Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutta teknisesti paperilla asia on kuten sanoin. Virallissesti tunnustuspykälää ja sen merkitystä ja mihin se nojaa kun katsoo, homolittojen vihkiminen on vastoin sitä tunnustuspykälää näin niinkuin jos sanamuotoja, yms. katsoo.
Joten jos kirkko noudattaisi sitä kirkkolakia, niin se pitäisi oppikuria ja erottaisi homopareja vihkineet papit. Paperilla asia on harvinaisen selvä.
Ei oo mun henkilökohtainen tulkinta, vaan 2000 vuotisen kirkkohistorian opetus.Mä olen linkkaillut aika paljon eri lähteisiin osoittaakseni että nämä molemmat väitteet ovat väärin, niin de jure, kuten erityisesti myös de facto. Sun henkilökohtaiset tulkinnat ovat aika epäkiinnostavia.
Kas siinä Daniel Nummelan ja Juuso Mäkisen mielipiteet aiheesta. Miksi Danielin tai Juuson mielipide olisi sen parempi kuin kenenkään muunkaan?Tuolla esim arkikkeli aiheesta:
tai tuolla toinen:
Ei oo mun henkilökohtainen tulkinta, vaan 2000 vuotisen kirkkohistorian opetus.
Eikä missään ole sanottu että avioliito olisi vain kahden henkilön vaan miehen ja naisen liitto, joten asia on paperilla harvinaisen selvä. Muu ajattelu on selvsti raamattun, kirkkohistorian ja tunnustuskirjojen vastaista.
Nykyyhteiskuntaa on idioottimasta yrittää ohjata vuosituhansia vanhojen kirjoitusten perusteella ja asettaa rajoja sen perusteella.
Toogakausi on ollut ja mennyt ja kaiken pitää mennä eteenpäin Jutilan ideologian mukaisesti. Myös uskontojen. Miksiköhän uskonnot ovat pahimpia jääriä uudistumaan ?
Ja naispappeuden kauheudesta nyt puhumattakaan. Mutta näin se kirkko muuttuu maailman mukana, nykyään on jo ihan normaalia ottaa naisen sukunimi, ketään ei kiinnosta, eikä naispappejakaan enää protestoida tai kieltäydytä heidän kanssa työskentelystä niin kuin silloin.80-luvulla kun nimilakia muutettiin, niin lakimuutosta yllättäen uskovaiset vastustivat kiivaasti. Maailma kuulemma vähintään loppui, jos naisen ei olisi enää pakko ottaa miehen sukunimeä avioliittoon astuessa.
Ehkä, mutta edellen paperilla kirko on sitoutunut puhdasoppiseen luterilaisuuteen ja mutta käytäntö on toinen. Muuta paperia, tunnustusta ja nimeä jos ei se oppi kelpaa, tai perusta oma kirkko,Maailma muuttuu, niin kirkkokin. Ja hyvä näin.
2000 vuotisen kirkkohistorian opetus on aikasta painava peruste.Kas siinä Daniel Nummelan ja Juuso Mäkisen mielipiteet aiheesta. Miksi Danielin tai Juuson mielipide olisi sen parempi kuin kenenkään muunkaan?
Eikö jeesuksen sanat sulle kelpaa? Matteus 9:5-6Pitäisikö itse Jeesuksen tulla selvittämään asiaa lopullisesti, niin ei tarvisi väitellä mikä se kanta oikeasti on. Itse olen taipuvainen sille, että vain rakkaudella on merkitystä. Jos nyt siis uskotaan kristittyjä ja kuinka he pasaavat, että UT on se rakkauden kirja.
Kyllä, koska se on vastoin tunnustusta ja luterilaista uskoa.Se alkuperäinen väite oli, että sukupuolineutraaliin liittoon vihkiminen kirkossa olisi laitonta ja vihkimisen tehneille papeille voisi antaa potkut.
En väittänyt koskaan sitä kirkon omaksi kannaksi, koska kirkko on sekaoppinen. Sanoin vain mitä loogisesti seuraa tosta tunnustuspykälästä.Linkkaamasi mielipidekirjoitukset eivät näin sano ja vaikka sanoisivatkin, niin se olisi vain yksi mielipide muiden joukossa joka EI siis ole kirkon oma kanta. Väitteesi eivät siis pidä paikkansa, koska kirkkolaki, -järjestys eikä itse kirkkokaan ole tätä mieltä
Tähän asti oikein.Laittomuutena ja erottamisperusteena käytät kirkkolain 2§ jossa viitataan vanhan kirkon kolmeen uskontunnustukseen, luterilaisiin tunnustuskirjoihin
Mutta nyt menee vikaan. Se avioliiton määritelmä nousee tunnustuskirjoista ja raamatusta. Siksi se tunnustuspykälä sitoutuu myös tähän.sekä siihen että pidät miehen ja naisen välistä avioliittona erillisenä ja eksplisiittisenä tunnustuspykälänä.
Ne ei ollut pääpaino vaikka allussa olikin. Ne oli lähinnä tukemssa että kyse ei ole henkilökohtaisesta tulkinnasta. Pointtinin ei ole niiden artikkeleiden varassa.Ongelmasi on nyt siinä, että niin kauan kuin linkkailet random danielnummisten ja juusomäkisten tulkintoja siitä mitä niissä kirjoissa sanottiin, löytyy vastapainoksi myös vesahirvoisia etc jotka lukevat niitä samoja tekstejä mutta päätyvät eri lopputuloksiin.
Mutta se ei silti muuta mitä niissä ja raamatussa sanotaan avioliitosta.On huomattava, että tunnustuskirjojen avioliittokohdat on lähinnä kirjoitettu perustelemaan miehen ja naisen pysyvää ja muuttumatonta oikeutta avioliittoon, ei avioliiton ikuista muuttumattomuutta kaiken kaikkiaan. Ne kirjoitettiin tilanteessa, jossa oli puolustettava selibaattilupauksen antaneiden pappien oikeutta mennä naimisiin; niitä ei kirjoitettu torjumaan samaa sukupuolta olevien avioliittoja, eikä niistä löydy mainintaa, että avioliitto on eksklusiivisesti miehen ja naisen välinen."
Lähimmäisenrakkaus ei ole sama asia kuin romattinen rakkaus tai avioliitto.Luterilaisuudessa kaikkien luotujen todellisuuksien tehtävänä on toteuttaa lähimmäisenrakkautta, niin avioliitonkin. Jos ja kun avioliitto velvollisuuksineen ja oikeuksineen edistää lähimmäisenrakkauden toteutumista myös silloin kun kumppanit ovat samaa sukupuolta, se on luterilaisuuden mukaan oikea ja toivottava elämänmuoto heidänkin tapauksessaan."
Subjektista tulkitaa avioliitosta harrastaaa vain ne jotka pyrkii tämän selvän 2000 vuoden opetuksen uudelleen tulkitsemaan, kuten osoitin. Lisäksi sopivasti ohitat lainauksien sisällön siitä Augsburgin tunnustuksesta ja raamatusta.Hassua miten ne by the book -viittaukset lipsahtavatkin subjektiiviseen tulkintaan kun vähän tarkemmin asioita katsoo. Ehkä sinunkin kannattaisi, ennen seuraavaa raflaavaa heittoa esim pappien erottamisesta.
Kirkko saa rahaa kirkollisveron muodossa jäseniltään ja valtion kirstusta maksetaan tukea hautaustoimeen, väestökirjanpitoon ja kulttuurihistoriallisten rakennusten suojeluun ja ylläpitoon.Se on kumma kuinka ihmisiä kiinnostaa kirkon tekeminen vaikka ei uskoisi sen ydinsanomaan, johtuuko siitä että sinne lapataan 120meur verovaroja? Kannattaisikohan tuo napanuora irrottaa ja antaa sen instituutin ajelehtia sinne minne se ikinä onkaan menossa, jäljelle jäävä joukko kun on eriskummallista väkeä suurimmalta osin.
Kyllä, koska se on vastoin tunnustusta ja luterilaista uskoa.
Se potkujen anto oli vain looginen johtopäätös siitä että rikotaan tunnustuspykälää. Yksi pappi sai jo varoituksen homoparin vihkimisestä ja se piti KHO:ssa.
Jep, ei Suomessa tommoinen toimisi. Näitä raamattua "oikeasti" tulkitsevia tahoja on niin helvetisti että jäseniä riittäisi jokaiseen vain kourallinen. Nämä puhdasoppisuuden perään huutelijat käytännössä ovat myös käveleviä argumentaatiovirheitä, vaikkeivät toki niin itse ajattele.Eikö ns 'puhdasoppiset' voisi perustaa oman kirkon ilman valtion ohjailua (ja rahoitusta)? Vai verotusoikeusko on kynnyskysymys?