Keskustelua hybridiautoista

Toki auriksenkin kulutus nousee ainakin sen litran satasella 5-7 vuoden aikana. Akun kuluminen siis näkyy kulutuksessa. Omalla Kia plugarilla joka käyttää polttista lämmittämiseen keskikulutus on siellä 2,6-2,7 paikkeilla. Eilen -8 ja kovassa tuulessa 30kilsaa (ulkoa lähtö parkkikselta) niin loppukulutus oli jossain 4,3 paikkeilla. Osa oli myös motaria, mutta satasen rajoituksethan noissa on. Akkua oli vajaa puolet, että tuli ajettua satasen alueet automaatilla (eli polttiksella) ja kaupunkialueet sähköllä. Puolikkaalla akulla pääsisi melkein koko matkan, mutta talvella nastarenkaat nostavat kulutusta jonkin verran (eikä ollut tarkoitustakaan ihan kaikkia kilometrejä mitata ulos). Täydellä akulla kun on yllättävänkin kylmällä kelillä päässyt sen 90km jollain 2 alkavalla kulutuksella, vaikka polttista käytettäisiin lämmitykseen myös.

Juu, itsekin olen ajatellut keväällä vaihtaa nykyisen 2021 hybridi Ionicin plugariin. Täyssähköä ei vielä koska taloyhtiön infra on 30 vuotta vanha ja mahdollisuus vain hitaaseen lataamiseen+kustannukset itse maksettava kun asennuttaa latausaseman sähkötolppaan.
Nykyisen auton keskikulutus on talviajossa noin 5l/100km ja kesäajossa 4,5l/100km eli hyvi kohtuulliset siis.

Myynti-ilmoituksissa plugareiden keskikulutus ilmoitetaan n 1,5l/100km mutta todellisuus taitaa olla aivan toinen.
Toiveena olisi että meidän ajoprofiililla kulutus plugarilla olisi talviajossa alle 5l ja kesällä 3l pintaan kun 80% ajosta on lyhyttä taajama-ajoa.
Ellet pienellä välirahalla saa niin eihän tuossa ainakaan rahallisesti järkeä ole.

Toki auriksenkin kulutus nousee ainakin sen litran satasella 5-7 vuoden aikana. Akun kuluminen siis näkyy kulutuksessa.
Varmaankin niin. Itse en ole nyt neljän vuoden aikana havainnut nousua. Eniten tietty vaikuttaa, millaista matkaa sillä ajaa. Jos ajaa pakkasella lämmittämättä pari kilsaa kauppaan ja takaisin, niin eihän se kulutus vitosella ala. Itselläni ollut kesäkulutus n. 5 litraa ja talvikulutuskin alle kuuden. Tämä on muutoksessa kyllä, koska toistuvat muutamaa kilsaa pidemmät lenkit ovat jäämässä pois, ja tämä on siksikin harmi, että pakkohan sillä on toisinaan ajaa öljyt kuumaksi, niin pitää sitten lähtemällä lähteä johonkin.

Ellet pienellä välirahalla saa niin eihän tuossa ainakaan rahallisesti järkeä ole.
No juurikin se että pienellä välirahalla vm2023 ja alle 50k ajettuun autoon tarkoitus vaihtaa. Ajomukavuus vielä ehkä paranee nykyisestä.
Merkkiä en ole vielä miettinyt sen tarkemmin.

Onko Renaultilla tuohon pitkäkin (akku)takuu? Googlaus antoi 8 vuotta ja 160000 (mutta olikohan mallista kiinni), mikä antaisi ihan kivasti ajettavaa ja mielenrauhaa kyllä.

Itse toistaiseksi ajattelin ajella Aurikseni paaliin saakka itse. En ole sellaista koskaan kokeillut (12 vuotta vanhempaa autoa ei ole mulla ollut), mutta tuo kärry saattaa ajoillani kestää 10 vuotta lisää ja ehkä jopa alkuperäisellä akulla. Halpaa on, jos niin käy. Mukavuus yms. tietty vähän meh, mutta vaakakupeissa muitakin asioita. Koskaan ei tosin tiedä, milloin historiallisesti selvästi pahin autoiluni kuluihin vaikuttava yllättävä tekijä iskee. Eli autokuume.

Joo, 8v/160t (tsekkasin suoraan myyjältä, kun pikainen googletus ei suoraa tyhjentävää vastausta antanut)

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
296 412
Jäsenet
81 145
Uusin jäsen
Pörrö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom