• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Elon Muskista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DaKyy
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt jos on Teslan osakkeita, kannattaa irrottautua. Teslan suurin tulonlähde, päästyhyvitysten kauppa loppuu välittömästi jenkeissä, kun Trump allekirjoittaa lain. Onko Teslalla mitään kykyä enää olla voitollinen?
Youtubessa kun vielä saa laillisesti kritisoida Muskia niin pahimmat ovat veikanneet kaverin konkurssia ennen 30-lukua. Vaikka väite on kova niin jos Tesla ottaa turpaan sekä valtion tukien, Muskin maineen, että (kiinalaisen) kilpailun kautta niin merkittävä kutistuminen lienee mahdollista. Muut firmathan eivät taida olla pörssissä?

Ja eikös SpaceX:kin ole mokaillut tässä viime aikoina?
 
Nyt jos on Teslan osakkeita, kannattaa irrottautua. Teslan suurin tulonlähde, päästyhyvitysten kauppa loppuu välittömästi jenkeissä, kun Trump allekirjoittaa lain. Onko Teslalla mitään kykyä enää olla voitollinen?
Voi ei, pitääkö kaikkien TAAS myydä kaikki Tesla-osakkeensa koska tulee lopullinen romahdus?
 
Nyt jos on Teslan osakkeita, kannattaa irrottautua. Teslan suurin tulonlähde, päästyhyvitysten kauppa loppuu välittömästi jenkeissä, kun Trump allekirjoittaa lain. Onko Teslalla mitään kykyä enää olla voitollinen?
Kuinka suuri on USA:n päästöhyvityskaupan osuus Teslan tuotoista? Tosin myynnin heikkeminen Euroopassa leikkaa vastaavia tuottoja täälläkin.
 
Tosta on ollut jonkun verran juttua jenkkimediassa ja tilanne on tällä hetkellä se että jenkeissä on laitettu paukut öljyyn + kaasuun ja Kiinassa isosti uusiutuvaan energiaan sisältäen myös autot. Esim. BYD rakentaa tällä hetkellä kahta autotehdasta joista tulee maailman isoimmat autotehtaat. Kyllä tossa Muskilla on varmasti ihan aito huoli että miten pysyy kiinalaisten kyydissä mukana.
 
Voi ei, pitääkö kaikkien TAAS myydä kaikki Tesla-osakkeensa koska tulee lopullinen romahdus?
Ei oo mikään pakko, mutta kyllä tuo on aika iso paukku Teslalle.
In Q4 2024 alone, Tesla earned $692 million from selling regulatory credits or carbon credits, accounting for nearly 30% of its quarterly net income of $2.33 billion.

More impressively, the company’s total carbon credit revenue for 2024 surged to $2.76 billion, marking a 54% year-over-year increase from $1.79 billion in 2023. This substantial boost underscores the ongoing demand for emissions credits as legacy automakers struggle to meet regulatory targets.
Varsinkin kun myynti sakkaa tällä puolella atlantia reilusti, tulee tuo iskemään ja lujaa.
Ainoa iso markkina, missä Muskin maine oli kunnossa, menettää se nyt ison tulolähteen.

edit: Lopullista romahdusta en osaa ennustaa, mutta riskit kurssin pudotukselle on kovat. Mutta holdaa vaan, jos koet sen hyväksi strategiaksi.

edit2: Ja kun poistuu nuo verovähennykset autoista, niin en usko, että jenkeissäkään tullaan myymään autoja ihan samalla tahdilla.
 
Ei oo mikään pakko, mutta kyllä tuo on aika iso paukku Teslalle.

Varsinkin kun myynti sakkaa tällä puolella atlantia reilusti, tulee tuo iskemään ja lujaa.
Ainoa iso markkina, missä Muskin maine oli kunnossa, menettää se nyt ison tulolähteen.
Toinen Teslaan liittyvä iso riski tässä kun robotaxin kanssa pitää alkaa vähitellen kauan sitten tehtyjä lupauksia, jotka nekin on osakkeen arvossa vielä sillä oletuksella että toteutuu, alkaa lunastamaankin. Muskin puheista poiketen nyt kun vihdoin varovaisesti valvovan työntekijän kanssa parilla kymmenellä autolla ja vain Tesla-faneja kyytiin päästäen testaavat Teksasin Austinissa niin käytössä on toki geofencing kuten muillakin alan toimijoilla eli mitään vapaata ajoa Losista Angelesista New Yorkiin omalla Teslalla ei FSD:lle ole kyllä näköpiirissä.

Isompi ongelma olisi jos Muskin visio, että pelkät kamerat riittää ei toimisikaan ja osoittautuisivat testeissä vaarallisiksi. Optimisti/fanipoika tietysti ajattelee että näin ei käy ja että geofencekin on vain hetken aikaa tarpeen ja että Tesla laajentaa nopeasti ehtien vielä kilpailemaan paljon sitä edellä olevan Waymon kanssa. Pessimisti katsoo että suhteellisen paljon on raportoitu jo kyllä ongelmia tuolla olemattomalla määrällä Tesla-positiivisia testaajia tässä vaiheessa. Saapa nähdä.
 
Toinen Teslaan liittyvä iso riski tässä kun robotaxin kanssa pitää alkaa vähitellen kauan sitten tehtyjä lupauksia, jotka nekin on osakkeen arvossa vielä sillä oletuksella että toteutuu, alkaa lunastamaankin. Muskin puheista poiketen nyt kun vihdoin varovaisesti valvovan työntekijän kanssa parilla kymmenellä autolla ja vain Tesla-faneja kyytiin päästäen testaavat Teksasin Austinissa niin käytössä on toki geofencing kuten muillakin alan toimijoilla eli mitään vapaata ajoa Losista Angelesista New Yorkiin omalla Teslalla ei FSD:lle ole kyllä näköpiirissä.

Isompi ongelma olisi jos Muskin visio, että pelkät kamerat riittää ei toimisikaan ja osoittautuisivat testeissä vaarallisiksi. Optimisti/fanipoika tietysti ajattelee että näin ei käy ja että geofencekin on vain hetken aikaa tarpeen ja että Tesla laajentaa nopeasti ehtien vielä kilpailemaan paljon sitä edellä olevan Waymon kanssa. Pessimisti katsoo että suhteellisen paljon on raportoitu jo kyllä ongelmia tuolla olemattomalla määrällä Tesla-positiivisia testaajia tässä vaiheessa. Saapa nähdä.
Tuo Austinin ropotakseilu on avattu jo normaaleille asukkaille joissain määrin jotka ovat pyytäneet mahdollisuutta päästä kokeiluun, ei tartte olla enää bloggari että pääsee sisään.
 
Ei oo mikään pakko, mutta kyllä tuo on aika iso paukku Teslalle.

Varsinkin kun myynti sakkaa tällä puolella atlantia reilusti, tulee tuo iskemään ja lujaa.
Ainoa iso markkina, missä Muskin maine oli kunnossa, menettää se nyt ison tulolähteen.

edit: Lopullista romahdusta en osaa ennustaa, mutta riskit kurssin pudotukselle on kovat. Mutta holdaa vaan, jos koet sen hyväksi strategiaksi.

edit2: Ja kun poistuu nuo verovähennykset autoista, niin en usko, että jenkeissäkään tullaan myymään autoja ihan samalla tahdilla.
Jos päästöoikeudet olleet Teslan liikevaihdosta miljardeja, ilmeisesti viimevuonna haarukassa 5-10 miljardia, Teslan tuloksesta ilmeisen iso siivu. (Viimeiset vuosineljännekset muistaakseni ohuita jos miljardit lähtee pois)

Euroopassa iskee myynnin sakkaus päästöoikeus liikevaihtoon, polttisvalmistajat lisänneet omaa osuutta sähkismarkkinassa, tosin Teslalle helpotusta tuo se että tavoitteet kiristyy. Tiedä sitten millä sopparilla myynyt Euroopassa päästöoikeuksia, joten harmaata miten lujaa myynnin vaikuttaa.

Jenkeissä jos ko busines lähtee alta, niin se on suoraan pois tuloksesta, pois hinnoittelu voimasta. Miten oliko siellä kyse yksinomaa tuista, vai siitä että polttimyyjät joutu niitä oikeuksia ostamaan, jos jälkimmäinen niin poistuminen lisää polttiskauppiaiden kilpailukykyä.

No ilmeisesti vielä osavaltiot suosii puhtautta.


Yhtiöllä ilmeisesti kassa tukevassa kunnossa, se joka tapauksessa tärkeää, tosin taisi siellä olla joku tuore velkaisen sosiaalisen median fuusio....
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
281 297
Viestejä
4 833 044
Jäsenet
78 230
Uusin jäsen
Anttitoi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom