Jojo johtimelle?

3D-printteriä johdottaessa huomasin, että liikkuvien osien (ohuet ja notkeat) piuhat ovat haastavia. Onko kellään kokemusta jojon (tai vastaava systeemi) käytöstä? Ajatustasolla se olisi optimaalinen, liikkuvan osan ollessa lähellä piuha on nätisti poissa tieltä kerällä jojossa, josta sitä tarvittaessa tulee just sopivan verran esille. Tee-se-itse -tyyliin voisin teurastaa pari henkilökorttijojoa tai vastaavaa, mutta jos jossain myydään valmiita ratkaisuja, niin kertokaa. Nopealla googlauksella en itse löytänyt.

Jos on sellainen perinteisen mallinen 3D-printteri niin yleensä kaapeliketju on parempi vaihtoehto. USB- ja verkkokaapeleitä myydään valmiina tälläisinä jojoina, mutta halvat pyörii itseään keskeltä rullalle, joten kela on aina keskellä. Liukukoskettimilla ja kunnon kelalla taas nousee hinnat aika rajusti.

Isohko tee-se-itse CoreXY laite kyseessä, jossa reilu 50 cm liikerataa eteen-taakse ja ylös-alas. Kahteen suuntaan kulkevan tulostuspään piuhat on kaapelispiraalissa ja se toimii ihan ok. Rajoittimen ja pedin lämpötila-anturin piuhat voivat olla todella ohuita ja siksi tuumasin, että tommonen henkilökorttijojo olisi tarpeeksi tukeva. Ne toimii myös yhteen suuntaan venyvinä. Johdin lienee kuitenkin vähän paksumpaa ku noiden narut, niin kelan riittävyydestä ei ole tietoa. Hitto, kun olisi koekappale purettavaksi ja kokeiltavaksi saman tien...

Edit. Rullamittakin voisi olla sopiva lähtökohta.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
291 156
Jäsenet
80 027
Uusin jäsen
villeojis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom