Julkiset DNS-palvelut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja east
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    dns
Eikö siellä voi olla jotain pöpöjä joko reitittimessä tai muilla laitteilla jotka ohjaavat dns liikennettä itänaapurille ? Ei olisi ensimmäinen kerta kun näin kävis.

Mitäs dnscheck.tools - check your dns resolvers näyttää?

Mulle tuolta tulee yandexia viimeseks ja mitä tuo edes testaa?
Se näyttää dns-palvelimen tiedot mikä on käytössä. Selaimessakin voi olla jotain asetuksissa.

Tuossa on sivusta enemmän.

Nextdns:n aikaa satunnaisesti näkyi Moskova ja välillä normaalia. Se Moskovakin oli asiallinen Nextdns:n palvelin, kun verkostoon kuului. Ja miksei olisi kuulunutkin normaalina aikana. Kun itse tämän havaitsin, oli sota syttynyt ja Redditin keskusteluista kävi ilmi, että palvelun vaihto olisi ainoa tapa eroon tällaisesta päästä. Ison verkon kääntöpuolia on sen hallittavuus.

Controld:n tukeen pistin hieman vastapalloa, kun ovat kyykyttäneet tracerouten tekoa joka väliin. Pistin, että mitä tämän uudelleen ja uudelleen tekemisellä on hyötyä, operaattorin verkko on mikä on ja se ei siitä muuksi muutu. Lopputerveisinä pistin, että ihmiset välttää teitä hitaan verkon takia. No mainitsin puutteena masterhakemiston puutteen sekä ettei edelleenkään voi vapaavalintaisia listoja ulkopuolelta käyttää. Masterhakemisto helpottaisi usean profiilin listojen ylläpitoa, kun voisi yhteen hakemistoon pistää sääntöjä ja päivittyisivät valittuihin profiileihin. Tietysti tuon hoitaisi ulkopuolisen listojen hakemisen lisäämisellä. Olen koettanut pitää yllä koijarisivustojen estolistaa ja on useampi profiili, niin se on käsipelillä yksi profiili kerraan kopioitavissa. Olisi edes kopiointityökalussa useampi profiili valittavissa.

On tullut käytettyä ControlD free dns (no-ads-malware-typo custom configuraatio) nyt jo nelisen kuukautta, eikä voi moittia mistään, toimii kuten pitääkin ja vaikka yhdistää tukholmaan niin kyllä toimii vikkelästi (anycast), ihmettelen vain että miksi isoilla palveluidentarjoajilla (Cloudflare, Quad9, Google) oli aina jotain ongelmaa, vaikka Cloudflare ja Google näytti useimmiten (ellei ollut heidän puolella jotain vikaa, erityisesti cloudflarella oli todella useasti jotain ongelmaa) yhdistävän vielä suomeen :hmm:

NextDNS vaikuttaa muuten hyvältä paitsi että:
1) Ilmainen vain 300k kyselyjä / kuukausi, ei taida omaan käyttöön riittää.
2) Oletuksena ilmeisesti lokit ovat käytössä?
3) Juuri lukenut paljon noista että yhdistät paikasta x paikkaan y, niin oletkin yhdistyneenä aivan jonnekin muualle, pahin olisi juuri kuten täälläkin joku huomioinut että yhdistäisi jonnekin venäjälle :eek:

Ja tosiaan DNS0.eu (NextDNS palvelu) on nyt pois pelistä, olikin tosi hämärä tarjoaja kun jotain googlecloud juttuja näytti dns leak testeissä. Harmi joo tuo kun vain yhtäkkiä sitten päättivät lopettaa palvelun, ja varmasti kaikilla kenellä oli palvelu käytössä saivat kokea verkon katkeamisen, ja kaikki eivät varmasti itse osaa vaihtaa DNS osoitetta itse (vanhukset, tekniikan kanssa muuten osaamattomat)

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 355
Jäsenet
79 754
Uusin jäsen
roopelylyoja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom