Itujen idättäminen ja yrttien kasvatus kotona

En löytänyt haulla tällaista ketjua, olen viime vuosina löytänyt kaupan valikoimista erilaiset idut ja siemenet ihan normaalin sekaruokavalion kylkeen, ja ne ovat suurta herkkua esim. keitettyjen tai paistettujen kananmunien kanssa. Erilaiset yrtit on olleet tuttuja jo lapsuudesta, ja vanhempien kasvimaalta löytyikin aina tuuhea ruohosipulipaakku kesäisin.

Nykyäänhän valikoima on kaupassa tosi hyvä myös itujen ja silmujen suhteen, löytyy mungpavun ituja sekä ihan esim. silmusalaatteja, hinta vaan tuppaa olemaan aika tyyris.
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/mungpavun-itu-200g-6416332000603 <- tuossa kaupan valmistuote

Onko foorumilla muita jotka kasvattelee näitä itse sisätiloissa? Löysin vain ketjut tomaateista ja chileistä enkä nyt ajatellut mennä niihin kysymään. Mungpavun idut on sellainen josta olen aloittanut, kohta on tuo 500g purkki kasvatettu kokonaan. Idätys onnistuu hienosti ilman mitään hifistelytarvikkeitakin, ainoa vaan että ne idut ei tunnu oikein kunnolla aukeavan, mutta ainakaan tähän mennessä ei ole mitään oireita tullut. Itupurkin kun kaupasta ostaa niin kaikissa on iso siimahäntä, omissa on ehkä vain joka kymmenennessä.

Mungpapujen idätys <- tällä ohjeella olen idättänyt, tarvikkeena pelkkä lävikkö, valutusastia ja päälle keittiöliina pimentämään. Ja tosiaan mikään vegaani en ole :D eikä nää mun mielestä ole edes sellaisenaan kauhean ihmeellisiä, itujen kanssa parhaat makuparit löytyy naudanlihasta ja kananmunista.

Viimeksi muokattu:
Muutama viikko sitten aloitin idättämällä kuivattuja herneitä. Onnistui sen verran hyvin, että laitoin pari kunnon idätysastiaa tilaukseen. Jatkossa sitten testata muitakin palkokasveja ja siemeniä.

Edit: Tällaisen silmusalaatin söin ruoan kanssa ja siitä se ajatus sitten lähti. Ihan hyvät säästöt tulee jos herneet ja linssit maksaa sen pari kolme euroa kilolta.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
303 316
Jäsenet
82 332
Uusin jäsen
n4stamuumio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom