• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Elon Muskista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DaKyy
  • Aloitettu Aloitettu
No sentään ihmisenä pidät kuitenkin vielä. Oletko pitkäänkin tuntenut Muskin? Monilla vaikuttaisi olevan kovin voimakkaita tunteita (vihaa, halveksuntaa jne) tästä julkisuuden henkilöistä. Liekö näin ollut jo ennen Muskin siirtymistä Trumpin leiriin vai alkoiko kiukku vasta tässä vaiheessa. Joo, hän on sanonut sekä tehnyt sitä ja tätä, erikoinen persoona jne mutta mitä sitten. Musk-, Trump-, Nato-, Ukraina/Venäjä- jne. keskusteluja tuntuu muutenkin yhdistävän tämä voimakas tunteella suhtautuminen, moraalinen närkästys jopa.
Aika monet vastaavalla tavalla pitävät esimerkiksi Putinia pohjasakkana, vaikka eivät henkilökohtaisesti häntä tunne. Kyllä ton kaltaisia päätelmiä voi tehdä tekojen eikä pelkän face-to-face tapaamisen perusteella.
 
Muskin ympärillä muhii mystiikkaa. Hän on siis lähettänyt, nyt jo toistamiseen emailit USA:n liittovaltion työntekijöille joihin tulee vastata ja perustella työ jota tekee, tai tulee potkut. Kimurantiksi tilanteet tekee se että Valkoisen talon virallisen linjan mukaan Elon Musk ei ole edes töissä tehokkuusosasto DOGE- organisaatiossa, eikä toimi sen johdossa. Tästä syystä hänellä ei ole edes valtuuksia erottaa ketään. Tämä tuli ilmi USA:n hallinnon virallisesta kannanotosta, joka vaadittiin lopulta kun tilanne oli niin sekava.

Selvittäessään Elon Muskin roolia Donald Trumpin uudessa hallinnossa Valkoinen talo totesi oikeudenkäyntiasiakirjassa, että miljardööri toimii sekä Valkoisen talon työntekijänä että presidentin vanhempana neuvonantajana.
Valkoisen talon hallintotoimiston johtajan Joshua Fisherin allekirjoittaman hakemuksen mukaan Elon Musk voi vain neuvoa presidenttiä ja välittää presidentin ohjeita.
”Kuten muillakin Valkoisen talon johtavilla neuvonantajilla, [Elon] Muskilla ei ole todellista tai muodollista toimivaltaa tehdä itse hallituksen päätöksiä”, Joshua Fisher sanoi oikeudenkäyntiasiakirjassa.

Lisäksi useat virastot ja eri hallinnonalat ovat vastustaneet Muskin vaatimusta, vedoten siihen että heidän toimintansa arvointi tehdään virallista kautta ja siihen on jo olemassa olevat reitit. Tästä syystä he ovat kieltäneet työntekijöitään reagoimasta Muskin uhkausviestiin. Tästä huolimatta Elon Musk on äskettäin toistanut uhkauksensa erottaa todennäköisesti kymmeniä tuhansia amerikkalaisia, vaikka hänellä ei ole edes oikeutta siihen. Lisäksi periamerikkalaiseen tapaan Muskin toiminta on jo nyt poikinut yhteensä lukuisia oikeushaasteita. Todella sekava tilanne päällä. Trump tukee Muskia, presidentti on itsekin sanonut että ne jotka eivät vastaa emailiin saavat potkut.


Epäselvää on, oliko Musk tietoinen Yhdysvaltain henkilöstöhallinnon aiemmin maanantaina julkaisemasta ohjeistuksesta, jossa kerrottiin liittovaltion virastojen henkilöstöhallinnon virkamiehille, että työntekijöitä ei irtisanottaisi, jos he eivät vastaisi Muskin sähköpostiin - eikä henkilökunnan tarvinnut vastata siihen.
Muistion mukaan sähköpostiin vastaaminen oli vapaaehtoista. Siinä myös kehotettiin työntekijöitä olemaan jakamatta vastauksissaan luottamuksellisia, arkaluonteisia tai salaisia tietoja, mikä on Muskin toiminnan arvostelijoiden huolenaihe. Jopa sen jälkeen, kun ohjeet oli annettu, jotkut virastot kehottivat työntekijöitään vastaamaan.
 
Muskin ympärillä muhii mystiikkaa. Hän on siis lähettänyt, nyt jo toistamiseen emailit USA:n liittovaltion työntekijöille joihin tulee vastata ja perustella työ jota tekee, tai tulee potkut. Kimurantiksi tilanteet tekee se että Valkoisen talon virallisen linjan mukaan Elon Musk ei ole edes töissä tehokkuusosasto DOGE- organisaatiossa, eikä toimi sen johdossa. Tästä syystä hänellä ei ole edes valtuuksia erottaa ketään. Tämä tuli ilmi USA:n hallinnon virallisesta kannanotosta, joka vaadittiin lopulta kun tilanne oli niin sekava.

Selvittäessään Elon Muskin roolia Donald Trumpin uudessa hallinnossa Valkoinen talo totesi oikeudenkäyntiasiakirjassa, että miljardööri toimii sekä Valkoisen talon työntekijänä että presidentin vanhempana neuvonantajana.
Valkoisen talon hallintotoimiston johtajan Joshua Fisherin allekirjoittaman hakemuksen mukaan Elon Musk voi vain neuvoa presidenttiä ja välittää presidentin ohjeita.
”Kuten muillakin Valkoisen talon johtavilla neuvonantajilla, [Elon] Muskilla ei ole todellista tai muodollista toimivaltaa tehdä itse hallituksen päätöksiä”, Joshua Fisher sanoi oikeudenkäyntiasiakirjassa.

Lisäksi useat virastot ja eri hallinnonalat ovat vastustaneet Muskin vaatimusta, vedoten siihen että heidän toimintansa arvointi tehdään virallista kautta ja siihen on jo olemassa olevat reitit. Tästä syystä he ovat kieltäneet työntekijöitään reagoimasta Muskin uhkausviestiin. Tästä huolimatta Elon Musk on äskettäin toistanut uhkauksensa erottaa todennäköisesti kymmeniä tuhansia amerikkalaisia, vaikka hänellä ei ole edes oikeutta siihen. Lisäksi periamerikkalaiseen tapaan Muskin toiminta on jo nyt poikinut yhteensä lukuisia oikeushaasteita. Todella sekava tilanne päällä. Trump tukee Muskia, presidentti on itsekin sanonut että ne jotka eivät vastaa emailiin saavat potkut.


Epäselvää on, oliko Musk tietoinen Yhdysvaltain henkilöstöhallinnon aiemmin maanantaina julkaisemasta ohjeistuksesta, jossa kerrottiin liittovaltion virastojen henkilöstöhallinnon virkamiehille, että työntekijöitä ei irtisanottaisi, jos he eivät vastaisi Muskin sähköpostiin - eikä henkilökunnan tarvinnut vastata siihen.
Muistion mukaan sähköpostiin vastaaminen oli vapaaehtoista. Siinä myös kehotettiin työntekijöitä olemaan jakamatta vastauksissaan luottamuksellisia, arkaluonteisia tai salaisia tietoja, mikä on Muskin toiminnan arvostelijoiden huolenaihe. Jopa sen jälkeen, kun ohjeet oli annettu, jotkut virastot kehottivat työntekijöitään vastaamaan.
Eikös tuo nyt ole aika yksinkertaista kun Musk printtaa pitkän listan, jossa nimet ja vie sen Trumpille. Otsikkona "erotettavat". Trump laittaa nimen alle ja Musk vie sen HR:lle.
 
Eikös tuo nyt ole aika yksinkertaista kun Musk printtaa pitkän listan, jossa nimet ja vie sen Trumpille. Otsikkona "erotettavat". Trump laittaa nimen alle ja Musk vie sen HR:lle.
Tosin tällä kertaa taisi erota vain itse DOGE- viranomaiset. Sanovat että kieltäytyvät purkamasta Yhdysvaltojen kriittistä infraa ja ottivat loparit.

Soppa senkus syvenee.


Viranomaiset varoittivat myös, että moni Muskin DOGEen palkkaama työntekijä noudattaa tällä hetkellä poliittista ideologiaa eikä omaa julkiseen palveluun vaadittavia ”taitoja tai kokemusta”.

Eronneet työntekijät oli siirretty DOGEen Yhdysvaltain digitaalipalveluvirastosta.
 
Tosin tällä kertaa taisi erota vain itse DOGE- viranomaiset. Sanovat että kieltäytyvät purkamasta Yhdysvaltojen kriittistä infraa ja ottivat loparit.

Soppa senkus syvenee.


Viranomaiset varoittivat myös, että moni Muskin DOGEen palkkaama työntekijä noudattaa tällä hetkellä poliittista ideologiaa eikä omaa julkiseen palveluun vaadittavia ”taitoja tai kokemusta”.

Eronneet työntekijät oli siirretty DOGEen Yhdysvaltain digitaalipalveluvirastosta.
En tiedä mikä prosenttiosuus 21 työntekijää on, vastaavastihan toinen rinnakkaispomo Vivek lähti vähin äänin ilmeisesti varautumaan kuvernöörikisaan, mutta oletan että aika iso prosentti.

Trumpismia on kuitenkin ollut tässä julkisuudessa lähes kymmenen vuotta, Koronan jälkeistä Muskia useampi vuosi ja Argentiinankin sahailua on katsottu vuoden päivät niin mikä oli niin iso yllätys että vartavasten dogeen mukaan lähteneet yllättyivät?
 
Muskin ympärillä muhii mystiikkaa. Hän on siis lähettänyt, nyt jo toistamiseen emailit USA:n liittovaltion työntekijöille joihin tulee vastata ja perustella työ jota tekee, tai tulee potkut. Kimurantiksi tilanteet tekee se että Valkoisen talon virallisen linjan mukaan Elon Musk ei ole edes töissä tehokkuusosasto DOGE- organisaatiossa, eikä toimi sen johdossa. Tästä syystä hänellä ei ole edes valtuuksia erottaa ketään. Tämä tuli ilmi USA:n hallinnon virallisesta kannanotosta, joka vaadittiin lopulta kun tilanne oli niin sekava.

Selvittäessään Elon Muskin roolia Donald Trumpin uudessa hallinnossa Valkoinen talo totesi oikeudenkäyntiasiakirjassa, että miljardööri toimii sekä Valkoisen talon työntekijänä että presidentin vanhempana neuvonantajana.
Valkoisen talon hallintotoimiston johtajan Joshua Fisherin allekirjoittaman hakemuksen mukaan Elon Musk voi vain neuvoa presidenttiä ja välittää presidentin ohjeita.
”Kuten muillakin Valkoisen talon johtavilla neuvonantajilla, [Elon] Muskilla ei ole todellista tai muodollista toimivaltaa tehdä itse hallituksen päätöksiä”, Joshua Fisher sanoi oikeudenkäyntiasiakirjassa.

Lisäksi useat virastot ja eri hallinnonalat ovat vastustaneet Muskin vaatimusta, vedoten siihen että heidän toimintansa arvointi tehdään virallista kautta ja siihen on jo olemassa olevat reitit. Tästä syystä he ovat kieltäneet työntekijöitään reagoimasta Muskin uhkausviestiin. Tästä huolimatta Elon Musk on äskettäin toistanut uhkauksensa erottaa todennäköisesti kymmeniä tuhansia amerikkalaisia, vaikka hänellä ei ole edes oikeutta siihen. Lisäksi periamerikkalaiseen tapaan Muskin toiminta on jo nyt poikinut yhteensä lukuisia oikeushaasteita. Todella sekava tilanne päällä. Trump tukee Muskia, presidentti on itsekin sanonut että ne jotka eivät vastaa emailiin saavat potkut.


Epäselvää on, oliko Musk tietoinen Yhdysvaltain henkilöstöhallinnon aiemmin maanantaina julkaisemasta ohjeistuksesta, jossa kerrottiin liittovaltion virastojen henkilöstöhallinnon virkamiehille, että työntekijöitä ei irtisanottaisi, jos he eivät vastaisi Muskin sähköpostiin - eikä henkilökunnan tarvinnut vastata siihen.
Muistion mukaan sähköpostiin vastaaminen oli vapaaehtoista. Siinä myös kehotettiin työntekijöitä olemaan jakamatta vastauksissaan luottamuksellisia, arkaluonteisia tai salaisia tietoja, mikä on Muskin toiminnan arvostelijoiden huolenaihe. Jopa sen jälkeen, kun ohjeet oli annettu, jotkut virastot kehottivat työntekijöitään vastaamaan.
Jos presidentti on näin sanonut, se tarkoittaa sitä, että presidentti pyytää näitä vastauksia. Asia muuttuu varsin selväksi.
 
Tuo on täysin sinun omaa tulkintaa, elä laita sanoja minun suuhun. Minä olin aidosti kiinnostunut, että onko Muskilla usein tapana kirjoitella noin, että vastaa uutisjuttuihin ei, mutta ovat totta. Yhtäkään tuollaista ei kukaan näyttänyt. Saa korjata jo en löytänyt sieltä tekstimerestä juuri sellaista.
Sori että palaan vanhaan mutta eikö toi videopelijuttu ollut täsmälleen sitä mitä pyysit?
 
Villejä huhuja pyörii tämän USAn panssaroitujen EV ostosten kanssa.
Budjetti oli vajaa 500 000 dollaria Bidenin ajalla mutta kun Trump valittiin, niin tämä muuttuikin 400 miljoonaan dollariin. Toki tämä on nyt peruttu ja asian kanssa ei edetä.
 
Villejä huhuja pyörii tämän USAn panssaroitujen EV ostosten kanssa.
Budjetti oli vajaa 500 000 dollaria Bidenin ajalla mutta kun Trump valittiin, niin tämä muuttuikin 400 miljoonaan dollariin. Toki tämä on nyt peruttu ja asian kanssa ei edetä.
Tuommosella olisikin kiva ajella miinaan. Tulee vähän isompi paukku kun akku sanoo poks samalla.
 
Mietin tässä että olisiko tuon jenkkien hallinnon "tehostamisen" yhtenä tarkoituksena saada X hallituksen viralliseksi maksualustaksi. Sitä voisi tarjota ensimmäiset 3kk ilmaiseksi Stargate-konesalien kyljessä, jotta saadaan myytyä äänestäjille kokonaan ilmaisena. Kokeiluajan jälkeen varojen siirtomaksun nostaisi hiljaa vaikka viiteen prosenttiin niin Musk pääsisi maailman ensimmäiseksi viralliseksi biljonääriksi kohtuullisella aikataululla. Siirtotietoja voisi myös myydä eteenpäin. Kylkeen vielä X-coinit, niin lompakkoa riittää ympäri maailman lobbaamiseen ja vastustajien äänien nitistämiseen trollitehtailla. Tämä nyt perusteetonta horinaa, mutta hyvät massithan tuosta saisi.
 
USA:ssa ei taida olla katsottu EU-tason julkisiin hankintoihin liittyvien lakien ja kilpailutussäännösten tyyppisten edistyksellisten asioiden olevan tarpeen...
 
No onneksi on kyseessä vastuullinen henkilö joka ei hylkää lapsia ja käyttää kaikki aikansa kaikkien kanssa tasapuolisesti :devilish:
No neljästä babymamasta vasta muistaakseni kolme on haukkunut Muskin vanhemmuutta julkisesti. Ensimmäinen korjasi tarinaa syliin kuolleesta esikoisesta ja numerot kaksi ja ilmeisesti neljä viime kuussa
 
En osaa/halua käyttää tuota, mutta kuvankaappauksen osasin lisätä.

Screenshot_2025-03-02-12-14-20-34_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Väitän kuitenkin edelleen, että samoissa mittakaavoissa liikkuu Qatar VW:n omistajana kuin Elon Teslan omistajana. Toki tähän voi argumentoida ja varmasti niin onkin, että kun VW:llä on isompia osakkaita, Qatar ei voi niin paljoa säätää itse. Mutta se, miten voitot jakautuvat, ovat about samassa suhteessa Elonin kanssa.
Qatar ei voi säätää VW:ssä mitenkään, koska Porche omistaa 53% osakkeista, joten sillä on KAIKKI määräysvalta.
 
Qatar ei voi säätää VW:ssä mitenkään, koska Porche omistaa 53% osakkeista, joten sillä on KAIKKI määräysvalta.
Totta, ne säätää ainoastaan rahaa taskuunsa Volkkarin myynneistä. Porschen perhe on onneksi täysin putipuhdas ikävien poliittisten suhteiden kautta saatujen rahojen osalta...
 
Viimeksi muokattu:
En osaa/halua käyttää tuota, mutta kuvankaappauksen osasin lisätä.

Screenshot_2025-03-02-12-14-20-34_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
Voi sitä Elonillakin alkaa mieli muuttua jos ja kun Eurooppa on sodassa ja Teslan osakurssi laskee. Tiedä vaikka Saksan tehdas otetaan haltuun ja aletaan tehdä panssarivaunuja. No kai sitä voi Venäjälle ja johon Afrikkaan yrittää myydä.

Sitä en oikein ymmärrä että miksi niin paljon hakee levottomuuksia Eurooppaan kun kuitenkin omalle firmalle iso markkina ja tehtaat löytyy. No ei kai sitä tyhmyydelle mitään voi.
 
VAG konserni henkilöityykin Adolf Hitleriin, aina kun näen VAGin niin samalla ajattelen, että jummijammi siinähän menee pikku HITLER.
Laitetaanpa tänne, kun mahdollinen jatkokeskustelu saattaa mennä liian poliittiseksi tuonne sähköautoketjuun.
--
Jaahas, semmoiset trollaukset sieltä.

Jos kuitenkin olet tosissasi, niin ratkaiseva ero on siinä, että Saksan kansa on käsitellyt historiansa esimerkillisesti ja sanoutunut kategorisesti irti Hitlerin ideologiasta ja tekemisistä. Hitlerillä ei myöskään 80 vuoteen ole ollut mitään päätösvaltaa tai vaikutusta VW-yhtiön tekemisiin.

Itselleni ei tuota mitään ongelmaa ostaa Teslan autoa sitten, kun Yhdysvallat ja Tesla-yhtiö jonain päivänä toivottavasti ovat käyneet läpi nykyisen synkän vaiheensa historiassa. Vaiheen, jossa vaaleilla valitsematon Muskin kaltainen teknologiaoligarkki pelasi itsensä keskeiseen asemaan demokratian rapauttamisessa, mikä pitää sisällään myös suvereenien valtioiden politiikkaan sekaantumista ja laajamittaista, algoritmein manipuloitua disinformaation levittämistä somealustoilla.

Sitten kun USA ja Tesla ovat em. asioiden suhteen läpikäyneet samanlaisen historian käsittely- ja sovitusprosessin, jonka Saksa teki 2. maailmansodan jälkeen, niin itselleni ei ole enää mitään ongelmaa ostaa Teslan tuotteita - kunhan myöskin siinä vaiheessa itse autot on jo saatu riittävän laadukkaiksi.
 
Voi sitä Elonillakin alkaa mieli muuttua jos ja kun Eurooppa on sodassa ja Teslan osakurssi laskee. Tiedä vaikka Saksan tehdas otetaan haltuun ja aletaan tehdä panssarivaunuja. No kai sitä voi Venäjälle ja johon Afrikkaan yrittää myydä.

Tuntuu vähän siltä että Muskilla on noussut valta päähän, eikä Teslan menestys enää juurikaan kiinnosta. Vaihtoehtoisesti todellisuudentaju saattaa olla hämärtynyt magakuplassa.
 
Sitä en oikein ymmärrä että miksi niin paljon hakee levottomuuksia Eurooppaan kun kuitenkin omalle firmalle iso markkina ja tehtaat löytyy. No ei kai sitä tyhmyydelle mitään voi.

Jos Muskin aktiivinen Teslan sähköautobisneksen tuhoaminen ei johda hänen erottamiseen pian, voi tehdä johtopäätöksen että Musk johtaa kryptovaluuttaa nimeltä TSLA.

Siinä todellisuudessa mikä tahansa on peliliike. Silloin kulloisetkin suositut profeetat kytkevät postuumisti kurssinousun tai laskun johonkin sanomiseen. Vaikkapa "Musk joi aamulla maitoa yhden litran enemmän kuin keskimäärin ja sen seurauksena robotaksi todellakin tulee tänä vuonna, viimeisin kurssinousu vahvistaa analyysimme todenperäisyyden".
 
Sitten kun USA ja Tesla ovat em. asioiden suhteen läpikäyneet samanlaisen historian käsittely- ja sovitusprosessin, jonka Saksa teki 2. maailmansodan jälkeen, niin itselleni ei ole enää mitään ongelmaa ostaa Teslan tuotteita - kunhan myöskin siinä vaiheessa itse autot on jo saatu riittävän laadukkaiksi.
Minä en ikinä ostaisi Teslaa (paitsi Muskin vuoksi), kun niihin ei saa nahkaverhoilua.
Wokettajat pakottivat Teslan luopumaan nahkaverhoilusta vuonna 2015, ja vuodesta 2017 alkaen Tesla on käyttänyt vain 'vegaaninahkaa'.
 
Sitten kun USA ja Tesla ovat em. asioiden suhteen läpikäyneet samanlaisen historian käsittely- ja sovitusprosessin, jonka Saksa teki 2. maailmansodan jälkeen, niin itselleni ei ole enää mitään ongelmaa ostaa Teslan tuotteita - kunhan myöskin siinä vaiheessa itse autot on jo saatu riittävän laadukkaiksi.
Kerrotkos mitä se Tesla on tehnyt, että pitää sovitella?
 
Kerrotkos mitä se Tesla on tehnyt, että pitää sovitella?
Tesla henkilöityy täysin toimitusjohtajaansa Muskiin. Se nyt vaan on niin että Muskin teot lasketaan "Teslan synneiksi" - niin epäoikeudenmukaista kuin se fanipoikien näkökulmasta onkin. Tämä on kuitenkin tosiasia joka on vain myönnettävä. On täyttä älyllistä typeryyttä nähdä nykytilanne tyyliin "Teslahan vain tekee autoja eikä yhtiönä ole vastuussa maga-politiikasta tai Muskin disinformaatiosodasta".

Mitä siis vaadittaisiin Teslan osalta: joko 1) toimitusjohtaja Musk tekee henkilökohtaisen sovitusprosessin jossa sanoutuu irti aiemmista typeryyksistään (ei tule tapahtumaan), tai 2) Tesla vaihtaa toimaria ja Musk irtautuu yhtiöstä ja sen omistuksista kokonaan.

Tosin itselle jälkimmäinen ei vielä riitä Teslan ostoon niin kauan kuin Trumpin hallinto on vallassa, mutta tämä menee sitten jo enempi yleisen jenkkituoteboikotin puolelle. Teslan osalta yhtiönä tuo 2) riittäisi korjaamaan sen, mitä yhtiön oalta voidaan korjata. Uskon että moni sen jälkeen näkisi yhtiön neutraalimpana jenkkiläisenä autofirmana, ainakin jonkin ajan päästä.
 
Huomautus - jätä toisen käyttäjän mielipiteiden väheksyvä analysointi pois ja keskity rakentavaan asiasta keskusteluun
Tesla henkilöityy täysin toimitusjohtajaansa Muskiin. Se nyt vaan on niin että Muskin teot lasketaan "Teslan synneiksi" - niin epäoikeudenmukaista kuin se fanipoikien näkökulmasta onkin. .
Höpöhöpö. Tämä on täysin kuplautunut näkemys. Onko sulla joku esimerkki oikeasta maailmasta, jossa toimitusjohtajan vapaa-ajan toimet on ajanu ihmiset syyttämään koko yhtiötä niistä, vaikka yhtiöllä ei ole ollut mitään roolia asiassa? Niin paljon, että yhtiö ei selvinnyt siitä? Boikottejahan on aina ollut, mutta ne on tainneet aina tasaantua. Eihän kukaan voi estää julkisen pörssiyhtiön osakkeiden ostoa. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
 
Höpöhöpö. Tämä on täysin kuplautunut näkemys. Onko sulla joku esimerkki oikeasta maailmasta, jossa toimitusjohtajan vapaa-ajan toimet on ajanu ihmiset syyttämään koko yhtiötä niistä, vaikka yhtiöllä ei ole ollut mitään roolia asiassa? Niin paljon, että yhtiö ei selvinnyt siitä? Boikottejahan on aina ollut, mutta ne on tainneet aina tasaantua. Eihän kukaan voi estää julkisen pörssiyhtiön osakkeiden ostoa. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Ilmeisesti jääny huomaamatta uutisia joissa eri firmat on lopettanu teslan ostamisen Musk takia tai esimerkiksi jenkeissä ihmiset laittaa tarroja autoihin joissa syytetään Muskia


Siis kuinka on voinu nämä kaikki jutut mennä ohi jos oikeasti kiinostaa Musk asiat tai edes vähän seurannut tätä ketjua
 
Höpöhöpö. Tämä on täysin kuplautunut näkemys. Onko sulla joku esimerkki oikeasta maailmasta, jossa toimitusjohtajan vapaa-ajan toimet on ajanu ihmiset syyttämään koko yhtiötä niistä, vaikka yhtiöllä ei ole ollut mitään roolia asiassa? Niin paljon, että yhtiö ei selvinnyt siitä? Boikottejahan on aina ollut, mutta ne on tainneet aina tasaantua. Eihän kukaan voi estää julkisen pörssiyhtiön osakkeiden ostoa. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Vai että toimitusjohtaja ja vapaa-aika..Toimari vaihtuu heti jos hallitukselta menee luotto strategian toteutukseen. Teslan hallitus saattaa hyötyä tuosta pump-n-dump osakkeestaan joten on mahdotonta sanoa mitä tapahtuu. Silloin vuoroviikoin Musk voisi kertoa robotaksin tulevan huomenna ja seuraavaksi nussii vaikka vuohia livekamerassa "vapaa-ajallaan". Luotto lähtee silloin heti kun noususykli jää tulematta, joka jää tulematta heti kun kryptomiehet löytävät jonkun kiiltävämmän esineen.
 
Höpöhöpö. Tämä on täysin kuplautunut näkemys. Onko sulla joku esimerkki oikeasta maailmasta, jossa toimitusjohtajan vapaa-ajan toimet on ajanu ihmiset syyttämään koko yhtiötä niistä, vaikka yhtiöllä ei ole ollut mitään roolia asiassa? Niin paljon, että yhtiö ei selvinnyt siitä? Boikottejahan on aina ollut, mutta ne on tainneet aina tasaantua. Eihän kukaan voi estää julkisen pörssiyhtiön osakkeiden ostoa. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Ei taida olla mitään muuta firmaa, jonka imago henkilöityy niin vahvasti sen toimitusjohtajaan kuin Tesla.
Lisäksi yleensä toimitusjohtajat pitävät suht pientä profiilia politiikassa, juurikin sen takia, että eivät halua, että heidän yksityiselämän mielipiteet vaikuttavat yritykseen.
 
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä, keskity rakentavasti asiasta keskusteluun
Höpöhöpö. Tämä on täysin kuplautunut näkemys. Onko sulla joku esimerkki oikeasta maailmasta, jossa toimitusjohtajan vapaa-ajan toimet on ajanu ihmiset syyttämään koko yhtiötä niistä, vaikka yhtiöllä ei ole ollut mitään roolia asiassa? Niin paljon, että yhtiö ei selvinnyt siitä? Boikottejahan on aina ollut, mutta ne on tainneet aina tasaantua. Eihän kukaan voi estää julkisen pörssiyhtiön osakkeiden ostoa. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Sun denialismi on niin totaalisella tasolla että se estää sua näkemästä tosiasioita. Nyt kun argumentaatiokin on jo tasoa "höpöhöpö" ja perään vähän sealioning-kysymyspommitusta, niin enpä voi todeta kuin että ei ketään voi pakottaa näkemään tosiasioita - silmät pitää itse haluta avata.

(kiitos @The Nameless One kuitenkin kun yritit)
 
Höpöhöpö. Tämä on täysin kuplautunut näkemys. Onko sulla joku esimerkki oikeasta maailmasta, jossa toimitusjohtajan vapaa-ajan toimet on ajanu ihmiset syyttämään koko yhtiötä niistä, vaikka yhtiöllä ei ole ollut mitään roolia asiassa? Niin paljon, että yhtiö ei selvinnyt siitä? Boikottejahan on aina ollut, mutta ne on tainneet aina tasaantua. Eihän kukaan voi estää julkisen pörssiyhtiön osakkeiden ostoa. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Otetaan esimerkiksi tunnettu vaatebrändi jonka toimitusjohtaja olisi Bidenin rinnalla ylistänyt päivittäin Wokea. Ostaisitko itse vielä tällaisen brändin vaatteita? Olettaen että kannatat tuota nykyistä jenkkien politiikkaa.
 
Ilmeisesti jääny huomaamatta uutisia joissa eri firmat on lopettanu teslan ostamisen Musk takia tai esimerkiksi jenkeissä ihmiset laittaa tarroja autoihin joissa syytetään Muskia


Siis kuinka on voinu nämä kaikki jutut mennä ohi jos oikeasti kiinostaa Musk asiat tai edes vähän seurannut tätä ketjua
Ei ole jäänyt huomaamatta. Kyllähän yhtiöt voivat hyvesignaloida jos haluavat. Sitähän tämä varsinkin euroopassa tuntuu kovasti olevan. Kiinalaiset autot varmasti kelpaavat samoille toimijoille ongelmitta... :)
Vai että toimitusjohtaja ja vapaa-aika..Toimari vaihtuu heti jos hallitukselta menee luotto strategian toteutukseen. Teslan hallitus saattaa hyötyä tuosta pump-n-dump osakkeestaan joten on mahdotonta sanoa mitä tapahtuu. Silloin vuoroviikoin Musk voisi kertoa robotaksin tulevan huomenna ja seuraavaksi nussii vaikka vuohia livekamerassa "vapaa-ajallaan". Luotto lähtee silloin heti kun noususykli jää tulematta, joka jää tulematta heti kun kryptomiehet löytävät jonkun kiiltävämmän esineen.
Jos tästä tulee pahempi tikki Teslan maineeseen ja pörssikurssiin, toivon että Elon vaihdetaan.
Ei taida olla mitään muuta firmaa, jonka imago henkilöityy niin vahvasti sen toimitusjohtajaan kuin Tesla.
Lisäksi yleensä toimitusjohtajat pitävät suht pientä profiilia politiikassa, juurikin sen takia, että eivät halua, että heidän yksityiselämän mielipiteet vaikuttavat yritykseen.
Varmaan joku Steven Jobs lähimpänä "messiaana". Ja itseasiassa hän tuki Obamaa julkisesti. Ei tainnut Apple mennä konkurssiin.

Sun denialismi on niin totaalisella tasolla että se estää sua näkemästä tosiasioita. Nyt kun argumentaatiokin on jo tasoa "höpöhöpö" ja perään vähän sealioning-kysymyspommitusta, niin enpä voi todeta kuin että ei ketään voi pakottaa näkemään tosiasioita - silmät pitää itse haluta avata.

(kiitos @The Nameless One kuitenkin kun yritit)
Kyllä minä näen tosiasiat. Usein kuuntelen näiden päätoimijoiden haastattelut ym. kokonaan, toisinkuin monet muut ihmiset. Montako täyttä Elonin haastattelua olet lähivuosina katsonut? Onko sama määrä, mitä Vance on käynyt Ukrainassa?

Päätön boikotti länsimaiseen yhtiöön ja sen sijaan sähköautojen ostojen siirto Kiinaan on typerin temppu mitä me länsimaiset ihmiset voidaan tässä ajassa tehdä. Poliittiset tuulet vaihtuvat nopeasti. Jos kukaan ei osta Teslaa, ei Volkkari ja kumppanit saa yhtäkkiä tehtyä +300k ylimääräistä autoa Euroopan markkinoille, mikä on ollut kysyntä viime vuonna esim Teslan osalta. Mitä sitten käy? Kiinasta kaikki laitteet autosta lähtien, he varmaan tykkäävät? Tai aletaan ostamaan polttomoottoriautoja sen sijasta? Nuo on ihan järjettömiä vaihtoehtoja.
 
Teslaan liittyen eikö menossa ole joku oikeusprosessi Delawaressa muistaakseni jossa oikeus katsoo että se Teslan hallitus ei ole ns. "oikea" yrityksen hallitus koska se koostuu isoilta osin Muskiin suoraan liittyvistä henkilöistä?
 
Otetaan esimerkiksi tunnettu vaatebrändi jonka toimitusjohtaja olisi Bidenin rinnalla ylistänyt päivittäin Wokea. Ostaisitko itse vielä tällaisen brändin vaatteita? Olettaen että kannatat tuota nykyistä jenkkien politiikkaa.
Tämä on väärinymmärrys, että kannattaisin tuota nykyistä jenkkien politiikkaa. Minä vaan en kannata tässä maailmantilanteessa länsimerkkien boikotointia kiinamerkkien hyväksi.

Minun kuluttajapolitiikka on ollut tähän asti ja jatkunee olemaan niin, että kiinalaisen tuotteen ostamista välttelen mahdollisimman paljon.
 
Vaikka Teslaa nyt boikotoidaan ja muutakin USAn toimintaa niin eihän se nyt suoraan ole siirtynyt että Kiinasta ostetaan autoja? Vai onko? Kuitenkin yhä on mielestäni se mentaliteetti menossa että Kiinaa ei tueta. Nyt myös USA tullut mukaan omilla sekoiluillaan.

Suomalaisesta vain unohtuu ne boikotit jos hinta on halpa. Silloin ei välitetä enää mistään.

Tekikö Obama jotain pahaa minkä takia Steven fanitus olisi vaikuttanut?

Tuntuu että ei haluta nähdä totuutta ja toitotetaan itselleen että nyt tehtiin hyvä ostos.
 
Vaikka Teslaa nyt boikotoidaan ja muutakin USAn toimintaa niin eihän se nyt suoraan ole siirtynyt että Kiinasta ostetaan autoja? Vai onko? Kuitenkin yhä on mielestäni se mentaliteetti menossa että Kiinaa ei tueta. Nyt myös USA tullut mukaan omilla sekoiluillaan.

Suomalaisesta vain unohtuu ne boikotit jos hinta on halpa. Silloin ei välitetä enää mistään.

Tekikö Obama jotain pahaa minkä takia Steven fanitus olisi vaikuttanut?

Tuntuu että ei haluta nähdä totuutta ja toitotetaan itselleen että nyt tehtiin hyvä ostos.
Näetkö jotain boikotteja Polestarin tai Volvon ostamisen osalta? Tai että kuinka autoryhmissä hehkutetaan uusia Xpengejä, Mg:tä ja Bydejä ja muita? Nuohan ne nuo kohtuuhintaisten sähköautojen ostajat sitten nappaavat, kun kerta Tesla on natsimerkki ja niitä ei enään peruspulliainen uskaltaisi ostaa, koska lehdistö niin sanoi. Mutta tämä sama lehdistö ei jahtaa kiinalaisia automerkkejä. Loppu on yhtä hyvin nähtävissä kuin Temun menestys. Sinne meni.
 
Näetkö jotain boikotteja Polestarin tai Volvon ostamisen osalta? Tai että kuinka autoryhmissä hehkutetaan uusia Xpengejä ja Bydejä ja muita? Nuohon nuo kohtuuhintaisten sähköautojen ostajat sitten nappaavat, kun kerta Tesla on natsimerkki ja niitä ei enään peruspulliainen uskaltaisi ostaa, koska lehdistö niin sanoi. Mutta tämä sama lehdistä ei jahtaa kiinalaisia automerkkejä. Loppu on yhtä hyvin nähtävissä kuin Temun menestys. Sinne meni.
Ostetaanko niitä vaikka hehkutetaan? Onko Suomessa nyt siirrytty massalla kiinalaisiin autoihin?

Kuten sanoin boikotit ja muut unohtuu kun hinta kohtaa.
 
Varmaan joku Steven Jobs lähimpänä "messiaana". Ja itseasiassa hän tuki Obamaa julkisesti. Ei tainnut Apple mennä konkurssiin.

Steve Jobsin Apple on ehkä se toinen esimerkki firmasta, joka henkilöityi siihen pääjohtajaansa. Mutta Steve Jobs oli julkisuudessa erittäin epäpoliittinen. Enkä kyllä nyt heti löydä mitään merkkiä siitä, että Jobs olisi koskaan tukenut Obamaa julkisesti. Jobsin kuoleman jälkeen hänen elämänkerta paljasti asioita, muun muassa sen, että Jobs oli tarjonnut apua Obaman kampanjalle mainosten luomisessa, mutta Jobs ei missään vaiheessa tuonut noita poliittisia näkemyksiään vahvasti esille julkisuudessa.
Puhumattakaan siitä, että olisi lähtenyt mihinkään Muskin tasoiseen paasaukseen ja ottamaan ihan aktiivisesti osaa valtionhallinnossa.
 
Näetkö jotain boikotteja Polestarin tai Volvon ostamisen osalta? Tai että kuinka autoryhmissä hehkutetaan uusia Xpengejä, Mg:tä ja Bydejä ja muita? Nuohan ne nuo kohtuuhintaisten sähköautojen ostajat sitten nappaavat, kun kerta Tesla on natsimerkki ja niitä ei enään peruspulliainen uskaltaisi ostaa, koska lehdistö niin sanoi. Mutta tämä sama lehdistö ei jahtaa kiinalaisia automerkkejä. Loppu on yhtä hyvin nähtävissä kuin Temun menestys. Sinne meni.

Oikeastaan myyntitilastot ovat näyttäneet ainakin alustavasti siltä, että suurin voittaja tässä Teslan myynnin laskussa on ollut eurooppalaiset valmistajat. Volkkari ja Bemari etunenässä.
 
Ostetaanko niitä vaikka hehkutetaan? Onko Suomessa nyt siirrytty massalla kiinalaisiin autoihin?

Kuten sanoin boikotit ja muut unohtuu kun hinta kohtaa.
Ei vielä. Mutta jos Teslaa boikotoidaan, heräävät himot uusiin erilaisiin 40ke-45ke autoihin. Kaikille se Volkkari ei kelpaa ja nekin nousevat varusteilla aika kalleiksi. Bemari ei taas myy tuossa hintaluokassa mitään.
Oikeastaan myyntitilastot ovat näyttäneet ainakin alustavasti siltä, että suurin voittaja tässä Teslan myynnin laskussa on ollut eurooppalaiset valmistajat. Volkkari ja Bemari etunenässä.
Ei ne myyntitilastot vielä kerro mitään. Kiinalaiset autot olivat viime vuonna vielä aika kaukaisia asioita. Nythän ne alkavat vasta normalisoitua. Viime vuonnahan Volvo teki euroopassa isoimmat kasvamiset 42%. Eli kiinalainen auto kasvoi lähellä mitaliluokkaa eniten. Bemari kasvoi 10% ja VW myi 7% vähemmän kuin 2023. Ei tuossa nyt bemarin ja volkkarin osalta kauheasti vielä voi hurrata. Ellet puhu jostain tammikuun klikkiotsikkomyynneistä?

Pyytäisin nyt vaan kaikkia hieman miettimään, että mitä tällä boikottirummutuksella oikeasti saadaan aikaan.
 
Ei vielä. Mutta jos Teslaa boikotoidaan, heräävät himot uusiin erilaisiin 40ke-45ke autoihin. Kaikille se Volkkari ei kelpaa ja nekin nousevat varusteilla aika kalleiksi. Bemari ei taas myy tuossa hintaluokassa mitään.
Niin eli vaikka hehkutetaan niitä ei oikeasti osteta vaikka väitit aluksi muuta.

Vaikka Suomessa sähköautoja myydään ja kanta kasvaa niin myös käytetyt kelpaa joissa kalliit merkit löytää uuden omistajan.
 
Niin eli vaikka hehkutetaan niitä ei oikeasti osteta vaikka väitit aluksi muuta.

Vaikka Suomessa sähköautoja myydään ja kanta kasvaa niin myös käytetyt kelpaa joissa kalliit merkit löytää uuden omistajan.
En minä tietääkseni ole väittänyt, että niitä juuri nyt ostetaan kauheasti. Tätä pyrin nimenomaan välttämään, että niitä myytäisiin paljon.

Ei niitä kalliita käytettyjä sähköautoja riitä käytettynä kaikille 40-45ke autoja ostaville, koska niitä kalliimpia ostavia on vähemmän. Eikä kaikki halua ostaa käytettyä autoa.
 
Ei ne myyntitilastot vielä kerro mitään. Kiinalaiset autot olivat viime vuonna vielä aika kaukaisia asioita. Nythän ne alkavat vasta normalisoitua. Viime vuonnahan Volvo teki euroopassa isoimmat kasvamiset 42%. Eli kiinalainen auto kasvoi lähellä mitaliluokkaa eniten. Bemari kasvoi 10% ja VW myi 7% vähemmän kuin 2023. Ei tuossa nyt bemarin ja volkkarin osalta kauheasti vielä voi hurrata. Ellet puhu jostain tammikuun klikkiotsikkomyynneistä?

Pyytäisin nyt vaan kaikkia hieman miettimään, että mitä tällä boikottirummutuksella oikeasti saadaan aikaan.
Kerta tässä on puhe siitä, että miten Muskin lisääntynyt poliittinen aktiivisuus näkyy Teslan myynnissä, niin oleelliset luvut on juurikin ne tammikuun luvut. Koska rekisteröintiluvut tulevat yleensä muutaman kuukauden viiveellä autojen ostosta, niin nuo tammikuun luvut kuvaavat juurikin sitä aikaa, kun USA:n vaalikampanja oli kuumimmillaan ja Muskin poliittinen profiili nousi uusiin korkeuksiin.
Tammikuun luvuissa näkyy juurikin se Volkkarin ja Bemarin nousu ja Teslan radikaali lasku. Toki se, että onko kyseessä poikkeus vai trendi, nähdään tulevien kuukausien aikana. Jonka takia käytin sanaa "alustavasti".
 
Ostetaanko niitä vaikka hehkutetaan? Onko Suomessa nyt siirrytty massalla kiinalaisiin autoihin?

Kuten sanoin boikotit ja muut unohtuu kun hinta kohtaa.
Sähköautojen myynti on kasvanut Euroopassa mutta samaan aikaan Teslan myynti on romahtanut useimmissa maissa 20-40+%. Sitä en tiedä ostavatko ihmiset nyt kiinalaisia vai eurooppalaisia sähköautoja, mutta jotain muuta kuin Teslaa kuitenkin.
 
Kerta tässä on puhe siitä, että miten Muskin lisääntynyt poliittinen aktiivisuus näkyy Teslan myynnissä, niin oleelliset luvut on juurikin ne tammikuun luvut. Koska rekisteröintiluvut tulevat yleensä muutaman kuukauden viiveellä autojen ostosta, niin nuo tammikuun luvut kuvaavat juurikin sitä aikaa, kun USA:n vaalikampanja oli kuumimmillaan ja Muskin poliittinen profiili nousi uusiin korkeuksiin.
Tammikuun luvuissa näkyy juurikin se Volkkarin ja Bemarin nousu ja Teslan radikaali lasku. Toki se, että onko kyseessä poikkeus vai trendi, nähdään tulevien kuukausien aikana. Jonka takia käytin sanaa "alustavasti".
Teslan myynteihin vaikuttaa uusi Model Y, joka on Teslan myydyin malli. Tästä voit katsella vuoden 2024 tilastoja. Ei ne viime vuonna vielä vaikuttaneet. Which brand sold the most EVs in Europe in 2024? Joulukuu 2024 oli erittäin kova myyntikuukausi Teslalle.

Elon aloitti Trumpin tukemisen about heinäkuussa 2024. Teslan Q3 ja Q4 2024 olivat Teslan parhaat Q3 ja Q4 ikinä jos mitataan autojen myynnin määrällä. Ja Q4 2024 oli Teslan paras Q ikinä. Jotenkin ei näkynyt tuo Trump tuki vielä tuossa? Mutta yhtäkkiä pelkästään tammikuussa 2024 näkyy?

Sähköautojen myynti on kasvanut Euroopassa mutta samaan aikaan Teslan myynti on romahtanut useimmissa maissa 20-40+%. Sitä en tiedä ostavatko ihmiset nyt kiinalaisia vai eurooppalaisia sähköautoja, mutta jotain muuta kuin Teslaa kuitenkin.
Puhutko tammikuun myynneistä? Automerkin myyntejä ei voi kuukausitasolla tarkastella, ellei toki halua valita juuri sopivan kuukauden itselleen tarkastelvaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Puhutko tammikuun myynneistä? Automerkin myyntejä ei voi kuukausitasolla tarkastella, ellei toki halua valita juuri sopivan kuukauden itselleen tarkastelvaksi.
Muskin DOGE sekoilu alkoi vasta tammikuussa eli muita vertauskelpoisia ajanjaksoja ei oikein ole. Tesla shares slump after European sales fall
Tesla sales in January bucked European electric car sale trends, which grew by more than a third in the month, according to trade body Acea.

Instead, Tesla sales across the EU, EFTA and the UK fell more than 45%, and more than 50% in the EU alone.

It comes after Tesla sales fell last year for the first time in more than a decade as demand faltered and rivals gained pace.
 
Sähköautojen myynti on kasvanut Euroopassa mutta samaan aikaan Teslan myynti on romahtanut useimmissa maissa 20-40+%. Sitä en tiedä ostavatko ihmiset nyt kiinalaisia vai eurooppalaisia sähköautoja, mutta jotain muuta kuin Teslaa kuitenkin.
Eiköhän maanantaina tule uudet listat Euroopan osalta, niin nähdään. Ranskasta oli tullut jo uutinen, että Tesla droppari heinäkuussakin siellä jopa 26%.
 
Teslan myynteihin vaikuttaa uusi Model Y, joka on Teslan myydyin malli. Tästä voit katsella vuoden 2024 tilastoja. Ei ne viime vuonna vielä vaikuttaneet. Which brand sold the most EVs in Europe in 2024?

Puhutko tammikuun myynneistä? Automerkin myyntejä ei voi kuukausitasolla tarkastella, ellei toki halua valita juuri sopivan kuukauden itselleen tarkastelvaksi.

Voit tarkastella model 3 myyntejä. Turpaan tuli senkin osalta 30-40% tammikuussa... epäilen kyllä itsekin että tämä tulee hieman tasaantumaan varsinkin kun viime vuoden helmikuu oli model 3 myynnin osalta kohtuu heikko kvartaalin 2. kuukaudeksi.
 
Teslan myynteihin vaikuttaa uusi Model Y, joka on Teslan myydyin malli. Tästä voit katsella vuoden 2024 tilastoja. Ei ne viime vuonna vielä vaikuttaneet. Which brand sold the most EVs in Europe in 2024? Joulukuu 2024 oli erittäin kova myyntikuukausi Teslalle.

Elon aloitti Trumpin tukemisen about heinäkuussa 2024. Teslan Q3 ja Q4 2024 olivat Teslan parhaat Q3 ja Q4 ikinä jos mitataan autojen myynnin määrällä. Ja Q4 2024 oli Teslan paras Q ikinä. Jotenkin ei näkynyt tuo Trump tuki vielä tuossa? Mutta yhtäkkiä pelkästään tammikuussa 2024 näkyy?
Mutta myös Model 3, jonka facelift tuli jo markkinoille 2023 lopussa, menetti reippaasti myyntiä.
Kuten tuossa jo totesin, se vaalikampanjointi oli huipussaan juurikin siinä syys-lokakuussa. Se nosti Muskin poliittista näkyvyyttä reippaasti ihan Euroopassakin, jolloin se normikansakin, jotka eivät erityisemmin seuraa USA:n politiikkaa, näkevät ne uutisoinnit. Joten jos tuo Muskin poliittinen toiminta aiheuttaa tuota myynnin laskua, niin se nähdään sitten parin kuukauden viiveellä tuosta.
Mutta tässä nyt kevään mittaan nähdään, että onko tuo Teslan myynnin lasku todellinen trendi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 228
Viestejä
4 865 335
Jäsenet
78 620
Uusin jäsen
J.R

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom