Kone jäätyy kesken pelien satunnaisesti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Beasty
  • Aloitettu Aloitettu
Otappa @speedjani nyt ihan ensalkuun kuvakaappaus ZenTimingsista, molemmilla EXPO-profiileilla niin katotaan paljastuuko niistä jotain epäilyttävää.

Mun 9950X ei kestä ku -10 ja -15 CO:ta (CCD-kohtaset arvot). Kannattaa pistää nuo CO:t, Scalarit ja Fmax ihan nollille/Auto kun haetaan muistisäätöjä. PBO voi muuten olla Enabled.

Disabloi tosiaan nuo Spread Spectrumit BIOSista (löytyy muistaakseni ”Tweaker’s Paradise” alaisuudesta), samoin SVM (CPU asetuksista) jos et tiedä sitä tarvitsevasi (eli jos ajat virtuaalikoneessa jotain niin älä disabloi, muuten pois).

Alotetaan näillä, kyllä tuon pitäisi 8000 kulkea. Karhua pitäisi mennä ainakin 6000% ilman erroreita, mieluummin yli 20k.

Onko sulla joku spread spectrum päällä biosissa kun BCLK heittelee 98.7 - 103.9mhz välillä?
Tuollainen voi aiheuttaa jäätymistä jos BCLK heittelee noin. Samalla heiluu myös core clock ja muistien ja muistiohjaimen kellot.
Siis mulla on prossu auto asetuksilla, lukuunottamatta sitä, että Curvesta laitoin -30. Testasin -40:llä myös ja ei kaatuillut, mut laitoin -30. Eli muuta en oo tehnyt. Eli en ole ainakaan itse laittanut päälle mitään Spread Spetcrumia.
Mutta joo, oli tosiaan päällä ja nyt on disabloitu sekä SVM on disabled

Viimeksi muokattu:
Siis mulla on prossu auto asetuksilla, lukuunottamatta sitä, että Curvesta laitoin -30. Testasin -40:llä myös ja ei kaatuillut, mut laitoin -30. Eli muuta en oo tehnyt. Eli en ole ainakaan itse laittanut päälle mitään Spread Spetcrumia
Eli kone kaatuilee mutta on "testattu" että ei kaatuile onneks. Koita vaan sitä pienempää numeroa miinuscurveen, ihan vaikka 0. Sitten käytät konetta normaalisti ja jos kaatuilu loppuu niin tadaa!!, siitä johtui. Sitten vaan etsimään se matalin arvo -30:n ja 0:n välillä, millä toimii kaatumatta.

Mulla vanha 7600 kaatuili just tuolla tavalla satunnaisesti pelatessa/työpöydällä -30 curvella. Cinebench meni läpi vaikka -60:lla, sillä testaaminen ei kerro vakaudesta mitään. -20 tai -15 piti laittaa niin loppui kaatuilu. Nykyisellä 7900X laitoin muistaakseni heti asennuksen jälkeen -15, ei oo kaatuillut eikä sen enempää oo kiinnostanut hieroa.

Otappa @speedjani nyt ihan ensalkuun kuvakaappaus ZenTimingsista, molemmilla EXPO-profiileilla niin katotaan paljastuuko niistä jotain epäilyttävää.

Mun 9950X ei kestä ku -10 ja -15 CO:ta (CCD-kohtaset arvot). Kannattaa pistää nuo CO:t, Scalarit ja Fmax ihan nollille/Auto kun haetaan muistisäätöjä. PBO voi muuten olla Enabled.

Disabloi tosiaan nuo Spread Spectrumit BIOSista (löytyy muistaakseni ”Tweaker’s Paradise” alaisuudesta), samoin SVM (CPU asetuksista) jos et tiedä sitä tarvitsevasi (eli jos ajat virtuaalikoneessa jotain niin älä disabloi, muuten pois).

Alotetaan näillä, kyllä tuon pitäisi 8000 kulkea. Karhua pitäisi mennä ainakin 6000% ilman erroreita, mieluummin yli 20k.
Onkos olemassa muuta ohjelmaa ku Xen Timin, millä ton CO:n näkee, meinaa kun latasain Zen Timigin, niin se eu aukea. Kun tiedostot on purettu, niin se ikään kuin asentaa sen, mut mitään ei sit tapahdu. Itseasiassa Windowsin Defender ilmoittaa että siinä on Toijan 32 ja siksi ei anna avata ja kokeilin ladata 3 sta eri paikasta ja sama homma. Eli sitä en saa asennettuu

Viimeksi muokattu:
Ja vaihda se HWMonitor HWinfoon. Siitä sensors only.
Hw Info näyttää tällasia muistien osalta

Näyttökuva 2025-10-26 173148.png

Näyttökuva 2025-10-26 173226.png

Okei. No Spread Spectrum on nyt disabled ja myös toi SVM. Pitäisikö tuo CO Scalar ja Fmax löytyy muisti asetuksista? Mulla on tällainen tuo bios:

Onkos olemassa muuta ohjelmaa ku Xen Timin, millä ton CO:n näkee, meinaa kun latasain Zen Timigin, niin se eu aukea. Kun tiedostot on purettu, niin se ikään kuin asentaa sen, mut mitään ei sit tapahdu
ZenTimings näyttää kaikki muistien ajoitukset ja jännitteet. Jos se ei aukea, niin jossain on kyllä vikaa. HWiNFO:n näyttämät tiedot ei vielä riitä, niissä ei näyttäisi olevan mitään pielessä.

Okei. No Spread Spectrum on nyt disabled ja myös toi SVM. Pitäisikö tuo CO Scalar ja Fmax löytyy muisti asetuksista?
CO (curve optimizer), Fmax ja Scalar ovat manuaalisia PBO-asetuksia, eli löytyy PBO:n alaisuudesta. Mutta tosiaan jos sulla on CO -30 ja kone kaatuu/jumittuu (joissakin) peleissä, niin olen aika varma että tuo on liikaa. Eli pistä tuo nollille ja katotaan muistit nyt ensin kuntoon.

ZenTimings näyttää kaikki muistien ajoitukset ja jännitteet. Jos se ei aukea, niin jossain on kyllä vikaa. HWiNFO:n näyttämät tiedot ei vielä riitä, niissä ei näyttäisi olevan mitään pielessä.

CO (curve optimizer), Fmax ja Scalar ovat manuaalisia PBO-asetuksia, eli löytyy PBO:n alaisuudesta. Mutta tosiaan jos sulla on CO -30 ja kone kaatuu/jumittuu (joissakin) peleissä, niin olen aika varma että tuo on liikaa. Eli pistä tuo nollille ja katotaan muistit nyt ensin kuntoon.
No joo. Tein työtä käskettyä, eli laitoin sen Curven defaultiksi, eli auto. Tulos lähes sama. EXPO I ja 130% Karhu peitolla eka virhe

Aja nVidian resizeable bar update tool. Tämä auttoi kaverin ongelmiin. Tuolta nVidian sivulta vaikea löytää niin laitoin G drivelle:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://drive.google.com/file/d/1rHjMZj3-syW5Drx8enS_3aYRpv1XvTx8/view?usp=sharing

Kiitos. Mä kuitenkin eka haluun saada noi muistit skulaamaan, koska jokatapauksessa ne pitäis olla vakaat. Sit kokeilen seuraavaa siirtoa

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 022
Jäsenet
79 870
Uusin jäsen
Jaasok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom