Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Varmasti, mutta monessa suomalaisessa kaupungissakin on jatkuva pakokaasun haju ilmassa talvisin, mikä ainakin itseä häiritsee.^ Eikö suomessa ole kuitenkin vielä aika puhdasta ilmaa, jopa kaupungeissa, verrattuna maailman metropoleihin?
Mutta sehän ei sinänsä liity itse kaupunkiin, vaan autoihin...Varmasti, mutta monessa suomalaisessa kaupungissakin on jatkuva pakokaasun haju ilmassa talvisin, mikä ainakin itseä häiritsee.
^ Eikö suomessa ole kuitenkin vielä aika puhdasta ilmaa, jopa kaupungeissa, verrattuna maailman metropoleihin?
Eiköhän toi armeijan juttu ole että porukka tekeytyy "hulluksi" kuin että niillä olisi oikeasti päässä vikaa?.Itsekkin tiedän pari tyyppiä jotka selittänyt siellä jotain sekavaa ja ollut kutsunnoissa jossa äijät oli pukeutuneina sellaisiin kledjuihin(ollut varma että onko tyttöjä vai poikia) että varmasti haki vapautusta.Aika usein on tullut törmättyä uutisiin ja tutkimuksiin joissa todetaan että kaupunkilaisilla on enemmän mielenterveysongelmia:
"– 20–30 vuotta se on ollut sellaista, että kaupungissa asuvista 20–25 prosentilla havaitaan mielenterveysongelmia ja maaseudulla asuvilla 10–15 prosentilla."
Yhä useampi nuori ei kelpaa armeijaan mielenterveysongelman vuoksi: puolustusvoimien seula tiukentunut
Saasteet liittyvät mielenterveysongelmien lisääntymiseen lapsissa:
Air pollution linked to increased mental illness in children
"Long-term exposure to ambient air pollution was a risk factor of a wide range of potential mental health disorders."
Long-term exposure to ambient air pollutants and mental health status: A nationwide population-based cross-sectional study

No nyt oli transfobinen kommentti. Tässä psykoosinarratiivissa ei kuule tuollaista seuraamuksitta lauota. Nyt sinulle pitää hankkia tuomio jostain, ihan sama mistä. Tämän epäonnistuessa ainakin nolata julkisesti ja ottaa työpaikalla puhutteluun.Eiköhän toi armeijan juttu ole että porukka tekeytyy "hulluksi" kuin että niillä olisi oikeasti päässä vikaa?.Itsekkin tiedän pari tyyppiä jotka selittänyt siellä jotain sekavaa ja ollut kutsunnoissa jossa äijät oli pukeutuneina sellaisiin kledjuihin(ollut varma että onko tyttöjä vai poikia) että varmasti haki vapautusta.![]()
Ainahan noin on porukka tehnyt kun ei ole halunnut jostain syystä armeijaan mennä.Itse en olisi uskaltanut selittää lääkärille mitään enkä mennä transukuteissa jonnekkin kutsuntoihin koska 1990 luvulla se olisi vaikuttanut todennäköisesti työpaikkaan kun siellä oltaisiin kysytty että mikset ole käynyt armeijaa.Helppo nakki se omasta mielestä oli ja odotin sen olevan paljon kovempaa kuin oli.Nykyään se on vielä helpompaa ja päivärahatkin on nousseet.Se mikä ei tapa karaisee ja pikkuharmit yms on armeijan jälkeen pikkuasioita.Asennekysymys muutenkin.No nyt oli transfobinen kommentti. Tässä psykoosinarratiivissa ei kuule tuollaista seuraamuksitta lauota. Nyt sinulle pitää hankkia tuomio jostain, ihan sama mistä. Tämän epäonnistuessa ainakin nolata julkisesti ja ottaa työpaikalla puhutteluun.

Pakkoruotsi ei ole muuttunut mihinkään, paitsi alkaa nykyään vuoden aiemmin...Jos jokin kidutuskokemus on muuttunut niin enemmän peruskoulu kuin intti. Nykyään ei pakoteta ketään syömään oksennustaan.
Muutenkin hyvin vähän on ainakaan opetussuunnitelmassa tapahtunut muutoksia.Klikkaa siellä hesarin sivulla sitä twitterissä jako linkkiä ja käytä siitä saatavaa urlia linkittämiseen.Suomessa tulee olemaan kolme tervettä ja kasvavaa seutukuntaa: pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere.
Olisi hyvä asia, että ymmärtäisimme tämän jo nyt. Lopetetaan asuinkelvottomien alueiden tekohengitys.
"SUOMESSA on vuoteen 2040 mennessä vain kolme reippaasti kasvavaa kaupunkiseutua. Samaan aikaan muu Suomi tyhjenee ennakoitua nopeammin.
Harvoissa kasvukeskuksissa, kuten Helsingin seudulla, on lisäksi syytä varautua samanaikaisesti ikääntyvän väestön suhteellisen osuuden rajuun kasvuun, jonka aiheuttaa syntyvyyden väheneminen.
Näin ennustaa kymmentä keskeistä kasvuseutua koskeva tuore selvitys, jonka on tehnyt Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI."
Ennuste vuodelle 2040: Suomessa on vain kolme kaupunkiseutua, jotka kasvavat – muu maa näivettyy
Tuo oli hyvä neuvo. Sain tuon linkin auki painamalla jaa twitterissä, kopioimalla saadun linkin ja avaamalla sen kautta. Twitteriin en jaanut.Klikkaa siellä hesarin sivulla sitä twitterissä jako linkkiä ja käytä siitä saatavaa urlia linkittämiseen.
Tuolla tavalla jaetut sivut menevät maksumuurista läpi.
OT: Se toimii vain joihinkin "normaaleihin" juttuihin. Timanttijuttuja ei voi jakaa, eikä jotain kuukausiliitteen artikkeleita jne. Idea on tietty se, et juttujen jakaminen twitterissä tai facebookissa olisi ihan idioottimaista jos maksumuuri blokkaisi ne kaikilta.Tuo oli hyvä neuvo. Sain tuon linkin auki painamalla jaa twitterissä, kopioimalla saadun linkin ja avaamalla sen kautta. Twitteriin en jaanut.
Ei toimi näemmä aina.
Itse asiassa Google Mapsin mukaan länsiväylän reitti on idästä tuleville potentiaalisesti minuutin tai pari nopeampi kuin keskustan läpi ajaminen, mutta matkaa tulee 12 kilometriä ylimääräistä! Eli ihan komsii komsaa ja tuurista kiinni.
Idästä tuleville ei siis ole hyvää reittiä, on vain huonoja.
Mutta jos länsiväylä olisi muutettu "bulevardiksi", niin sehän olisi lisännyt hauskuuskerrointa tosiaan kaikkien kannalta potenssiin n!
Itse asiassa Google Mapsin mukaan länsiväylän reitti on idästä tuleville potentiaalisesti minuutin tai pari nopeampi kuin keskustan läpi ajaminen, mutta matkaa tulee 12 kilometriä ylimääräistä! Eli ihan komsii komsaa ja tuurista kiinni.
Idästä tuleville ei siis ole hyvää reittiä, on vain huonoja.
Mutta jos länsiväylä olisi muutettu "bulevardiksi", niin sehän olisi lisännyt hauskuuskerrointa tosiaan kaikkien kannalta potenssiin n!
Enimmäkseen pysyn poissa, mutta kun on tarvetta Tallinnaan lähteä niin sitten ajan keskustan läpi, minkäs teet. Aikaa pitää kyllä varata... Ne viimeiset kilometrit on aina yhtä tuskaa ja kellon vilkuilua. Tosin täytyy sanoa, että Tallinnassa on ihan sama ja siellä on liikennesysteemit nimenomaan sisääntuloteiden osalta huonot. Vaikka itse keskusta onkin parempi kuin Helsingissä autoilun kannalta.
Jos lähden autoilemaan Baltiaan, niin en aio jättää autoa mihinkään Itä-Helsinkiin...Enkä muutenkaan jättäisi. Olen autoileva ihminen ja auto kulkee yleensä sinne minne minäkin, paitsi jos harvoin pitää lentokoneella johonkin mennä.
Turku onneksi panostaa keskustan parkkipaikkoihin (toriparkki).
Louhessakin on jopa jouluruuhkien aikaan aina reilusti paikkoja jäljellä. Pääsee siis autolla rautatien puolelta maan alle, ja hisseillä suoraan kauppatorille. Maan alaisten parkkipaikkojen soisi yleistyvän muissakin kaupungeissa.
Tampereella on sama suunta. Uudet parkkipaikat maanalle ja sellaisiin sijainteihin että niihin on suht helppo ajaa pääväylien kautta ilman että tarvii seikkailla liikaa kaduilla.
Vielä kun saisivat Kunkun parkin tehtyä ja sinne yhteyden Rantatunnelista (ja samalla yhteys Hämppiinkin) niin olisi tilanne aikalailla täydellinen.

Kyllähän hki keskustassa on parkkipaikkoja paljonkin maan alla mutta niistä pitäisi maksaa ja eihän se käy kun ilmaisia katupaikkoja on vaikka kuinka keuruulla
Kaupunki myy asukaspysäköintitunnuksia edelleen ihan törkeän halvalla, joka on varmaan osasyy minkä takia keskustassa on autoja tien varret täynnä.Muuten kuinka suurella käyttöasteella Helsingin keskustassa katuparkit on?
Meinaan kerta tuolla aiemmin argumentoitiin että kallis pysäköinti ajaa ihmiset pois keskustasta niin tuon seurauksena pitäis katuparkkien olla jatkuvasti tyhjinä.
Kyllä ne on niin täynnä ku vain voi olla, ei ne katuparkit niin kauheasti halvempia ole että jaksaisi alkaa paikkaa etsimään kun voi vain ajaa halliin jos on tarve autolla sinne päästä.Muuten kuinka suurella käyttöasteella Helsingin keskustassa katuparkit on?
Meinaan kerta tuolla aiemmin argumentoitiin että kallis pysäköinti ajaa ihmiset pois keskustasta niin tuon seurauksena pitäis katuparkkien olla jatkuvasti tyhjinä.
Minkä hintaisia paikkoja nuo ovat hellsingissä?Kyllähän hki keskustassa on parkkipaikkoja paljonkin maan alla mutta niistä pitäisi maksaa ja eihän se käy kun ilmaisia katupaikkoja on vaikka kuinka keuruulla
Minkä hintaisia paikkoja nuo ovat hellsingissä?
Joku 1€/h nyt ei mahdoton olisi.
IL vertaili: Hurjat pysäköintihinnat Helsingin keskustassaMinkä hintaisia paikkoja nuo ovat hellsingissä?
Joku 1€/h nyt ei mahdoton olisi.
Helsinki nyt kuitenkin on nykyaikainen, moderni kaupunki leveine pääkatuineen ja esplanadeineen Euroopan keskiaikaisiin muurikaupunkeihin verrattuna. Esim. Mannerheimintie ja Hämeentie ovat molemmat 6-kaistaisia suurväyliä leveine jalkakäytävineen, joissa olisi tilaa vähän isommankin liikennemäärän kulkea - ellei kaupungin vasemmistolainen liikennepolitiikka tekisi niistä ahtaita sumppuja. Hämeentien remontissa autoilun haittaaminen viedään uudelle asteelle, kun autoilu kielletään kokonaan.
IL vertaili: Hurjat pysäköintihinnat Helsingin keskustassa
Tuossa on parin vuoden takaa keskustan hintoja.
Keskustan sisäänmenoväylille pitäisi oikeasti laittaa se tietulli, jotta autoilua saisi edes hieman vähennettyä.
En minä ihmisiä halua pitää pois kaupungista, vaan autot.Laitetaan ulkopaikkakuntalaisille hengitysvero stadiin 1€/vrk. Paljon parempi idea ja rahaa tulee.
Jo nykyisellään firmat lähtee stadista ku asiakkaat ei pääse paikalle. Mitäs veikkaat miten käy ku autot on tietullintakana. Stadi menettää 100000 työpaikkaa espoolleEn minä ihmisiä halua pitää pois kaupungista, vaan autot.
Onkos tälle jotain lähdettä? Mitkä firmat poistuneet kun autolla ei pääse eteen?Jo nykyisellään firmat lähtee stadista ku asiakkaat ei pääse paikalle. Mitäs veikkaat miten käy ku autot on tietullintakana. Stadi menettää 100000 työpaikkaa espoolle
Taannoin oli juttu lehdessä, kun joku Etelä-Helsingissä konttoriaan pitävä yrittäjä parkui, kun autoilu on liian vaikeaa ja nyt on mitta täynnä. Päätti siirtää puljun Espooseen. Sattumoisin asiakkaat olivat myös Espoossa. Ilmeisesti oli pitänyt olla konttori Etelä-Helsingissä cooliuden takia, vaikka firman toiminnan kannalta sijainnissa ei ollut järkeä. Ihan hyvä näin, sillä kyllä kantakaupunkiin tulee mielellään sellaisia firmoja, joiden toiminnan edellytyksenä ei ole jatkuva yksityisautoilu ympäriinsä.Onkos tälle jotain lähdettä? Mitkä firmat poistuneet kun autolla ei pääse eteen?
Maanalaisen parkkiksen rakentaminen vain on hyvin kallista. Jos tehdään kallioluolaan parkkihalli, hintaa tulee luokkaa 50 tonnia per paikka. Sen takia se pysäköintikään ei ole sitten yleensä kovin halpaa.Maan alaisten parkkipaikkojen soisi yleistyvän muissakin kaupungeissa.
Taannoin oli juttu lehdessä, kun joku Etelä-Helsingissä konttoriaan pitävä yrittäjä parkui, kun autoilu on liian vaikeaa ja nyt on mitta täynnä. Päätti siirtää puljun Espooseen. Sattumoisin asiakkaat olivat myös Espoossa. Ilmeisesti oli pitänyt olla konttori Etelä-Helsingissä cooliuden takia, vaikka firman toiminnan kannalta sijainnissa ei ollut järkeä. Ihan hyvä näin, sillä kyllä kantakaupunkiin tulee mielellään sellaisia firmoja, joiden toiminnan edellytyksenä ei ole jatkuva yksityisautoilu ympäriinsä.
Ydinkeskustan halutuimpien alueiden toimistovuokrat ovat korkeammat kuin kehätien business-parkissa, josta voitaneen päätellä, että kysyntää on siellä oleville toimistoille enemmän suhteessa tarjonnan määrään.
Itsekin ole kyllä sitä mieltä, että kovin etelään helsingin niemellä en toimistoa lykkäisi pystyyn, vaikka tykkäänkin asuinalueena paikasta.
https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/18_01_23_Tilastoja_01_Henriksson.pdf
Keilaniemi vetää yllättävän hyvin. Sinnekin pääsee nykyisin metrolla, joka tekee siitä myös Helsingin suunnalta tuleville paremman kohteen.
Uudet toimistot keskittyvät pääväylien varteen. Kehätiet ja Länsiväylä lähinnä. Pitää olla hyvät yhteydet sekä autolla että julkisilla. Saa nähdä miten Pasilan uudet toimistot asettuvat markkinoille. Vanhoilla ainakin ollut vaikeuksia. Ehkä Hakamäentietä kehitetään lisää, saatiinhan se tunnelikin sinne mannerheimintien ali vihdoin vuosikymmenten väännön jälkeen. Vielä kun saisi suoran baanan ykköstielle ilman valoja.Ydinkeskustan halutuimpien alueiden toimistovuokrat ovat korkeammat kuin kehätien business-parkissa, josta voitaneen päätellä, että kysyntää on siellä oleville toimistoille enemmän suhteessa tarjonnan määrään.
Itsekin ole kyllä sitä mieltä, että kovin etelään helsingin niemellä en toimistoa lykkäisi pystyyn, vaikka tykkäänkin asuinalueena paikasta.
https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/18_01_23_Tilastoja_01_Henriksson.pdf
Keilaniemi vetää yllättävän hyvin. Sinnekin pääsee nykyisin metrolla, joka tekee siitä myös Helsingin suunnalta tuleville paremman kohteen.
Pasilan toimistojen vuokrataso on samaa luokkaa kehän varren toimistojen kanssa, joten miten ne nyt erityisesti vaikeuksissa ovat? Täyttöastetta saisi ylös hintoja alentamalla, mutta ilmeisesti omistajat eivät halua lähteä kilpailemaan pelto-business-parkkien kanssa.Uudet toimistot keskittyvät pääväylien varteen. Kehätiet ja Länsiväylä lähinnä. Pitää olla hyvät yhteydet sekä autolla että julkisilla. Saa nähdä miten Pasilan uudet toimistot asettuvat markkinoille. Vanhoilla ainakin ollut vaikeuksia. Ehkä Hakamäentietä kehitetään lisää, saatiinhan se tunnelikin sinne mannerheimintien ali vihdoin vuosikymmenten väännön jälkeen. Vielä kun saisi suoran baanan ykköstielle ilman valoja.
Itse luulen, että Triplan myötä Pasilan vetovoima kasvaa rutkasti. Ainakin Triplan uudet toimistotilat saatiin vuokrattua yhtenä kokonaisuutena Telialle. Ensi vuoden puolella sinne siirtyy 2200 henkeä. Espoolaisesta näkökulmasta se ei ehkä ole sijainniltaan paras mahdollinen, mutta muista suunnista tullessa oikein hyvä.Uudet toimistot keskittyvät pääväylien varteen. Kehätiet ja Länsiväylä lähinnä. Pitää olla hyvät yhteydet sekä autolla että julkisilla. Saa nähdä miten Pasilan uudet toimistot asettuvat markkinoille. Vanhoilla ainakin ollut vaikeuksia. Ehkä Hakamäentietä kehitetään lisää, saatiinhan se tunnelikin sinne mannerheimintien ali vihdoin vuosikymmenten väännön jälkeen. Vielä kun saisi suoran baanan ykköstielle ilman valoja.
Luulen, että todellinen syy on toimitilojen hintalaatusuhde ytimessä. Firman koko kun kasvaa vähän enemmän niin moni alkaa katselemaan kehäteiden suuntaan. Asianajotoimistojen on oltava Espalla (tai ainakin sen lähellä), jos kuvittelevat olevansa jotain ja mainostoimistojen Punavuoressa.Onkos tälle jotain lähdettä? Mitkä firmat poistuneet kun autolla ei pääse eteen?
Kyllä keskustan tiloille aina ottaja on vaikka niissä ei sinänsä (osittain myös hinnan vuoksi) järkeä ole. Varmaan se on jollekin lakitoimistoille jo imagojuttukin, että ollaan Espalla. Ja pankkiiriliikkeeille sitten sama. Ja lopulta näiden pitää olla lähellä toisiaan. Monissa suurissa kaupungeissa on erikseen "city", jossa on pankit, lakitoimistot ja muut konttorirakennukset. Varsinainen keskusta turisteineen, ravintoloineen, teattereineen ja vähittäiskauppoineen on sitten jossain toisaalla eikä sinne cityyn kukaan varsinaisesti mene ilman asiaa.
Rantaradan varresta espoosta pasila on erinomaisesti saavutettava suorien nopeiden junien takia.Itse luulen, että Triplan myötä Pasilan vetovoima kasvaa rutkasti. Ainakin Triplan uudet toimistotilat saatiin vuokrattua yhtenä kokonaisuutena Telialle. Ensi vuoden puolella sinne siirtyy 2200 henkeä. Espoolaisesta näkökulmasta se ei ehkä ole sijainniltaan paras mahdollinen, mutta muista suunnista tullessa oikein hyvä.
Jenkkilää ja Suomea verrattaessa on mielenkiintoista huomata, että amerikkalaisten suurten firmojen pääkonttorit ovat pitkin maata ja osa jopa hyvinkin "maaseudulla". Suomessahan lähes kaikkien isojen yhtiöiden päämaja on Helsingissä.
Esimerkiksi Microsoftin pääkonttori on Redmondissa (Washington), joka on väkiluvultaan Rovaniemen luokkaa. Walmartin päämaja on Bentonvillessä (Arkansas), joka on Porvoon kokoinen. IBM majailee Armonkissa (New York), jonka väkiluku on alle 5k, tosin suurkaupunki New York on hyvin lähellä. Whirpoolin pääkonttori on Benton Harborissa (Michigan), jonka väkiluku on luokkaa 10k. Dow Chemicalin päämaja sijaitsee Midlandissa (Michigan), joka on hieman Raumaa suurempi. Kuopion kokoisessa Peoriassa (Illinois) on Caterpillarin pääkonttori.
Miksi Suomessa, joka on USA:n tapaan harvaan asuttu maa, tilanne on eri?
Jokin syyhän näissä aina taustalla on.Jenkkilää ja Suomea verrattaessa on mielenkiintoista huomata, että amerikkalaisten suurten firmojen pääkonttorit ovat pitkin maata ja osa jopa hyvinkin "maaseudulla". Suomessahan lähes kaikkien isojen yhtiöiden päämaja on Helsingissä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.