Kotipalvelin/homelab rakentelut ja keskustelut

Tässä on ollu hieman hiljaiseloa viime aikoina, koska olen ollut pahasti sairaana. Elämä alkaa voittaa taas ja samoten konehommat saa alkaa.. tässä on viimeset pari viikkoa tilailtu osia ja odoteltu paketteja saapuvaksi. Tänään tuli uusi vastaava kuin tuo edellinen kaappi ylemmässä postauksessa, mutta 37U. Oli hinta sen verran noussu ja saatavuus huono että menin tähän 37U. Eihän tähän pitäny tulla juuri mitään sisälle kun aluks olin lähdössä katseleen 18-22U kaappeja :lol:

Eli tämmöinen kaappi tuli: Lanberg FF01-6837-12BL

Tosiaan tähän kaappiin tulee nuo kaikki vermeet mikä käyttää tuota GC:n kuitua. Tässähän oli tapahtumassa pian se Telialle pakkosiirto, mutta ratkaisin sen silleen että irtisanoin koko 22kk sopparin mitä sitä oli jäljellä ja tilasin Bahnhoffilta 8000/8000 mutta näin aluksi he eivät voi toimittaa kuin 5000/5000, joten otin sit sen. Kuhan saavat 8000/8000 myyntiin niin päivitän siihen sitten. Se siitä.

Tässä on pari kuvaa Opnsense reitittimen kasauksesta, pientä puuhastelua sairastelun lomassa.
- Ryzen 5600G prossu
- Asus TUF B550-PLUS emo
- G.Skill Ripjaws 2x8GB DDR4 3200 Mhz CL14-14-14 muistit
- Kingston A2000 500GB NVME SSD m.2
- Intel X520-DA2 SFP+ 2x10G verkkis
- 1kpl H!Fiber 10G RJ45 SFP+ moduuli, tästä menee kuitupäätelaitteelle cat7 kaapeli
- 2kpl Noctua 60x60mm PWM tuulettimet kotelon takaosaan
- 2kpl Arctic P8 PWM PST tuulettimet kotelon etuosaan (ei ole saapuneet vielä)
- Seasonic G12 GM-650 650W GOLD ATX poweri, tämä löytyy hyllystä suoraan niin säätän 140€
- AMD Wraith Prism prossu cooleri
- Inter-Tech 3U-K-340L 3U rack kotelo

Kotelon speksit: Inter-Tech 3U-K-340L

Mulla on vastaava kotelo käytössä toisella linjalla reitittimellä myös. Tuo AMD:n kupari vakio cooleri on sopivan kokonen tähän 3U koppaan, on mulla tuolla 1-2 kpl Noctuankin pientä cooleria mutta tähän paikkaan tämä AMD:n vakio ajaa asiansa.

Tähän kaappiin tulee melkein kaikki samat palikat kuin 42U kaappiin. UPS on myös PowerWalker, mutta hieman pienempi 2200VA malli. Sekin on jo autotallissa odottelemassa asennusta. Tähän tulee 10G pääkytkimeksi MokerLink 12 Port 10Gbps Managed Switch, 4x10G RJ45 + 8x10G SFP+ - Amazon.de, on vastaava malli mikä on tuolla toisella linjallakin. Tälläkin puolella kytkennät tehdään pääasiassa DAC-kaapeleilla.

IMG_20260130_115706.jpg
IMG_20260130_115737.jpg
IMG_20260130_115726.jpg

Tämmöinen koppa on tilauksessa, mulla on käytössä yksi tälläinen jo, joten on todettu toimivaksi.

Inter-Tech 4U-4708

Kaikki tuulettimet vaihdetaan Arctic P8 PWM PST mallisiin tässä ja tähän tulee vastaavan tehoinen 5600G prossu kuin reitittimessä on, tosin tässä koneessa on paljon parempi Asuksen ProArt B550-Creator emo
Tämäkin kone tulee käyttään Mellanox ConnectX 3 1-port SFP+ 10G korttia. Tälle kortille löytyy hyvät optimoinnit, niin ei kannata alkaa vaihtaan hyväksi todettua. Debian+Xanmod ja mustalla ruudulla ajetaan.

Tämä serveri on jo ajossa ollut Fractalin R6 kopassa, joten tämä kone pääsiassa vaan siirretään rack koppaan.

Tähän lisätään uusi Samsung 990 Pro 2TB NVME SSD m.2 levy, löyty vielä kohtuuliseen 279,90€ hintaan Proshopista.. olis käyny kyllä joku pcie3.0 levykin, mutta eipä oikeen ollut valinnanvaraa. Mulla on näitä 990 Pro ja 9100 Pro levyjä eri kokoisia sen verran monta käyttössä, että tämä on semmonen turvallinen valinta.

Viimeksi muokattu:
Mistäs olet Lanbergin kaappeja ostanut?
Tekisi mieli tuo oma 36U "nimetön" kaappi päivittää täyskorkeaan :)
Data-Systemssistä olen kummatkin tilannut. Kannattaa kysellä rahdin hinta maililla ennen kuin tilailee, niin ei tule yllätyksiä hinnassa. Heidän verkkokauppa ei osaa laskea rahdin hintaa. Ainakin täällä suunnalla tulee Ensetin kuskaamana pihaan asti lavalla. Tietty jos hakee paikanpäältä niin säästää senkin. Tässä 37U:ssa rahti oli 138€ alvin kans ja tuossa 42U tais olla siellä 190€ luokkaa viime syksynä.

Näissä -12BL loppusissa kaapeissa on lasi etuovi ja metallinen takaovi. Mukaan tulee korkeampi katto-osa missä on lcd näyttö+termostaatti+4 tuuletinta. Siihen saa kellonajan laitettua ja säädettyä asteluvun millä tuulettimet lähtee pyörimään ja kaapin sisällä on lämpöanturi niin näkee kaapin lämpötilan ilman suurempia kikkailuja. Ja nämä on sitä tukevampaa mallia vielä, kestää 1200kg kuorman.

Viimeksi muokattu:
Data-Systemssistä olen kummatkin tilannut. Kannattaa kysellä rahdin hinta maililla ennen kuin tilailee, niin ei tule yllätyksiä hinnassa. Heidän verkkokauppa ei osaa laskea rahdin hintaa. Ainakin täällä suunnalla tulee Ensetin kuskaamana pihaan asti lavalla. Tietty jos hakee paikanpäältä niin säästää senkin. Tässä 37U:ssa rahti oli 138€ alvin kans ja tuossa 42U tais olla siellä 190€ luokkaa viime syksynä.

Näissä -12BL loppusissa kaapeissa on lasi etuovi ja metallinen takaovi. Mukaan tulee korkeampi katto-osa missä on lcd näyttö+termostaatti+4 tuuletinta. Siihen saa kellonajan laitettua ja säädettyä asteluvun millä tuulettimet lähtee pyörimään ja kaapin sisällä on lämpöanturi niin näkee kaapin lämpötilan ilman suurempia kikkailuja. Ja nämä on sitä tukevampaa mallia vielä, kestää 1200kg kuorman.
Itseasiassa googlailin jo vähän. Tallinnasta saisi ainakin tuota ei-termarillista mallia alle 500e.
Data-Systemsillä ilman rahteja ~620e.
Melkein voisi virosta hakea, samalla vähän sihijuomaa.
Mutta katsotaan nyt, ei sinänsä päivän polttavin juttu nyt kuitenkaan :)

Joo no osa noista .ee verkkokaupoista on liian hyviä ollakseen totta.

Lisäksi oon tilaillu 19" tarvikkeita Data-Systemssistä, tuli jo jotain ja tänään tein vielä lisätilauksen, Triosoftista tilasin kans tarvikkeita tänään. Tosin kiire ei saa olla, heillä (Data-System) kun ei oo mitään omassa varastossa niin se on aina vähintään viikko että sieltä mitään tulee. Aikaisemmin käytin Dustinia mutta ne ei myy enää kuluttajille mitään, se oli parempi paikka ja heillä oli omassa varastossa paljon tavaraa. Nyt on hyllyjä sun muita tilauksessa amazon.de:stä.

Statistiikka

Viestiketjuista
299 094
Jäsenet
81 574
Uusin jäsen
HelsinginHerra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom