Kehittäjien kysynnän räjähdys

Tällä hetkellä pelotellaan, että tekoäly vie kaikkien kehittäjien työt. Väitän, että tekoäly tekee softa kehityksestä edullisempaa, jonka myötä kehittäjien kysyntä räjähtää.

Jonin Ruuvipaja TMI on aiemmin maksanut tuhansia euroja lisenssimaksuissa, mutta nyt hän voi kehittää osa-aikaisella konsultilla itselleen oman toiminnanohjausjärjestelmän. Kärjistetty esimerkki, mutta näinhän tässä tulee käymään. Keskisuuret tekijät lakkaavat ostamasta softaa, koska on edullisempaa tehdä itse.

Itse olen huoliossani mahdollisesta tietoturvasta. Kun tämä vibe koodaus on tullut jo todelliseksi ilmiöksi, mitä tekee monet, joilla ei ole kovin kummoista käsitystä ohjelmoinnista, niin tietoturvan taso jää käytännössä kokonaan tekoälyn omantunnon varaan. Tämä heijastuu helposti tuossa esimerkissä siihen, että kaikki yrityksen asiat ovat mahdollisen tietoturvavuodot alla.

Tällä hetkellä pelotellaan, että tekoäly vie kaikkien kehittäjien työt. Väitän, että tekoäly tekee softa kehityksestä edullisempaa, jonka myötä kehittäjien kysyntä räjähtää.

Jonin Ruuvipaja TMI on aiemmin maksanut tuhansia euroja lisenssimaksuissa, mutta nyt hän voi kehittää osa-aikaisella konsultilla itselleen oman toiminnanohjausjärjestelmän. Kärjistetty esimerkki, mutta näinhän tässä tulee käymään. Keskisuuret tekijät lakkaavat ostamasta softaa, koska on edullisempaa tehdä itse.
Inspiraationa tähän hydraulipressimiehen kehittelemä toiminnanohjausjärjestelmä? Jos näin niin näin saman videon tuubissa.

Tästä ohjelmistokehittäjien kysynnästä oli mukava nähdä tilastoja. Lähinnä kiinnostaisi tietää, kuinka suuresta romahduksesta on kysymys. Itse veikkaan aika suurta. Koodarit todellakin pääsevät työssään helpommalla. Toisaalta tuottavuus paranee ja yritykset tienaavat enemmän, joten on helpompi palkata uutta porukkaa. Kohta ei enää kilpailla laadussa, vaan tuottavuudessa. Tai sitten kilpaillaan laadussa ja tuottavuudessa.

Yrityksillä on myös mahdollisuus laajentaa toimialaa, kun tuottavuus paranee.

Viimeksi muokattu:
Tästä ohjelmistokehittäjien kysynnästä oli mukava nähdä tilastoja. Lähinnä kiinnostaisi tietää, kuinka suuresta romahduksesta on kysymys. Itse veikkaan aika suurta. Koodarit todellakin pääsevät työssään helpommalla. Toisaalta tuottavuus paranee ja yritykset tienaavat enemmän, joten on helpompi palkata uutta porukkaa. Kohta ei enää kilpailla laadussa, vaan tuottavuudessa. Tai sitten kilpaillaan laadussa ja tuottavuudessa.
Jotain kertoo kun seuraa irtisanomisia. AI:n takia moni sellainen joka ei varsinaisesti ole kooderi tulee käyttämään AI työkaluja pienien työkalujen, scriptien, dashboardien, automaation yms. tekemiseen. Vaikka tuotepäällikkö heittää powerpointin sijaan tiimille vibe-proton missä esitellään ideaa, tai joku ennen exceliä copy/pastella käyttänyt automatisoi skriptalla kaavat ja datan haun. ts. ei joku firma x välttämättä palkkaa lisää koodereita vaan ne jo olemassaolevat työntekijöt tekevät myös kooderinomaista työtä ai-työkalujen avulla.
1773691209296.png

Tässä hommassa tulee pärjäämään parhaiten ne firmat, jotka ottavat parhaiten tekoälytekniikat haltuun. Myös ohjelmistotestaajien kysyntä saattaa lähteä kasvuun. En silti ottaisi kouluttautumatonta diipa-daapa jannua kirjoittamaan spagettikoodia eli kyllä ammattitaidosta on edelleen hyötyä.

Yrityksissä kannattaisi myös panostaa kouluttamiseen vaativimpiin tehtäviin. Tämä lisäisi työntekijän motivaation tunnetta ja parantaisi tuottavuutta.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
302 899
Jäsenet
82 252
Uusin jäsen
Mies85Hki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom