korvausta. Jos firma on mennyt tekemään 24/7 palvelusopimuksen asiakkaan kanssa mutta ei ole valmis maksamaan tekijöille siitä niin oma on mokansa.
Eikö just epäviralliseen voi suostua huoletta? Best-effort-SLA, eli voi jättää vastaamatta jos siltä tuntuu.
Meillä menee siten, että jokaisella asiakkaalla on omat asiakasvastaavat ja näillä kuumat linjat, josta saa 24/7 vastaavan kiinni paskan osuessa tuulettimeen.(esimerkiksi järjestelmät alhaalla ja itse ei saa niitä pystyyn) Nämä spesialistijampat saa ihan hyvät korvaukset näistä hätätapauksista ja ne taas laskutetaan asiakkailta.Tervetuloa elämääni. Meillä varallaolo on juuri tuollaista, yksin vastaat kaikesta ja "saa hälyttää muita". Voi arvata kuinka moni hälytyksiin vastaa (totuus: ei kukaan) ja siinä sitten ollaan, kun kriittinen softa lopettaa toimintansa klo. 18:04 perjantaina ja kaverit jotka osaa tehdä tuolle jotain tulee maanantaina 09:32. Mut hei, halvalla myyty asiakkaalle ja hyvää tuli. Onneksi nämä hommat loppuu tällä viikolla forever. Ei saatana tällaista paskaa jaksa.
Eikö just epäviralliseen voi suostua huoletta? Best-effort-SLA, eli voi jättää vastaamatta jos siltä tuntuu.
Olen itse ajatellut, että voisin varmaan kyllä tehdä jotain 24/7 päivystystä, mutta sen kyllä pitäisi sitten myös näkyä palkassa ihan tuntuvasti. Jos olisi vaikkapa juurikin jokin järjestelmäasiantuntija jonka pitää olla tavoitettavissa 24/7 vikatilanteiden varalta, niin sehän käytännössä asettaisi jo rajoitteita sille mitä voi vapaa-ajallaan tehdä. En tuon takia ainakaan itse suostuisi ilman isoa korvausta
Meillä menee siten, että jokaisella asiakkaalla on omat asiakasvastaavat ja näillä kuumat linjat, josta saa 24/7 vastaavan kiinni paskan osuessa tuulettimeen.(esimerkiksi järjestelmät alhaalla ja itse ei saa niitä pystyyn) Nämä spesialistijampat saa ihan hyvät korvaukset näistä hätätapauksista ja ne taas laskutetaan asiakkailta.
Huomaa monikko, ei tietenkään yksi tyyppi ole 365 päivää vuodessa varalla. Meillä on kyllä hyvä dokumentaatio asioista, mutta joskus voi hommat mennä niin solmuun, että perustason päivystäjä niistä ei selviä. Riippuu ihan siitä kuinka kriittiset järjestelmät kyseessä ja onko asiakas halukas maksamaan siitä, että on 24/7 spesialisti saatavilla tarvittaessa.Kuulostaa oudolta. Onko nämä spesialistijampat tosiaan 365 päivää vuodessa varalla? Tuollainen kuitenkin rajoittaa huomattavan paljon, mitä voi tehdä.
Huomaa monikko, ei tietenkään yksi tyyppi ole 365 päivää vuodessa varalla.
Ok, ymmärsin väärin tuosta "jokaisella asiakkaalla on omat asiakasvastaavat". Ajattelin että jokaista asiakasta kohden on yksi 365 päivää vuodessa varallaoloa tekevä tyyppi.
Töitä pukkaa siihen malliin, ettei Service Desk ehdi tehdä.Fyi: Meillä olisi muutama paikka auki jos jotakuta kiinnostaa.
- Muutamia paikkoja Service Deskissä
- Yksi paikka asiantuntijalle ts. Microsoft 365-migraatiot, virtuaalipalvelimet yms
Sijainti: PK-seutu/Uusimaa
Laittakaa yv:tä jos on kiinnostusta.
Best-effort SLA:n voi tarjota asiakkaille ihan maksullisena palveluna ja sopia korvauksista työntekijöiden kanssa. Joissain työpaikoissa on näitä ollut, tyypillisesti puhelinringillä toteutettuna.Eikö just epäviralliseen voi suostua huoletta? Best-effort-SLA, eli voi jättää vastaamatta jos siltä tuntuu.
Meillä on kyllä ihan oikea on-call rota josta duunarilevelin kaverit saavat ihan normaalit korvaukset sopimusten mukaan, joka meillä on kyllä suhteessa soittojen määrään ja vakavuuteen omasta mielestä tosi hyvä korvaus.Best-effort SLA:n voi tarjota asiakkaille ihan maksullisena palveluna ja sopia korvauksista työntekijöiden kanssa. Joissain työpaikoissa on näitä ollut, tyypillisesti puhelinringillä toteutettuna.
On myös lievästi epäreilua käyttää 16h vuorokaudessa päivässä töihin tai niihin opetteluun, ja sitten muiden normaalien järkevien ihmisten tekemisiä peilataan sen alipalkatun tiimikaverin töihin. Tavallaan kuset muiden muroihin, jos sankaroit pitkään ilman korvauksia helvetisti ylitöitä.Hyvää keskustelua joustamisista ja varallaoloista. Itse olen aina pyrkinyt joustamaan eli koskaan ei hanskat tipu jos talo tarvii apua. Mun mielestä ihan luonnollista.. nyt kun on kone kotona ja teen etähommia niin myönnetään että joskus (oikeasti kyllä harvinaista) saatan tehdä illalla jotain jos sattuu olemaan luppoaikaa tai saan jonkun kuningasidean, mutta kyllä pidän kirjaa tekemistäni tunneista ja joko tunnit laskutan tai kerrytän saldoa. Mun mielestä parasta on että joustoa on molemmin puolin, silloin liukuvasta työajasta ja venymisestä oikeasti hyötyy molemmat osapuolet.
Ja en siis ymmärrä niitä jotka tekee jatkuvasti liikaa duunia "talon hyväksi" tai jotain muuta koska se on myös laitonta eikä juurikaan hyödytä työntekijää. Mulla on ja on ollut edellisissä työpaikoissa kavereita jotka tekee "aina" töitä eikä siitä nosta meteliä tai hae korvausta. Ei näin. Samoin toisinpäin että on kokemusta kavereista jotka on pienimmästäkin syystä saikulla (no,en tietenkään varmasti tiedä ihmisten saikkuhistoriaa), osa pyöristelee omat työajat reilumminkin kotiinpäin.. ja on myös niitä jotka tekee töitä esim 07-15, työnteko loppuu siis minuutilleen 15.00 ja se päivä on sitten siinä.
On myös lievästi epäreilua käyttää 16h vuorokaudessa päivässä töihin tai niihin opetteluun, ja sitten muiden normaalien järkevien ihmisten tekemisiä peilataan sen alipalkatun tiimikaverin töihin. Tavallaan kuset muiden muroihin, jos sankaroit pitkään ilman korvauksia helvetisti ylitöitä.
Kiinnostaisi itseäkin. Ihan vaan miettinyt että nyt on kiva duunipaikka hallussa, mutta muutama vuosi jo takana joten voisi olla mielenkiintoista ottaa vähän "sapattivuotta" niin että keskittyisi ihan muihin asioihin jonkun aikaa. Kuinka helposti yleensä työnantajat myöntyy, paljonko korvaukset on, millaisia vaatimuksia opiskelupaikalle on, kauanko sitä vapaata voi saada...tuollaisia kysymyksiä joihin varmasti löytyy netistä vastauksia mutta käännytään entin Techin puoleen.Onko kellään kokemusta opintovapaasta? Kelpaako tuohon esim Courseran/Udacityn kurssit vai pitääkö käydä kursseja läpi avoimesta yliopistosta?
Täytyy olla julkisen valvonnan alaista koulutusta.Onko kellään kokemusta opintovapaasta? Kelpaako tuohon esim Courseran/Udacityn kurssit vai pitääkö käydä kursseja läpi avoimesta yliopistosta?
Kiinnostaisi itseäkin. Ihan vaan miettinyt että nyt on kiva duunipaikka hallussa, mutta muutama vuosi jo takana joten voisi olla mielenkiintoista ottaa vähän "sapattivuotta" niin että keskittyisi ihan muihin asioihin jonkun aikaa. Kuinka helposti yleensä työnantajat myöntyy, paljonko korvaukset on, millaisia vaatimuksia opiskelupaikalle on, kauanko sitä vapaata voi saada...tuollaisia kysymyksiä joihin varmasti löytyy netistä vastauksia mutta käännytään entin Techin puoleen.
Täytyy olla julkisen valvonnan alaista koulutusta.
![]()
Aikuiskoulutustuen saamiseen on vielä erikseen muita ehtoja.
Itse tässä vakavasti harkinnut ehdottavani esimiehelleni että alkaisin tekemään nelipäiväistä työviikkoa.
Onko täällä moni onnistunut?
Toki disclaimerina heti sanon, että jos esim. joku projekti vaatii täysipäiväisen viikon tekemistä silloin tällöin, niin voin sen tehdä.
Itse yksin pyörittelen globaalin firman suomen tytäryhtiön ICT toimintoja.
Pohdinnassa myös se, että jos vastaus on negatiivinen lyhempään työviikkoon, niin sitten haen tyyliin avoimeen yliopistoon opiskelemaan (siis oikeasti tarkoitus ei olisi edes opiskella) ja otetaan sitten opintovapaata ihan täysipäiväisesti. Saa siinä kohden työnantaja miettiä, että kumpi on parempi, teen nelipäiväistä työviikkoa vaiko se, että olen täydellisesti poissa ajan x.
Ja tuohon mainitsemaani "opiskeluun", kun kerran oikea tarkoitukseni jonkinmoista sapattia/lyhempää työviikkoa saada pidettyä, lisäkysymyksenä se, että onko minun ns. pakko opiskella opintovapaalla? Tuleeko jostain raippaa perseelle ja kovaa, esim. työnantajan suunnasta jos ei oikeasti opiskelekaan?
Tarkoitus ei olisi mitään opintotukia tai vastaavia edes hakea.
6 §
Opintovapaan aika katsotaan palvelussuhteen perusteella määräytyviä, muita kuin lakisääteisiä, taloudellisia etuuksia määrättäessä työssäoloajan veroiseksi siltä osin kuin siitä on työehto- tai virkaehtosopimuksin sovittu. (17.12.1993/1178)
Opintovapaan perusteella määräytyvistä vuosiloma- ja eläke-etuuksista säädetään erikseen.
12 §
Opintovapaan hyväksyttävästä käyttämisestä on opetuksen tai koulutuksen järjestäjä taikka opinnäytteen vastaanottaja velvollinen antamaan opiskelijalle todistuksen sen mukaan kuin asetuksella säädetään. Työntekijän on työnantajan vaatimuksesta esitettävä tämä todistus työnantajalleen.
Jos opiskelija ilman hyväksyttävää syytä on hänelle myönnetyn opintovapaan aikana laiminlyönyt opiskelun tai koulutukseen osallistumisen siinä määrin, ettei 1 momentissa tarkoitettua todistusta voida hänelle antaa, on työnantajalla oikeus olla myöntämättä hänelle opintovapaata seuraavan kahden vuoden aikana. Lisäksi hän menettää opintovapaan aikana kertyneet 6 §:ssä tarkoitetut oikeudet.
Olen jo pariin otteeseen ehdottanut mutta koko ajan kiire ja tunteja kertyy saldoihin vähän kaikilla collegoillakin joten ei ole innostuttu asiaan... Päivittele omaa tilannettasi jos saat suoraan onnistumaan tai kiertoteitseItse tässä vakavasti harkinnut ehdottavani esimiehelleni että alkaisin tekemään nelipäiväistä työviikkoa.
Toki disclaimerina heti sanon, että jos esim. joku projekti vaatii täysipäiväisen viikon tekemistä silloin tällöin, niin voin sen tehdä.
Itse yksin pyörittelen globaalin firman suomen tytäryhtiön ICT toimintoja.
Olen jo pariin otteeseen ehdottanut mutta koko ajan kiire ja tunteja kertyy saldoihin vähän kaikilla collegoillakin joten ei ole innostuttu asiaan... Päivittele omaa tilannettasi jos saat suoraan onnistumaan tai kiertoteitseonhan tuossa sekin mahdollisuus että jos 4pvä työviikko ei onnistu niin hakee muualta töitä ja lähtiessä mainitsee mikä oli syynä.
Itse tässä vakavasti harkinnut ehdottavani esimiehelleni että alkaisin tekemään nelipäiväistä työviikkoa.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Olen itse siis tällä hetkellä konsulttitalossa töissä ja tittelinä sysadmin. Tulee tällä hetkellä aika laaja-alaisesti tutuksi erilaisia järjestelmiä, kun monitoroidaan ja hallitaan niin monen eri asiakkaan isoja palveluita. Hyvä saada jonkinlaista osviittaa minkälaista palkkatoivetta voisi heitellä noille rekryäjille. Itseltä löytyy nyt perustason AWS:n cloud practioner ja Azuren AZ900 sertifikaatit.Noissa perus tukihommissa lähdöt taitaa olla 2000-3000e välillä, riippuen onko ympäristö haastava/vaatii teknistä osaamista ja alemmassa päässä haarukkaa sitten "oletko käynnistänyt koneen uudelleen" ja leasingkoneiden vaihdot pahvilaatikosta uusi valmiiksi asennettu kone ja ojennus käyttäjälle, pahvit kierrätykseen ja näkemiin.
Tuosta metson ilmoituksesta piti aika monta kertaa lukea että haetaanko siinä it-tukea vai koordinaattoria.
Jos löydät hommat jossa vaaditaan sen verran teknistä osaamista että voit itseasia sanoa ns asiantuntjaksi ja firman talous antaa myöden pitää osaajat talossa palkankorotuksilla, niin parissa vuodessa voit saada palkan 3300-3700e välillä.
Näin mitä itse tiedän it-tukea tekevien henkilöiden palkkoja.
Mun mielestä näistä on tosi vaikea sanoa mitään varmaa. Esim. etenemismahdollisuudet saattavat olla erinomaisetkin jos ne vähän it-jannut eivät ole kovin kovia osaajia. Toisaalta jos ne vähät jätkät sattuvat olemaan osaajia, niin oman profiilin nosto voi olla aika vaikeaa.Noissa perus tukihommissa lähdöt taitaa olla 2000-3000e välillä, riippuen onko ympäristö haastava/vaatii teknistä osaamista ja alemmassa päässä haarukkaa sitten "oletko käynnistänyt koneen uudelleen" ja leasingkoneiden vaihdot pahvilaatikosta uusi valmiiksi asennettu kone ja ojennus käyttäjälle, pahvit kierrätykseen ja näkemiin.
Tuosta metson ilmoituksesta piti aika monta kertaa lukea että haetaanko siinä it-tukea vai koordinaattoria.
Jos löydät hommat jossa vaaditaan sen verran teknistä osaamista että voit itseasia sanoa ns asiantuntjaksi ja firman talous antaa myöden pitää osaajat talossa palkankorotuksilla, niin parissa vuodessa voit saada palkan 3300-3700e välillä.
Näin mitä itse tiedän it-tukea tekevien henkilöiden palkkoja.
Pohdiskelin, että jonkun Firman Microsoft office365, AD:n, päätelaitteiden jne. hallinnointi voisi olla ihan rentoa hommaa. Noissa työpaikailmoituksissa aika usein näitä toivotaan, kun etsitään tuota it-asiantuntijaa.Mun mielestä näistä on tosi vaikea sanoa mitään varmaa. Esim. etenemismahdollisuudet saattavat olla erinomaisetkin jos ne vähän it-jannut eivät ole kovin kovia osaajia. Toisaalta jos ne vähät jätkät sattuvat olemaan osaajia, niin oman profiilin nosto voi olla aika vaikeaa.
Tätä ajattelinkin, nyt itse it-konsulttitalossa hommissa ja välillä saa painaa pää kolmantena jalkana. Täällä tosin tulee tutuksi todella laajalla skaalalla järjestelmät, niin saa CV:hen hyvää merkintää. Myöhemmin voisi olla ihan mukavaa hypätä ei IT-firmaan tekemään vähemmän kiirellistä ja stressittömämpää hommaa.Jossain pienemmässä ympäristössä homma voisi olla ihan mukavaa. Juurikin jossain ei it:tä tekevässä firmassa, jossa tyydytään että on koneet, jotka toimii ja saadaan halutut sovellukset ja tietoturva on kondiksessa. Ilman että välissä on 15 hengen tietohallintotiimi lyömässä raippaa pullataikinan lailla paisuneessa ympäristössä, jossa oppimiskaari on monta vuotta.
Jossain nyrkkipajassa tämä saattaa tarkoittaa käytännössä sitä, että näillä "epävirallisilla" sopimuksilla kierretään tessin mukaisia päivystyskorvauksia tai jotain muuta yhtä älytöntä. Jos muu tiimi suostuu tähän touhuun eli hoitelee hommat puhelimen pirahtaessa, niin siinä saa äkkiä vähemmän mukavan maineen sekä esimiesten että kollegojen kesken.
Paras toki välttää tyystin näitä firmoja.
Jep. Vaikea kyllä löytää yhtäkään hyvää syytä miksi mihinkään epäviralliseenkaan best effort päivystykseen kannattaisi suostua ilman korvausta. Auttaa vain ja ainoastaan työnantajaa polkemaan työntekijää, näissä usein tämmösen sosiaalisen paineen alla.Yrityksen kokoluokat on täällä Suomessa vain niin pieniä, että tämä kuvailemasi tilanne on aika arkipäivää. Sitten vielä joku pässinpää yrittäjä-omistaja lupailee ympärivuorokautista päivystystä asiakkaalle ja olettaa, että kun ollaan "yhteisessä veneessä", niin tavalliset työntekijätkin joustaa.
Kuten tuossa aikaisemmin kerroin - meillä on epävirallinen best-effort työntekijöiden välisesti sovittuna. Ei työntantajan kanssa.Jep. Vaikea kyllä löytää yhtäkään hyvää syytä miksi mihinkään epäviralliseenkaan best effort päivystykseen kannattaisi suostua ilman korvausta. Auttaa vain ja ainoastaan työnantajaa polkemaan työntekijää, näissä usein tämmösen sosiaalisen paineen alla.
Jooh, missasin tuon aiemman viestin. Tuo kuulostaa fiksulta.Kuten tuossa aikaisemmin kerroin - meillä on epävirallinen best-effort työntekijöiden välisesti sovittuna. Ei työntantajan kanssa.
Me työntekijät ihan itse olemme kokeneet, että päivystys on vähemmän stressaavaa kun olemme sopineet, että tarpeen vaatiessa autamme toisiamme. Se nyt vaan on aika helppoa ampua yksi whatsapp ja kysäistä, että xyz-komponentti antaa alarmia abc, satutko tietämään, että mikä auttaa. Usein se on sen 30sec vastaus joka säästää paljon aikaa ja hermostumista päivystäjältä, jolla ei usein ole aivan täydellistä osaamista jokaisesta ison järjestelmän osasta.
Mutta ei kukaan oleta, että joku tietty jannu olisi aina saavutettavissa. Jos vastausta ei kuulu tai se on mallia "olen biitsillä, ei pysty nyt", niin on ihan selvää että virallisen päivystäjän pitää selvitä itsekseen.
Itse olen ollut useammassa IT-alan (tuote)firmassa Suomessa ja maailmalla enkä koskaan ole kuullutkaan mistään päivystyksestä. Ovatko nämä päivystykset jotain alihankintafirmojen juttuja?
Omassa edellisessä firmassa tarjottiin asiakkaalle raportointia ja päivystettiin asiakkaasta riippuen 8 /12 / 24h vuorokaudessa. Jos jotain menee rikki tai asiakas tarvitsee vastauksia kysymyksiinsä niin sitten on joku paikalla niitä antamassa. Konsulttifirmoissa aika yleistä, mutta luulisi että myös tuotetaloissa jonkun täytyisi olla päivystämässä ja antamassa tukea asiakkaalle jos jotain hajoaa.Itse olen ollut useammassa IT-alan (tuote)firmassa Suomessa ja maailmalla enkä koskaan ole kuullutkaan mistään päivystyksestä. Ovatko nämä päivystykset jotain alihankintafirmojen juttuja?
Riittävän isoissa firmoissa varsinaista päivystystä ei tarvita, kun esim meillä support toimii kolmella eri aikavyöhykkeellä, jolloin joku on jossain aina töissä.Omassa edellisessä firmassa tarjottiin asiakkaalle raportointia ja päivystettiin asiakkaasta riippuen 8 /12 / 24h vuorokaudessa. Jos jotain menee rikki tai asiakas tarvitsee vastauksia kysymyksiinsä niin sitten on joku paikalla niitä antamassa. Konsulttifirmoissa aika yleistä, mutta luulisi että myös tuotetaloissa jonkun täytyisi olla päivystämässä ja antamassa tukea asiakkaalle jos jotain hajoaa.
Itse olen ollut useammassa IT-alan (tuote)firmassa Suomessa ja maailmalla enkä koskaan ole kuullutkaan mistään päivystyksestä. Ovatko nämä päivystykset jotain alihankintafirmojen juttuja?
Meillä valvotaan useamman firman nettipalveluja, joista asiakkaat maksaa, että ne ovat 24/7 pystyssä. Joku sitten on aina valvomassa, että mitään ei tapahdu.Itse olen ollut useammassa IT-alan (tuote)firmassa Suomessa ja maailmalla enkä koskaan ole kuullutkaan mistään päivystyksestä. Ovatko nämä päivystykset jotain alihankintafirmojen juttuja?
Yep. Ja odottamattomia ongelmiahan tulee aina ennemmin tai myöhemmin vastaan, vaikka ois mimmoset superkoodarit ollu tunkkaamas. Tarpeeks bisnesskriittinen softa ni kyl siinä on ihan kiva, että jollekin maksetaan siitä, että kiinnostaa korjata jo perjantai-iltana eikä vasta maanantai-aamuna.Ei valvominen varmaan estä asioita tapahtumasta, sillä vaan saadaan nopeutettua ongelmatilanteesta toipumista.
Missä firmassa IT-alalla Suomessa on tuollaista AY-mentaliteettia? Ei ole ainakaan itsellä tullut ikinä vastaan vaan ihmiset ovat olleet hyvinkin joustavia.
Kyllähän töihin saa helposti kulumaan 80 tuntia viikossa jos tyyli on sellainen että pomo sanoo "tee tämä juttu", työntekijä tekee sen tunnissa ja odottelee sitten muutaman tunnin että pomo tulee sanomaan mitä tehdään seuraavaksi.
Krooninen alimiehitys on kaikkineen jännä juttu. "Ei ehditä tekemään kunnon dokumentaatiota", tuo on hyvä tekosyy kiireessä ja alimiehityksessä. Tuosta monesti seuraa että sama ongelma on edessä puolen vuoden tai vuoden päästä..ja jälleen menee tunteja tai päiviä kun asia selvitetään ja vaikka selitetään asiakkaalle tai ihmisille jotka jotain koodia työstää.Krooninen alimiehitys (ja koulutuksen/dokumentaation puute jne.) on hyvä tapa saavuttaa pitkät viikot. Tuttua firmoista, jotka ei tajua mitään ihmisten päälle.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.