Kalle Rovanperä uusissa kilpa-autoilu haasteissa

Meni vähän ohi mun jakama juttu ku tietäjät tuli kertoon mielipiteitään. Itsekää väittäny, että kyllä se PorSche-cup on Rovanperän valmistanut formuloihin, vaa toin vaa esiin ,että on sitä mies miestä vastaanki ajeltu, vaikka muuta kirjoitellaan.

Otsikkoki jo kertoi, että Rovanperä itsekin tietää, että tulee ottaan turpaan varsinki alussa ja kummastelis, jos näin ei olisi. Jos ei tuu nopeeta kehitystä, nii turpiin tulee myöhemminkin. Musta on hienoa, että tavoitteet on selkeet eikä kainostella niiden kanssa. Mut suomalainen urheilija, nii se on iha sama "kävikö hakeen oppia olympialaisista" vai "tähtääkö korkeimmalle". Samat heput aina lyttäämässä :)

Kyllähä nyt kaikki ymmärtää, että haaste on valtava. Ei sitä tarvi "tietona" kertoa :D Jotain kyl kertoo, että suoraan super formuloilla lähtee kisaamaan. Järjetön itseluottamus tai sit vaa ymmärtää (ja asiasta tietävät muut), että kilometrejä alle vaa ja vois olla mahkuja tehdä historiaa. Kyl tossa täytyy olla taustalla jotain ymmärrystä, että edes ajatus on mahdollista.

Seuraaminen vähän selalista peliä että jos kommenoit epäilystä että ralli kuski ei pärjää radalla kun siellä on muita, toteamalla että kokeillut rata-autoilua, kirjoittaa IT nortti palstalla auto merkin väärin ja pienellä alkukirjaimella , niin todistaa että kaveri ei pysty ajamaan muiden kanssa samaan suoraan, saati mutkaan. Rallissa kun ajetaan puolenminuutin välein.

No jos se menee läpi, niin sehän on jotain driftausta, hidastetusti rinta rinnan. No jos siihen vastaa että ajannut rallia jossa pieni virhe johtaa betimuuriin ja romuksi.

No jose läpi, niin ajanut vain lokariautoilla, joo ilmisen totta, jotain kokeiluja lokarittomilla, joilla pääsee nyt siviilitkin ajaan jos vain takoo rahaa riittävästi.

F2 ja varsinin F1 mielletään mailman parhaiden luonnon lahjakkuuksien paikaksi, joissa jokainen huippu, jossa silti pienen pienet erot voi tehdä ison eron radalla. Siellä kiistattomat mestarit voivat näyttää surkeilsta nuorien junnujen seassa.

Nuoret junnut voineet nousta nopeasti kärkeen, siis muutamassa vuodessa. Sielä alemmista sarjoista.

Joskus jonkin toisen moottori "lajin" huippu kokeilee jotain toista käkrisarjaa, ja kovimmat lahjakkuudet ihan kivasti, mutta minäikäisinä, kuinka määrätietoisesti. Valenttino Rossin väitetään olleen tosissaan, oliko silloin 27 vuotias, mitäs se Kalle nyt on 25v.
 
Saa nähdä miten kallen käy, takana seisoo Toyotan nokka mies Akio Toyota, joten tuesta tämä homma ei tule jäämään kiinni. Nykyään on myös laadukkaita simulaattoreita joilla saa kurottua kokemusta umpeen. Jos ei vauhti riitä F1 niin koppiautoihin kyllä pääsee ja sitten vaikka takaisin ralliin joskus vuosien päästä jos laji on saatu jaloilleen.
 
Viimeksi muokattu:
niin nykyään on myös laadukkaita simulaattoreita joilla voi opetella ainakin radat ulkoa, mikä auttaa kyllä paljon.
En näistä mitään tiedä mutta käsitys että simulaattorit tärkeitä myös niiden säätöjen kannalta.

Se nyt jäänyt vähän hämäräksi että miten tärkeää ajaa sitä oikeaa autoa että saa simulaattorilla kaiken hyödyn irti. F1 vitsailti että junnut tulee simulaattorin kautta ja laittaa kokemattomana kokeneet koville.
 
En näistä mitään tiedä mutta käsitys että simulaattorit tärkeitä myös niiden säätöjen kannalta.

Se nyt jäänyt vähän hämäräksi että miten tärkeää ajaa sitä oikeaa autoa että saa simulaattorilla kaiken hyödyn irti. F1 vitsailti että junnut tulee simulaattorin kautta ja laittaa kokemattomana kokeneet koville.
Kallen tapauksessa pitää muistaa se että hän on ajanut autoa niin sanotusti limitissä jo ihan pikkupojasta asti, en tiedä miten tuo vertautuu muiden karting ajoihin, mutta sen näkee sitten lopulta, että onko edes mitään eroa tai hyötyä.
 
Paine saada Herta sarjaan on markkinointisyistä kova. Melko varmasti korvaa Bottaksen kaudella 2027, ellei sitten F2-kausi mene ihan plörinäksi. Mutta itse superlisenssiin riittää, että ajaa ensi kaudella 5 perjantaiharjoitusta Cadillacilla, joten F2-sarjan sijoituksella ei ole ratkaisevaa painoarvoa.

Kallella ei ole samanlaista markkina-arvoa, joten F1-paikka aukeaa vain kovalla työllä. Jos ajatellaan, että Kalle sijoittuu ensi vuonna Super Formula sarjassa sijoille 4 tai 5, hän saa siitä 15 tai 12 SL-pistettä. Tällöin kaudella 2027 F2-sarjassa pitäisi sijoittua neljänneksi, josta saa 30 pistettä. Viidennestä sijasta saisi 20 pistettä, mutta Kallelle tuskin mikään F1-tiimi antaa autoa perjantaiharjoituksiin, ellei sitten Toyota päätä ostaa Haasin kokonaan itselleen.
 
Rovanperän itsensä mielestä f2-testit meni hyvin ja jopa paremmin mitä odotti. Viitaten ja tähdentäen, että tulee pystymetsästä. Että siihen verrattuna.
Rovanperä told DirtFish: “I haven’t really been doing any proper test days before, so it was a good two days in the car, getting some seat time and seeing where we are, where we start the project.
“Pace-wise it was actually pretty good – to be honest, even a bit better than what probably I was expecting,” he added. “Obviously there is a lot of work to do, but let’s say starting from zero the pace was not bad.

"it's fine", että muilla on ollu vuosia enemmän kokemusta :D
“So yeah obviously others have been going through the small formulas and getting stronger and stronger all the time, so it’s not so easy to jump straight in, but it’s fine.”

 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 163
Viestejä
4 979 044
Jäsenet
80 027
Uusin jäsen
villeojis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom