Kiinalainen HKC julkaisi ensimmäisen RGB Mini-LED -näytön

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 514
Kiinalainen näyttövalmistaja KHC on julkaissut M10 Ultran, maailman ensimmäisen RGB Mini-LED -taustavalaistun näytön.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/realVictor_M/status/1999399785309307211


32-tuumainen M10 Ultra on varustettu 4K-paneelilla, joka yltää 165 hertsin virkistystaajuuteen natiiviresoluutiollaan ja 330 hertsiin 1080p-resoluutiolle tiputettuna. RGB Mini-LED -taustavalaistus on jaettu 4788 erikseen säätyvään alueeseen ja sen luvataan poistavan Mini LED -taustavaloille tyypillisen halo-efektin. Näyttö kykenee toistamaan täydet 100 % BT.2020, DCI-P3-, sRGB- ja Adobe RGB -väriavaruuksista. Kuva viedään näytölle DisplayPort 2.1 -liittimen läpi ja siitä löytyy myös USB-C 98 watin USB-PD-tuella. Valmistaja ei ole kertonut, onko käytössä IPS- vai VA-tyyppinen paneeli.

Lähteet: HKC Unveils M10 Ultra: The World's First RGB Mini-LED Monitor, https://videocardz.com/newz/hkc-m10-ultra-announced-as-first-rgb-mini-led-4k-gaming-monitor
 
Telkkaripuolelle ilmeisesti ainakin Sony on tuomassa samaa ainakin lippulaivoihinsa? On ns. game changer! Joopa joo saapa nähdä.
MiniLED on LCD paneeli edelleen, vähän pienemmät zonet mutta siltikin tuhansia pikseleitä per zone. Ja vaikka miten lätkäisee vielä taikakirjaimet "RGB" siihen eteen, niin asia ei muutu miksikään.

Huvittavaa tämä hypetys asian ympärillä. Vain aito microLED pystyy samaan kuin OLED ja ne ei ole tavan pulliaisen ostettavissa vielä vuosikausiin.
 
MiniLED on LCD paneeli edelleen, vähän pienemmät zonet mutta siltikin tuhansia pikseleitä per zone. Ja vaikka miten lätkäisee vielä taikakirjaimet "RGB" siihen eteen, niin asia ei muutu miksikään.

Huvittavaa tämä hypetys asian ympärillä. Vain aito microLED pystyy samaan kuin OLED ja ne ei ole tavan pulliaisen ostettavissa vielä vuosikausiin.
Juu kyllä minä tiedän mikä on LCD. Kyllä hyviä LCD paneeleitakin on paljon jotka on parempia kuin OLED monessa asiassa. Hyvä että kumpikin soiro kehittyy. Ei pelkkä mustan toisto ole monitorin tae hyvyydestä.

Olen itse team-oled mutta onhan tuo surkeaa että vielään ei oledilla päästä lähellekkään samaa liiketerävyyttä mitä kunnon LCD strobolla. Eikä kirkkaudessakaan ole hurraamista HDR kuvalla OLEDilla.
 
Juu kyllä minä tiedän mikä on LCD. Kyllä hyviä LCD paneeleitakin on paljon jotka on parempia kuin OLED monessa asiassa. Hyvä että kumpikin soiro kehittyy. Ei pelkkä mustan toisto ole monitorin tae hyvyydestä.

Olen itse team-oled mutta onhan tuo surkeaa että vielään ei oledilla päästä lähellekkään samaa liiketerävyyttä mitä kunnon LCD strobolla. Eikä kirkkaudessakaan ole hurraamista HDR kuvalla OLEDilla.
En kyllä tuota kirkkaus-argumenttia ymmärrä kun tämä oma MSI 341CQPX on jo niin kirkas että silmiin sattuu jos läväyttää HDR:llä maksimikirkkauden. SDR-tilassa rajottanu 64% joka on muistaakseni 200nits. Silti jos läväyttää valkoisen nettisivun auki edes puolelle ruutua niin on aivan liian kirkas normaalivalaistussa huoneessa.
 
Saako merkin näyttöjä ostettua mitenkään järkevästi Euroopasta? Merkillä on nettikauppa, mutta siellä näyttää olevan lähinnä outlet tavaraa. Ehkä tulee uusien mallien myötä helpommin saataville.

Pääasiassa työpöydän näyttämiseen ostaisin edelleen LCDn, taasen ensisijaisesti pelaamiseen OLEDin.
 
SDR-tilassa rajottanu 64% joka on muistaakseni 200nits. Silti jos läväyttää valkoisen nettisivun auki edes puolelle ruutua niin on aivan liian kirkas normaalivalaistussa huoneessa.
SDR kannattaa laittaa 100 nitiin jos on tarkoitus katsoa jotain kontenttia siten kuin se on masteroitu. Videot pimennetyssä tilassa ja muu sisältö pääsääntöisesti siten että painopaperi on huoneen valaistuksessa yhtä kirkas kuin näyttöpääte.

64% on antanee vielä hyvin säätövaraa alas päin, niin ei tarvitse kärsiä kuvailemastasi aivan liian kirkkaasta kuvasta. Rohkeasti vain valikkoon ja kirkkautta alas miellyttävälle tasolle.
 
SDR kannattaa laittaa 100 nitiin jos on tarkoitus katsoa jotain kontenttia siten kuin se on masteroitu. Videot pimennetyssä tilassa ja muu sisältö pääsääntöisesti siten että painopaperi on huoneen valaistuksessa yhtä kirkas kuin näyttöpääte.

64% on antanee vielä hyvin säätövaraa alas päin, niin ei tarvitse kärsiä kuvailemastasi aivan liian kirkkaasta kuvasta. Rohkeasti vain valikkoon ja kirkkautta alas miellyttävälle tasolle.
Sitten ei nää tummemmasta sisällöstä kunnolla mitään. Tuota paperin kanssa vertailua en oo koskaan osannu.
 
Sitten ei nää tummemmasta sisällöstä kunnolla mitään.
Gammaa säätämällä sitten nostetaan tummia sävyjä tarvittaessa ylös. Ei pitäisi olla SDR sisällöllä ikinä ongelmia erottaa kaikkia kahdeksanbittisiä sävyjä toisistaan 100 nitin maksimikirkkaudella, 2.2 gammalla, oikein valaistussa tilassa. Joillain näytöillä voi olla kalibroinnissa puutteita hyvin tummissa sävyissä ja sit black crush ym. pilaa erottelun. Moisia näyttöjä kannattaa välttää.

edit: testasin duunissa kalibroimattomalla perus toimistonäytöllä joka on säädetty tohon 100 nitin tuntumaan perus toimistovalaistuksessa ja kaikki sävyt jotka on kirkkaudeltaan vähintään 2,2,2 erottuu kyllä toisistaan. Eli tummimmat 23 sävyä 16 miljoonan sävyn väriavaruudesta ei toistu nätisti vaan näyttää kaikki mustalta, mut loput kaikki erottaa toisistaan. Keskitason kuvankäsittelynäytöllä kotona erottuu ihan kaikki kuten pitääkin.

Tällä uutisen näytön RGB miniled taustavalaisulla pitäisi olla hyvät edellytykset loistavaan tummien sävyjen toistoon. Hienoa että tekniikka nyt kymmenien vuosien jälkeen palaa perusnäyttöihin.
Tuota paperin kanssa vertailua en oo koskaan osannu.
Laittaa valoa läpäisemättömän painopaperin näytön päälle puoliksi ja himmentää huoneen valaistusta kunnes 100 nitin valkoista kuvaa näyttävä näyttö on valoisuudeltaan silmämääräisesti sama kuin se paperi. Ei ole mikään amerikantemppu.

Kummasti HDR sisällöllä ns. paper white on 200 nit, mutta samalla on suunniteltu katsottavaksi vain 5 nit huonevalaistuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Gammaa säätämällä sitten nostetaan tummia sävyjä tarvittaessa ylös. Ei pitäisi olla SDR sisällöllä ikinä ongelmia erottaa kaikkia kahdeksanbittisiä sävyjä toisistaan 100 nitin maksimikirkkaudella, 2.2 gammalla, oikein valaistussa tilassa. Joillain näytöillä voi olla kalibroinnissa puutteita hyvin tummissa sävyissä ja sit black crush ym. pilaa erottelun. Moisia näyttöjä kannattaa välttää.

Tällä uutisen näytön RGB miniled taustavalaisulla pitäisi olla hyvät edellytykset loistavaan tummien sävyjen toistoon. Hienoa että tekniikka nyt kymmenien vuosien jälkeen palaa perusnäyttöihin.

Laittaa valoa läpäisemättömän painopaperin näytön päälle puoliksi ja himmentää huoneen valaistusta kunnes 100 nitin valkoista kuvaa näyttävä näyttö on valoisuudeltaan silmämääräisesti sama kuin se paperi. Ei ole mikään amerikantemppu.

Kummasti HDR sisällöllä ns. paper white on 200 nit, mutta samalla on suunniteltu katsottavaksi vain 5 nit huonevalaistuksessa.
Ei näissä OLED-näytöissä ole mitään gamma-säätöjä niinkuin LDC-näytöissä oli. Mistä löydät valoa läpäisemättömän paperin? Vielä en ole sellaista ihmettä tässä maailmassa nähnyt.
 
Ei näissä OLED-näytöissä ole mitään gamma-säätöjä niinkuin LDC-näytöissä oli.
On niissäkin, tai ainakin ne tekevät gamma muunnoksen paneelia ajaessaan. Niissä mitä olen päässyt itse ihmettelemään on kaikissa ollut säädöt. Gammaa voi myös säätää lähteestä käsin, jos vaan paneelin bittisyvyys on riittävän korkea.
Mistä löydät valoa läpäisemättömän paperin? Vielä en ole sellaista ihmettä tässä maailmassa nähnyt.
Onhan noita. Alumiinikalvo sinne sisälle riittää jotta asialla ei ole enää merkitystä missään käytännön järjestelyssä.

Tuon valkoisen tason määrittämisen kannalta olennaista on vain että et silmämääräisesti voi enää havaita sen läpi valoa. Tuolle kriteeri on aika matala. Laita vaikka nippu perus tulostinpaperia siihen taakse.
 
On niissäkin, tai ainakin ne tekevät gamma muunnoksen paneelia ajaessaan. Niissä mitä olen päässyt itse ihmettelemään on kaikissa ollut säädöt. Gammaa voi myös säätää lähteestä käsin, jos vaan paneelin bittisyvyys on riittävän korkea.

Onhan noita. Alumiinikalvo sinne sisälle riittää jotta asialla ei ole enää merkitystä missään käytännön järjestelyssä.

Tuon valkoisen tason määrittämisen kannalta olennaista on vain että et silmämääräisesti voi enää havaita sen läpi valoa. Tuolle kriteeri on aika matala. Laita vaikka nippu perus tulostinpaperia siihen taakse.
Tuolla tavalla kyllä olisi valkoinen varsin harmaata.
 
Tuolla tavalla kyllä olisi valkoinen varsin harmaata.
Valkoinen paperikin on sinusta harmaata? Kaipa se on kiinni siitä että mitä pitää valkoisena missäkin ympäristössä.

Yleensä noissa SDR kalibroinneissa on taustalla ajatus että voidaan sillä näyttöpäätteellä tarvittaessa masteroida printtimedian tuotteita. Nekin lienevät kaikki sitten tummia tai harmaita?

Ambienttia kirkkaammat pinnat on aika ärsyttäviä silmille, kuten itsekkin jo totesit. En ihan ymmärrä miksi niitä vapaaehtoisesti ympärilleen kylvää.
 
Nyt vaikuttaa oikein kiinnostavalle, potentiaalia on speksien perusteella reippaasti ja kokokin on kohdillaan, mutta katsotaan mikä hinta tulee olemaan ja miten se pärjää testeissä.
 
Valkoinen paperikin on sinusta harmaata? Kaipa se on kiinni siitä että mitä pitää valkoisena missäkin ympäristössä.

Yleensä noissa SDR kalibroinneissa on taustalla ajatus että voidaan sillä näyttöpäätteellä tarvittaessa masteroida printtimedian tuotteita. Nekin lienevät kaikki sitten tummia tai harmaita?

Ambienttia kirkkaammat pinnat on aika ärsyttäviä silmille, kuten itsekkin jo totesit. En ihan ymmärrä miksi niitä vapaaehtoisesti ympärilleen kylvää.
Kyllä se varsin harmaalta näyttää kun on tarpeeksi vähän valoa.
 
Kyllä se varsin harmaalta näyttää kun on tarpeeksi vähän valoa.
Ja se 200 nit on kans harmaa vrt. 1000 nit sdr valkonen.

En ymmärrä nyt yhtään ongelmaasi. Ensin valkoinen on omin sanoinesi aivan liian kirkas ja sit kaikki oikein kalibroidut valkoiset jotka ei ole aivan liian kirkkaita ja polta silmiä on mukamas harmaita. Valkonen printtipaperiki on harmaata.

Oikeastaan vain auringon tuijottaminen on valkoista ku silmäsolut palaa. Muu on harmaata.
 
Ja vaikka miten lätkäisee vielä taikakirjaimet "RGB" siihen eteen, niin asia ei muutu miksikään.
RGB taustavalo tarkoittaa että voidaan saada laajempi väritoisto, ei se varmasti kaikille merkityksetöntä ole.

100% bt2020 on jotain mitä ei tietääkseni missään kuluttajahintaisissa näytöissä ole näkynyt.
 
RGB taustavalo tarkoittaa että voidaan saada laajempi väritoisto, ei se varmasti kaikille merkityksetöntä ole.

100% bt2020 on jotain mitä ei tietääkseni missään kuluttajahintaisissa näytöissä ole näkynyt.
Jep! Tässä on oikeasti mahdollisuudet tehdä todella hurja näyttö mm. kuva- ja videotuotantoon. Tarpeeksi monta kun näitä saadaan markkinoille eri firmoilta niin hinnatkin järkevöityy.

Eizo näitä teki toista kymmentä vuotta sitten (vähän isommilla ledeillä), mutta bt2020 ei ollu mikään juttu sillon vielä niin yksinkertaistivat valkosten ledien käyttöön nopeasti. Tuolloin oli etuna lähinnä parempi kalibroitavuus kun näytön natiivi gamut ylitti reilusti tavoitegamutin joka silloin oli usein adobe rgb.
 
Ja se 200 nit on kans harmaa vrt. 1000 nit sdr valkonen.

En ymmärrä nyt yhtään ongelmaasi. Ensin valkoinen on omin sanoinesi aivan liian kirkas ja sit kaikki oikein kalibroidut valkoiset jotka ei ole aivan liian kirkkaita ja polta silmiä on mukamas harmaita. Valkonen printtipaperiki on harmaata.

Oikeastaan vain auringon tuijottaminen on valkoista ku silmäsolut palaa. Muu on harmaata.
Mitähän nyt sekoilet? Ehdotat näytön laittamista johonkin 100 nitsiin mikä on aivan liian pimeä kuva jotta siitä erottaisi mitään ja selität paperiarkeista jotka ei koskaan näytä samalta kuin vieressä olevalla näytöllä vaikka mitä tekisi.
 
Saako merkin näyttöjä ostettua mitenkään järkevästi Euroopasta? Merkillä on nettikauppa, mutta siellä näyttää olevan lähinnä outlet tavaraa. Ehkä tulee uusien mallien myötä helpommin saataville.
Ainakin yksi omalla pöydällä käynyt Blackstorm-näyttö oli omaa sukuaan HKC eli varmaankin jonkun halpisvalmistajan kautta voi tulla kotimaan markkinoille.
 
Ehdotat näytön laittamista johonkin 100 nitsiin mikä on aivan liian pimeä kuva jotta siitä erottaisi mitään
Täh? Hyvin erottaa kaiken. Sdr speksit on sellaiset että normaali ihminen erottaa sävyerot koko skaalalla.
selität paperiarkeista jotka ei koskaan näytä samalta kuin vieressä olevalla näytöllä vaikka mitä tekisi.
Huoh. Miten kuvittelet että painotaloilla asiat hoidetaan?

Edelleen, jos valkoinen on aivan liian kirkas, niin sen tasoa kannattaa laskea.
 
Täh? Hyvin erottaa kaiken.

Huoh. Miten kuvittelet että painotaloilla asiat hoidetaan?

Edelleen, jos valkoinen on aivan liian kirkas, niin sen tasoa kannattaa laskea.
Edelleen, jos kirkkautta laskee niin muu sisältö on liian tummaa jotta siitä saa selvää.
 
Edelleen, jos kirkkautta laskee niin muu sisältö on liian tummaa jotta siitä saa selvää.
Se muukin sisältö on masteroitu katsottavaksi 100 nitin ruudulta. Siitä saa sen verran selvää kuin on ollut taiteilijan tai graafikon näkemyskin.

Kaikki sävyt erottaa toisistaan.

Erotatko tunmia sävyjä printtimediassa, valokuvanäyttelyssä, ateneumissa? Niissä kun valkoinen on kuulemma harmaata ja mitään ei erota sisällöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Se muukin sisältö on masteroitu katsottavaksi 100 nitin ruudulta. Siitä saa sen verran selvää kuin on ollut taiteilijan tai graafikon näkemyskin.

Kaikki sävyt erottaa toisistaan.

Erotatko tunmia sävyjä printtimediassa, valokuvanäyttelyssä, ateneumissa? Niissä kun valkoinen on kuulemma harmaata ja mitään ei erota sisällöstä.
Onko Sampsa masteroinut tämän foorumin 100 nitsin ruudulle? Et nyt tosissasi vertaa oikeaa paperia/kangasta näyttöpaneeliin? :facepalm:
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Edelleen, jos kirkkautta laskee niin muu sisältö on liian tummaa jotta siitä saa selvää.
No miten tuo minun korvaan (vai silmään?) kuulostaa (vai näyttää?) että se "muu sisältö" on huonosti masteroitu?

Mutta tuohon kirkkauskeskusteluun niin minun mielestä nämä OLEDit on aika himmeitä. 200nits ei ole minun mielestä paljoa varsinkin jos katson 10k nits masteroitua HDR filmiä hitsaamisesta. Ei 200 nitsiä riitä mihinkään.
 
Mutta tuohon kirkkauskeskusteluun niin minun mielestä nämä OLEDit on aika himmeitä. 200nits ei ole minun mielestä paljoa varsinkin jos katson 10k nits masteroitua HDR filmiä hitsaamisesta. Ei 200 nitsiä riitä mihinkään.
Jep. HDR on oma eläimensä ja hyötyy helposti vielä siitä 10k nitin kirkkaudesta. Sen suhteen on myös kivasti speksattu katsomisympäristö niin ei tarvi vääntää turhaa paskaa foorumeilla siitä kuinka kaikki on väärässä. Toki joku varmaan HDR sisältöäkin itse uudelleenmasteroi ai hömppäpömppäpiireillä. :D
Onko Sampsa masteroinut tämän foorumin 100 nitsin ruudulle?
En tiedä. Lähtökohtaisesti se pitäisi noin tehdä juu.

Etkö erota foorumin elementtejä toisistaan jos asetat valkoisen 100 nitiin? Tuleeko tekstistä vaikeasti luettavaa?
Et nyt tosissasi vertaa oikeaa paperia/kangasta näyttöpaneeliin? :facepalm:
Fotoneja niistä molemmista tulee silmiin. En ymmärrä miksei niitä voisi verrata, etenkin kun valaistun tilan sdr kalibroinnit tehdään siten että ne saadaan mahdollisimman lähelle toisiaan.
 
No miten tuo minun korvaan (vai silmään?) kuulostaa (vai näyttää?) että se "muu sisältö" on huonosti masteroitu?

Mutta tuohon kirkkauskeskusteluun niin minun mielestä nämä OLEDit on aika himmeitä. 200nits ei ole minun mielestä paljoa varsinkin jos katson 10k nits masteroitua HDR filmiä hitsaamisesta. Ei 200 nitsiä riitä mihinkään.
Nyt haiskahtaa. Ei varmasti ole 10k nits masteroitu kun ei sellaista pysty missään näyttämään. Ja edelleen herää kysymys miksi ihmeessä haluat sokaistua televisiosta/näytöstä? Ja varmasti tiedät että HDR-sisältöä katsoessa ei tuo SDR-sisällön 200 nits ole käytössä.
 
Etkö erota foorumin elementtejä toisistaan jos asetat valkoisen 100 nitiin? Tuleeko tekstistä vaikeasti luettavaa?
Tekstistä erityisesti tulee vaikeaa luettavaa himmeällä ruudulla.
Fotoneja niistä molemmista tulee silmiin. En ymmärrä miksei niitä voisi verrata, etenkin kun valaistun tilan sdr kalibroinnit tehdään siten että ne saadaan mahdollisimman lähelle toisiaan.
Paperi/kangas ei tuota itse valoa vaan pelkästään heijastaa sitä. Näyttö on valon lähde itsessään.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Tekstistä erityisesti tulee vaikeaa luettavaa himmeällä ruudulla.
Onnistuuko sanomalehden lukeminen? Siinähän on himmeämpi valkoinen ja muutenkin matalempi kontrasti.

Suosittelisin optikolla käyntiä jos moinen tuottaa ongelmia.
Paperi/kangas ei tuota itse valoa vaan pelkästään heijastaa sitä. Näyttö on valon lähde itsessään.
Fotoneja molemmista silmään tulee. Kalibroinnin voi tehdä siten että ne näyttävät tismalleen samalta.

Silmän näkökulmasta on merkityksetöntä että onko fotoni heijastunut jostain pinnasta vai ei, sillä se ei kykene havaitsemaan polarisaatiota.
 
Onnistuuko sanomalehden lukeminen? Siinähän on himmeämpi valkoinen ja muutenkin matalempi kontrasti.

Suosittelisin optikolla käyntiä jos moinen tuottaa ongelmia.
Tottakai sanomalehteä voi lukea valaistussa huoneessa. Mikä ihmeen kysymys tämä nyt on?
Fotoneja molemmista silmään tulee. Kalibroinnin voi tehdä siten että ne näyttävät tismalleen samalta.

Silmän näkökulmasta on merkityksetöntä että onko fotoni heijastunut jostain pinnasta vai ei, sillä se ei kykene havaitsemaan polarisaatiota.
Jos tuollaisen kalibroinnin ylipäätään voi tehdä niin siitä aihetuu joka tapauksessa lopputuloksena se että se paperiarkki saattaa näyttää samalta mutta sitten kun haluttaisiin katsoa sisältöä jossa on jotain kirkasta se ei näyttäisi "miltään" ja pimeistä kohtauksista ei erottaisi asioita toisistaan. Oletko koskaan kokeillut vaikka pelata näytöllä joka on todella himmeä?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Se muukin sisältö on masteroitu katsottavaksi 100 nitin ruudulta. Siitä saa sen verran selvää kuin on ollut taiteilijan tai graafikon näkemyskin.

Kaikki sävyt erottaa toisistaan.

Erotatko tunmia sävyjä printtimediassa, valokuvanäyttelyssä, ateneumissa? Niissä kun valkoinen on kuulemma harmaata ja mitään ei erota sisällöstä.
Eiköhän tuo 100 nitsiä ole tarkoitettu täysin pimeään huoneeseen, eihän se päivänvalossa pidä enää paikkaansa ja 200 nitsiä näyttää tällöin aidommalta.
 
Tottakai sanomalehteä voi lukea valaistussa huoneessa. Mikä ihmeen kysymys tämä nyt on?
Ymmärsin että matalan kontrastin teksti oli vaikealukuista. Nyt ei sitten olekkaan?

Laita se sanomalehden teksi siihen näytön viereen ja säädä näyttö vastaavaksi?
Jos tuollaisen kalibroinnin ylipäätään voi tehdä
Se on aika helppoa. Kalibrointilaitteissa on huoneen valoisuus- ja värilämpötila-anturit joiden perusteella viritetään näytön white point.
siitä aihetuu joka tapauksessa lopputuloksena se että se paperiarkki saattaa näyttää samalta mutta sitten kun haluttaisiin katsoa sisältöä jossa on jotain kirkasta se ei näyttäisi "miltään" ja pimeistä kohtauksista ei erottaisi asioita toisistaan.
Ne erottaa kuten ne on masteroitu erottuvan. Videosisällöt katsotaan pimennetyssä tilassa ja eri gammalla kuin esim. kuvat ja grafiikat. Sitä varten toteutetaan ihan omat jipot sitten.

100nit kirkkaampaa sisältöä ei voi SDR kuvalla esittää. Tämän puutteen vuoksi on kehitetty HDR joka mahdollistaa sen että kuvassa voi olla jopa 10000 nitin kirkkauksia. Tämä uutisen näyttö on tuollaisen sisällön esittämisessä useimmiten parempi kuin lähinnä harmaalta näyttävä oled paneeli.
Oletko koskaan kokeillut vaikka pelata näytöllä joka on todella himmeä?
Olen. CRT näytöt oli nuoruudessani maksimikirkkaueltaan jotain 50-80 nitin väliltä. Nykyisin on näyttö säädetty oikein ja sisältö näyttää siltä miltä sisällön tuottaja sen on halunnut näyttävän.
 
Eiköhän tuo 100 nitsiä ole tarkoitettu täysin pimeään huoneeseen, eihän se päivänvalossa pidä enää paikkaansa ja 200 nitsiä näyttää tällöin aidommalta.
Riippuu sisällöstä. Päivänvalo ei tosiaan liity asiaan tippaakaan.

Videosisältö on tyypillisesti suunniteltu pimeään tilaan ja muu valaistuun tilaan. Valaistussa tilassa tilan valoisuus valitaan siten että näytöllä valkoinen vastaa painopaperin valoisuutta. Tai toisin päin, jos halutaan että tila on erityisen valoisa.
 
sisältö näyttää siltä miltä sisällön tuottaja sen on halunnut näyttävän.
Kommenteista tuli mieleen miten taiteilijat, sisällöntuottajat "kalibroi" omat silmänsä.

Siis tuli mieleen että kaksi taiteliaa, toinen nuori kirkasnäköinen, toinen iäkäst jolla silmiin, näkökykyyn ikä vaikuttanut merkittävästi. Työskentelevät samassa tilassa (paperilla,kankaalla) ja esittelevät töitään toisilleen. toinen näkee ihan toisin kuin tekiä.

Tiedostan että on taitelijoita, teoksia joita katsellessaan tavis näkee ihan muuta kuin tekiä, ihan värejä myöten erilailla.

Kuinka yleistä on että taitelia "kalibroi" ympäristönsä, tai digitoidessa teoksensa säätää sen vastaamaan sellaista että tuo terävänäköinen katsoja voi nähdä sen samanlailla kuin tuo iäkäs taitelia.
 
Nyt haiskahtaa. Ei varmasti ole 10k nits masteroitu kun ei sellaista pysty missään näyttämään. Ja edelleen herää kysymys miksi ihmeessä haluat sokaistua televisiosta/näytöstä? Ja varmasti tiedät että HDR-sisältöä katsoessa ei tuo SDR-sisällön 200 nits ole käytössä.
Onhan nuita jo masteroitu tulevaisuutta varten leffoja 10k targettiin. Mad Max Fury Road 4k blu-ray julkaisu taisi olla 9900nits joissaki skeneissä. Tone mappingillä sitten vaan rankasti kompressiota sille että sillä 200nits telkkarilla näkee kans jotain.
 
Kommenteista tuli mieleen miten taiteilijat, sisällöntuottajat "kalibroi" omat silmänsä.

Siis tuli mieleen että kaksi taiteliaa, toinen nuori kirkasnäköinen, toinen iäkäst jolla silmiin, näkökykyyn ikä vaikuttanut merkittävästi. Työskentelevät samassa tilassa (paperilla,kankaalla) ja esittelevät töitään toisilleen. toinen näkee ihan toisin kuin tekiä.

Tiedostan että on taitelijoita, teoksia joita katsellessaan tavis näkee ihan muuta kuin tekiä, ihan värejä myöten erilailla.

Kuinka yleistä on että taitelia "kalibroi" ympäristönsä, tai digitoidessa teoksensa säätää sen vastaamaan sellaista että tuo terävänäköinen katsoja voi nähdä sen samanlailla kuin tuo iäkäs taitelia.
Ihmisissä ja heidän aistimuksissa on aina eroja ja niitä on ainakin vielä mahdotonta kvantifioida saati kalibroida. Parempi on jos ei liikaa mieti asiaa sen pidemmälle kuin miltä teos olisi sinun silmilläsi taiteilijan ateljeessa näyttänyt. Tuon voi helposti ja edullisesti vielä kuka tahansa tehdä.

Suurin osa ihmisistä on aisteineen riittävän samankaltaisia, ja erottavat esim. värisävyjä toisistaan samalla tarkkuudella, jotta ylipäänsä konsepti standardoiduista väriavaruuksista on ottanut sijaa. Elokuvateatteriinkin kun menee, niin ei tarvitse valita paikkaa sen mukaan että missä teatterinpitäjä säätää kuvan itselleen mieleiseksi.
 
Ymmärsin että matalan kontrastin teksti oli vaikealukuista. Nyt ei sitten olekkaan?
Mistä lähtien se sanomalehti on ollut vaikealukuinen valaistussa tilassa? Tämä ketju on näytöistä.
Laita se sanomalehden teksi siihen näytön viereen ja säädä näyttö vastaavaksi?
1765974515585.png

Miten kalibroit tämän näyttämään sanomalehdeltä?
Se on aika helppoa. Kalibrointilaitteissa on huoneen valoisuus- ja värilämpötila-anturit joiden perusteella viritetään näytön white point.
Niin missä kalibrointilaitteessa? Ei ole vielä näyttöjen paketissa sellaista tullut mukana.
Ne erottaa kuten ne on masteroitu erottuvan. Videosisällöt katsotaan pimennetyssä tilassa ja eri gammalla kuin esim. kuvat ja grafiikat. Sitä varten toteutetaan ihan omat jipot sitten.
Ja edelleenkään sitä gamma-säätöä ei esim tästä 341CQPX löydy ollenkaan. Montako sataa kertaa päivässä säädät näytön asetukset täysin uuteen uskoon?

100nit kirkkaampaa sisältöä ei voi SDR kuvalla esittää. Tämän puutteen vuoksi on kehitetty HDR joka mahdollistaa sen että kuvassa voi olla jopa 10000 nitin kirkkauksia. Tämä uutisen näyttö on tuollaisen sisällön esittämisessä useimmiten parempi kuin lähinnä harmaalta näyttävä oled paneeli.
Miten niin ei voi? 200 nitsiä tässä juuri nytkin oman näytön kirkkaus ja kirkkaamaksikin saisi jos haluaa.
Riippuu sisällöstä. Päivänvalo ei tosiaan liity asiaan tippaakaan.

Videosisältö on tyypillisesti suunniteltu pimeään tilaan ja muu valaistuun tilaan. Valaistussa tilassa tilan valoisuus valitaan siten että näytöllä valkoinen vastaa painopaperin valoisuutta. Tai toisin päin, jos halutaan että tila on erityisen valoisa.
Päivänvalo liittyy asiaan erittäin paljon koska sen määrästä riippuen se miten hyvin näytöstä näkee muuttuu erittäin paljon. Asutko jossain pimennetyssä erityisvalaistussa studiossa? Nyt puhutaan ihan ihmisten kodeista ja toimistoista.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Mistä lähtien se sanomalehti on ollut vaikealukuinen valaistussa tilassa? Tämä ketju on näytöistä.
Eikö sulla ole näyttö valaistussa tilassa?
Miten kalibroit tämän näyttämään sanomalehdeltä?
jaa-a.
Niin missä kalibrointilaitteessa? Ei ole vielä näyttöjen paketissa sellaista tullut mukana.
Kalibrointilaitteen paketista löytyy. Joissain näytöissä on ihan integroitukkin noita.
Ja edelleenkään sitä gamma-säätöä ei esim tästä 341CQPX löydy ollenkaan.
Paska näyttö. Ja edelleen, sen saa säädettyä sieltä kuvalähteen puolelta kyllä.
Miten niin ei voi? 200 nitsiä tässä juuri nytkin oman näytön kirkkaus ja kirkkaamaksikin saisi jos haluaa.
Ei vaan voi. Kannattaa uskoa. Sä oot luonut jonkun pseudo-hdr ympäristön itsellesi jossa katsot sdr sisältöä eri tavalla kuin miten sitä on tarkoitettu katsottavan. Ja sitten valitat kuinka valkoinen on liian kirkasta. Vähän kuin menis museoon tai taidenäyttelyyn oman supertehokkaan taskulampun kanssa ja sit valittaisi ku on liian kirkasta.
Päivänvalo liittyy asiaan erittäin paljon koska sen määrästä riippuen se miten hyvin näytöstä näkee muuttuu erittäin paljon. Asutko jossain pimennetyssä erityisvalaistussa studiossa? Nyt puhutaan ihan ihmisten kodeista ja toimistoista.
Jos katson jotain sisältöä jota pidän katsomisen arvoisena niin säädän ympäristön kohdilleen. Tietysti. Verhoja sun muita saa kaupasta, eikä edes maksa paljoa.

Absoluuttinen tarkkuus ei myöskään ole aina pakollista. Kunhan huomautin että jos valkoinen polttaa silmät, niin kannattaa laskea kirkkautta. Ei tässä muusta ole ollut kyse.
Montako sataa kertaa päivässä säädät näytön asetukset täysin uuteen uskoon?
Mulla on pari presettiä joita käytän sisällöstä riippuen. Niiden välillä voi vaihtaa n. sekunnissa. Pimeä tila + sdr leffa, hdr ja sit muut menee valaistu tila + sdr konffilla.
 
Eikö sulla ole näyttö valaistussa tilassa?

jaa-a.

Kalibrointilaitteen paketista löytyy. Joissain näytöissä on ihan integroitukkin noita.

Paska näyttö. Ja edelleen, sen saa säädettyä sieltä kuvalähteen puolelta kyllä.

Ei vaan voi. Kannattaa uskoa. Sä oot luonut jonkun pseudo-hdr ympäristön itsellesi jossa katsot sdr sisältöä eri tavalla kuin miten sitä on tarkoitettu katsottavan. Ja sitten valitat kuinka valkoinen on liian kirkasta. Vähän kuin menis museoon tai taidenäyttelyyn oman supertehokkaan taskulampun kanssa ja sit valittaisi ku on liian kirkasta.

Jos katson jotain sisältöä jota pidän katsomisen arvoisena niin säädän ympäristön kohdilleen. Tietysti. Verhoja sun muita saa kaupasta, eikä edes maksa paljoa.

Absoluuttinen tarkkuus ei myöskään ole aina pakollista. Kunhan huomautin että jos valkoinen polttaa silmät, niin kannattaa laskea kirkkautta. Ei tässä muusta ole ollut kyse.

Mulla on pari presettiä joita käytän sisällöstä riippuen. Niiden välillä voi vaihtaa n. sekunnissa. Pimeä tila + sdr leffa, hdr ja sit muut menee valaistu tila + sdr konffilla.
Tottakai mulla on näyttö valaistussa tilassa. Miten se nyt liittyy sanomalehteen? Sanomalehdessä ei ole taustavaloa.

Kalibrointilaite on vekotin joka löytyy vain harvoilta hifistelijöiltä.

Ei todellakaan saa jokaisesta kuvalähteestä säädettyä. Nvidia Control Panelissa säätö löytyy joo mutta ei esimerkiksi pelikonsoleista.

Kyllä nyt vaan voi, todisteena tuo näyttö joka on yli 100 nits kirkkaudella. Mistä taas kaivat jonkun HDR:n tähän kun puhutaan SDR:stä? Koita nyt edes pitää termit hallussa.

Mikä näyttö sulla on? Ja miten pärjäät kahdella säädöllä kun jo eri käyttökohteita on enemmän? Työpöytäkäyttö, valokuvat, videot, pelit, elokuvat jne. Sähän tässä julistit kuinka pitää tehdä säädöt sisällön mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Eikö nuo lähteestä tehtävät säädöt ole tyypillisesti todella karkeita, että herkästi tulee tehtyä enemmän haittaa kuin hyötyä? Käytännössä pitäisi olla näytössä rautakalibrointi kuten otsikon näytössä tai erillinen kalibrointiboksi lähteen ja näytön välillä, jos lähdeessä ei ole kunnollista värienhallintaa.
 
Eikö nuo lähteestä tehtävät säädöt ole tyypillisesti todella karkeita, että herkästi tulee tehtyä enemmän haittaa kuin hyötyä? Käytännössä pitäisi olla näytössä rautakalibrointi kuten otsikon näytössä tai erillinen kalibrointiboksi lähteen ja näytön välillä, jos lähdeessä ei ole kunnollista värienhallintaa.
Tai vähintään pitää tehdä sillä erillisellä kalibrointilaitteella se ICC-profiili.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 405
Viestejä
5 045 442
Jäsenet
80 884
Uusin jäsen
jv72

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom