• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina poikkeuksellisesti noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Käteiskapina - maksukortit

Enpä ole aiemmin törmännytkään termiin "käteismaksukortti". Minusta se vaikuttaa uuskieliseltä ilmaukselta tuiki tutulle "pankkikortille", ts. maksukortti, joka veloittaa suoraan pankkitilin saldoa ilman maksuaikaa.

Viimevuosisadalta

On sitten oma kysymyksensä miksi Kuluttajaliitto haluaa hämärtää käteismaksun ja sähköisen maksamisen eroa.

Inhoamani sanonta, vuonna 2025, oikeesti nyt.
Sähköisetmaksupäätteet yleistyivät viimevuosisadalla, joten se on ollut arkea kymmenniä vuosia.

Jos ketju luettu hyppien, niin käteismaksu termi käsitelty aiemmin, sillä voidaan tarkoittaa maksamista joka tapahtuu ennen tai pian sen jälkeen kun tuottaan/palvelun saanut. Keteinenraha mukaan lukien (seteli kolikot), maksukortit, sähköiset maksutavat, jopa laskut heti pian, jälkimmäinen ilmeisesti vähentynyt.

Käteinenraha, usein myös sana käteinen viittaa niihin seteleihin, kolikoihin.
 
Ensinnäkin lähimaksussa ei tehdä selkeää, yksikäsitteistä tahdonilmaisua kuten tositteen allekirjoituksessa, PIN-koodin näppäilyssä tai setelien latomisessa tiskiin. Jos tilillä on lähimaksutapahtuma, sitä on käytännössä mahdotonta kiistää tai kyseenalaistaa. PIN-koodin kanssa voi painaa "Cancel" vaikka kortin olisi jo syöttänyt päätteeseen.

PIN-koodi oli jo askel huonoon suuntaan, koska siinä vastuu tapahtuman oikeellisuudesta siirrettiin kauppiaalta kortinhaltijalle. Allekirjoitetussa tapahtumassa kauppias vastaa siitä, että kortinhaltija on oikealla asialla. Aloinkin karttaa korttimaksua jo silloin, kun PIN-koodin näpyttely yleistyi muutenkin kuin automaateilla. Jos maksan kortilla, niin pyrin allekirjoittamaan kuitin.

Toiseksi, kortin etäluettavuus on riski. On mahdollista tehdä tapahtumia huomaamatta, ja vaikka tapahtumia ei tekisikään, etänä voi lukea kortin tietoja. Ainakin ennen kortilta on iloisesti näkynyt mm. kortinhaltijan nimi ja muut korttitiedot. Ei näiden vuotamisesta ole ainakaan mitään hyötyä.

Miten luotettavasti muuten tämä lähimaksun 20€ katto toimii? Joutuuko aina näppäilemään PIN-koodin, kun osto on suurempi?

S-Pankki ilmeisesti tarjoaa vaihtoehtoja lähimaksun poistamiselle tai rajoittamiselle: Tervetuloa S-Pankkiin! | Täyden palvelun pankki
 
Miten luotettavasti muuten tämä lähimaksun 20€ katto toimii? Joutuuko aina näppäilemään PIN-koodin, kun osto on suurempi?
Alle 50 euroa, niin ei joudu PIN-koodia näpyttelemään. Paitsi kun on useampia lähimaksuja käyttänyt putkeen, niin alkaa kyselemään sitä PIN-koodia lähimaksua käytettäessä ja tuon jälkeen pitää ehkä seuraavalla kerralla laittaa sirua lukijaan ja näpytellä PIN-koodi. Tietääkseni vaihtelee tämä kuinka monta kertaa on lähimaksua käyttänyt ja koska aletaan sitä PIN-koodia kyselemään.
 
Toki näitä oli Suomessa vähemmälti, mutta olen kyllä maksanut esimerkiksi pysäköintihalleissa ja välipala-automaateissa ihan Suomen maaperällä ilman mitään tunnistusta kortilla jossa ei lähimaksua ollut ja aikana jolloin lähimaksua ei ollut markkinoilla tai se oli vasta marginaalia.

Korteissa tunnistus vaihdellut, alkuun ilmeisesti ole maksunvastaanottajan vastuulla tarkistaa henkilllisyys, kaikki kortit eivät ole ja olleet henkilökohtaisia. sähköisetmaksupäätteet mullista varmentamisen, eli ne teki rajat ylittävistä varmennuksen automaattisesti. PIN koodi kysely korvasi henkkareiden kyselyn, se koodin kysely raja oli tyypillisesti ihan jotain muuta kuin nykyään lähimaksulla, ja valtaa oli myös maksunvastaanottajalla. Itse elänyt sitä aikaa kun kassalla saattoi olla lappu, emme ohita PIN koodin kyselyä.

Sirukortit ja niiden lukijoiden yleistyminen teki PIN koodn lukemisesta käytännössä vakio.

Edelleen tänäpäivänä maksukortilla maksetaan maksuja missä hyväksyessä maksa ei tiedä lopullista summaa, edelleen voi olla myös niin että listään myöhemmin veloitusta. Tyypillisiä esimerkkejä, polttoainepumpulla summa selvää hyvin pian, kun tankattu, hotellissa taasen lopullinen kokonais veloitus voi kasvaa huoneen luovutuksenkin jälkeen (no en tarkistanut tämänpäivän osalta, tietenkin joskin 0€ limit debit kortti tökkää ja silloin voidaan vaatia katevaraus)

Automaateissa suosittu PIN koodia pitkään, mutta mainitsemissasi pienten maksujen automaateissa ei välttämättä kyselty, edulliset WWAN(mobiili) verkkojen yli toimivat päätteet, lisännyt niiden edullisuutta "turvallisuutta", ja toimittajalta voinut tulla näppis.

Eniten minua närästää se, että contactless-lähimaksua perusteltiin sellaisilla seikoilla, jotka olivat jo olemassa. Niiden osalta contactless ei tarjonnut mitään uutta.

Se on lisännyt nopeutta, saavutettavuutta. Kaikilla ei ole hyvää näkö, hyvää liikekykyä, saati hyvää sorminäppäryyttä. Lisäksi se on osoittanut varsin luotettavaksi, varmatoimiseksi.



Myönnän että käytän nykyään lähimaksua jopa viikoittain ja jossain Prisman maksupäätteellä en koe sitä ongelmana. Edelleen häiritsee ajatus siitä, että tarpeeton ominaisuus on olemassa taskuvarkaiden tilaisuutena.

Se tukee erilaisia turvatekijöitä, Suomessa yleistäen PIN koodia, yms vaaditaan jos kertamaksun raja ylittää asetetutn rajan, samoin pienemmillä summilla tunnistamatta kumulatiivisia rajoja. 0e rajan Debit maksuissa myös kate tarkistukset. (en tässä uskalla väitä offline tuesta )

Se on totta että väärin käsiin tai lukijaan huijatulta kortill vo tehdä veloituksi, mutta silti siis turvallisempa kuin perinne kortti. Tässä syytä muistaa että tällä on korvattu ne maksukorttien vanhat turvattomammat jutut.





Älylaitevaihtoehtonahan se olisi pitänyt alunperin lanseerata, riskihakuisille tai riskiä omissa rajoissaan säätäville. Mikään helvetin kiinteä lähimaksuraja kortille ja pankin arpajaisviidakko PIN-kyselylle ei varsinaisesti ole asiakaslähtöinen tapa.
Lähimaksua pilotoitiin älypuhelimilla ja vähän tyhmemmilläkin, Suomessakin ensimmäiset yleisesti kuluttajalle saatava lähimaksu tuki rajoitetusti älypuhelimia, alussa oli lähimaksuja tukevia paikkoja hyvin rajallisesti, oliko ensin opiskelia kohteita ja siitä sitten jokin pysäköintimaksu automaatti.

Lahimaksu on saanut niin valtavan suosion että sitä vaikea dissa huonoksi, saati huonommaksi kuin perinteinen magnettinauha/sirukotti maksaminen.

pankin arpajaisviidakko PIN-kyselylle ei varsinaisesti ole asiakaslähtöinen tapa.
Kritisoidaan että ei kysy PIN koodia, sitten kritisoidaan sen kysymistä. Lähimaksu tekniikkalla mahdollista toteuttaa se ettei kysellä PIN koodia lainkaa, tai että kysytään aina. Nyt lähimaksukorttien, sormusten yms osalta tullut se harppaus Suomessa että sen PIN koodin voi syöttää suoraan kun sitä pyydetään. Ilman että tarvii jotain sirulukiaa. Josta tuli mieleen että lähimaksu mahdollistaa pääteet joissa ei ole lainkaan siru/magnettinauha lukiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jenkeissähän ei ole lähimaksuille rajaa, niiden visat ja masterit kuittaa nätisti satojen eurojen laskun ilman PIN kyselyitä.

25e ja myöhemmin 50e tullut raja on ihan eurooppalainen valinta.
 
Tiedonkeruun ja seurannan estämiseksi pitäisi olla ostettavissa anonyymi maksukortti, johon liitettäisiin kertakäyttötili, jolla on se ostettu rahasumma. Kun korttia ladattaisiin omalta tililtä tai käteisellä, niin tilinumero muuttuisi joka kerta ja korttista ei saisi tallentaa siru ID:tä tms tietoja maksun ohessa.
 
Tiedonkeruun ja seurannan estämiseksi pitäisi olla ostettavissa anonyymi maksukortti, johon liitettäisiin kertakäyttötili, jolla on se ostettu rahasumma. Kun korttia ladattaisiin omalta tililtä tai käteisellä, niin tilinumero muuttuisi joka kerta ja korttista ei saisi tallentaa siru ID:tä tms tietoja maksun ohessa.
Vuosia sitten oli varsin näppäriä etukäteen maksettavia edullisia maksukortteja, yhdellä asiakkuduella pysty generoimaan verkkomaksamiseen sopivia maksukortteja, katto summa, jota ei ollut pakko käyttää, Kortteja mm lähimaksu korteja jotka ihan prepaid. malliin. Vahvempaa tunnistusta tarvi isommissa kk/vuosi käytöissä. Olivat siis hyviä jo ihan turvallisuuden kannalta. (jos käytti kerran tietyllä summalla niin ei tarvinnyt pelätä että yritetään veloittaa enemmän, tai muualla, kertakäyttöinen kortin numero ei sellaisenaan yksilöinyt enempää, toki jos "hallitus" tekee tietopyyntöjä, niin..)

Rahanpesusäädökset ovat tapaneet hyviä palveluita, hinnat on nousseet ja ollaan kaukana käteisrahan anonyymiydestä. Ärrältä taitaa tänäänkin saada preapaid maksukortin, (taitaa olla yksi numero per kortti) hinnat nykyään sitä luokkaa että arjessa monikaan sitä halua maksaa, jos edullisempia enemmän seuraavia vaihtoehtoja.

Pitkälti yhteistä noissa on se että eivät toimi ns offline tilassa, eli seteleitä, kolikoita kannattaa olla mukana.
 
Onhan niitä prepaid-kortteja olemassa. Sellaisia vaan ostamaan käteisellä pankkipipo päässä ja mustat nahkasormikkaat kädessä.
Yritin äskeistä postausta tehdessä tarkistaa tämänpäivän tilannetta, onko se Aktian kortti enään myynnissä ? Nyt tuli pieni epäilys että lopetettu, ja huononi loppuakohti.

Onko kioskeilla moisia enään myynnissä, ja vielä niin ettei tarvitse tunnistautua tai ladata rahaa kortilla/tililtä.
 
Ensinnäkin lähimaksussa ei tehdä selkeää, yksikäsitteistä tahdonilmaisua kuten tositteen allekirjoituksessa, PIN-koodin näppäilyssä tai setelien latomisessa tiskiin. Jos tilillä on lähimaksutapahtuma, sitä on käytännössä mahdotonta kiistää tai kyseenalaistaa. PIN-koodin kanssa voi painaa "Cancel" vaikka kortin olisi jo syöttänyt päätteeseen.

PIN-koodi oli jo askel huonoon suuntaan, koska siinä vastuu tapahtuman oikeellisuudesta siirrettiin kauppiaalta kortinhaltijalle. Allekirjoitetussa tapahtumassa kauppias vastaa siitä, että kortinhaltija on oikealla asialla. Aloinkin karttaa korttimaksua jo silloin, kun PIN-koodin näpyttely yleistyi muutenkin kuin automaateilla. Jos maksan kortilla, niin pyrin allekirjoittamaan kuitin.

Toiseksi, kortin etäluettavuus on riski. On mahdollista tehdä tapahtumia huomaamatta, ja vaikka tapahtumia ei tekisikään, etänä voi lukea kortin tietoja. Ainakin ennen kortilta on iloisesti näkynyt mm. kortinhaltijan nimi ja muut korttitiedot. Ei näiden vuotamisesta ole ainakaan mitään hyötyä.

Miten luotettavasti muuten tämä lähimaksun 20€ katto toimii? Joutuuko aina näppäilemään PIN-koodin, kun osto on suurempi?
Raja on jo pari vuotta ollut 50e ja kysyy aina. Ja jos joku on väärinkäyttäny lähimaksuominaisuutta ja huomaat sen "kohtuullisessa" ajassa, korvaa pankki kustannukset.

Kaikki toki tavallaan, eikä se minulta ole pois miten muut toimii. Mutta turha pelotella muita suht turvallisen maksutavan käytöstä.

Ja kyllä, on mahdollista varautua lähes kaikkeen elämässä valinnoilla. Mutta onko se kivaa elämää jos kaikkea pelkää?
 
Raja on jo pari vuotta ollut 50e ja kysyy aina. Ja jos joku on väärinkäyttäny lähimaksuominaisuutta ja huomaat sen "kohtuullisessa" ajassa, korvaa pankki kustannukset.

Kaikki toki tavallaan, eikä se minulta ole pois miten muut toimii. Mutta turha pelotella muita suht turvallisen maksutavan käytöstä.

Ja kyllä, on mahdollista varautua lähes kaikkeen elämässä valinnoilla. Mutta onko se kivaa elämää jos kaikkea pelkää?
Magneettinauhan poistuiminen sirun/lähimaksun myötä nosti kortti turvallisuutta huomattavasti(*, ne myös paransivat luennan varmuutta/luotettavuutta/turvallisuutta. Magneetti nauhaa edelleen käytetään ja korteissa sitä on, mutta riskejä minivoiva voi sen nauhan tyhjätä.

Maksukorttien osalta muistettava ettei niitä ole suunnitelut, 99,99% varmaksi(luku hatusta), vaan tehokkaaksi, edulliseksi maksuvälineeksi, turvalisuuttakin lisäsi. Tarkoitan että korttiyhtiöille turvallisuus, luotetavuus tavoitetita, mutta kannatti hyväksyä väärinköytöt, virheet , vs vielä suuremmat kustannukset.

(*
Magneettinauhan käyttö/kelpuuttaminen siru korteissa romahtanut, kortin käyttökelpoinen kopiointi vaikeutunut.
 
Ja kyllä, on mahdollista varautua lähes kaikkeen elämässä valinnoilla. Mutta onko se kivaa elämää jos kaikkea pelkää?

Minusta ei ole "pelkoa" vaan ihan järkevää varautumista esim. muistaa se opetettu mantra "katso ensin vasempaan, sitten oikeaan ja sitten vielä kerran vasempaan" ennenkuin ylittää tien. Toki joo, se on "varautumista" mutta voidaan myös vasta-argumenttina heittää että eikö se ole tyhmää ja oma vika jos ei katso ympärille ennenkuin ylittää tien?

Eli on tervettä varautumista ja sitten liioiteltua. Minusta on täysin tervettä jos se ei omaan elämänlaatuun vaikuta pyrkiä ottamaan asioita huomioon. Toki voi olla (varmasti olisi) että elämä olisi "jännempää" jos esim. vastaisi jokaiseen sähköpostiin koska voihan olla että jostain oikeasti tulisi se rakastajatar, kultaa, rahaa ja ties mitä jänniä seikkailuja.. mutta jos on esim. valinta maksaako käteisellä, antaako sitä pankkikorttia baarimikolle joka käy höyläämässä takahuoneessa, maksaako lähimaksulla vai naputteleeko tunnuskoodia siellä mukavassa baarissa ulkomailla niin ihan mielelläni minä maksan käteisellä. Mikä voi olla liioittelua mutta jokainen omalla tyylillään, eipä ole kotimaahan palattua tarvinut miettiä visalaskuja ja onko jossain otettu tupla tai useampiakin laskutuksia ostoksista ja yrittää esim. sähköpostilla "en minä näin montaa juomaa tilannut tai kahta tuotetta ostanut lahjakaupasta" selittää.
 
Viimevuosisadalta
Kansalliset pankkikortit poistuivat kai 2010 ja muistelen, että PIN-koodipäätteiden yleistyminen oli samaa aikaa. Aiemmin kortti luettiin kassakoneella, joka tulosti allekirjoitettavan kuitin.
Inhoamani sanonta, vuonna 2025, oikeesti nyt.
Sähköisetmaksupäätteet yleistyivät viimevuosisadalla, joten se on ollut arkea kymmenniä vuosia.
Sähköinen maksaminen on hyvin kuvaava termi, joka tekee selvän eron fyysiseen maksamiseen käteisellä.

Näillä on iso periaatteellinen ero siinä, että käteismaksu on atomaarinen: maksu on lopullisesti suoritettu, kun rahat on vaihtaneet omistajaa. Sähköinen maksaminen taas käynnistää monimutkaisen sopimusperustaisen vyyhdin, jonka lopputuloksena ostajan tilin saldo pienentyy ja myyjän kasvaa, monen välikäden kautta. Joskus tähän voi mennä paljonkin aikaa.

Jenkeissähän ei ole lähimaksuille rajaa, niiden visat ja masterit kuittaa nätisti satojen eurojen laskun ilman PIN kyselyitä.
Päteekö suomalaisen kortin PIN-kyselyraja myös ulkomailla?

Jos varas tekee relay-hyökkäyksen ulkomaisen maksualustan kautta, niin pystyykö lähimaksulla tekemään PIN-rajaa suuremman veloituksen?

Raja on jo pari vuotta ollut 50e ja kysyy aina. Ja jos joku on väärinkäyttäny lähimaksuominaisuutta ja huomaat sen "kohtuullisessa" ajassa, korvaa pankki kustannukset.
Jos maksaa kaiken arjessa kortilla, niin moniko oikeasti jaksaa kahlata kaikki tapahtumat läpi, etenkin jos väärinkäyttö on joku pikkusumma?
Kaikki toki tavallaan, eikä se minulta ole pois miten muut toimii. Mutta turha pelotella muita suht turvallisen maksutavan käytöstä.
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että muut haluavat käyttää lähimaksua mutta vihaan yli kaiken sitä, että se pakotetaan minunkin maksukortille, eikä sitä pysty estämään.

Yllättävän monella taas tuntuu olevan sitä vastaan, että osa haluaa maksaa käteisellä.
 
Ei tietääkseni pysty, 50€ = 50€.

Itse olen laitellu nettipankista koko perheen kortit ja verkkopankit niin ettei pysty maksamaan ulkomaille mitään, jos tulis menoa jonnekin sitten sallii kyseisen maan.
 
On sitten oma kysymyksensä miksi Kuluttajaliitto haluaa hämärtää käteismaksun ja sähköisen maksamisen eroa.
Ylläoleva se mitä kommentoitu.

Sähköinen maksaminen on hyvin kuvaava termi, joka tekee selvän eron fyysiseen maksamiseen käteisellä.

Näillä on iso periaatteellinen ero siinä, että käteismaksu on atomaarinen: maksu on lopullisesti suoritettu, kun rahat on vaihtaneet omistajaa. Sähköinen maksaminen taas käynnistää monimutkaisen sopimusperustaisen vyyhdin, jonka lopputuloksena ostajan tilin saldo pienentyy ja myyjän kasvaa, monen välikäden kautta. Joskus tähän voi mennä paljonkin aikaa.

Jos puhutaan käteismaksusta, niin se ei ota kantaa siihen varsinaiseen maksuvälineeseen, kuvaa enemmänkin sitä maksetaanko se heti , vai joskus. Siis aikavälillä ennen juuri ennen tuotteen/palvelun saantia, tai pian sen jälkeen. Historiallisesti siis käteisalennus termi laskutuksessakin.

Käteismaksu, tyypillisesti tänäpävänä yleisimmät maksukortit, vielä toistaiseks käteinenraha (eli ne setelit, kolikot), tuorepaa tulokasta ovat sitten nämä Mobilpay tyylliset, isoja ostoksia joskus voitu maksaa tilisiirrolla.

Sähköiset maksutavat ovat tänäpäivänä niin nopeita että ne jos mitkä ovat sitä käteismaksamista, rahaa mikä myyjän käytettävissä nopeasti. Kauppias alkaa samaa kortti ym tilitykset nopeammin käyttöönsä tilille kuin käteisenrahan tilitykset.

Toki kolikoilla ja setelellä maksaminen on ihan eriasia kuin korttimaksu, mobilepay, tilisiirto. Yksityiselläkin jälkimmäiset on nopeintapa saada raha käyttöön jos haluaa sitä rahaa käyttää DNA myymälässä.
 
Jos puhutaan käteismaksusta, niin se ei ota kantaa siihen varsinaiseen maksuvälineeseen, kuvaa enemmänkin sitä maksetaanko se heti , vai joskus. Siis aikavälillä ennen juuri ennen tuotteen/palvelun saantia, tai pian sen jälkeen. Historiallisesti siis käteisalennus termi laskutuksessakin.
Kuluttajakaupassa käteinen kyllä tarkoittaa käteistä rahaa, liike-elämässä se tarkoittaa yleisemmin välitöntä maksua. Lasku on myös mahdollinen maksutapa, eikä se ole käteistä.

Käteismaksu, tyypillisesti tänäpävänä yleisimmät maksukortit, vielä toistaiseks käteinenraha (eli ne setelit, kolikot), tuorepaa tulokasta ovat sitten nämä Mobilpay tyylliset, isoja ostoksia joskus voitu maksaa tilisiirrolla.
Enpä ole aiemmin huomannut, että tällaistakin vänkäystä näemmä esiintyy: väitetään sähköisen maksamisen välineitä käteiseksi. Mitä tällä oikein tavoitellaan?

Ei sähköinen maksaminen ole mitään käteistä, vaan sen tavat on sopimusketjuihin perustuvia tapoja maksamiseen.

Käteismaksamisella on olennainen merkitys yksityisyydensuojan kannalta. Sen vuoksi propagandistinen, käteistä väheksyvä kirjoittelu ei oikeastaan kuulu sananvapauden piiriin.
 
Kuluttajakaupassa käteinen kyllä tarkoittaa käteistä rahaa, liike-elämässä se tarkoittaa yleisemmin välitöntä maksua. Lasku on myös mahdollinen maksutapa, eikä se ole käteistä.


Enpä ole aiemmin huomannut, että tällaistakin vänkäystä näemmä esiintyy: väitetään sähköisen maksamisen välineitä käteiseksi. Mitä tällä oikein tavoitellaan?

Ei sähköinen maksaminen ole mitään käteistä, vaan sen tavat on sopimusketjuihin perustuvia tapoja maksamiseen.


Kyllä.

Käteineraha , yleensä tarkoittaa sitä käteistärahaa, euro seteletä, kolioita

Käteinen yleensä tarkoittaa käteistärahaa

Käteismaksu, yleensä tarkoittaa että maksetaan palvelu , tuote juuri ennen sen saamista tai pian palvelu tuotteen saamisen jälkeen. nykyää tyypillisesti (käteis)maksukorteilla, käteisellä rahalla. tai jollain muulla missä myyjä saa rahan nopeasti käyttöönsä. Luottokortitkin voi kelvata.


Koska sanoja käytetään toisinkin, niin varmistua mitä tarkoitetaan, mitkä maksuvälineet kelpaa. Voinka maksaa kortilla, mobilepaylla, tilisiirrolla, tai minulle kelpaa vain käteinenraha, ei sähköisiä välneitä. tai vain Mobipay ja Siirto.

Käteismaksamisella on olennainen merkitys yksityisyydensuojan kannalta. Sen vuoksi propagandistinen, käteistä väheksyvä kirjoittelu ei oikeastaan kuulu sananvapauden piiriin.
Niillä maksutavoilla on oleellinen merkitys yksityisyyteen. Käteinenraha tai anonyymit sähköiset maksutavat ovat siinä tärkeitä. Eri tilanteissa voi olla tarve eri suuntiin anonyymiyttä. Parisuhdehelverissä olevalle voi olla tärkeää se että rahankäytöstä, ostoista, paikoista ei jää sinnepäin jälkiä. Se että käteinenraha menettää merkistystä tekee sillä rintamalla hyvin pahaa jälkeä, uhrin voi olla hyvinvaikea hankkia sitä käteistärahaa.

Kaikkien kannalta tärkeää ettei myyjän puolelle jää asiakasta yksilöiviä jälkiä, jos maksupäätee tulostaa itsenäisesti kuitun ja ei ole kassajärjestelmään yhteydessä, niin voi riittää.

Mutta perusajatus pitäisi olla että yksityishenkilön ostokäyttäytymistä, summia, aikoja, paikkoja, ei kerätä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 380
Viestejä
4 926 955
Jäsenet
79 363
Uusin jäsen
etsmi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom