• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Biojäteastia on pakollinen, mutta jos on saita niin kippaa biojätteet energiajakeesee, koska biojäteauton käyminen tyhjällä astialla on halvempaa kuin se että astia tyhjennetään.

Tuohon on parempikin konsti. Jos biojätteet kippaa sekajäteastiaan, niin sekajäteastia täyttyy nopeammin ja se täytyy tyhjentää useammin, jolloin siitä voi tulla lisäkustannuksia. Ammattilaiset taas keräävät biojätteet biojäteastiaan, mutta laittavat astian eteen jonkin esteen, minkä vuoksi sitä ei voi tyhjentää. Tällöin menee myös jokaisesta kerrasta edullisempi maksu. Sitten kun biojäteastia on oikeasti täynnä, niin este poistetaan ja se voidaan taas normaalisti tyhjentää :)

En kyllä oikeasti ymmärrä näitä kesän 2 viikon pakollisia tyhjennysvälejä. Astia on kuitenkin tiiviillä kannella, joten ei ne biojätteet haisemaan ala. Ja vaikka haisisikin, niin mitäs se haittaa, jos ei se kiinteistön omistajaa haittaa.
 
En kyllä oikeasti ymmärrä näitä kesän 2 viikon pakollisia tyhjennysvälejä. Astia on kuitenkin tiiviillä kannella, joten ei ne biojätteet haisemaan ala. Ja vaikka haisisikin, niin mitäs se haittaa, jos ei se kiinteistön omistajaa haittaa.

Linkkasin ton kuvan jäteyhtiön strategiasta. Sinä et ole heidän asiakkaansa, vaan kunta on. Kunnalla on rajaton kassa ja heillä on rajaton tarve suojatyöpaikoille josta tulee hyvän kehä. Jos 2 viikon tyhjennysväli ei riitä kaikkien kampaviinerien ostoon niin se on sitten 1 viikko. Tai 2 eri astiaa 2 viikon välein joka on tullut suosituksi malliksi. Myöskin suoria laskuja on alettu lähettämään pelkästä olemassaolosta.

Olen kertonut aiemminkin Espanjan jätesysteemistä joka lienee varmaan aika yleismaailmallinen. Ei siellä mitään taloyhtiöiden jäteastioita ole tai miljoonan euron molokkikenttiä. Siellä jopa hämmästyttävän pienet jäteastiat ovat kadun varressa josta ne kerätään erittäin tiuhaan. Kaikki lähialueen ihmiset vievät roskansa sinne ja sitten taloyhtiöt saavat laskun kämppäluvun perusteella vuosittain.

Sohvista lähtien tavarat, kaikki menee keskitetysti ja työturvallisesti kuljetettuna sinne mihin meidän kaikkien jätteet menevät eli kaatopaikoille. SE on tehokkuutta, ei se että voit nysvätä jonkun prosentin vastuullisuusraporttiin isommaksi kuin muilla.
 
Linkkasin ton kuvan jäteyhtiön strategiasta. Sinä et ole heidän asiakkaansa, vaan kunta on. Kunnalla on rajaton kassa ja heillä on rajaton tarve suojatyöpaikoille josta tulee hyvän kehä.
Muuten hyvää shittiä, mutta Kiertokaari on 91 %:sti Oulun kaupungin omistama yhtiö, loput omistaa lähikunnat. Asiakkaita ovat kuntalaiset ja heidän omistamansa kiinteistöt. Täysin normaali kuvio.
 
Muuten hyvää shittiä, mutta Kiertokaari on 91 %:sti Oulun kaupungin omistama yhtiö, loput omistaa lähikunnat. Asiakkaita ovat kuntalaiset ja heidän omistamansa kiinteistöt. Täysin normaali kuvio.
Et ole heidän asiakkaansa vaan toiminnan kohde. Kuviohan on täysin normaali enkä ole muuta väittänyt, mutta se on supisuomalainen korruptio-normaali.
 
Toivoisin tosiaan että saataisiin myös ruokakaupoille näitä velvoitteita trimmailla kansalaisten vyötäröä. Ehkäpä kärryihin asennetaan jarruja tai polkimia, millä kulutetaan ensin suomalaisten hiilijalanjälki nollaan ja sitten ostetut kalorit?
Syrjähdyksenä, tuon tyyppisestä ohjailusta onkin jo kokemusta. Mallasjuoma teki 1870-80 luvuilla Lahtikko juomakoria, johon mahtui 12 pulloa. Korissa oli keskellä kahva, joka helpotti edelleen juomien rahtaamista. Alko ei hyväksynyt oluen myyntiä Lahtikoissa, koska se piti helpompaa kannettavuutta alkoholipolitiikan vastaisena. Joku koiranleuka ehdotti, että rasvataan olutpullot, jolloin niitä on vaikeampi viedä kotiin myös yksin kappalein.:)

 
EVA:n uuden tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat siirtyneet poliittisesti oikeammalle:
Puolet (49 %) suomalaisista asemoi itsensä poliittisesti oikealle, vajaa kolmannes vasemmalle (31 %) ja viidesosa (19 %) keskelle.
Hyvin oikeistolaisiksi itsensä luokittelevien osuus on kasvanut edelliseen, vuoden 2021 mittaukseen nähden. Samalla poliittiseen keskustaan itsensä luokittelevien määrä on vähentynyt ja vasemmistolaisten määrä on pysynyt lähes ennallaan.
Menemme askel kerrallaan järkevämpään suuntaan. Hyvä näin.
 
EVA:n uuden tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat siirtyneet poliittisesti oikeammalle:

Suomalaiset ovat myös selvästi aiempaa liberaalimpia.
  • Enemmistö (53 %) suomalaisista sijoittaa itsensä aatteellisen janan liberaalille puolelle, kun taas konservatiiveina itseään pitää neljännes (24 %). Liberaaleiksi identifioituvat erityisesti nuoret, opiskelijat sekä korkeakoulutetut.
 
Suomalaiset ovat myös selvästi aiempaa liberaalimpia.
Ihmiset mieltävät nykyään itsensä helposti "liberaaliksi" puhtaasti jo pehmeiden arvojen perusteella, eli suvaitsevaisuus, moniarvoisuus ym identiteettipolitiikan perusteella. Eikä niinkään kovien ydinkysymysten sijaan.

Suomessa joku talouskonservatismi ja klassinen liberalismi jakavat monia yhteisiä piirteitä talouspoliittisissa linjauksissa.
 
Työttömyyden kasvu ja työllisyyden lasku sen kuin jatkuu. Suomen työttömyysaste nousi nyt yli 10 %:n, 10,2 %:iin toisella vuosineljänneksellä.

Työttömiä oli vuoden 2025 toisella vuosineljänneksellä keskimäärin 297 000 (virhemarginaali ±14 000), mikä oli 27 000 enemmän kuin vuoden 2024 huhti-kesäkuussa. Vuoden 2025 toisen vuosineljänneksen työttömyysaste oli 10,2 %, kun se vuotta aiemmin oli 9,3 %.

Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työllisiä oli vuoden 2025 toisella vuosineljänneksellä 14 000 vähemmän kuin vuoden 2024 vastaavana aikana. Työttömiä oli 27 000 enemmän.

 
Työttömyyden kasvu ja työllisyyden lasku sen kuin jatkuu. Suomen työttömyysaste nousi nyt yli 10 %:n, 10,2 %:iin toisella vuosineljänneksellä.



Kuulostaa vitsiltä, mutta sen sijaan että hallitus saisi hallitusohjelmansa mukaisesti 100 000 uutta työllistä, näyttää siltä että saavatkin tuon verran lisää työttömiä. Tällä hetkellä kahden vuoden takaisesta jo reilusti yli 60 000 työtöntä tullut lisää. Tällä hetkellä hallitus on hallitusohjelmastansa jäljessä 164 000 työllistä, joka konkretisoituu miljardeiksi 4-5 miljardin euron vajeeksi Suomen budjetissa mutta myös hallituksen hallitusohjelmassa.

Vaikea käsittää tätä käsiensä päällä istuskelua. Hallitus siis luottaa siihen että nousukausi tulee ja pelastaa. Alkaa näyttämään täydelliseltä haihattelupolitikoinnilta.
 
Kuulostaa vitsiltä, mutta sen sijaan että hallitus saisi hallitusohjelmansa mukaisesti 100 000 uutta työllistä, näyttää siltä että saavatkin tuon verran lisää työttömiä. Tällä hetkellä kahden vuoden takaisesta jo reilusti yli 60 000 työtöntä tullut lisää. Tällä hetkellä hallitus on hallitusohjelmastansa jäljessä 164 000 työllistä, joka konkretisoituu miljardeiksi 4-5 miljardin euron vajeeksi Suomen budjetissa mutta myös hallituksen hallitusohjelmassa.

Vaikea käsittää tätä käsiensä päällä istuskelua. Hallitus siis luottaa siihen että nousukausi tulee ja pelastaa. Alkaa näyttämään täydelliseltä haihattelupolitikoinnilta.
Katsos niitä työpaikkoja ei voi pieraista tyhjästä vaikka kuinka halua tai tarvetta olisi. Jos työtä ei ole niin ei ole työpaikkojakaan. Kerroppa sinä mistä saadaan heti vaikka 500 000 uutta työpaikkaa?
 
Katsos niitä työpaikkoja ei voi pieraista tyhjästä vaikka kuinka halua tai tarvetta olisi. Jos työtä ei ole niin ei ole työpaikkojakaan. Kerroppa sinä mistä saadaan heti vaikka 500 000 uutta työpaikkaa?
Sitä pitäis kai kysyä Petteriltä (ja Artolta) eikä foorumilta?
 
Onhan meillä työtä, mutta ei saa työllistää. Meilläkin voisi siivota joku, mutta maksan X summan veroista tälle jollekulle ettei tartte tulla siivoomaan.

Sellanen 40 vuotta sitten tehtiin työtä josta maksettiin nimellinen palkka ja loppu palkasta oli vatsan täyttäminen aamiaisella ja lounaalla. Asuttiin toisten nurkissa alivuokralla. Jos palkka on 10€ päivä ja ruokaan ei mene rahaa, niin sillä maksaa jo jonkinlaista vuokraa vuokraajamummolle. Leikkaa häneltä nurmikon, siivoaa jne. niin satasella voi päästä kuussa riihikuivaa (em. esimerkissä 50% palkkakuluista siis).

Sori keksin tässä riistomekanismeja, jokaisella on oltava oikeus maata kotonaan hakeakseen sitä unelma työpaikkaa kovalla palkalla, mitä ei koskaan löydy.
 
Katsos niitä työpaikkoja ei voi pieraista tyhjästä vaikka kuinka halua tai tarvetta olisi. Jos työtä ei ole niin ei ole työpaikkojakaan. Kerroppa sinä mistä saadaan heti vaikka 500 000 uutta työpaikkaa?
Jos puolue on sitä mieltä, että työllisyyteen ei voi vaikuttaa, niin sitten ei lupaa sellaista.
 
Onhan meillä työtä, mutta ei saa työllistää. Meilläkin voisi siivota joku, mutta maksan X summan veroista tälle jollekulle ettei tartte tulla siivoomaan.

Sellanen 40 vuotta sitten tehtiin työtä josta maksettiin nimellinen palkka ja loppu palkasta oli vatsan täyttäminen aamiaisella ja lounaalla. Asuttiin toisten nurkissa alivuokralla. Jos palkka on 10€ päivä ja ruokaan ei mene rahaa, niin sillä maksaa jo jonkinlaista vuokraa vuokraajamummolle. Leikkaa häneltä nurmikon, siivoaa jne. niin satasella voi päästä kuussa riihikuivaa (em. esimerkissä 50% palkkakuluista siis).

Sori keksin tässä riistomekanismeja, jokaisella on oltava oikeus maata kotonaan hakeakseen sitä unelma työpaikkaa kovalla palkalla, mitä ei koskaan löydy.
Missä oli 40 vuotta sitten tuollainen meininki? Loiset, huutolaiset ja mäkitupalaiset kuitenkin katosi jo itsenäisyyden alkuvuosina, ja ensimmäinen köyhäinhoitolakikin tuli 1923.

Edit. Irtolaislaki toki kumottiin vasta 1986, mutta se koski vähän erilaisia ihmisiä etenkin loppuvuosinaan. Ei sitäkään silti kukaan kai haikaile takaisin?
 
Missä oli 40 vuotta sitten tuollainen meininki? Loiset, huutolaiset ja mäkitupalaiset kuitenkin katosi jo itsenäisyyden alkuvuosina, ja ensimmäinen köyhäinhoitolakikin tuli 1923.

Edit. Irtolaislaki toki kumottiin vasta 1986, mutta se koski vähän erilaisia ihmisiä etenkin loppuvuosinaan. Ei sitäkään silti kukaan kai haikaile takaisin?

Maalla. Minä missasin tuonlaisen aikakauden juuri ja juuri, mutta ei se kaukana siitä ollut kun mopoa tankatessa remonttifirman ukkeli nappaa hihasta ja kysyy, että tarvittaisiin apulaista purkutöihin. Nyt ukon takana seisoisi yksi valkokypäräinen tyttö joka kysyisi seuraavaksi, että oletko hankkinut nämä 5000€ varusteet uudelle työntekijällesi ja oletko perustanut rahaston hänen hyvinvoinnilleen, jos ei jaksa tulla töihin aamulla.

Silloin kun minä olin nuori oli esim. alivuokralaisia monessakin mummon torpassa. Ne hävisivät varmaan sitä myötä kun verot nousivat ja kaikki siirtyivät valtiolle hommiin. Nyt on ongelma että nämä henkilöt pitäisi saada sieltä hommista pois, mutta ei onnistu.

Työ kaikille on täysin saavutettavissa oleva asia, mutta oikeasti tavoitteena on työ sinulle ja palkka minulle. Siksi niitä mamujakin tänne roudataan hiki päässä, ikäänkuin ne tekisivät työt josta voisimme sitten repiä hillot liiviimme.
 
Vanha perustuslaki takaisin, jossa jokaiselle on taattava työpaikka.

Eikö juuri nyt kannattaisi valtion investoida infrahankkeisiin, joissa voitaisiin työllistää väkeä? Paljon on sellaistakin työtä esimerkiksi työmailla joihin ei tarvita sitä ammattikoulutettua väkeä. Menevät sitten työpäivän jälkeen kauppaan ja vaikka bisselle. Kaikki voittaa.
Toki lapionvarteen päästäkseen pitäisi olla kaikenlaisia turvallisuuskortteja, mutta valtiohan sen päättää mitä työmailla tarvitaan ja miten sitä koulutetaan ja mitä,siitä maksetaan. Vai onko AY-liike jarruna, ettei jäsenistöltä viedä olemattomia töitä?
 
Eikö juuri nyt kannattaisi valtion investoida infrahankkeisiin, joissa voitaisiin työllistää väkeä? Paljon on sellaistakin työtä esimerkiksi työmailla joihin ei tarvita sitä ammattikoulutettua väkeä. Menevät sitten työpäivän jälkeen kauppaan ja vaikka bisselle. Kaikki voittaa.
Toki lapionvarteen päästäkseen pitäisi olla kaikenlaisia turvallisuuskortteja, mutta valtiohan sen päättää mitä työmailla tarvitaan ja miten sitä koulutetaan ja mitä,siitä maksetaan. Vai onko AY-liike jarruna, ettei jäsenistöltä viedä olemattomia töitä?
Jarruna tuntuu olevan se, että nykyään ei edes kolmikymppiset osaa pitää lapiota tai vasaraa kädessä, saati tiedä mitä niillä tehdään. Imurin ovat ehkä tuurilla nähneet äidin käsissä, mutta siitäkin ainoa ymmärrys on, että pitää kovaa ääntä. Siksi pitää olla kaiken maailman sääntelyitä, että keitä voi päästää minnekin.
 
Jarruna tuntuu olevan se, että nykyään ei edes kolmikymppiset osaa pitää lapiota tai vasaraa kädessä, saati tiedä mitä niillä tehdään. Imurin ovat ehkä tuurilla nähneet äidin käsissä, mutta siitäkin ainoa ymmärrys on, että pitää kovaa ääntä. Siksi pitää olla kaiken maailman sääntelyitä, että keitä voi päästää minnekin.
Ja yhtään monimutkaisemmissa asioissa täytyy olla yksi henkilö kädestä pitäen näyttämässä ja vahtimassa työnjälkeä sekä turvallisuutta.
 
Sellainen keskusjohtoinen järjestelmä jossa valtiolla on velvollisuus työllistää kaikki työikäiset kansalaiset ja missä työttömyys on käytännössä kielletty. Tämä on ihan pomminvarma juttu.
Kannattaa miettiä nyt mitä vastustaa. Tuohan olisi paljon parempi järjestelmä missä valtio työkkärissä harjuuttaisi aktiivista työnantajien ja työntekijöiden matchaamista vrt. tämä varmaan 20 vuotta ainakin ollut missä työkkärissä lähinnä aletaan puhumaan sosiaalituista ja työpaikkoja haet sitte jos jaksat, ainakin lähetä jotain valehakemuksia niin saat tuet. Nykysysteemi on ehkä typerin mahdollinen, minkä itsekkin nuorena työkkärissä käydessäni jokus viistoista vuotta sitten aikanaan toteisin. Kukaan ei ollut kiinnostunut siitä pääsenkö töihin vaan siitä nostanko kaikki tuet mitkä minulle kuuluu, vaikka sanoin että pärjään ilmankin tässä kohtaa, haluaisin vain töitä. Mutta eihän työvälityksestä töitä haeta vaan sossurahaa.

Samaten tuo keskitetty systeemi hävittäisi nämä kymmenet työnhakupalvelut mitkä on ihan turhia kun kaikki ilmoitukset voisivat olla yhdessä paikkaa eikä joka puolella. Samoin työnhakemuksia pystyisi lähettämään jonkun keskitetyn systeemin kautta vs. jokaisen toimijan omat toinen toistaan paskemmat verkkopalvelut missä toinen huolii pdf tiedostona CV:n toinen wordina, kolmas haluaa rtf dokumenttina, neljäs png- kuvana. Ei mitään järkeä.
 
Samoin työnhakemuksia pystyisi lähettämään jonkun keskitetyn systeemin kautta
Kylhä työkkärissä taitaa olla joku työmarkkinatori tmv., jonne voi CV:n pistää. Eri asia on kai sit kustannukset, jotka yritykselle tulee haastatteluista ym. Työnhakupalvelut kai poistaa tuon rumban, et siinä mielessä ymmärrän tuon, vaikka perseestä välistä vetäminen minustakin on.
 
Kannattaa miettiä nyt mitä vastustaa. Tuohan olisi paljon parempi järjestelmä missä valtio työkkärissä harjuuttaisi aktiivista työnantajien ja työntekijöiden matchaamista vrt. tämä varmaan 20 vuotta ainakin ollut missä työkkärissä lähinnä aletaan puhumaan sosiaalituista ja työpaikkoja haet sitte jos jaksat, ainakin lähetä jotain valehakemuksia niin saat tuet.
Mistäs nämä työpaikat taattaisiin 330000 aktiiviselle työnhakijalle sekä lukuisalle muulle piilotyöttömälle ym? Se kai oli jutun pointti.

Ja eroaako tuo sinun järjestelmä juuri nykyisestä, muilta osin kuin vastuu siirretään työkkärin sosionomille, merkonomille vai mitä ikinä ovatkaan. Puhelimella ja sähköpostilla pommittaisi työnhakijan sijaan työkkärin täti.

Tuollainen keskitetty järjestelmä käytännössä oli ainakin aikoinaan te-toimiston puolesta, hakijalla piti olla työnhakuilmoitus vireillä ja toisinaan myös se työkkärin täti teki tätä "mätsäystä" ja ohjasi asiakasta hakemaan työpaikkaa. Se olikin toinen sekamelska, missä esim. Matti 55v ja 30 vuotta yhdistelmäajoneuvonkuljettajana välilevyn rappeumaa sairastavana "mätsättiin" putkiasentajan hommiin, koska cv:sta löytyi raksahommia vuodelta miekka ja kirves.

Samaten tuo keskitetty systeemi hävittäisi nämä kymmenet työnhakupalvelut mitkä on ihan turhia kun kaikki ilmoitukset voisivat olla yhdessä paikkaa eikä joka puolella. Samoin työnhakemuksia pystyisi lähettämään jonkun keskitetyn systeemin kautta vs. jokaisen toimijan omat toinen toistaan paskemmat verkkopalvelut missä toinen huolii pdf tiedostona CV:n toinen wordina, kolmas haluaa rtf dokumenttina, neljäs png- kuvana. Ei mitään järkeä.
TE-toimistolla aikalailla oli tällainen monopoliasema aikoinaan, ennen näitä duunitoreja ja oikoteitä. Ei tuohonkaan touhuun lähtenyt kaikki yritykset mukaan, koska varmaan hukkuivat hakemustulvaan ja "mätsäyksiin". Onhan se nyt rankkaa, että nykyteknologiaa hyödyntämällä (mm. AI, ilmaiset wordit ym.) pitäisi vähän käyttää aikaa hakemuksen tekemiseen tai valita tallennusmuodoksi pdf-docx.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen keskitetty järjestelmä käytännössä oli ainakin aikoinaan te-toimiston puolesta, hakijalla piti olla työnhakuilmoitus vireillä ja toisinaan myös se työkkärin täti teki tätä "mätsäystä" ja ohjasi asiakasta hakemaan työpaikkaa. Se olikin toinen sekamelska, missä esim. Matti 55v ja 30 vuotta yhdistelmäajoneuvonkuljettajana välilevyn rappeumaa sairastavana "mätsättiin" putkiasentajan hommiin, koska cv:sta löytyi raksahommia vuodelta miekka ja kirves.
Nyt työmarkkinalla on valehakijoita ja valetyöpaikkoja, mikään ei mätsää koska kaikki on täysin tehotonta, alustoja useita. Huomattavasti parempi tuo aikaisempi systeemi missä oli joku hoitamassa tätäkin asiaa. Suomessa on aivan valtava kohtaanto ongelma ollut jo pitkään.

TE-toimistolla aikalailla oli tällainen monopoliasema aikoinaan, ennen näitä duunitoreja ja oikoteitä. Ei tuohonkaan touhuun lähtenyt kaikki yritykset mukaan, koska varmaan hukkuivat hakemustulvaan ja "mätsäyksiin". Onhan se nyt rankkaa, että nykyteknologiaa hyödyntämällä (mm. AI, ilmaiset wordit ym.) pitäisi vähän käyttää aikaa hakemuksen tekemiseen tai valita tallennusmuodoksi pdf-docx.
Mitä rekryyjä hyötyy jostain AI:lla väsätystä valehakemuksesta (kukaanhan ei oikeeta hakemustaan sellasella tee) tai oikea työnhakija siitä että pitää tehdä joka paikkaan erillisiä hakemuksia sen sijaan että tekisi yhteen? "Onhan se nyt rankkaa", eli tässäkään kyse ei ole mistään järkevyydestä vaan jostain typerästä luterilaisesta moraaliajattelusta, se nyt vaan on väärin että työtön pääsisi työnhaussaan helpommalla.

No, iloset luterilaiset veronmaksajat (ilmeisesti yksi ilmoittautui) maksaa tänkin luterilaisuuden kun oikeet työnhakijat ja työnantajat ei kohtaa ja koko systeemi on tehoton kuin mikä...kun keskustelu ei pyöri sen ympärillä mikä on järkevää vaan sen ympärillä että ihmisiä pitää vaan kiusata koska ovat laiskoja työttömiä. Silti kukaan ei mistään valetyöpaikkamarkkinasta hyödy tai siitä että valtio vaan antaa sossurahaa eikä edes yritä toimia välittäjänä vaan enemmänkin pahentaa tilannetta vaatimalla sluibaajienkin lähettämään valehakemuksia moraalisyistä. Ne valehakemukset tekee kynnyksen rekrytä korkeemmaksi
 
Mistäs nämä työpaikat taattaisiin 330000 aktiiviselle työnhakijalle sekä lukuisalle muulle piilotyöttömälle ym? Se kai oli jutun pointti.
Ihan kattomalla ympärille näkee tekemätöntä työtä, julkiset tienvarsi ym. rosksikset tyhjentämättä jne. ja kaikki niinkun venäjällä tms. kehitysmaassa kaikkialla hujan hajan, hienikot niittämättä, ruohikot ajamatta. Myös kannustaisi muuhun työnhakuun jos joka tapauksessa joutuu töihin. Ongelma ei ole siinä etteikö työtä olisi vaan siinä että jostain syystä tässä maassa halutaan kiusata työttömiä ties millä "lähetä 10 hakemusta tai et saa rahaa", mutta kuitenkin hyysätä niitä eli maksaa kotiin ettei tee mitään, tässäkään asiassa en ole ikinä päässyt tähän suomalaiseen ajatusmaailmaan sisään.
 
Onhan meillä työtä, mutta ei saa työllistää. Meilläkin voisi siivota joku, mutta maksan X summan veroista tälle jollekulle ettei tartte tulla siivoomaan.

Tuollainen on vähän luuseriasenne, suorastaan vasemmistolainen. Nyt pitää vähän ryhdistäytyä, ja painaa kovemmin. Neuvotella itselleen kovemmat palkankorotukset, ammattiliittojen ohi. Tai sitten alkaa rikkaaksi, vaikkapa yrittäjänä, kokoomustyyliin valtion tukiaiseuroja kuppaamalla. Sitten on varaa maksaa siivoojasta, vaikka veroihinkin menee vähän.
 
Mitä jos ensin kokeiltaisiin tehdä työmarkkinoista oikeasti markkinat? Nykyisellään työmarkkinat on monelta osin niin vahvasti säädeltyjä, että niitä voi hädin tuskin kutsua miksikään markkinoiksi.

Perustulo, joka leikkautuu vähitellen pois tulojen kasvaessa. Kuitenkin niin, että työnteosta jää aina enemmän käteen. Työehtosopimusten yleissitovuus pois ja muutenkin turhaa sääntelyä vähemmäksi.

Meidän pitäisi ehkä hyväksyä, että tulevaisuudessa voi olla tietty kansanosa joka saa osan tuloistaan tukina esimerkiksi perustulona ja loput vaikkapa palkkana töistä. Perustulo takaisi jonkin peruselintason ja jos haluaa tätä enemmän, niin se pitäisi tienata itse. Lisäksi voisi olla joitain harkinnanvaraisia tukia esimerkiksi sairaille/vammaisille ja lapsiperheille/yksinhuoltajille. Tämä olisi todennäköisesti paljon parempi vaihtoehto, kuin että nämä ihmiset eivät tee ollenkaan töitä. Ja paljon järkevämpää, kuin alkaa väsäämään jotain kommunistista järjestelmää, jota täälläkin ilmeisesti moni kaipaa.
 
Nyt työmarkkinalla on valehakijoita ja valetyöpaikkoja, mikään ei mätsää koska kaikki on täysin tehotonta, alustoja useita. Huomattavasti parempi tuo aikaisempi systeemi missä oli joku hoitamassa tätäkin asiaa. Suomessa on aivan valtava kohtaanto ongelma ollut jo pitkään.

Valehakijoita ja valetyöpaikkoja oli entiselläkin systeemillä, löytyi kaikenlaisia läppähakemuksia sekä ilmoituksia, niille nauraa hörötettiin kahvipöydissä. Ennen valitettiin, että piti muutaman kuukauden välein käydä näyttämässä naamaa muutamaksi minuutiksi ja nykyään valitetaan, kun ei pääse näyttämään naamaa.

Mitä rekryyjä hyötyy jostain AI:lla väsätystä valehakemuksesta (kukaanhan ei oikeeta hakemustaan sellasella tee) tai oikea työnhakija siitä että pitää tehdä joka paikkaan erillisiä hakemuksia sen sijaan että tekisi yhteen? "Onhan se nyt rankkaa", eli tässäkään kyse ei ole mistään järkevyydestä vaan jostain typerästä luterilaisesta moraaliajattelusta, se nyt vaan on väärin että työtön pääsisi työnhaussaan helpommalla.

No, iloset luterilaiset veronmaksajat (ilmeisesti yksi ilmoittautui) maksaa tänkin luterilaisuuden kun oikeet työnhakijat ja työnantajat ei kohtaa ja koko systeemi on tehoton kuin mikä...kun keskustelu ei pyöri sen ympärillä mikä on järkevää vaan sen ympärillä että ihmisiä pitää vaan kiusata koska ovat laiskoja työttömiä. Silti kukaan ei mistään valetyöpaikkamarkkinasta hyödy tai siitä että valtio vaan antaa sossurahaa eikä edes yritä toimia välittäjänä vaan enemmänkin pahentaa tilannetta vaatimalla sluibaajienkin lähettämään valehakemuksia moraalisyistä. Ne valehakemukset tekee kynnyksen rekrytä korkeemmaksi
En minä sitä tarkoita, että luodaan tekoälyllä automaattinen hakemus ja lähetetään se sellaisena eteen päin, vaan jos monelle näyttää olevan ylivoimaisen hankalaa tehdä hakemuksia, niin sitä tekoälyä voi käyttää aputyökaluna. Se kun löytyy nykyään valmiiksi integroituna tekstinkäsittelyohjelmista, älylaitteista ja tietokoneista. Nykyteknologian ja verkostoitumisen myötä työnhaku ei ole koskaan varmaan ollut helpompaa. Suurempi ongelma taitaa kuitenkin olla siinä, että ei löydy tarpeeksi palkkatyötä maksavia (syitä monia) ja sitä vähän puoltaa tilastoskeskuksen julkaisemat tiedot.
 
Mitä jos ensin kokeiltaisiin tehdä työmarkkinoista oikeasti markkinat? Nykyisellään työmarkkinat on monelta osin niin vahvasti säädeltyjä, että niitä voi hädin tuskin kutsua miksikään markkinoiksi.

Perustulo, joka leikkautuu vähitellen pois tulojen kasvaessa. Kuitenkin niin, että työnteosta jää aina enemmän käteen. Työehtosopimusten yleissitovuus pois ja muutenkin turhaa sääntelyä vähemmäksi.

Meidän pitäisi ehkä hyväksyä, että tulevaisuudessa voi olla tietty kansanosa joka saa osan tuloistaan tukina esimerkiksi perustulona ja loput vaikkapa palkkana töistä. Perustulo takaisi jonkin peruselintason ja jos haluaa tätä enemmän, niin se pitäisi tienata itse. Lisäksi voisi olla joitain harkinnanvaraisia tukia esimerkiksi sairaille/vammaisille ja lapsiperheille/yksinhuoltajille. Tämä olisi todennäköisesti paljon parempi vaihtoehto, kuin että nämä ihmiset eivät tee ollenkaan töitä. Ja paljon järkevämpää, kuin alkaa väsäämään jotain kommunistista järjestelmää, jota täälläkin ilmeisesti moni kaipaa.
Tässäkin haasteena, että nämä "harkinnanvaraiset tuet" alkavatkin sitten paisua kuin taikina vuosien saatossa. Neljän vuoden välein uusi hallitus kokee eri segmentin harkinnanvaraiseksi ja parin vuosikymmenen jälkeen olemme samassa pisteessä kuin nyt. Enkä näe miten perustulo estäisi vaikuttamasta vuokramarkkinoihin
 
Ryssät Ivan Deviatkin ja Katja Marova ovat järjestämässä automarssin rajalle. Miten näiden ryssien annetaan myrkyttää Suomea kaksoiskansalaisuuden siivittämänä?

Mitä ehdottaisit? Pitäisikö lakia muuttaa ja jos, niin miten?

Eiköhän myrkytys epäonnistu.
 
Mitä ehdottaisit? Pitäisikö lakia muuttaa ja jos, niin miten?

Eiköhän myrkytys epäonnistu.
Kaksoiskansalaisuus pitäisi lähtökohtaisesti kieltää kokonaan, tyyliin 21 ikävuoteen mennessä pitää päättää luopua joko Suomen kansalaisuudesta tai muista. Jos hakee kansalaistamista niin prosessissa pitää luopua muista kansalaisuuksista.

Muutenkin kun henkilöllä on vain yksi kansalaisuus niin velvollisuudet ja oikeudet ovat sinällään hyvin selvät eikä tule kysymyksiä niiden suhteen että jos henkilöllä onkin 3,4, tai 5 eri kansalaisuutta. Täällä Singaporessa edellisestä kansalaisuudesta pitää aina luopua ja jos hakee muuta kansalaisuutta niin automaattisesti menettää Singaporen kansalaisuuden.
 
Kaksoiskansalaisuus pitäisi lähtökohtaisesti kieltää kokonaan, tyyliin 21 ikävuoteen mennessä pitää päättää luopua joko Suomen kansalaisuudesta tai muista. Jos hakee kansalaistamista niin prosessissa pitää luopua muista kansalaisuuksista.

Muutenkin kun henkilöllä on vain yksi kansalaisuus niin velvollisuudet ja oikeudet ovat sinällään hyvin selvät eikä tule kysymyksiä niiden suhteen että jos henkilöllä onkin 3,4, tai 5 eri kansalaisuutta. Täällä Singaporessa edellisestä kansalaisuudesta pitää aina luopua ja jos hakee muuta kansalaisuutta niin automaattisesti menettää Singaporen kansalaisuuden.
Tuo tuskin estäisi noiden toimintaa, jos luopuisivat venäjän kansalaisuudesta. Kaksoiskansalaisuuden siivittämänä ei enää tehtäisi, joten siinä mielessä tuo estäisi tuon mitä todettiin.

Joka tapauksessa kaksoiskansalaisuudesta voitaisiin luopua, sehän sallttiin vasta 2003. Mielellään EU:n tasolla kielto.

Wikipedia
Suurimmat Suomessa asuvat kaksoiskansalaisuusryhmät vuonna 2022 olivat Suomen ja Venäjän kansalaiset (37 813), Suomen ja Ruotsin kansalaiset (10 048), Suomen ja Somalian kansalaiset (8 393), Suomen ja Viron kansalaiset (7 821) sekä Suomen ja Irakin kansalaiset (7 351).
 
Mitä ehdottaisit? Pitäisikö lakia muuttaa ja jos, niin miten?

Lakia pitäisi muuttaa siten, että kaksoiskansalaisilta voidaan Suomen kansalaisuus poistaa, mikäli heidän toinen kansalaisuutensa on vihamielinen valtio (tällä hetkellä vihamielisten valtioden listalle voisi kuulua Venäjä ja Valko-Venäjä, samat mitkä maakauppakiellossakin) ja he osoittavat toiminnallaan (esimerkiksi julkisilla kannanotoillaan) selvää lojaliteettia tätä toista, vihamielistä valtiota kohtaan.
 
Lakia pitäisi muuttaa siten, että kaksoiskansalaisilta voidaan Suomen kansalaisuus poistaa, mikäli heidän toinen kansalaisuutensa on vihamielinen valtio (tällä hetkellä vihamielisten valtioden listalle voisi kuulua Venäjä ja Valko-Venäjä, samat mitkä maakauppakiellossakin) ja he osoittavat toiminnallaan (esimerkiksi julkisilla kannanotoillaan) selvää lojaliteettia tätä toista, vihamielistä valtiota kohtaan.
Kansalaisuuden voi menettää maanpetos, terrorismi tai valtiopetosrikoksista tuomittu. Mielenosoituksen järjestäminen ei ole mitään noista, vaikka sen aihe itsestä tuntuisikin kuinka typerältä.

Edit sitä ei myöskään ole jonkun toisen valtion, valtionjohtajan, uskonnon, urheiluseuran tai vaikka ulkolaisen mopokerhon julkinen fanittaminen.
 
Kansalaisuuden voi menettää maanpetos, terrorismi tai valtiopetosrikoksista tuomittu. Mielenosoituksen järjestäminen ei ole mitään noista, vaikka sen aihe itsestä tuntuisikin kuinka typerältä.

Edit sitä ei myöskään ole jonkun toisen valtion, valtionjohtajan, uskonnon, urheiluseuran tai vaikka ulkolaisen mopokerhon julkinen fanittaminen.

Nykylainsäädännöllä.

Tässä nimenomaan kysyttiin sitä, miten lakia pitäisi muuttaa. Mielestäni lakia pitäisi muuttaa siten, että julkinen tuen/lojaalisuuden osoittaminen vihollisvaltiolle olisi peruste siihen kaksoiskansalaisten kansalaisuuden menettämiseen, vaikkei mihinkään rikokseen syyllistyisikään.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Nykylainsäädännöllä.

Tässä nimenomaan kysyttiin sitä, miten lakia pitäisi muuttaa. Mielestäni lakia pitäisi muuttaa siten, että julkinen tuen/lojaalisuuden osoittaminen vihollisvaltiolle olisi peruste siihen kaksoiskansalaisten kansalaisuuden menettämiseen, vaikkei mihinkään rikokseen syyllistyisikään.
Pitäisikö siis myös jotenkin julkisesti vannoa tai osoittaa lojaalisuutta Suomen valtiolle? Miten toi tuen osoittaminen vieraalle valtiolle todennettaisiin, ja mitä se ylipäätään tarkoittaisi?Kansalaisluottamuksen menettäminenkin poistettiin laista jo 1960-luvulla. Ja nuo edellämainitut, esim valtiopetos, on käytännössä ne keinot millä yleensä voidaan osoittaa tuo vaatimasi asia. Ei sitä minkään nettimielipiteiden perusteella voida tehdä
 
Pitäisikö siis myös jotenkin julkisesti vannoa tai osoittaa lojaalisuutta Suomen valtiolle?

Ei pitäisi. Menee nyt typeräksi olkiukkoiluksi.

Mutta jos vannoo sitä uskollisuutta sille vihollisvaltiolle, se on juuri sellainen asia, mistä se kansalaisuus pitäisi menettää.

Miten toi tuen osoittaminen vieraalle valtiolle todennettaisiin, ja mitä se ylipäätään tarkoittaisi?

Ei pitäisi olla hankala ymmärtää mitä se tarkoittaisi.

Esim. tuollainen mielenosoituksen pitäminen toisen valtion puolesta on selvästi tuen osoittamista sille.

Kansalaisluottamuksen menettäminenkin poistettiin laista jo 1960-luvulla.

Kuinka vaikeaa on ymmärtää, että kun ehdotetaan lakimuutosta, silloin on todella typerää argumentoida sillä, että nykylaki ei asiaa mahdollista?

Kun koko pointti keskustelussa on lain muuttaminen.

Nykylaki mahdollistaa nykyisten lakien muuttamisen.

Ja nuo edellämainitut, esim valtiopetos, on käytännössä ne keinot millä yleensä voidaan osoittaa tuo vaatimasi asia. Ei sitä minkään nettimielipiteiden perusteella voida tehdä

Miksei voida? Mikä oikeasti estää?

Ihmisiä tuomitaan kunnianloukkauksista nettikirjoittelun perusteella.

Ihmisiä tuomitaan vihapuheesta nettikirjoittelun perusteella.

Näistä kirjoituksista tuomioita annettaessa on oikeudessa kirjoittajan henkilöllisyys varmistettu. Jos samalla varmuudella/oikeuskäsittelyllä pystytään osoittamaan, että vihollisvaltiolle tukea osoittava nettikirjoitus on henkilön itsensä kirjoittama, niin aivan hyvin sitä voitaisiin käyttää perusteena kansalaisuuden perumiselle.
 
  • Tykkää
Reactions: skl

Statistiikka

Viestiketjuista
282 657
Viestejä
4 853 150
Jäsenet
78 456
Uusin jäsen
eMTB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom