Olennaista kaiketi on tämän forumin linjaukset ei niinkään se mitä minä haluan tai en halua saati mitä termejä minä voisin juuri sinun mielestäsi käyttää.Olet oikeassa, tuo kaipaa lisämäärittelyä jos haluat tarkat ohjeet. Rasistin määrittäminen on yhtä vaikeaa kuin suvakin, mutta jotkin tapaukset ovat selvästi rasistisia. Haittamaahanmuutto on terminä asenteellinen ja väljä sekin, ihmisillä on siitä erilaisia käsityksiä. Tuo Orpon lausahdus on taas väärin.
Ehkä voisit käyttää termiä humanitaarinen maahanmuutto haittamaahanmuuton sijaan. Jos sanoo että humanitaarinen maahanmuutto on huono asia niin se ei itsessään ole rasistista. tällöin et edes käyttäisi värittynyttä kieltä.
Millä perusteella haittamaahanmuutto on asenteellinen? Kai ymmärrät, että esimerkiksi taloudellinen haitta on mitattavissa oleva faktuaalinen seikka?
Ei siinä ole mitään asenteellisuutta, jos mainitsee haitan haitaksi. Tuollainen naiivi sievistely rajoittaa asiapitoista keskustelua. Jos poliisi sanoo turvapaikanhakijan polttomurhaa huonoksi, voi senkin tulkita asenteelliseksi ja värittyneeksi kieleksi. Joidenkin mielestä se voi olla jopa rasismia, koska kyllähän suomalaisetkin tai koska yksittäistapaus tai ilmoituskynnys on vain noussut. Enemmänkin pitäisi keskustella siitä, onko tuollaiset väitteet asenteellisuudesta ja värittyneestä kielestä perusteltuja.
Hatoista voi olla erilaisia käsityksiä, ja ilmeisesti jotkut pyrkivät aiheuttamaan tarpeetonta haittaa yhteiskunnalle ja sen toimivuudelle. Ei se tarkoita, että termi olisi suoranaisesti väljä.
Aivan yhtäläisesti joku voisi väittää sinulle, että ehdottamasi toteamus "humanitäärinen maahanmuutto on huono asia" on asenteellinen ja värittynyttä kieltä esimerkiksi, koska tällöin leimaat kollektiivisesti ison joukon ihmisiä.
Itse en tykkää loputtomasta termien setvimisestä. Ensinnäkin koska käsitykseni mukaan kenenkään kunniaa ei loukata, vaikka sanottaisiin esimerkiksi haittamaahanmuutto tai turvapaikkashoppailu.
Toiseksi tällöin käydään mielestäni liikaa keskustelua itse keskustelusta. Mitä saa sanoa, miten ja milloin, mistä ei. Kuka sen määrittelee? Miljoona erilaista näkemystä. Loputon suo.
Nuo sinunkin lainatut subjektiiviset toteamukset ovat perustelemattomia.