Keskustelua kaupassakäymisen vaikeudesta

Bonukset on ihan hyviä koska meillä ainakin Prisma on aina halvin paikka joten tottakai bouksista ei ole kuin pelkkää hyötyä (kuukausittain tulee takaisin 25-60e). Muuten ostataan aina sieltä missä halvinta. K-marketit taas meillä päin on niin eri sfääreissä hintojen kanssa että ei tule juuri käytettyä, niin paljon kuin Citymarketeista tykkäänkin. Toki silloinkin käytetään aina Plussakorttia mutta bonusta kertyy tyyliin 5e vuodessa joten se on melko haistapaskaa, mutta rahaa se on vähäkin raha.

Olen ollut töissä elintarvikealan analyysiyrityksessä joskun kauan, kauan sitten. Sen pitäisi olla yleistä tietoa, että se on näin:

Halvin, isoin ----- KCM ----- PRISMA
Halpa, keskikoko ----- LIDL
Keskihallpa, keskikoko ----- K-Supermarket ----- S-Market
Ei halpa, pieni/pienehkö ----- K-Market ----- Alepa

K-Market ja Alepa on siellä pohjalla ja niistä tulee aina kalliimmat korit kuin isommista. Sitten S-ryhmä on pikkasen halvempi kuin K-ryhmä, niin siitäkin tulee pientä eroa, mutta veikkaisin, että vaikka ostaisit Alepasta , niin K-Supermarketista tulisi halvemmaksi.

Lidl on härö, joka ei sovi tuohon hierarkiaan, kun se on kaikissa vertailussa parempi kuin K-Supermarket ja S-Market.

..mutta tämä vaan siihen, että aina kannattaa käydä isoimmissa, on halvempaa. Alepassa esim. jäi sipsit ostamatta, kun ne oli Prismassa 99snt ja Alepassa 1,29€. Ei se 30snt ole paljon rahaa, mutta +30% ylittää kipukynnyksen.

• Tykkää
Reactions: Mco
Kuinka paljon pitää kuukaudessa ostaa, että saa 60 € takaisin? Tuohan kuulostaa jo kannattavalta. Citymarketeissa on jotkut puolensa, mutta olen huomannut saman, että hinnat on ihan eri sfääreissä. Joissain satunnaisissa tuotteissa CM:ssä on halvempi hinta kuin Prismassa.
5% bonuksella tuhannen euron ostoista saa takaisin 50e/kk. Meillä tulee joka kuukausi takaisin 65-90e riippuen siitä kuinka paljon on polttoaineostoja muiden ostosten päälle. Sitten vielä vuosittaiset asiakasomistajapalautukset ostoihin suhteutettuna joku 300-400e.

Kuinka paljon pitää kuukaudessa ostaa, että saa 60 € takaisin? Tuohan kuulostaa jo kannattavalta. Citymarketeissa on jotkut puolensa, mutta olen huomannut saman, että hinnat on ihan eri sfääreissä. Joissain satunnaisissa tuotteissa CM:ssä on halvempi hinta kuin Prismassa.

Välillä tulee suosittua tosin ihan noita lähikauppojakin ja niissä hinnat on selkeästi S-ryhmien kaupossa edullisempia kuin K-ryhmien. Joskus kun oltiin vaimon kanssa molemmat työttömiä, niin tuli käytyä paljon Lidlissä, se oli siihen aikaan halvin. Nykyisin tulee Lidlissä käytyä vain jos jotain täsmätuotteita täytyy hakea. Tähän perus-kaupassakäyntiin Lidl ei sovellu, kun koskaan sieltä ei saisi ihan kaikkea, vaan joutuisi sitten paikkaamaan jostain muualta.
Vakuutuksista saa bonusta (on myös halvimmat), kahdesta puhelinliittymästä saa bonusta (on myös halvimmat), suuret ostokset tuplabonuksina ja asiakasomistajapäiviltä ja silmälaseista saa bonusta jne. Kyllä sitä kertyy. Tossa vakuutuksessakin on se hyvä puoli että kun se ilmestyy kirjautuu niin siinä kuussa ei tarvitse kuin parilla sataa ostaa niin bonusrappuset on täynnä ja saa täydet bonukset siltä kuulta.

Kuinka moni täällä meistä hyvin toimeentulevista muuten ostelee noita punalapputuotteita? Itse jätän ne aina ostamatta ihan vain siksi, että joku vähävarainen tarvitsee sitä alennusta enemmän kuin minä.

Tästä tuli muuten mieleen sivujuonteena yksi ilmiö, johon olen pariin kertaan törmännyt. Jossain kaupassa on myyty jotain tuotetta rajallinen määrä todella edullisella hinnalla, eikä siihen ole kaupan puolelta laitettu mitään ostorajoitusta. Itse ajattelen noissa tapauksissa, että onpas mukava kun moni saa tuosta nyt edullisesti tuotteen. Mutta sitten on näitä itseään parempina pitäviä ihmisiä, jotka ostavat koko hyllyn tyhjäksi, myydäkseen ne edelleen voitolla. Eli kuinka helvetin itsekäs ihmisen täytyy olla, että sen sijaan että vaikkapa 10 ihmistä saisi hyvän ja edullisen diilin, niin ajattelee, että hänen pitää päästä sillä tienaamaan. Yksi näistä esimerkkitapauksista oli paikallinen Citymarket, joka ilmeisesti lopetti konsolipelien myynnin, niin siellä oli esim. Nintendo Switchit myynnissä 150 eurolla. Itse en ostanut, kun sellainen jo oli ennestään, mutta tässäkin oli käynyt niin, että joku yksittäinen asiakas oli ostanut kaikki jäljellä olevat ja sitten kaupitteli niitä reiluun 200 euron hintaan. Turpaan tuollaisia pitäisi vetää.
Tämä nyt on toisaalta ihan normaalia vapaan markkinatalouden dynamiikkaa. Kauppa itse luo markkinaraon näille keinottelijoille myymällä tavaraa alle sen markkinahinnan.

Tämä nyt on toisaalta ihan normaalia vapaan markkinatalouden dynamiikkaa. Kauppa itse luo markkinaraon näille keinottelijoille myymällä tavaraa alle sen markkinahinnan.

Mutta ei se vähennä lainkaan sitä faktaa, että tuollainen ihminen on kusipää. Hän vie muilta ihmisiltä mahdollisuuden saada tuote edullisesti, vain hyötyäkseen itse.

Äläpäs valehtele. Et varmasti saa 2 sekunnissa hoidettua hommaa. Se kaksi sekunttia menee jo siihen kun otat puhelimen taskusta. Sitten vielä s-sovellus auki ja vielä google pay.
Oletus oli että puhelin on kädessä. Älybonari on auki 2 sekunnissa siitä kun alan aukaisemaan puhelinta lukosta eli nostamaan sitä kasvojen eteen. Google Payta ei tarvi aukaista vaan tuo Älybonarin aukaisu riittää, K-ryhmällä ei tarvi tehdä edes sitä.
Loppu maksutapahtuma menee myös nopeammin kuin kortin kanssa koska kortilla pitäisi vaihtaa S-bonuksesta maksukorttiin (en käytä S-pankkia). Lisäksi ei tarvitse PIN-koodia jos vaaditaan kortilla kun kauppalasku on käytännössä aina yli 50€.

Yksinkertaisesti puhelimella maksaminen on aina nopeampaa kuin kortilla.

Mutta ei se vähennä lainkaan sitä faktaa, että tuollainen ihminen on kusipää. Hän vie muilta ihmisiltä mahdollisuuden saada tuote edullisesti, vain hyötyäkseen itse.
Jos tuotteita on myynnissä vain rajallinen määrä, niin jokainen joka ostaa kyseisen tuotteen vie myös joltain muulta mahdollisuuden saada se. Onko tämäkin kusipäistä?

Tässähän on kyse ihan vain siitä, että jaetaanko niukkuutta hinnalla vai siten, että tuotteita riittää ainoastaan joillekin.

Kuinka moni täällä meistä hyvin toimeentulevista muuten ostelee noita punalapputuotteita? Itse jätän ne aina ostamatta ihan vain siksi, että joku vähävarainen tarvitsee sitä alennusta enemmän kuin minä.

Itse ostan lähes aina, kun tulee vastaan. En ole huipputuloinen, mutta yli keskipalkan kuitenkin.
Eniten tässä tulee koetettua uusia tuotteita ja ruokalajeja, kun ateria rakennetaan sen tarjoustuotteen ympärillle.
Ja kerran klo 22 käydessäni Prismassa, siellä oli -60% naudan sisäfilee. Se oli siellä vielä käyntini jälkeenkin, kun se oli yli kympin tarjouksen jälkeenkin ja sen vkp oli samana päivänä. Eikä nyt maistunut pihviateria arki-iltana.

Ja meidän Prismassa kassojen eteen kertyy noita -60% henkilöitä ostoskärry täynnä punalaputettuja tuotteita. Eivät tunnu oikein käsittävän, että viimeinen käyttöpäivä (vkp) on se, eikä sen jälkeen kannata syödä. Parasta ennen taas on syötävissä vielä viikon, jos laittaa jääkaappiin.

Olen myös nähnyt, kun joku piilottaa noita ja kerran yhdessä piilopaketissa luki "Terhin älä ota". En ottanut :)

--

Lisäksi meidän Prismassa laput tulee aamulla hyllytyksien yhteydessä 6-8 aikaan ja jos on illalla jäljellä, niin ei ole kelvannut.
Jos haluaisi optimoida kulutustaan, niin aamulla heti hakemaan, niin on eniten tuotteita -30% tarjouksessa ja hävikkikorit. Mutta niin säästäväinen en ole ja olen aamuisin töissä/työmatkalla. Tai sitten etätyöpäivänä aterian tekee niistä tarjoustuotteista. En vaan tee näin, vaikka se periaatteessa tulisi halvemmaksi.

..mutta paras aika käydä on se klo 22, silloin ei ole ihmisiä häiritsemässä shoppailua Prismassa niin paljoa.

Olen myös nähnyt, kun joku piilottaa noita ja kerran yhdessä piilopaketissa luki "Terhin älä ota". En ottanut :)
Voiko tämä olla edes totta enää. Mä en ole ikinä törmännyt edes tuohon että olisi piilotettuna jotain, enkä varsinkaan tähän, ett ne jo merkataan omalla nimellä. Jos tuollaiseen törmäisin, niin ihan kiusallani tietty veisin pois tuotteen omalle paikalle.

Jos tuotteita on myynnissä vain rajallinen määrä, niin jokainen joka ostaa kyseisen tuotteen vie myös joltain muulta mahdollisuuden saada se. Onko tämäkin kusipäistä?

Tässähän on kyse ihan vain siitä, että jaetaanko niukkuutta hinnalla vai siten, että tuotteita riittää ainoastaan joillekin.

Etkö jotenkin hahmota, mitä yritän sanoa? Mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Kokeillaan helpommalla esimerkillä: Jaossa olisi 10 suklaapatukkaa, ajatuksena, että 10 ihmistä saisi suun makeaksi. Sen sijaan tulee yksi mulkku ja ottaa ne kaikki itselleen. Etkö näe tässä mitään kusipäisyyttä?

Voiko tämä olla edes totta enää. Mä en ole ikinä törmännyt edes tuohon että olisi piilotettuna jotain, enkä varsinkaan tähän, ett ne jo merkataan omalla nimellä. Jos tuollaiseen törmäisin, niin ihan kiusallani tietty veisin pois tuotteen omalle paikalle.

Et asu tarpeeksi köyhällä alueella. Ja Terhin paketin näin vain kerran, yleensä ovat vaan siirtäneet seuraavaan hyllyyn, tai lähelle. Niinkuin lihaa/kalaa erityisesti , mutta välillä jotain kuivatuotteita (keksejä) olen nähnyt.

Tulee vastaan kerran kuussa, tai harvemmin. Enkä kiusaa henkilökuntaa.

Kokeillaan helpommalla esimerkillä: Jaossa olisi 10 suklaapatukkaa, ajatuksena, että 10 ihmistä saisi suun makeaksi. Sen sijaan tulee yksi mulkku ja ottaa ne kaikki itselleen. Etkö näe tässä mitään kusipäisyyttä?

Mutta voit myös enabloida tämän kusipään. Aika usein näkee "kärry täynnä punalapputuotteita" tyyppejä. Niitä väitän näkeväni kerran viikossa. Siis niillä on vähintään se 10 tuotetta siellä. Ja koska ne vanhenee tyyliin huomenna viimeistään, niin kovasti ihmettelen, mitä ne niillä tekee ja en hyväksy toimintaa, mutta en ole niillekään mitään sanonut..

edit: Ehkä kerran 2 viikossa, mutta niitä näkee. Ne odottaa siinä kassalla, että klo 21 lyö ja se on paras aika niiden spottaukseen.

Tekisi mieli joskus ottaa tuollaisen kärryjemmaajan kärrystä tuollainen tuote ja katsoa mitä sanoo :)

Sitten on n kappaletta ihmisiä jotka eivät saaneet suutaan makeaksi. Onko siis mielestäsi jotenkin parempi, että ne 10 ihmistä jotka ehtivät ensimmäisenä paikalle saavat suunsa makeaksi, sen sijaan että ne 10 ihmistä jotka ovat valmiita maksamaan markkinahinnan saavat suunsa makeaksi?

Minä yritän selittää sinulle miten markkinatalous toimii. Jos on huolissaan vaikka köyhien asemasta, olisi järkevämpää harrastaa hyväntekeväisyyttä, sen sijaan että aiheutetaan pulaa myymällä hyödykkeitä alihintaan.

Ja koska ne vanhenee tyyliin huomenna viimeistään, niin kovasti ihmettelen, mitä ne niillä tekee ja en hyväksy toimintaa, mutta en ole niillekään mitään sanonut..

Laittavat pakkaseen. Ja myös "viimeinen käyttöpäivä" tuotteissa on meidän yltiökliinisessä ympyröissä erittäin konservatiivinen päiväys, eli ne on lähes 100% ajasta ihan hyviä sen jälkeenkin vielä muutaman päivän. Ei itse kyllä tule syötyä

Sitten on n kappaletta ihmisiä jotka eivät saaneet suutaan makeaksi. Onko siis mielestäsi jotenkin parempi, että ne 10 ihmistä jotka ehtivät ensimmäisenä paikalle saavat suunsa makeaksi, sen sijaan että ne 10 ihmistä jotka ovat valmiita maksamaan markkinahinnan saavat suunsa makeaksi?

Minä yritän selittää sinulle miten markkinatalous toimii. Jos on huolissaan vaikka köyhien asemasta, olisi järkevämpää harrastaa hyväntekeväisyyttä, sen sijaan että aiheutetaan pulaa myymällä hyödykkeitä alihintaan.

Trollaatko tahallasi, vai etkö oikeasti ymmärrä yksinkertaista asiaa? Ei ole kyse mistään pulan aiheuttamisesta. Jos minä jaan torilla ilmaiseksi 10 suklaapatukkaa, niin miten se on pulan aiheuttamista? Kyse on siitä, että voidaan ilahduttaa kymmentä ihmistä, mutta sen sijaan joku itsekäs mulkku päättää että hän haluaa hyötyä vain yksin, noiden kymmenen ihmisen sijaan. Ja sinä et näytä ymmärtävän tätä.

Trollaatko tahallasi, vai etkö oikeasti ymmärrä yksinkertaista asiaa? Ei ole kyse mistään pulan aiheuttamisesta. Jos minä jaan torilla ilmaiseksi 10 suklaapatukkaa, niin miten se on pulan aiheuttamista? Kyse on siitä, että voidaan ilahduttaa kymmentä ihmistä, mutta sen sijaan joku itsekäs mulkku päättää että hän haluaa hyötyä vain yksin, noiden kymmenen ihmisen sijaan. Ja sinä et näytä ymmärtävän tätä.
Tällöin kyse on lahjoittamisesta tai hyväntekeväisyydestä, ei kaupankäynnistä.

Kyllä kai aina lahjoittaessa tavaraa tuntemattomille on aika mahdotonta saada varmuutta siitä, että meneekö se oikeasti tarpeeseen.

Miten joku nintendon trokaaminen liittyy kaupassa käyntiin? Nykyään voi netistäkin tilata kotiin ruokakaupasta jos punalaput aiheuttaa ahdistusta.

Jos kauppa haluaa määrä rajoittaa tarjousta asiakaskohtaisesti, niin se ikiaikainen konsti, vain 1kpl asiakas. vain 2kpl talous. Joskus nämä ovat vain mielikuvan luomista, usein toki ihan sitä mitä sanotaan.

Jos kauppa haluaa myydä kaikki, koko erän, niin silloin rajattu erä, tyyliin tarjous erä 10kpl. silloin sen voi ostaa yksi asiakas.
Voi myös olla rajoituksia ei jälleenmyyntiin vain kuluttajille. joissain myymälöissä epämrääisiä ilmaisuja, tyyliin jätäthän muille.

Jos on iso perhe, niin keskimääräisen perheen silmissä voi näyttää hamstraamiselta normi ostos, saati jos toisen puolison sisarukset tulossa perheineen käymään. On näitä Espoossakin.

Tosin varmaan mm. paistopiste hankinnoissa tottuneet tekemään ennakkotilauksen.

Sitä voi sitten miettiä onko hamstraaja hyväntekiä se joka hankkii perhelle syötävää jaettavaksi kymennelle, useammalle kymmennelle, vai se joka ostaa kaksi itselleen.

Etkös vain auta henkilökuntaa viemällä tuotteen sille kuuluvalle paikalle?

Nyt niinkuin se piilottaja, joita on silleen suhteellisen harvoin kuitenkin, ei ole löytänyt varaa maksaa sitä -30%, niin minun puolesta voi sitten myöhemmin tulla takaisin hakemaan sen -60% hintaan.

Näiden ihmisten punalapputuotteita en vie. Tuntuu siltä, että he ovat oikeasti köyhiä.

--

Meidän Yallassa (etninen kauppaketju) on lihatiskillä oma kassa, kun jengi pöllii sieltä lihaa. Olen Helsingissä, mutta en siellä , missä hyvätuloiset asuu :)

Kyse on siitä, että voidaan ilahduttaa kymmentä ihmistä, mutta sen sijaan joku itsekäs mulkku päättää että hän haluaa hyötyä vain yksin, noiden kymmenen ihmisen sijaan. Ja sinä et näytä ymmärtävän tätä.
Eikä ole. Kaupan tehtävä ei ole tässä mielessä "ilahduttaa ihmisiä", vaan saada tuotteet myydyksi ja tehdä voittoa. Niin kauan, kun tuotteissa ei ole määrällistä ostorajoitusta, voi kuka vaan ostaa vaikka ne kaikki itselleen, ja se on täysin ok. Tämä ei ole mitään sosialismia tai hyväntekeväisyyttä, vaan ihan normaalia markkinataloutta. Tätä on sinulle aika moni täällä koittanutkin jo kertoa, joten olisiko jo syytä lopettaa tuo jankutus?

Jos meillä on 100 ihmistä ja suklaata jaettavaksi 10 ihmiselle, niin 90 ihmistä jää ilman suklaata riippumatta siitä, millä logiikalla ne suklaan saajat valitaan.

Onko se sitten vähemmän kusipäistä, että suklaan saavat ne 10 jotka sitä ehtivät ensimmäisenä hakemaan, sen 10 sijaan jotka ovat valmiita maksamaan siitä markkinahinnan? Asian kusipäisyys tai kusipäättömyys riippuu ihan näkökulmasta. Molemmissa tapauksissa on jäljellä 90 suklaatonta ihmistä.

Jos vaikka haluaisi harrastaa hyväntekeväisyyttä köyhien hyväksi, niin silloin olisi ehkä järkevää pyrkiä jotenkin tunnistamaan noista 100 ihmisestä 10 köyhintä tms., ja jakaa suklaat heille.

Jos meillä on 100 ihmistä ja suklaata jaettavaksi 10 ihmiselle, niin 90 ihmistä jää ilman suklaata riippumatta siitä, millä logiikalla ne suklaan saajat valitaan.

Tässä toisen henkilön esimerkissä olisi kuitenkin 10 ihmistä, joille suklaa olisi kelvannut, mutta ensimmäinen kusipää vei kaiken. Ja tässä oli tarkoitus keskustella siitä, oliko hän kusipää vai ei?

Tässä toisen henkilön esimerkissä olisi kuitenkin 10 ihmistä, joille suklaa olisi kelvannut, mutta ensimmäinen kusipää vei kaiken. Ja tässä oli tarkoitus keskustella siitä, oliko hän kusipää vai ei?
Jos suklaan jakaja haluaa estää tämän, niin silloin varmaan kannattaisi jakaa 1 suklaa 1 ihmiselle.

Jos palataan alkuperäiseen asiaan, jossa kauppa myy tavaraa alihintaan, ja joku tulee ostamaan ne loppuun myydäkseen ne voitolla. Tällöin sen tavaran saavat ne, jotka ovat valmiita maksamaan siitä kysynnän ja tarjonnan mukaisen hinnan, niiden sijaan jotka ehtivät hakemaan sen ensimmäisenä kaupasta. Se, että onko tämä kusipäistä vai ei, riippuu näkökulmasta.

Jos kauppa haluaa estää tämän, niin silloin kannattaisi joko myydä vain yksi tavara yhdelle asiakkaalle, tai lakata myymästä tavaraa alihintaan. Jos taas kauppa haluaisi tehdä hyväntekeväisyyttä, niin silloin kannattaisi tehdä ihan suoraan hyväntekeväisyyttä.

Jos ajatellaan, että trokari on kusipää, koska pyrkii hyötymään tilanteesta, niin silloin lähes kaikki vapaassa markkinataloudessa on kusipäistä.

Trokaus on perseestä, varsinkin tällaisissa tilanteissa missä jotain myydään erityisen halvalla. Mutta jos kaupat haluaa kitkeä tätä pois, asettavat he rajoituksia. Jos ei ole ostorajoituksia, niin turha kai se on siitä valittaa kun ei itse kerennyt saamaan tuotetta.

Trokaus on perseestä, varsinkin tällaisissa tilanteissa missä jotain myydään erityisen halvalla. Mutta jos kaupat haluaa kitkeä tätä pois, asettavat he rajoituksia. Jos ei ole ostorajoituksia, niin turha kai se on siitä valittaa kun ei itse kerennyt saamaan tuotetta.
Tarkennuksena, että trokaaminen edellyttää sitä, että välittää tavaraa eteenpäin. Pelkästään se, että ostaa omaan käyttöönsä ne kaikki 20 alemakkarapakettia kerralla, ei ole trokaamista.

Eikä ole. Kaupan tehtävä ei ole tässä mielessä "ilahduttaa ihmisiä", vaan saada tuotteet myydyksi ja tehdä voittoa. Niin kauan, kun tuotteissa ei ole määrällistä ostorajoitusta, voi kuka vaan ostaa vaikka ne kaikki itselleen, ja se on täysin ok. Tämä ei ole mitään sosialismia tai hyväntekeväisyyttä, vaan ihan normaalia markkinataloutta. Tätä on sinulle aika moni täällä koittanutkin jo kertoa, joten olisiko jo syytä lopettaa tuo jankutus?

Puhut eri asiasta, niinkuin tuo toinenkin vänkääjä. En ole missään vaiheessa puhunut mistään kauppaan liittyvästä, vaan ihan vaan ihmisistä. Ja toin esiin sen, että jos tarjolla on usealle ihmiselle hyvää ja yksi päättää että hän haluaa hyötyä vain yksin, niin että muille ei jää tästä mitään, niin tällainen ihminen on kusipää mulkku, vaikka sitä toimintaa ei ole erikseen kiellettykään.

Jos joku on tuosta eri mieltä, niin ei selvästikään ymmärrä lukemaansa.

Jos suklaan jakaja haluaa estää tämän, niin silloin varmaan kannattaisi jakaa 1 suklaa 1 ihmiselle.

Huomaatko edes itse miten toimit?

hsalonen esitti hyvin selkeän kysymyksen, niin silti ignoorasit sen täysin ja jatkat edelleen noita omia harhojasi. Et siis vastaa ollenkaan siihen asiaan mistä minä kirjoitin, vaan sen sijaan vänkäät asiasta kehittelemällä täysin omia skenaarioitasi asian ympärille.

Minun on tästä helppo tehdä omat johtopäätökseni siitä, ketkä ovat noita kuvailemania ihmisiä, jotka haluavat ottaa itselleen kaiken ennemmin kuin että useampi ihminen saisi jotain.

Viimeksi muokattu:
Huomaatko edes itse miten toimit?

hsalonen esitti hyvin selkeän kysymyksen, niin silti ignoorasit sen täysin ja jatkat edelleen noita omia harhojasi. Et siis vastaa ollenkaan siihen asiaan mistä minä kirjoitin, vaan sen sijaan vänkäät asiasta kehittelemällä täysin omia skenaarioitasi asian ympärille.
Sinulla on tässä jokin subjektiivinen käsitys siitä mikä on kusipäistä, ja se on ihan ok. Asian kusipäisyys tai kusipäättömyys riippuu kuitenkin näkökulmasta.

Itsehän sinä tässä kehittelet omia skenaarioita. Alun perin puhuttiin siitä, että kauppa myy tavaraa alihintaan ja luo sitä kautta markkinaraon keinottelulle. Sinä sitten aloit puhumaan jostain suklaan jakamisesta ilmaiseksi torilla.

Sinulla on tässä jokin subjektiivinen käsitys siitä mikä on kusipäistä, ja se on ihan ok. Asian kusipäisyys tai kusipäättömyys riippuu kuitenkin näkökulmasta.

Itsehän sinä tässä kehittelet omia skenaarioita. Alun perin puhuttiin siitä, että kauppa myy tavaraa alihintaan ja luo sitä kautta markkinaraon keinottelulle. Sinä sitten aloit puhumaan jostain suklaan jakamisesta ilmaiseksi torilla.

Kyse ei ollut siitä kaupasta, vaan niistä ihmisistä miten he toimivat. Ja kun ei tuntunut menevän asia perille, niin yritin havainnollistaa sitä samaa käytöstä noiden suklaapatukoiden avulla. Mutta ilmeisesti tässä tapauksessa mikään määrä rautalankaa ei ole tarpeeksi.

Kyse on siitä, että jos joku haalii kaiken tarjolla olevan hyvän itselleen sen sijaan, että sitä hyvää saisi useampi ihminen, niin se on kusipäistä toimintaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
292 296
Jäsenet
80 263
Uusin jäsen
Dikala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom