Kiinalaisten autojen eettisyys

Liittynyt
08.03.2024
Viestejä
234
Mietteitä, näkökulmia? Itseäni erityisesti epäilyttää varaosien saatavuus, mutta sillä ei ole mitään tekemistä eettisyyden kanssa. Uutta/uudehkoa autoa harkitessani huomaan haluavani tukea eurooppalaisia merkkejä, kuitenkin samaan aikaan surutta ostan kiinalaisia kesärenkaita.

Jenkeissä jossain määrin tunnutaan valmistelevan kansaa kuumaan sotaan kiinalaisia vastaan. Kauppasota jo onkin käynnissä. Tilanne on aivan älytön kun kaikki valmistus on ajettu kiinaan heidän itsensä toimesta.

Mitä tässä tilanteessa kannattaa ostaa ja jättää ostamatta?
 
Kannattaako joku tai ei, on jokseenkin subjektiivinen kysymys tämän asian osalta. Minulle kysymys on ainakin selvä, kiinalaisomisteisen firman autoa en osta niin kauan kuin muuta on saatavilla. Ei kiinnosta omalla lompakolla tukea sellaisia valtioita, joiden agendalla on "länsimaisen" teollisuuden syöminen hengiltä. Ja kun kiinassa valtiolla on sormet pelissä ~kaikessa, niin asia on sitä myöten selvä.
Onnistunko 100% boikotissani? No en tietenkään, mutta mitä isompi hankinta, sen isompi merkitys. Vaihtoehtoja etsin pienemmissä ostoksissa, ja tilanteen mukaan punnitsen, kenelle lopulta roponi ojennan. Tietyt maat saavat vahvat painotukset alaspäin, Kiina nyt yksi niistä.
 
Tänä päivänä taitaa olla yhtä riskaabelia ostaa myös usa autoa,laatu,kuluttajan suoja ja takuu asiat on vielä surkeampaa kuin kiinalaisissa.Taitaa kaikki uudet sähkikset vakoilla ja tallentaa melkein kaiken mitä auto ja kuski+matkustajat tekee ja kaikki data ei ole tarkistettavissa pyydettäessä,yllättäen ei löydy kaikkea tietoa vaan osa on hävinnyt.
 
Mietteitä, näkökulmia? Itseäni erityisesti epäilyttää varaosien saatavuus, mutta sillä ei ole mitään tekemistä eettisyyden kanssa.
Sama se ongelma on hehkutetuissa korealaisissa. Foorumit ja lehdet täynnä juttuja kun ICCU joku hajoaa ja osia saa odotella kaksi kuukautta. Paras vaan toivoa että mitään tuollaista ei mene Kiinan pelistä rikki.

Eettisyys ei valitettavasti kiinnosta normi kuluttajaa paskaakaan, melkein tekopyhää edes puhua siitä.
 
Ei kiinnosta omalla lompakolla tukea sellaisia valtioita, joiden agendalla on "länsimaisen" teollisuuden syöminen hengiltä.

Jep, tälläinen olo minullekin hiipi kun tarkemmin asiaa pohdin. Pitää harkita uudemman kerran kiinalaisia renkaitakin. Ominaisuudet ovat riittäneet omaan käyttööni. Ja se sama "ongelma" noissa autoissakin alkaa olla. Speksit vs hinta on kohdillaan verrattuna eurooppalaisiin, eurooppalaiset valmistajat ovat helisemässä jos kiinalaiset käyvät kaupaksi täällä.
 
Tänä päivänä taitaa olla yhtä riskaabelia ostaa myös usa autoa,laatu,kuluttajan suoja ja takuu asiat on vielä surkeampaa kuin kiinalaisissa.Taitaa kaikki uudet sähkikset vakoilla ja tallentaa melkein kaiken mitä auto ja kuski+matkustajat tekee ja kaikki data ei ole tarkistettavissa pyydettäessä,yllättäen ei löydy kaikkea tietoa vaan osa on hävinnyt.

Totta turiset. Vakoilusta on hyvä olla tietoinen vähintään sen verran, että mitä se kuunneltujen keskustelujen perusteella tapahtuva kohdennettu mainonta vaatii rautatasolla.
 
Eettisyys ei valitettavasti kiinnosta normi kuluttajaa paskaakaan, melkein tekopyhää edes puhua siitä.
Mihinkäs tämä väite perustuu vai oliko silkkaa mutua? Ja koskiko vain autoja vai kuluttamista ylipäänsä? Itse olisin väittänyt että suurimmalla osalla länsimaisista kuluttajista eettisyys vaikuttaa moniin ostopäätöksiin merkittävästi.

Jos tarkoitit vain autoja, niin se on totta että korkean teknologian tuotteissa eettisyyden merkitys on perinteisesti ollut vähäisempi ihan tutkimusten mukaan. Tekniikka ja sen luotettavuus sekä huolto- ja takuuasiat ovat olleet näissä ostajille ensisijaisia. Tosin tämäkin voi olla muutoksessa. USA- ja Kiina-autojen kohdalla ehkä mietitään aiempaa tarkemmin mihin ne rahat menevät, koska sillä voi olla pitkällä tähtäimellä vaikutuksia jopa omaan turvallisuuteen.

"Eettisyyshän" voi tarkoittaa eri ihmisille hyvinkin monenlaisia asioita, kuten:

- työllistääkö tuote suomalaisia vai onko tuotanto viety halvimman työvoiman maihin
- työntekijöiden olot ja työehdot
- perustuuko tuote länsimaista varastettuun/vakoiltuun teknologiaan
- firman kotimaan tai valmistusmaan ulkopolitiikka (esim. käykö hyökkäyssotaa tai uhkailee saarten tai kanavien valtaamisella)
- firman kotimaan tai valmistusmaan yleinen demokratian ja ihmisoikeuksien taso ja suunta
- noudattaako firman kotimaa avoimen markkinatalouden pelisääntöjä vai manipuloiko niitä rusinat pullasta -tyyppisesti
- tuotteen ilmastovaikutukset
- tuotannon vaikutukset luontoon ja luonnonvarojen käyttö
- jne.

Lista on pitkä ja en aliarvioisi näiden merkitystä. Aika harva suomalainen varmaan ostaisi venäläisiä tuotteita, vaikka niitä kaupoista löytyisi. Kummasti myös israelilaiset hedelmät viime aikoina vähentyneet hevi-osastoilla.
 
Tämä aihe valahtaa helposti politiikan puolelle mutta itse olen viettänyt aika paljon aikaa sekä Jenksulassa että Kiinassa ja arvostan enemmän Kiinalaisten yhteisöllisestä kulttuuria kuin Amerikkailaisesta individualistisesta omaan napaan katsomisesta. Varsinkin kun Kiinan ulkomaanpolitiikka on toistaiseksi ollut paikallisten infrastruktuurihankkeiden tukemista ja Jenkeillä lähinnä voimapolitiikkaa.

Mutta ei mulla tällä hetkellä ole tarvetta auton hankintaa tehdä valmistusmaan tai autonvalmistajan kotimaan mukaan. Enemmänkin täytyy huomioida epäsuoria vaikutuksia esimerkiksi takuun jatkuvuuden tai jälleenmyyntiarvon osalta.
 
Mihinkäs tämä väite perustuu vai oliko silkkaa mutua? Ja koskiko vain autoja vai kuluttamista
No ihan kaikkea, perustuu vaikka siihen paljonko Temu ja Shein myy Suomessa. 20 miljoonaa pakettia vuodessa tjms.

Sama se on jos tilaa Amazonista saa vaan maksaa kiinan tavarasta tuplahinnan (ja puolet rahoista jenkkeihin), paitsi Haulisssa joka on Amazonin halpisrihkamakauppa.

Eettisyys on monelle vain hieno juhlapuhe. Hinta ratkaisee. Toki joillakin on ylimääräistä niin paljon että ostavat eettisesti.
 
No ihan kaikkea, perustuu vaikka siihen paljonko Temu ja Shein myy Suomessa. 20 miljoonaa pakettia vuodessa tjms.

Sama se on jos tilaa Amazonista saa vaan maksaa kiinan tavarasta tuplahinnan (ja puolet rahoista jenkkeihin), paitsi Haulisssa joka on Amazonin halpisrihkamakauppa.

Eettisyys on monelle vain hieno juhlapuhe. Hinta ratkaisee. Toki joillakin on ylimääräistä niin paljon että ostavat eettisesti.
No jaa... hakisin silti aiheesta jotain oikeata tietoa enkä vain pakettimääriä tms. En tuosta vielä tekisi koko populaa koskevia johtopäätöksiä, eiköhän se ole kuitenkin vähemmistö joka temu-kuraa ostaa. Toisekseen "ei vaikuta paskaakaan" on absoluuttinen väittämä, mutta eettisyyden merkitys on oikeasti varmaan suhteellinen. Esim. jos hintaero on 500 % niin moni hairahtuu eli eettisyys ei enää riitä ostopäätöksen perusteeksi, jos taas eettisempi tuote maksaa 10 % enemmän niin silloin se aika monella varmasti vaikuttaa.

Jossain määrin olen saman havainnon tehnyt, että yllättävän vähän ihmiset ovat todellisuudessa valmiita laittamaan rahaa niiden arvojen eteen joita sanovat tukevansa. Mutta "ei vaikuta paskaakaan" on kyllä vähän turhan iso yksinkertaistus.
 
,jos taas eettisempi tuote maksaa 10 % enemmän niin silloin se aika monella varmasti vaikuttaa.

Jossain määrin olen saman havainnon tehnyt, että yllättävän vähän ihmiset ovat todellisuudessa valmiita laittamaan rahaa niiden arvojen eteen joita sanovat tukevansa. Mutta "ei vaikuta paskaakaan" on kyllä vähän turhan iso yksinkertaistus.
Juu toi on totta 10% ero toimii, esim. luomuruoastakin ollaan toi erotus valmis maksamaan (ainakin suurin osa), toki siinä on vielä isompi terveysaspekti kuin Temu/Sheinin tavaroiden myrkyissä joissa rajat paukkuu kielletyissä aineissa. Mutta useasti se ero vaan on hitosti enemmän kuin 10%.

Sheinistä en tiedä mutta Temuhan on vaan platform, ei kai mikään estä vastuullisen myyjän toimintaa siellä. Voi olla kyllä vaikea menestyä kun siellä painotetaan vaan hintaa.

Joo taisin vähän liitoitella tuon kommentin kanssa. Pistää vaan välillä kiukuksi ihmisten välinpitämättömyys.
 
Tuntuu, että ei nykypäivänä ole paljon automerkkejä jäljellä joiden eettisyys olisi kunnossa.
Suurin osa kuluttajista on jo kokonaan unohtanut dieselgaten ja nyt surutta hehkutetaan mukana olleiden konsernien autoja.

Jokin aika sitten tuli myös tämmöinen uutinen:

Ehkä parasta on miettiä koko asiaa oman lompakon sekä auton päästöjen kannalta.

Nimittäin liikaa pohtiessa tai sosiaalisen median sotureita lukiessa, tulee vain pahoittaneensa mielensä koko asian suhteen. Ja näitä mielensäpahoittajiahan on jo tarpeeksi...
 
Kiinalaisten toimitusketjujen ja toiminnan eettisyydestä toki muistamisen arvoista on, että monet asiat muurataan uiguurialueiden tyyliin fasadien ja tarinoiden taakse, ja siinä sitten ostaja hyväksyy puolueen ehdot. Onko totuus tarua ihmeellisempää, vai ottaako lorut nimellisarvollaan, mene ja tiedä.

Lähes uskoisin väittää, että aika harvaa loppuviimein kiinnostaa, montako jääkarhua tai pikkulasta joku korporaatio on pelastanut/murhannut, kunhan saa himoitsemansa lelunsa halvalla, ja ettei se osoittaudu täydeksi paskaksi. Toki jostain muualta lähtöisin olevia mieltymyksiä näillä on helppoa tukea - on mieli lämmin kun tein ihan oikeasti Oikean valinnan. Bonuksena kiiltokuvien takana häärävien kiinalaisten tapauksessa käsissä on vielä whataboutismin ehtymätön runsaudensarvi.
 
BYD ja muutamat muutkin kiinalaiset valmistajat jatkaa hyvin epäilyttävällä linjalla, etenkin vaikuttamalla arvostelijoihin. Kiinassa haastettu ihmisiä oikeuteen, koska sanottu että BYD saattaa olla pian konkurssissa (taitaa olla oikeasti isot velat koska yrittäneet karsia kilpailijat pois agressiivisella hinnoittelulla). Ja toki kunnia maininta Teslalle kun pääsevät tässäkin valossa mukaan juttuun, koska tapaus Musk&Tesla haastavat Top Gearin (BBC:n) oikeuteen Clarksonin Roadster testistä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinalaisten toimitusketjujen ja toiminnan eettisyydestä toki muistamisen arvoista on, että monet asiat muurataan uiguurialueiden tyyliin fasadien ja tarinoiden taakse, ja siinä sitten ostaja hyväksyy puolueen ehdot. Onko totuus tarua ihmeellisempää, vai ottaako lorut nimellisarvollaan, mene ja tiedä.

Lähes uskoisin väittää, että aika harvaa loppuviimein kiinnostaa, montako jääkarhua tai pikkulasta joku korporaatio on pelastanut/murhannut, kunhan saa himoitsemansa lelunsa halvalla, ja ettei se osoittaudu täydeksi paskaksi. Toki jostain muualta lähtöisin olevia mieltymyksiä näillä on helppoa tukea - on mieli lämmin kun tein ihan oikeasti Oikean valinnan. Bonuksena kiiltokuvien takana häärävien kiinalaisten tapauksessa käsissä on vielä whataboutismin ehtymätön runsaudensarvi.
Hyvin sanottu, joskin pätee kaikkeen elämiseen. Ei pelkästään kiinalaisten toimintaan.

En itse tiedä kummasta edes välitän enemmän, uiguureista vai jääkarhuista. Kumpaakaan en ole nähnyt, mutta varmasti söpöjä otuksia molemmat.
 
Serpentzalta tuli hiljattain video taas aiheesta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


En tiedä onko näitä ajamattomia "käytettyjä" kiina-autoja yritetty jo alkaa dumppaamaan Euroopan markkinoille, mutta enpä toisaalta ihmettelisi.
 
Eettisyys kiinnostaa tälläkin palstalla aina sen verran pääosaa, että voi moralisoida toisten valintoja asioissa joita ei ikinä muutenkaan tarvitsisi valita. Lisäksi oma toiminta asian parantamiseksi on tämä moralisointi foorumeilla.

Pääosa palstan ”murottajista” käyttää luonnonvaroja enemmän kuin pitäisi, polttaa fossiiliautoilla diktaattorien lompakkoa isommaksi: lopputuloksena yhä enemmän itsevaltiaita joilla rahaa aseisiin ja toisaalta ilmastonmuutos tekee asuinkelvottomiksi alueita, koska ei voi viljellä tai tulvien takia taloihin ei saa vakuutuksia.
 
Serpentzalta tuli hiljattain video taas aiheesta:
Vähän epäselväksi käynyt mitä agendaa tämä kaveri oikeasti ajaa (olen jonkun vuoden päivät silloin-tällöin seuraillut). Postaa myös ihan täyttä skeidaa välillä.
 
Vähän epäselväksi käynyt mitä agendaa tämä kaveri oikeasti ajaa (olen jonkun vuoden päivät silloin-tällöin seuraillut). Postaa myös ihan täyttä skeidaa välillä.

Itsekin olen seurannut silloin tällöin. Tyyppihän on asunut Kiinassa 10+ vuotta ja on työn puolesta nähnyt kaikenlaista meininkiä sekä matkustanut paljon ympäri maata ja tehnyt vlogeja. Sitten ilmeisesti alkoi ongelmat CCP-kriittisten mielipiteiden takia ja tyyppi savustettiin käytännössä maasta ulos. Nykyään selkeästi häntä vituttaa sekä Kiinan että kotimaansa Etelä-Afrikan meininki ja aika kriittistä sisältöä tekee.
 
Millaista skeidaa?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eikös näillekin autoille löytynyt joku ihan fiksu selitys, joka ei todellakaan ollut se, mitä tässä videolla väitettiin. Tätä ei kuitenkaan olla vaivauduttu tänne korjaamaan edes tekstiosioon... varmaan kun noista alkukuvista tekisi kuvahaun, niin löytyisi vihiä mistä kaivaa lisää, mutta toiset tubettajat myöhemmin kumosivat nämä "faktat", jos en totaalisen väärin muista.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eikös näillekin autoille löytynyt joku ihan fiksu selitys, joka ei todellakaan ollut se, mitä tässä videolla väitettiin. Tätä ei kuitenkaan olla vaivauduttu tänne korjaamaan edes tekstiosioon... varmaan kun noista alkukuvista tekisi kuvahaun, niin löytyisi vihiä mistä kaivaa lisää, mutta toiset tubettajat myöhemmin kumosivat nämä "faktat", jos en totaalisen väärin muista.
En tiedä, en ole katsonut noiden toisten tubettajien videoita. Linkkaa ihmeessä sellainen.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eikös näillekin autoille löytynyt joku ihan fiksu selitys, joka ei todellakaan ollut se, mitä tässä videolla väitettiin. Tätä ei kuitenkaan olla vaivauduttu tänne korjaamaan edes tekstiosioon... varmaan kun noista alkukuvista tekisi kuvahaun, niin löytyisi vihiä mistä kaivaa lisää, mutta toiset tubettajat myöhemmin kumosivat nämä "faktat", jos en totaalisen väärin muista.


Heitetään ulkomuistista että noi oli jollekin taksifirmalle, autovuokraamolle tai ridesharelle tms räätälöityjä autoja. Se firma kuitenkin meni nurin ja kaikki autot on vaan dumpattu johonkin pois tieltä. Kaikki tuolla ei siis ole uusia. Eikä niitä voi oikein hyötykäyttää, olisko ollut uniikki automalli ja huonot speksit nykyautoihin verrattuna, sen lisäksi konkurssipesä ne varmaan omistaa edelleen.
 
Joo kun katsoo asia-videoita eikä jotain low-effort ragettajaa löytyy tietokin:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eli ride-share autoja tarjoavat yhtiöt meni Kiinassa kaikki konkurssiin, ja autot päätyi kaatopaikoille. Videolla ruoditaan myös miksei autojen ride-share toimi (ainakaan Kiinassa).
 
Eettisyys kiinnostaa tälläkin palstalla aina sen verran pääosaa, että voi moralisoida toisten valintoja asioissa joita ei ikinä muutenkaan tarvitsisi valita. Lisäksi oma toiminta asian parantamiseksi on tämä moralisointi foorumeilla.

Pääosa palstan ”murottajista” käyttää luonnonvaroja enemmän kuin pitäisi, polttaa fossiiliautoilla diktaattorien lompakkoa isommaksi: lopputuloksena yhä enemmän itsevaltiaita joilla rahaa aseisiin ja toisaalta ilmastonmuutos tekee asuinkelvottomiksi alueita, koska ei voi viljellä tai tulvien takia taloihin ei saa vakuutuksia.
Lisäksi on sekin pointti, että länsiautoissa on runsaasti Kiinassa valmistettua elektroniikkaa (käytännössä lähes kaikki) ja muita komponenetteja autonvalmistajasta riippumatta. Juuri uutisoitiin, että mersu joutuu ehkä sulkemaan tehtaitaan kun Kiina on asettanut rajoitteita tiettyjen metallien viennille. Auto on melko uusi tuotitavara Kiinasta, mutta kaikkea muuta sieltä on tuotu vuosikymmeniä. Nykymaailmassa kaikki on riippuvaisia toisistaan.

Jos mennään eettisyys edellä kiinatavarassa, niin menee vähän saivartelun puolelle tuomita vain autot, kun kaikkea muuta roinaa Kiinasta tuodaan laivalasteittain joka päivä. Trumpillakin tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että elämä voi käydä kalliiksi ja hankalaksi kun Kiina bannataan tuontitullella. Siinä alkaa vanhoilla puhelimilla ja Think Padeilla olemaan kova arvo kun uusi maksaa tuplasti enemmän kuin ennen.
 
Pitäiskö hyökkääjävaltioiden ja niiden liittolaisten boikotointi liittää tähän samaan?
 
Ok. Miten uusilinkkisi liittyy siihen aiheeseen? Eikö muut autot ole yhteydessä satelliittipaikannusjärjestelmiin? Eikö muissa autoissa ole salattua liikennettä valmistajien järjestelmiin?
 
Ok. Miten uusilinkkisi liittyy siihen aiheeseen? Eikö muut autot ole yhteydessä satelliittipaikannusjärjestelmiin? Eikö muissa autoissa ole salattua liikennettä valmistajien järjestelmiin?
Käytännössä kaikki sähköautot raportoivat valmistajalle tietoja merkistä riippumatta. Taannoin katselin töllöstä ohjelman jossa oli juttua kuinka USA:ssa homma toimii. Siellä ei ole mitään rajoituksia autojen datan keräämiselle. Toisaalta, onko USA sen luotettavampi tiedonkerääjä kuin Kiina? Kuka tietää mitä dataa Teslat ja muut jenkkikoslat lähettelee maailmalle. Koko hoito perustuu luottoon, että EU alueella noudatetaan GDPR direktiiviä. Varmistaako sitä mikään instanssi, että näin tapahtuu? Myös kiinalaisuus alkaa olla vähän liukuva käsite. Esim Volvo on Geelyn kautta kiinalaisessa omistuksessa. Onko se luotettava toimija, luotetaanko että sen dataturvallisuus pätee GDPR kautta? Se on ainakin varmaa, että mikä tahansa autovalmistaja ottaa järjettömän riskin, jos kerää arkaluonteista tietoa luvatta. Siitä kun jää kiinni, voi vähän bisnekset tökkiä ainakin EU:ssa
 
Ok. Miten uusilinkkisi liittyy siihen aiheeseen? Eikö muut autot ole yhteydessä satelliittipaikannusjärjestelmiin? Eikö muissa autoissa ole salattua liikennettä valmistajien järjestelmiin?
Whataboutismi on aina huono puolustus. Kiina on totalitäärinen valtio joka on jäänyt kiinni jopa omista poliisiasemistaan vieraissa maissa joita käyttävät toisinajattelijoiden sekä muiden Kiinan sortohallintoa vastustavien vainoamiseen sekä vakoilemiseen. Tälläiselle taholle ei tulisi antaa laajaa liikkuvaa kameraverkostoa toimintansa laajentamiseen.
 
Olen 100 % varma, että esim. kameroiden kuva kiinalaisissa autoissa välitetään Kiinan hallitukselle. Eli kiinalaisilla autoilla ajelijat vaarantavat kaikkien sellaisten henkilöiden yksityisyyden, kenen läheltä ajavat tai pysäköivät autoaan.
 
Olen 100 % varma, että esim. kameroiden kuva kiinalaisissa autoissa välitetään Kiinan hallitukselle. Eli kiinalaisilla autoilla ajelijat vaarantavat kaikkien sellaisten henkilöiden yksityisyyden, kenen läheltä ajavat tai pysäköivät autoaan.
Mihin tämä varmuutesi perustuu?
 
Mietteitä, näkökulmia? Itseäni erityisesti epäilyttää varaosien saatavuus, mutta sillä ei ole mitään tekemistä eettisyyden kanssa.
Olen tuossa eri mieltä. Jos on selkeä riski, että autoon ei saa esim. 10 vuoden päästä oikein varaosia, niin on mahdollista, että muuten toimiva auto päätyy käyttökelvottomana romutettavaksi varsin nuorena. Minusta tällaisen riskin ottaminen on epäeettistä.
 
Mihin tämä varmuutesi perustuu?

Siihen, että tuntee miten Kiina toimii, joten lähinnä tuo on jo oletusarvo ja vasta jos pystytään todistamaan, että ei vakoile, niin sitten uskon että ei vakoile. Esimerkkejä maailmalta, kiinalainen puhelinkonferenssijärjestelmä lähetti joka yö keräämänsä tallenteet keskusteluista kiinaan.
 
Eikös siitä ollu pienimuotoinen juttu suomessakin kun Maxuksen järjestelmän sekos, oliko peruutuskameran näyttö tjsp niin tuli kuvaa jostain uiguuripajan työpöydältä. @aapelih
 
Käytännössä kaikki sähköautot raportoivat valmistajalle tietoja merkistä riippumatta.
Kona EV '19 mihin päädyin juuri siksi että se ei ole netissä kiinni. Jotain dadaa se Hyundai varmasti kerää vuosihuollossa, mutta ei ainakaan mitään reaaliaikaista.

Kännykällä ei voi käynnistää etälämmitystä, mikä vähän harmittaa, mutta en halua että sitä toimintoa varten datan pitäis kiertää amerikkalaisen tai kiinalaisen palvelimen kautta...
 
Myös kiinalaisuus alkaa olla vähän liukuva käsite. Esim Volvo on Geelyn kautta kiinalaisessa omistuksessa. Onko se luotettava toimija, luotetaanko että sen dataturvallisuus pätee GDPR kautta? Se on ainakin varmaa, että mikä tahansa autovalmistaja ottaa järjettömän riskin, jos kerää arkaluonteista tietoa luvatta. Siitä kun jää kiinni, voi vähän bisnekset tökkiä ainakin EU:ssa
Kiinalaisessa omistuksessa, mutta pääkonttori, suunnittelu ja iso osa valmistuksesta Göteborgissa ja Belgian Gentissä. Euroopan ulkopuolella Volvo taitaa tätä nykyä valmistaa lähinnä autoja Aasian ja Amerikan markkinoille. Ainakin EX30:ia tuli vielä jokin aika sitten Kiinasta, mutta senkin valmistus taitaa olla siirtynyt sittemmin Gentiin.

En siis olisi Volvosta kovin huolissani; tuskin menisi operatiivisesti ruotsalaiseurooppalaisen merkin systeemeissä läpi tahalliset GDPR-rikkomukset, kuten aikeet viedä eurooppalaisia henkilötietoja kolmansiin maihin tai vakoiluyritykset Kiinan diktatuurin hyväksi. Osingot menevät sitten 78 %:sti kiinalaiselle Geelylle, mutta ennen osingonjakoa tuloslaskelman menopuolella Volvo Car AB maksaa esim. palkkoina ja veroina melko lailla valuuttaa Eurooppaan. Tilanne on siis aika paljon eri kuin merkeillä, joissa omistuksen lisäksi valmistus ja lähes koko operatiivinen toiminta on Kiinan suunnalla.
 
Jos haluaa tukea demokrattista maailman valtaa, niin ostaa demokraattisten maiden tuotteita. Jos taas haluaa tuke autoritarismia, niin ostaa vaikka Kiinalaisia tai muiden autoritääristen maiden tavaroita. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole. Itse elän mieluummin demokratiassa muutaman tonnin köyhempänä kuin vaikka Putinin vallan alla. Kiina kun tukee Venäjään sodassaan Eurooppaa vastaan.

Tavallaan erikoista, että noissa muissa autoketjuissa saa puhua autojen päästöistä eli ympäristöpolitiikasta, mutta (turvallisuus)politiikasta ei.
 
Asiaa voi myös lähestyä ilman politiikkaa ja ostaa auton joka soveltuu parhaiten omaan käyttöön ja lompakolle. Mehän tehdään tuota koko ajan, sillä harva selvittelee jokapäiväisessä elämässä tuotteiden taustoja.

Kiinalaisissa tuotteissa on seassa sellaisia jotka ovat jo oikeasti alansa parhaita joten niitä voidaan hommata siltäkin pohjalta. Esimerkiksi jos haluat laserhitsauslaitteen ei juuri muita vaihtoehtoja ole edes tarjolla kuin kiinalaiset valmistajat. Sähköautoissa ovat aika hyviä myöskin.
 
Jos haluaa tukea demokrattista maailman valtaa, niin ostaa demokraattisten maiden tuotteita. Jos taas haluaa tuke autoritarismia, niin ostaa vaikka Kiinalaisia tai muiden autoritääristen maiden tavaroita. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole. Itse elän mieluummin demokratiassa muutaman tonnin köyhempänä kuin vaikka Putinin vallan alla. Kiina kun tukee Venäjään sodassaan Eurooppaa vastaan.

Tavallaan erikoista, että noissa muissa autoketjuissa saa puhua autojen päästöistä eli ympäristöpolitiikasta, mutta (turvallisuus)politiikasta ei.
Sitä on nykyään äärimmäisen vaikea välttyä kiinlaiselta tavaralta. Eurooppalaisten autojen komponentteja valmistetaan paljon Kiinassa ja elektroniikka, myös autojen tulee valtaosin sieltä. Jos ja kun on ostanut vuosikausia Kiinassa valmistettuja tietokoneita, puhelimia, muuta elektroniikkaa ja roinaa, niin mikä siitä autosta tekee niin pahan? Ikävä tosiasia on, että jos kaikki edellämainittu valmistettaisiin Euroopassa, pitäisi palkkatason olla tuplat nykyiseen verrattuna, jotta muutkin kuin rikkaat voisivat tavaraa ostaa. Viimeinen Suomessa valmitettu puhelin taisi olla Nokia E7 vuodelta 2011. Puhelimet ovat yhtälailla äärimmäisen tehokkaita vakoilulaitteita, paljon pahempi kuin auto ikinä. Jostain syystä ei kuitenkaan haittaa käyttää kinukkielektroniikkaa.
Se on totta, että kriittiset komponentit, elektroniikka ja osat pitää valmistaa Euroopassa. Käytännössä siis sotilaspuolen tavara. Mutta siviiliroinan kiinalaisuudesta on erittäin vaikea välttyä.
 
Whataboutismi on aina huono puolustus. Kiina on totalitäärinen valtio joka on jäänyt kiinni jopa omista poliisiasemistaan vieraissa maissa joita käyttävät toisinajattelijoiden sekä muiden Kiinan sortohallintoa vastustavien vainoamiseen sekä vakoilemiseen. Tälläiselle taholle ei tulisi antaa laajaa liikkuvaa kameraverkostoa toimintansa laajentamiseen.
Niin. Ja samalla vedetään yhtäläisyysmerkkejä tavallisen satellittipaikannusjärjestelmän ja salaisten poliisiasemien välille.

Mitä itse odotit tuollaisen testin tulokselta? Ettei auto yritä olla valmistajan palvelimiin yhteydessä? Että auton paikannusjärjestelmä ei etsi käynnistyessään satelliitteja?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 560
Viestejä
5 006 748
Jäsenet
80 303
Uusin jäsen
Riikonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom